Kroppie schreef:er zijn 2 types met en zonder metalen beugel over het rubber , bij die met beugel zit er ruimte tussen rubber en beugel, rubber zit enkel onder op een klein plekje vast.
jos
Goedemorgen allemaal,,
Ik heb de met metalen beugel omheen met inderdaad ongeveer 1 cm speling rondom. wat ik kan zien zit deze met een bout vanaf boven door de ring vast.
Blokske schreef:Hallo,
Ik denk dat je "alle" silentblocks eens moet nazien volgens mijn bedenkingen in bouwjaren met de natte vinger en van op afstand heb je bij de modellen met de lange versnellingspook aan de stuurkolom een silentblock onderaan in het midden tussen motor en bak aan het chassis vast dat er als een grote ring uitziet
Kijk daar ook eens naar want dan heb je ook een bak die scheef hangt en de versnellingshandle heeft dan een te korte slag om die in versnelling te houden zoals het hoort.
Baat het niet dan schaad het niet he.
Veel succes.
Ik weet welke je bedoelt, zit midden onder de camper en is ophanging van de bak.
zit nog allemaal zijn plek niet stuk zover ik kan zien.
Heb alle motor steunen dus nu gehad de enigste waar ik bij twijfel is de linker.
de silentblok bij de stuurkolom heb ik nog niet nagezien.
scheef hangen kan ik niet beoordelen misschien achter wat lager als normaal, het schakelen gaat in alle versnellingen.
gewoon goed.
seth_space schreef:Het kan natuurlijk ook allemaal wat onschuldiger zijn. Open de motorkap eens en zet de blower op de hoogste stand. Kijk eens of je daar vreemde geluiden gaat horen. Door de fikse klap kan e.e.a los gekomen zijn en met dit weer staat die zaak voortdurend hard te werken.
Of treden de vreemde geluiden per definitie alleen op als je aan het rijden bent?
Paar testen dan.
Zoek een redelijk vlakke asfaltweg uit.
luister goed tijdens het optrekken en schakelen. wat gebeurt er met het geluid?
Kies een constante snelheid ca 50 tot 80 km/u en trap de koppeling in en zet de bak in zijn vrij. Wat gebeurt er met het geluid.
Laat de koppeling weer opkomen, speel wat daarmee, schakelen, koppelen etc.. invloed op geluid?
Is het geluid afhankelijk van bochten, neemt het dan toe of af of heeft dat geen invloed.
Blower is getest, inderdaad alleen als we echt gaan rijden.
De testen die je voostelt gaan we zeker doen, volgende week dinsdag.
gaan we een stuk terug en afhankelijk van de bij geluiden zullen verder rijden of eerder stoppen.
bertt schreef:Paul,
Je schrijft dat direct na die diepe kuil er niets vreemds te horen was.
Na een 400 km hoor je een vreemd geluid als je de koppeling in trap.
Dat lijkt me dan bij de drukgroep vandaan kunnen komen!?
Hoorde je dit daarna elke keer tijdens ontkoppelen?
Ik weet dat Jos er meer sjoege van heeft, maar ik probeer mee te denken.
Bert
Hoi Bert na 400 kilometer krijgen we langzaam een geluid bij onder het rijden.
het lijkt op een geratel van versleten tandwielen en bij het ontkoppelen komt het willekeurig metalen geluid.
Het is wel moeilijk om de geluiden goed te horen bij 90 km overstemd het oude dieseltje bijna alles.
kijk zij ik tegen de vrouw bij 100 hoor je het niet meer, maar er onder wel degelijk.
Ik zou het eens met TEC 7 proberen opspuiten als je de tijd hebt om het nog een paar dagen te laten drogen.
De motor opkrikken zodat de silentblock vrij komt te zweven en dan deze speling opvullen met een polyuretaankit, pas terug laten zakken na volledige uitharding he.
Gewoon om geen wachten op onderdelen te hebben en terug thuis bij je normale dealer te gaan voor onderdelen om niet opgelicht te worden door een lokale vakman.
succes.
Blokske.
LMC A 654 G Black Selection met zitgroep achteraan.
aan de foto,s te zien is de steun wel aan vervanging toe maar mijns inziens is de staat niet dusdanig dat daardoor het geluid kan ontstaan, ook gezien dat het schakelen prima gaat.
is de ashoes om de homokineet nog heel , misschien door de klap ashoes beschadigd en vet eruit gelopen, is maar een mogelijkheid, en is gauw te zien ff door de knieen .
ook nog een mogelijkheid bij de klap aandrijfas geraakt waardoor hij iets krom is nu , te controleren door wiel opkrikken en ff ronddraaien, en kijken of as mooi rond draait.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
Hebde camper links en rechts op gekrikt gehad voor inderdaad de homikeneten te controleren. Hoezen zijn heel geen vet weg.
Net buiten de bak zit een royale verdikking hier zit wel speling op maar weet niet wat mag of niet mag.
Waar de steekas de bak in gaat.
Heb beide wielen ( in een versnelling ) rond gedraaid om te zien als het oppakken gelijk is.
Kan beide zijde het wiel 3 cm naar links en 3 cm naar rechts draaien voordat ik in de de weerstand voel.
Aan de rubber begin ik niet op te knappen die zal het wel tot thuis halen. Nieuwe zal niet de hoofdprijs kosten.
.
ik heb zoveel mogelijk geprobeerd om de logica te volgen en de waarschijnlijkheid.
Zijn gisteren gaan rijden naar de volgende camping 300 kilometer terug naar huis.
Probleem gevonden, bij het ontkoppelen van de koppeling trekt de kabel een hefboom onder de motor om.
De kabel zit echter vast aan een langere beugel welke de kabel ook onder de linkeraandrijfas onderdoor naar boven voert.
Wel deze is door de tijd waarschijnlijk steeds meer naar boven gebogen, zoveel dat de kabel tegen het dikkere stuk van de aandrijf as komt.
met ontkoppelen trek je als ware de kabel nog strakker tegen de as, de as heeft grote "nokken"die vervolgens door geeft aan de kabel. met alle gevolgen en geluiden van dien.
Beugel van de kabel terug naar onder gebogen en geluid is weg.
Dus toch een geval van eerst het simpele zoeken.