onderweg en problemen versnellingsbak?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
canvaspaul
Berichten: 83
Lid geworden op: za 12 jan 2008, 22:29
Locatie: Midden Limburg

onderweg en problemen versnellingsbak?



Bericht door canvaspaul »

Hallo Allemaal,
Graag wat advies, staan nu aan de middellandse zee in Frankrijk.
We hebben een fiat ducato 1986 2.5 diesel.
zal het verhaal zo duidelijk mogelijk schrijven om het beeld te schetsen.

eerste reisdag achter luik door een flink gat gereden (linksvoor) kon de camper nog juist in bedwang houden, sorry niet gezien.
door gereden en niets vreemd gehoord. die dag uiteindelijk 440 km gereden.
2de dag na een 300 km begin ik een vreemd geluid te horen net boven de motor uit.
ik kan dit het beste omschrijven als een paar hele slechte tandwielen die je hoort. niet echt thuis te brengen met bijvoorbeeld toerental sneller langzamer naarmate het toerental.
moesten nog 400 kilo meter en het lijkt niet erger te worden schakelt en loopt als een tierelier verbruik was nog nooit zo laag 1 op10.
Wel diende het volgende fenomeen aan als we gaan pauzeren en snelheid terug nemen en de koppeling in trappen komt er
zeer onregelmatig metaalachtig gekletter vanachter het dashboard. dus echt boven in bij het dashboard.
Staan nu al een paar dagen aan zee en weten eigenlijk niet goed wat te doen of waar ik het moet zoeken.
Alle hulp is welkom / suggesties zijn welkom.
Mijn plan is route soleil gewoon terug te rijden (kortste weg).

Alvast bedankt allemaal.

M.Vr.Gr Paul.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51308
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: onderweg en problemen versnellingsbak?



Bericht door Kroppie »

heb je je voorbanden al eens heeeel goed bekeken, en het bovenste veerpootlager, kun je zo slecht controleren, maar wiel demonteren ,schokbreker beetpakken en met gepast geweld heen en weer bewegen, en dan goed kijken of hij bovenin kan bewegen, mag weinig speling zitten, ook goed luisteren, of je wat hoort klapperen

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
canvaspaul
Berichten: 83
Lid geworden op: za 12 jan 2008, 22:29
Locatie: Midden Limburg

Re: onderweg en problemen versnellingsbak?



Bericht door canvaspaul »

Hallo Jos,
Bedankt voor jou reactie.

De voorband bekeken kan op het oog er niets aan zien, de poot als met gepast geweld op en neer trek een kleine beweging in krijgen en en zacht nok. denk dat deze minimale spelling wel
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51308
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: onderweg en problemen versnellingsbak?



Bericht door Kroppie »

dan word het op afstand moeilijk uitvinden, mocht ik nog een punt te binnen schieten,schrijf ik hem nog wel.
onderste fuseekogel ook goed, veer zelf ook?
succes

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
canvaspaul
Berichten: 83
Lid geworden op: za 12 jan 2008, 22:29
Locatie: Midden Limburg

Re: onderweg en problemen versnellingsbak?



Bericht door canvaspaul »

Ja, blijft moeilijk.
Dat is een goeie, had de fusee kogel ook even kunnen controleren.
maar het geeft de burger wel moed, dat je niet meteen naar de aandrijf lijn gaat verwijzen.
Ik merk ook niets dat er op kan wijzen dat de bak aan het hemelen is.
nu heb ik wel nog nooit een kappote bak gehad.
:lolno:
canvaspaul
Berichten: 83
Lid geworden op: za 12 jan 2008, 22:29
Locatie: Midden Limburg

Re: onderweg en problemen versnellingsbak?



Bericht door canvaspaul »

Nog even verder gekeken omdat de linkerzijde zo'n optater heeft gehad, linker motor steun bekeken.
Ik weet niet of het zo hoort, maar het lijkt erop dat het profiel welke de ijzeren rin in gaat los is van de ring die in het rubber zit.
Ik krijg er geen beweging in het motorblok hangt immers aan dat profiel in de steun.
is het zo dat dit onderdeel een geheel moet zijn?
wil geen woorden in de mond leggen.


Gr Paul.
canvaspaul
Berichten: 83
Lid geworden op: za 12 jan 2008, 22:29
Locatie: Midden Limburg

Re: onderweg en problemen versnellingsbak?



Bericht door canvaspaul »

krijg geen foto toegevoegd zijn te groot.
Ik hoop dat de kenners weten wat ik bedoel.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51308
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: onderweg en problemen versnellingsbak?



Bericht door Kroppie »

er zijn 2 types met en zonder metalen beugel over het rubber , bij die met beugel zit er ruimte tussen rubber en beugel, rubber zit enkel onder op een klein plekje vast.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Meine
Berichten: 4756
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: onderweg en problemen versnellingsbak?



Bericht door Meine »

canvaspaul schreef:krijg geen foto toegevoegd zijn te groot.
Ik hoop dat de kenners weten wat ik bedoel.
In het programma Paint H en B beide op 30% instellen.
Gebruikersavatar
Blokske
Berichten: 145
Lid geworden op: za 12 jul 2014, 20:54
Locatie: Huldenberg centraal in Belgie

Re: onderweg en problemen versnellingsbak?



Bericht door Blokske »

Hallo,
Ik denk dat je "alle" silentblocks eens moet nazien volgens mijn bedenkingen in bouwjaren met de natte vinger en van op afstand heb je bij de modellen met de lange versnellingspook aan de stuurkolom een silentblock onderaan in het midden tussen motor en bak aan het chassis vast dat er als een grote ring uitziet (ik denk zelfs dat je uitlaat hier bij aan vast hangt) en die hebben al eens te lijden onder olie of diesellekjes waardoor het rubber verzwakt en mogelijks bij de laatste impact het mee met de andere silentblock heeft begeven en nu zorgt voor een metaalachtige geluiden van krachten die normaal worden opgevangen.
Kijk daar ook eens naar want dan heb je ook een bak die scheef hangt en de versnellingshandle heeft dan een te korte slag om die in versnelling te houden zoals het hoort.
Baat het niet dan schaad het niet he.

Veel succes.
Blokske.

LMC A 654 G Black Selection met zitgroep achteraan.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51308
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: onderweg en problemen versnellingsbak?



Bericht door Kroppie »

goed idee, die steun is ook ongeveer het laagste punt midden onder de auto, goeie tip..
jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8687
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: onderweg en problemen versnellingsbak?



Bericht door seth_space »

Het kan natuurlijk ook allemaal wat onschuldiger zijn. Open de motorkap eens en zet de blower op de hoogste stand. Kijk eens of je daar vreemde geluiden gaat horen. Door de fikse klap kan e.e.a los gekomen zijn en met dit weer staat die zaak voortdurend hard te werken.

Of treden de vreemde geluiden per definitie alleen op als je aan het rijden bent?

Paar testen dan.
Zoek een redelijk vlakke asfaltweg uit.
luister goed tijdens het optrekken en schakelen. wat gebeurt er met het geluid?
Kies een constante snelheid ca 50 tot 80 km/u en trap de koppeling in en zet de bak in zijn vrij. Wat gebeurt er met het geluid.
Laat de koppeling weer opkomen, speel wat daarmee, schakelen, koppelen etc.. invloed op geluid?
Is het geluid afhankelijk van bochten, neemt het dan toe of af of heeft dat geen invloed.
Laatst gewijzigd door seth_space op do 22 jun 2017, 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: onderweg en problemen versnellingsbak?



Bericht door bertt »

Paul,
Je schrijft dat direct na die diepe kuil er niets vreemds te horen was.
Na een 400 km hoor je een vreemd geluid als je de koppeling in trap.
Dat lijkt me dan bij de drukgroep vandaan kunnen komen!?
Hoorde je dit daarna elke keer tijdens ontkoppelen?
Ik weet dat Jos er meer sjoege van heeft, maar ik probeer mee te denken.

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6324
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: onderweg en problemen versnellingsbak?



Bericht door Bas vd laar »

Kijk ook even het oliepeil van je versnellingsbak na, dat wordt nogal eens vergeten.
Plaats reactie