J5 Koeling ventilator motor kapot, waar nieuwe te krijgen?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Vorstendom
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 14:10

J5 Koeling ventilator motor kapot, waar nieuwe te krijgen?



Bericht door Vorstendom »

Hi,

De zekering van mijn eerste fan springt er elke keer uit, ik vermoed dat de motor kapot is. Reguliere automaterialenzaak kan hem niet vinden/leveren.

Afbeelding

Enig idee waar ik dit nog kan krijgen?

Groet,
Jeroen
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6387
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: J5 Koeling ventilator motor kapot, waar nieuwe te krijge



Bericht door rongreven »

Laatst gewijzigd door rongreven op ma 26 jun 2017, 9:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: J5 Koeling ventilator motor kapot, waar nieuwe te krijge



Bericht door blizard »

Ik heb er nog een viscose op zitten maar heb reeds een Spal liggen
https://www.google.nl/search?q=spalt&oq ... q=spal+fan
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51316
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: J5 Koeling ventilator motor kapot, waar nieuwe te krijge



Bericht door Kroppie »

http://www.debridge.be

nieuw niet meer leverbaar, enkel nog 2e hands ,o.a.bij genoemde adresssen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6387
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: J5 Koeling ventilator motor kapot, waar nieuwe te krijge



Bericht door rongreven »

Degene in Veendam heeft er één op voorraad :
https://www.marktplaats.nl/a/auto-onder ... sPage=home
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: J5 Koeling ventilator motor kapot, waar nieuwe te krijge



Bericht door bertt »

Algemene hint :wink: Ik wilde laatst een trekhaak onder onze Sirion2. Bij onderdelenlijn.nl ingevuld. Die oproep gaat langs bij de aangesloten bedrijven en sloperijen. Binnen een dag een aanbieding ergens uit Groningen.
Ietsje afgedongen en voor € 100 een afneembare Brink thuis bezorgd, met click,clack -klaar stroom voorziening (was wel alleen tijdens de bietenoogst gebruikt zo te zien :-B ),

Dus als je iets nodig heb, kost niets en ik had succes :wink: Was wel een pokkewerk om hem er onder te zetten. (ietsje off topic)

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Vorstendom
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 14:10

Re: J5 Koeling ventilator motor kapot, waar nieuwe te krijge



Bericht door Vorstendom »

Dank voor de snelle reacties :-B .

Ik zou het liefst voor iets nieuws gaan (want al die tweedehands fans hebben er waarschijnlijk ook al heel wat jaartjes op zitten... maar nu heb ik in ieder geval opties)

De SPAL optie van lijkt me wel wat. @blizard, kun je de juiste inbouw maten vinden of komt er wat knutselwerk aan te pas? Moet je nog rekening houden met een minimaal motor-vermogen of aantal m3/H om voldoende koeling te krijgen?

Thx!!
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: J5 Koeling ventilator motor kapot, waar nieuwe te krijge



Bericht door bertt »

http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: J5 Koeling ventilator motor kapot, waar nieuwe te krijge



Bericht door blizard »

Op marktplaats is iemand die meerdere heeft, ik heb em daar ook vandaan. 1/2 prijs als bij de automaterialenzaak
Als je contact met em opneemt, kan hij je een type zo vertellen
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51316
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: J5 Koeling ventilator motor kapot, waar nieuwe te krijge



Bericht door Kroppie »

motorvermogen van de originele ventilator motor van de j5 diesel is 150(12,5 ampere!!) watt per stuk (2 stuks), de uitvoering voor de benzine is 80 watt (1x).

de 2e draait veel minder vaak, aansluitingen wisselen en de 2e als 1e gebruiken, dan 1e open maken en repareren , nieuwe koolborstels en lagertjes smeren is vaak al genoeg voor weer een lange tijd, (koolborstels b.v. van een oude stofzuiger op maat vijlen voldoet prima).
nee heb je, ja kun je krijgen, gewoon proberen

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Vorstendom
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 14:10

Re: J5 Koeling ventilator motor kapot, waar nieuwe te krijge



Bericht door Vorstendom »

Hey Jos, thx

Dat wisselen is een goeie tip. Ga ik doen, kan ik in ieder geval weer rijden.

Ik had hem al open gemaakt.
Afbeelding

Koolborstels zien er nog als nieuw uit (zijn denk al eens ooit vervangen...)

Het hele verhaal is dat mijn zekering ontzettend heet werd en het plastic van de zekering smolt waardoor hij korter wordt, meer overgangsweerstand en nog heter totdat de zekering het uiteindelijk elke keer begaf.

Ik heb afgelopen weekend de draden doorverbonden in mijn zekeringenkast en twee losse steek zekeringen in de draad gezet bij de fans. Werkte initieel goed (met testen doorverbinden van de thermoschakelaar zonder dat de motor draaide). Toen ben ik een stuk gaan rijden om mijn motor op temp te krijgen. Even stil gestaan om te kijken of het automatisch ook weer werkte en toen ging meteen de zekering (25A) eruit.

Mijn vermoeden was dat het in de motor al niet meer helemaal oke was, en dat ik met de nieuwe zekeringen overgangsweerstand weggehaald heb waardoor er een hogere spanning op de motor is komen te staan waardoor hij het helemaal begeven heeft....?

Ik weet niet zo goed hoe ik na kan meten of er echt sluiting in zit. Als ik op de connectors meet wisselt het een beetje tussen 30 en 90 ohm En ik heb proberen te meten op de lamellenring maar meet overal sluiting (weerstand is natuurlijk ook laag want de spoelen in de rotor zijn niet zo groot en van dikke draad en ik heb niet echt een professionele multimeter...) Ik mis een beetje de kennis en apparatuur om het goed te meten/interpreteren.

Maar zoals jij het zegt zou het aanloopstroom kunnen zijn...? Dus alleen met smeren misschien al op te lossen? Dat zou mooi zijn want een nieuwe spal fan is ook niet echt goedkoop zag ik. Moet ik de voorkant van de koolborstels nog bijvijlen? Vlak of rond?

Nog meer tips? :D
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51316
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: J5 Koeling ventilator motor kapot, waar nieuwe te krijge



Bericht door Kroppie »

koolborstels laten zoals ze zijn.
een warme/hete zekering ligt aan de zekeringhouder door oxidatie van de contactklemmetjes welke de zekering vasthouden , stijgt de overgangs weerstand en dus de warmte ontwikkeling, vandaar de gesmolten zekering, goed schoonmaken helpt vaak .

een motor die wat zwaar draait trekt ook meer stroom, dus smeren is zinvol ,beetje naaimachine olie(dunne olie) in de lagerbusjes druppelen en in laten trekken, busjes zijn van poreus sinterbrons en de olie moet er in trekken .
er kan eigenlijk verder bijna niets stuk buitende borstels en de lagers, met 12 volt blijven de wikkelingen meestal ook heel, heb er nog nooit 1 gezien met sluiting in de wikkeling, kijk wel goed tussen de lamellen van de kollektor op onderlinge sluiting door koolstofslijpsel van de borstels, ff mesje tussendoor halen .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Vorstendom
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 14:10

Re: J5 Koeling ventilator motor kapot, waar nieuwe te krijge



Bericht door Vorstendom »

super, thx!

Zekering contacten schoonmaken had ik al eens gedaan maar heeft niet (voldoende) geholpen. Een goede kwaliteit zekering hielp ook (vervormen niet zo snel) maar blijft erg warm worden en ik vertrouwde het niet en daarom maar de aparte zekeringen gemaakt, dat moet zeker goed zijn.

Ik ga schoonmaken en smeren. Kan dat met remmenreiniger of zou dat de isolatie van de windingen op kunnen lossen?

En ik had gevonden hoe de windingen te checken: https://www.youtube.com/watch?v=qNV7TylIzSY

Een vriend van me heeft een goede multimeter dus kleine moeite om het even te checken voordat ik hem weer dicht maak.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51316
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: J5 Koeling ventilator motor kapot, waar nieuwe te krijge



Bericht door Kroppie »

remmenreiniger gebruik ik ook, inspuiten en daarna met perslucht schoonblazen.
succes.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie