Complete vernieuwing interieur

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8701
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Complete vernieuwing interieur



Bericht door seth_space »

Ik snap dat men mensen wil waarschuwen voor de potentiele omvang van het werk. Maar daarin kun je ook dooslaan. Nu wel genog ontmoediging dus lijkt me zo!
Het lijkt me een leuk project met inderdaad de nodige haken en ogen. Daar kan de ervaring van de mensen hier een belangijke bijdrage aan vormen.
Succes met je project om van een oude Hymer een moderne camper te maken waarin je jezelf prettig kunt voelen.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Vintagelover
Berichten: 148
Lid geworden op: di 27 jun 2017, 21:01
Locatie: Gits

Re: Complete vernieuwing interieur



Bericht door Vintagelover »

Bedankt aan de mensen die me goede raad geven ivm tijd en werkomvang. Ook jullie ervaringen zijn heel handig om te weten.

We hebben besloten met jullie advies om idd eerst op reis te vertrekken en daarna aan het project te beginnen.

Aan degenen met een kritische houding, bedenk, het is niet omdat ik beginnend kampeerder ben dat ik geen handen aan mijn lijf heb. Het is niet erg verstandig een oordeel te vormen van iemand die je totaal niet kent of van wie je gewoon enkele berichten hebt gelezen op een forum. :wink:

Je handigheid en intelligentie wordt zover ik weet nooit afgemeten aan het aantal berichten dat je al op een forum hebt gepost :)
En daarmee hoop ik deze discussie over mooi/lelijk, belachelijk of topidee afgesloten te hebben.

Iemand tips om Hymeronderdelen te verkrijgen? Ik heb contact opgenomen met een dealer maar krijg totaal geen antwoord. Het gaat om een douchebak van een B544 uit 1992.
Hymer B544 1992, 2,5D
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15366
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Complete vernieuwing interieur



Bericht door Hoofdnoorman »

Die douchebak krijg je niet meer.
Hij zal waarschijnlijk kapot zijn vlak voor de verhoging van de wc.

De boel er uit halen en het frame (gemaakt van stukjes zijwand) nabouwen in goed watervast multiplex.
De scheur aan de onderzijde dichtplakken met een reep PVC (bv dekzeil) en met Bison zacht PVC lijm.
Daarna de boel weer op de plaats.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6332
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Complete vernieuwing interieur



Bericht door Bas vd laar »

het is niet omdat ik beginnend kampeerder ben dat ik geen handen aan mijn lijf heb
We geloven gerust dat je handig bent :cheers: maar wilden je waarschuwen voor de grootte van de klus en wat je tegen kan komen als je eenmaal begint.

Voor wat betreft de douchebak, daar zal heel moeilijk aan te komen zijn maar laatst stond hier een stukje met foto's waar iemand heel netjes er een nieuw vloerje in gegoten had, kan alleen het draadje niet meer vinden. Iemand?
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31986
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Complete vernieuwing interieur



Bericht door Bob Diesel »

De groeten van Roma :bow:
viewtopic.php?f=3&t=8450002
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Vintagelover
Berichten: 148
Lid geworden op: di 27 jun 2017, 21:01
Locatie: Gits

Re: Complete vernieuwing interieur



Bericht door Vintagelover »

Bedankt voor de supertip Roma en Bas Vd Laar!
Dat zal ik dan eens uitpluizen.

Ik ben nu bezig met kleine dingen die me wel ergeren en die ik in orde wil voor ik vertrek.
Als ik mijn ventilator aanleg (vh dashboard) dan maakt hij wel een irriterend lawaai.
Volgens mij zijn die bussen serieus versleten.

Iemand een idee hoe ik dat dashboard demonteer om daaraan te geraken?
Eerlijk gezegd zie ik vele schroefjes zitten maar zie ik er niet direct een begin aan...
Hymer B544 1992, 2,5D
Gebruikersavatar
Vintagelover
Berichten: 148
Lid geworden op: di 27 jun 2017, 21:01
Locatie: Gits

Re: Complete vernieuwing interieur



Bericht door Vintagelover »

Nu ik toch bezig ben :p

De zijkant van mijn hefbed maakt een piepend geluid tijdens het rijden.
Het is afkomstig van het zijdecor. Een plastic plaat met een lichtje in. Deze is afgebroken en piept natuurlijk. Iemand een idee hoe dit kan worden opgelost? Of waar dit stuk te krijgen is?

Probleem met dashboard is ook nog hangende :)

Om het wat sappiger te maken, hier wat foto's
IMG_7607.PNG
IMG_7607.PNG (843.96 KiB) 1130 keer bekeken
IMG_7604.JPG
IMG_7604.JPG (537.72 KiB) 1130 keer bekeken
IMG_7605.JPG
IMG_7605.JPG (557.49 KiB) 1130 keer bekeken
Hymer B544 1992, 2,5D
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6332
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Complete vernieuwing interieur



Bericht door Bas vd laar »

Het ventilatorhuis kun je zien als je op de vloer ligt, ik denk dat het dashboard er niet uit hoeft, maar heb dit nog nooit geprobeerd.
Die kap was bij mij ook stuk, zal straks even een foto plaatsen hoe het is opgelost.

Gebruik een profieltje en zet deze vast met GOEDE kit die eigenlijk overal op houdt, je kunt ook bouten en moeren gebruiken maar dat ziet er niet mooi uit.
Op deze manier zie je in de cabine, de zichtkant, niks van deze oplossing en lijkt het weer als nieuw.
Bijlagen
IMG_7660.JPG
IMG_7660.JPG (40.5 KiB) 1086 keer bekeken
IMG_7661.JPG
IMG_7661.JPG (38.94 KiB) 1086 keer bekeken
Gebruikersavatar
Vintagelover
Berichten: 148
Lid geworden op: di 27 jun 2017, 21:01
Locatie: Gits

Re: Complete vernieuwing interieur



Bericht door Vintagelover »

Goed idee! Een simpel aluminum profiel vastlijmen, zo ziet het er weer goed uit!
Bedankt voor de tip!

Wat de ventilator betreft, ik denk idd dat ik het huis heb zien liggen.
Zo'n ventilator kost wel 100 euro blijkbaar, maar mettertijd zal ik dat dan vervangen.

De badkamer is al een heel stuk gedemonteerd. Morgen gaan we naar iemand die expert is in epoxy enz. Dan kunnen we die giethars mooi aanbrengen.

De triplexplaat achter mijn badkamermeubel lijkt licht gebobbeld te staan, maar lijkt wel niet rot. De plaat hangt wel licht los van het schuim vd panelen.

Vervangen jullie telkens deze triplexplaat als ze licht loshangt of gebobbeld is? Of hoeft dat niet als ze niet rot is?
IMG_7623.JPG
IMG_7623.JPG (541.19 KiB) 1068 keer bekeken
Hymer B544 1992, 2,5D
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6332
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Complete vernieuwing interieur



Bericht door Bas vd laar »

Het ziet er niet slecht uit. Ik zou het meubel weer lekker terugplaatsen.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15366
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Complete vernieuwing interieur



Bericht door Hoofdnoorman »

Vintagelover schreef:Goed idee! Een simpel aluminum profiel vastlijmen, zo ziet het er weer goed uit!
Bedankt voor de tip!

Wat de ventilator betreft, ik denk idd dat ik het huis heb zien liggen.
Zo'n ventilator kost wel 100 euro blijkbaar, maar mettertijd zal ik dat dan vervangen.

De badkamer is al een heel stuk gedemonteerd. Morgen gaan we naar iemand die expert is in epoxy enz. Dan kunnen we die giethars mooi aanbrengen.

De triplexplaat achter mijn badkamermeubel lijkt licht gebobbeld te staan, maar lijkt wel niet rot. De plaat hangt wel licht los van het schuim vd panelen.

Vervangen jullie telkens deze triplexplaat als ze licht loshangt of gebobbeld is? Of hoeft dat niet als ze niet rot is?
IMG_7623.JPG

Beste Vintagelover,

Doe jezelf een plezier, haal die WC er uit. Ga op de knieën en draai die schroefjes van de douchebak los.
De douchebak zit met butyl band geplakt, dus trek hem voortdurend onder spanning houdend omhoog.
Hieronder zit een frame wat gemaakt is van afvalstukken uit de zijwanden. De verhogingen daarvan zijn in elkaar gedrukt.
Maak een nieuw frame van watervast multiplex 18mm.

Doe dat nu en neem deze wijze raad aan van een ervaringsdeskundige! viewtopic.php?p=1091470#p1091470

Door veroudering is het PU zwakker geworden. Zonder adequate ondergrond zal een nieuwe gietvloer gegarandeerd gaan barsten.

Dus neem even de moeite het te bekijken.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Vintagelover
Berichten: 148
Lid geworden op: di 27 jun 2017, 21:01
Locatie: Gits

Re: Complete vernieuwing interieur



Bericht door Vintagelover »

Hoofdnoorman, bedankt voor je goede raad. Maar dat ging ik sowieso doen! :)
Het was te laat om er nog aan verder te werken.

Mijn vraag over de triplexplaat gaat over de achterwand, waar het meubel tegenstaat.
Deze plaat is licht gebobbeld maar lijkt niet rot. Wel hangt ze een stuk los van het schuim vd buitenplaat.

Vernieuwen of niet?
Hymer B544 1992, 2,5D
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15366
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Complete vernieuwing interieur



Bericht door Hoofdnoorman »

Het geheel valt straks achter de wastafel en spiegels.
Een nieuwe plaat kost "multiplex hardhout 244x122 kost bij Gamma 15 euro.

Als alles leeg is, zou ik zeggen trek de plaat er uit en vervang hem. Er komt nog wat lijm bij natuurlijk. Ik heb het laatst gedaan met PU schuimlijm welke ik uitgekamt heb. Maar misschien is er beter op de markt. Andere forumleden zullen dit wel melden.
Maar haal dus ook het frame van het serviceluik even los.

Je hebt wellicht gelezen wat voor fouten ik heb gemaakt bij mijn vloer.

Mijn nieuwe frame is ook niet helemaal perfect aan de maat. Hierdoor, en mede door mijn gewicht, is mijn reparatie wederom kapot. Het polyestermatje heeft net niet goed gehecht.
Mede daardoor, en ervaring die ik heb verkregen met mijn nieuwe luifeldoek, heb ik gedacht een advies te gaan geven om een strook PVC vinyl met zacht PVC lijm aan de onderkant aan te brengen. De douchebak is dan geheel waterdicht.
Ik heb destijds de scheur dichtgesmeerd en de bak gespoten. Het heeft er een jaar of 6 goed uit gezien.

Nu zet ik even een doorsnede ( uit mijn hoofd) van het te bouwen frame.
Maten laat ik achterwege maar laat even wel zien hoe je de vloer aan de opstaande rand vastzet en de versteviging. Helaas heb ik dit zelf niet gedaan, en daardoor veert de boel weer.
Bij het plassen staan wij mannen vaak met de bal van de voet tegen de verhoging aan. Daar is dus de druk het hoogst. Daarom is dus het balkje als versteviging noodzakelijk.

De balkjes aan de zijwanden mag je dus lijmen en schroeven op de juiste hoogte. Ik zou zelf daarna bovenop de balkjes wat vilt plakken en dan het frame er op leggen. Het frame aan de rand met kleine dunne schroeven in de balkjes draaien. Bv 2,5 x 30.
Het frame op diverse plaatsen op de vloer vastzetten met lange schroeven. Vanzelfsprekend verzonken. Maat; ongeveer 5,5 x 80 à 90.
Dit bovenstaande tegen eventueel kraken als je op de vloer loopt/staat.

Vanzelfsprekend mag je verder alle lijmverbindingen extra schroeven.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Afbeelding
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Vintagelover
Berichten: 148
Lid geworden op: di 27 jun 2017, 21:01
Locatie: Gits

Re: Complete vernieuwing interieur



Bericht door Vintagelover »

Bedankt voor je goede info! Ik zal er zeker iets mee doen. Momenteel is de volledige natte cel zo goed als gedemonteerd.
Ik heb zelfs het serienummer van mijn opbouw bij Hymer teruggevonden :)

Nog enkele vraagjes:

Verschillende schroeven zijn geroest. Graag zou ik deze vervangen door inox schroeven.
Moet ik telkens kit aanbrengen wanneer ik een schroef vervang? Zodat er geen water naar binnen lekt via dit schroefgat?

Ook had ik graag geweten welke nieuwe "Gliders" passen op mijn ISRI stoelen, zodat ze langs beide kanten worden geklemd als het komt op voor/achteruit schuiven.
Ik heb hier al een topic over gevonden maar de persoon in kwestie is al een hele tijd niet meer online geweest en ik zou graag een vervanging vinden.

viewtopic.php?f=3&t=8458300&p=1595799&h ... i#p1595799

Dus 2 vragen:
- De schroeven vervangen telkens kit aanbrengen?
- Nieuwe gliders voor mijn ISRI stoelen zoals in bovenstaand topic, waar te vinden/bestellen?
Hymer B544 1992, 2,5D
Plaats reactie