waterpomp

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
testelt
Berichten: 6
Lid geworden op: di 13 sep 2016, 15:20

waterpomp



Bericht door testelt »

ik heb een douchekraan met warm en koud water in 1 kraan het koud water stroomt. Nu wil ik mijn andere dompelpomp aansluiten om warm water aan te voeren?Maar uit de douchekraan komen maar 2 draden uit . En hoe kan het zijn dat ik op de rode draden (tekening aansluiting) een +en - heb ? zet ik de koude kraan open werkt de 2de pomp niet .en sluit ik de kraan werkt pomp2 wel.
Bijlagen
pomp1.jpg
pomp1.jpg (30.12 KiB) 1257 keer bekeken
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 703
Lid geworden op: ma 21 feb 2011, 11:07
Locatie: Friesland

Re: waterpomp



Bericht door jmkoole »

Hoe wordt warm water geproduceerd? Normaal in een boiler of gasgeiser. Met één pompje en een mengkraan jaag je dan koud water door het verwarmingssysteem. Middels de kraan zorg je voor een prettige verhouding tussen koud en warm water.
Groeten,
Hans

Karmann Colorado 655TI met 2.5 TDI 200 pk, 450 Nm en verzwaard remsysteem. Dunlop hulpluchtvering en Velo3 fietsenrek.
testelt
Berichten: 6
Lid geworden op: di 13 sep 2016, 15:20

Re: waterpomp



Bericht door testelt »

ja maar ik heb 2 watertonnen en wou in ene koud water en de ander gewoon warm water in kappen ,omdat een boiler te duur is en geen plaats ervoor heb
Nugget1
Berichten: 491
Lid geworden op: vr 29 jun 2012, 15:27

Re: waterpomp



Bericht door Nugget1 »

Twee tonnen betekent twee pompjes. Beide pompjes parallel aansluiten op de twee draden van de kraan, dus plus aan plus en min aan min.Kraan openen betekent altijd dat twee pompjes draaien. De kraan beslist:naar links heet water of naar rechts koud water. Of een middenpositie.
Laatst gewijzigd door Nugget1 op za 24 jun 2017, 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: waterpomp



Bericht door isoplus »

Dat is wel een oplossing, je moet je wel realiseren dat als je alleen koud of alleen warm water nodig hebt, een van de pompjes geen doorstroming heeft.
Dat is voor sommige types pompen een bezwaar als het te lang duurt, dus ja afhankelijk van het type pomp.
Nugget1
Berichten: 491
Lid geworden op: vr 29 jun 2012, 15:27

Re: waterpomp



Bericht door Nugget1 »

Extra zorg is dat er altijd water moet zijn in beide tonnen, omdat een pompje nooit droog moet lopen.
testelt
Berichten: 6
Lid geworden op: di 13 sep 2016, 15:20

Re: waterpomp



Bericht door testelt »

hartelijk dank zal morgen eens proberen
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 703
Lid geworden op: ma 21 feb 2011, 11:07
Locatie: Friesland

Re: waterpomp



Bericht door jmkoole »

Je kunt ook één pompje koud water laten pompen naar een verdeler. Vanuit de verdeler richting aansluiting koude kraan én richting warm water vat. Als je het koude water onderin het warme vat pompt en bovenin uit laat stromen richting warme kraan aansluiting, dan kun je mengen. Dus het koude water duwt het warme water richting kraan. Kun je natuurlijk geen uur douchen en het wordt na een paar minuten steeds lauwer, maar dat is alweer prettiger dan dat het warme water ineens op is...
Groeten,
Hans

Karmann Colorado 655TI met 2.5 TDI 200 pk, 450 Nm en verzwaard remsysteem. Dunlop hulpluchtvering en Velo3 fietsenrek.
myway
Berichten: 15455
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: waterpomp



Bericht door myway »

Ik heb voor het douchen een aparte kan met dompelpomp.
Daar gaat een fluitketel heet water in en een aantal liter koud, zo heb ik dan een liter of acht warmwater.
Schakelaar in de douche om de pomp aan en uit te zetten.
Zo kan ik prima douchen.
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 703
Lid geworden op: ma 21 feb 2011, 11:07
Locatie: Friesland

Re: waterpomp



Bericht door jmkoole »

Kokend heet water op een dompelpompje gooien lijkt me overigens niet goed voor zo'n ding... De Truma boiler staat op 40 of 60 graden, bevat 20 liter en werkt met drukpomp in feite op de door mij hierboven beschreven wijze..
Groeten,
Hans

Karmann Colorado 655TI met 2.5 TDI 200 pk, 450 Nm en verzwaard remsysteem. Dunlop hulpluchtvering en Velo3 fietsenrek.
myway
Berichten: 15455
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: waterpomp



Bericht door myway »

Misschien ben ik wel slim, eerst koud water dan heet en afvullen tot een lekkere temperatuur
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 703
Lid geworden op: ma 21 feb 2011, 11:07
Locatie: Friesland

Re: waterpomp



Bericht door jmkoole »

Ja, je bent vast een slimmerik, maar schreef het in de verkeerde volgorde...
Groeten,
Hans

Karmann Colorado 655TI met 2.5 TDI 200 pk, 450 Nm en verzwaard remsysteem. Dunlop hulpluchtvering en Velo3 fietsenrek.
Plaats reactie