Testen werking zonnepaneel?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
hsmeets
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 09 dec 2016, 16:23

Testen werking zonnepaneel?



Bericht door hsmeets »

Hoi allemaal ik blijf jullie maar bestoken met vragen , maar ik heb het idee dat mijn zonnepaneel niet goed werkt. Volgens het display gaf hij vanochtend 3 ampere af.

Ik heb alle verbruikers uitgezet en de wijzer voor het gebruik stond keurig neutraal in het midden. Toen deed ik 1 van de tl balkes aan (13watt) en tegen mijn verwachting in sloeg de meter uit naar de rode zijde.

Ik weet niet veel van elektriciteit, maar dacht dat een 12 vl tl lamp van 13 watt iets meer als 1 ampère zou gebruiken, en dat het paneel dus voldoende op zou brengen.

Ik heb met een multimeter al de zekering op het elektroblok gemeten en die is heel.

Als ik de multimeter in de ampère stand zet en dan de pennen in elk eenvan de gaatjes van het voetjes van de zekeringhouder zet, meet ik dan het amperage die het paneel levert aan het elektroblok, of blaas ik dan eea op?

Ik weet er teweinig van dus ben erg voorzichtig dus

Alvast bedankt weer
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Testen werking zonnepaneel



Bericht door blizard »

Hoeveel Watt is je paneel, en wat voor regelaar heb je?
hsmeets
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 09 dec 2016, 16:23

Re: Testen werking zonnepaneel



Bericht door hsmeets »

Oei dat weet ik niet zeker , ik dacht 100 watt, wat voor regelaar weet ik echt niet
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Testen werking zonnepaneel



Bericht door Kroppie »

meten of het paneel goed functioneerd?
1e, paneel van de regelaar loskoppelen.
2e bij volle zon met voltmeter met stand 200 volt met de pennen op de paneelaansluitingen van het paneel meten van de spanning deze zal bij een onbelast paneel +- 21 a 22volt volt bedragen.
3e , met meter in de ampere stand en de pennen op de paneelaansluitingen bij volle zon de kortsluitstroom meten , deze zal voor een 100watt paneel in volle zon plat op dak ongeveer (4 a 4,8 )ampere bedragen (+- 80% van het theoretische max), bij minder zon uiteraard wat minder
4e , zijn die waarden in +-orde is het paneel goed.
5e paneel weer aan regelaar aansluiten .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
hsmeets
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 09 dec 2016, 16:23

Re: Testen werking zonnepaneel?



Bericht door hsmeets »

Dat gaat mijn kennis te boven :) ik ga hem dus verstandig op het to do voor pro's zetten ;)
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Testen werking zonnepaneel?



Bericht door Toon »

ben je mal
volgens mij is dat vrij normaal
s"morgens had je al 3 amp
je doet een TL lampje aan dat vreet een korte tijd veel stroom als je de schakelaar omzet
maar na enige tijd trekt dat wel weer bij
probeer het nogmaals en laat het dan rustig een tijdje branden
ben er vrijwel zeker van dat hij weer vrij aardig naar de 3 amp trekt
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6191
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Testen werking zonnepaneel?



Bericht door rongreven »

Als de accu's volzitten wordt er weinig (bij)geladen.
Een lampje van 13 watt is dan onvoldoende om het zonnepaneel volledig te laten laden.
Zet maar eens de kachel aan en de waterpomp, dan zie je de meter meteen hoger uitslaan.
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Testen werking zonnepaneel?



Bericht door annoh »

@Toon,
je doet een TL lampje aan dat vreet een korte tijd veel stroom als je de schakelaar omzet
Op welke waarneming berust je constatering?
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Testen werking zonnepaneel?



Bericht door de Jonckheer »

Toon heeft gelijk, een TL balk gebruikt meer stroom gedurende opstarten. Brand ie eenmaal is dat over. Overigens is een TL natuurlijk hopeloos verouderd en kun je hem beter leeghalen en er een led stripje in plakken, die kost geen extra stroom met opstarten en is ook veel zuiniger in gebruik.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Testen werking zonnepaneel?



Bericht door annoh »

Wanneer ik de verlichting van mijn werkplaats aan doe, pakweg 20 TL balken, dan zou de stroommeter op drift moeten gaan of de stoppen zouden moeten doorslaan indien het stroomverbruik gedurende enkele seconden heel hoog is. Dat gebeurt niet. Vandaar mijn vraag aan Toon op welke waarneming hij zijn bewering baseert.

Overigens, ten tijde van de olie crisis is er een landelijke advertentie campagne gestart door een lampen fabrikant om af te rekenen met het verhaal dat een TL armatuur veel stroom zou verbruiken bij starten zodat het beter zou zijn ze maar te laten branden.
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Testen werking zonnepaneel?



Bericht door Toon »

we wachten wel op het antwoord van TS
en eenieder weet dat bij het opstarten van een tl lamp meer stroom wordt gevraagd als tijdens het branden
ik geef nergens aan hoeveel meer
en natuurlijk springen de stoppen niet wanneer je 20 of meer tl lampen aandoet
er zit geen verwarmings element in hoor
ik praat wel over de oude tl lampen met zo'n trafotje erin of hoe heet dat blokje
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
hsmeets
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 09 dec 2016, 16:23

Re: Testen werking zonnepaneel?



Bericht door hsmeets »

de Jonckheer schreef:Toon heeft gelijk, een TL balk gebruikt meer stroom gedurende opstarten. Brand ie eenmaal is dat over. Overigens is een TL natuurlijk hopeloos verouderd en kun je hem beter leeghalen en er een led stripje in plakken, die kost geen extra stroom met opstarten en is ook veel zuiniger in gebruik.
Ik heb hem een minuutje laten branden maar het leek stabiel. Ik ben inderdaad van plan om ze te vervangen door led(strips), de twee halogeen lampjes zijn al vervangen door leds, die kon ik zo wisselen nl.
hsmeets
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 09 dec 2016, 16:23

Re: Testen werking zonnepaneel?



Bericht door hsmeets »

Even een kleine update (zo zie maar dat ik niet gehinderd ben door enige vorm van elektrische kennis :cheers: ) ..ik wilde dit bij de jaarlijkse onderhoudsbeurt laten testen, want onkoppelen, x y z meten en weer aansluiten begon ik liever niet aan.

Het zonnepaneel lijkt direct aan de HH accu te zijn gekoppeld en op het kastje wat het zonnepaneel laat uitklappen zitten nog wat extra menu functies (laadstroom, WaH en voltage van de accu). Zaterdag heb ik op Nieuw Soerel eens die accuspanning in de gaten gehouden (ik stond los van de stroom) et voila met een af en toe waterig zonnetje zag ik de accuspanning in de ochtend heel voorzichtig weer wat oplopen (maar er was sowieso niet veel uit de HH accu na een avond TV kijken en 1 lampje aan) van 12,4-5 naar 12,7-8.

De reden dat het controle paneel natuurlijk een ontlading laat zien is omdat eea niet via het elektroblok loopt en deze dus niet kan weten dat er opgeladen wordt.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Testen werking zonnepaneel?



Bericht door 't Busje »

hsmeets schreef:Het zonnepaneel lijkt direct aan de HH accu te zijn gekoppeld en op het kastje wat het zonnepaneel laat uitklappen ....
Er zou een laadregelaar tussen het zonnepaneel en de accu moeten zitten. Wat is een uitklapbaar zonnepaneel?
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Plaats reactie