onderweg en problemen versnellingsbak?
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: za 12 jan 2008, 22:29
- Locatie: Midden Limburg
onderweg en problemen versnellingsbak?
Hallo Allemaal,
Graag wat advies, staan nu aan de middellandse zee in Frankrijk.
We hebben een fiat ducato 1986 2.5 diesel.
zal het verhaal zo duidelijk mogelijk schrijven om het beeld te schetsen.
eerste reisdag achter luik door een flink gat gereden (linksvoor) kon de camper nog juist in bedwang houden, sorry niet gezien.
door gereden en niets vreemd gehoord. die dag uiteindelijk 440 km gereden.
2de dag na een 300 km begin ik een vreemd geluid te horen net boven de motor uit.
ik kan dit het beste omschrijven als een paar hele slechte tandwielen die je hoort. niet echt thuis te brengen met bijvoorbeeld toerental sneller langzamer naarmate het toerental.
moesten nog 400 kilo meter en het lijkt niet erger te worden schakelt en loopt als een tierelier verbruik was nog nooit zo laag 1 op10.
Wel diende het volgende fenomeen aan als we gaan pauzeren en snelheid terug nemen en de koppeling in trappen komt er
zeer onregelmatig metaalachtig gekletter vanachter het dashboard. dus echt boven in bij het dashboard.
Staan nu al een paar dagen aan zee en weten eigenlijk niet goed wat te doen of waar ik het moet zoeken.
Alle hulp is welkom / suggesties zijn welkom.
Mijn plan is route soleil gewoon terug te rijden (kortste weg).
Alvast bedankt allemaal.
M.Vr.Gr Paul.
Graag wat advies, staan nu aan de middellandse zee in Frankrijk.
We hebben een fiat ducato 1986 2.5 diesel.
zal het verhaal zo duidelijk mogelijk schrijven om het beeld te schetsen.
eerste reisdag achter luik door een flink gat gereden (linksvoor) kon de camper nog juist in bedwang houden, sorry niet gezien.
door gereden en niets vreemd gehoord. die dag uiteindelijk 440 km gereden.
2de dag na een 300 km begin ik een vreemd geluid te horen net boven de motor uit.
ik kan dit het beste omschrijven als een paar hele slechte tandwielen die je hoort. niet echt thuis te brengen met bijvoorbeeld toerental sneller langzamer naarmate het toerental.
moesten nog 400 kilo meter en het lijkt niet erger te worden schakelt en loopt als een tierelier verbruik was nog nooit zo laag 1 op10.
Wel diende het volgende fenomeen aan als we gaan pauzeren en snelheid terug nemen en de koppeling in trappen komt er
zeer onregelmatig metaalachtig gekletter vanachter het dashboard. dus echt boven in bij het dashboard.
Staan nu al een paar dagen aan zee en weten eigenlijk niet goed wat te doen of waar ik het moet zoeken.
Alle hulp is welkom / suggesties zijn welkom.
Mijn plan is route soleil gewoon terug te rijden (kortste weg).
Alvast bedankt allemaal.
M.Vr.Gr Paul.
Re: onderweg en problemen versnellingsbak?
heb je je voorbanden al eens heeeel goed bekeken, en het bovenste veerpootlager, kun je zo slecht controleren, maar wiel demonteren ,schokbreker beetpakken en met gepast geweld heen en weer bewegen, en dan goed kijken of hij bovenin kan bewegen, mag weinig speling zitten, ook goed luisteren, of je wat hoort klapperen
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: za 12 jan 2008, 22:29
- Locatie: Midden Limburg
Re: onderweg en problemen versnellingsbak?
Hallo Jos,
Bedankt voor jou reactie.
De voorband bekeken kan op het oog er niets aan zien, de poot als met gepast geweld op en neer trek een kleine beweging in krijgen en en zacht nok. denk dat deze minimale spelling wel
Bedankt voor jou reactie.
De voorband bekeken kan op het oog er niets aan zien, de poot als met gepast geweld op en neer trek een kleine beweging in krijgen en en zacht nok. denk dat deze minimale spelling wel
Re: onderweg en problemen versnellingsbak?
dan word het op afstand moeilijk uitvinden, mocht ik nog een punt te binnen schieten,schrijf ik hem nog wel.
onderste fuseekogel ook goed, veer zelf ook?
succes
jos
onderste fuseekogel ook goed, veer zelf ook?
succes
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: za 12 jan 2008, 22:29
- Locatie: Midden Limburg
Re: onderweg en problemen versnellingsbak?
Ja, blijft moeilijk.
Dat is een goeie, had de fusee kogel ook even kunnen controleren.
maar het geeft de burger wel moed, dat je niet meteen naar de aandrijf lijn gaat verwijzen.
Ik merk ook niets dat er op kan wijzen dat de bak aan het hemelen is.
nu heb ik wel nog nooit een kappote bak gehad.
Dat is een goeie, had de fusee kogel ook even kunnen controleren.
maar het geeft de burger wel moed, dat je niet meteen naar de aandrijf lijn gaat verwijzen.
Ik merk ook niets dat er op kan wijzen dat de bak aan het hemelen is.
nu heb ik wel nog nooit een kappote bak gehad.
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: za 12 jan 2008, 22:29
- Locatie: Midden Limburg
Re: onderweg en problemen versnellingsbak?
Nog even verder gekeken omdat de linkerzijde zo'n optater heeft gehad, linker motor steun bekeken.
Ik weet niet of het zo hoort, maar het lijkt erop dat het profiel welke de ijzeren rin in gaat los is van de ring die in het rubber zit.
Ik krijg er geen beweging in het motorblok hangt immers aan dat profiel in de steun.
is het zo dat dit onderdeel een geheel moet zijn?
wil geen woorden in de mond leggen.
Gr Paul.
Ik weet niet of het zo hoort, maar het lijkt erop dat het profiel welke de ijzeren rin in gaat los is van de ring die in het rubber zit.
Ik krijg er geen beweging in het motorblok hangt immers aan dat profiel in de steun.
is het zo dat dit onderdeel een geheel moet zijn?
wil geen woorden in de mond leggen.
Gr Paul.
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: za 12 jan 2008, 22:29
- Locatie: Midden Limburg
Re: onderweg en problemen versnellingsbak?
krijg geen foto toegevoegd zijn te groot.
Ik hoop dat de kenners weten wat ik bedoel.
Ik hoop dat de kenners weten wat ik bedoel.
Re: onderweg en problemen versnellingsbak?
er zijn 2 types met en zonder metalen beugel over het rubber , bij die met beugel zit er ruimte tussen rubber en beugel, rubber zit enkel onder op een klein plekje vast.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: onderweg en problemen versnellingsbak?
In het programma Paint H en B beide op 30% instellen.canvaspaul schreef:krijg geen foto toegevoegd zijn te groot.
Ik hoop dat de kenners weten wat ik bedoel.
- Blokske
- Berichten: 145
- Lid geworden op: za 12 jul 2014, 20:54
- Locatie: Huldenberg centraal in Belgie
Re: onderweg en problemen versnellingsbak?
Hallo,
Ik denk dat je "alle" silentblocks eens moet nazien volgens mijn bedenkingen in bouwjaren met de natte vinger en van op afstand heb je bij de modellen met de lange versnellingspook aan de stuurkolom een silentblock onderaan in het midden tussen motor en bak aan het chassis vast dat er als een grote ring uitziet (ik denk zelfs dat je uitlaat hier bij aan vast hangt) en die hebben al eens te lijden onder olie of diesellekjes waardoor het rubber verzwakt en mogelijks bij de laatste impact het mee met de andere silentblock heeft begeven en nu zorgt voor een metaalachtige geluiden van krachten die normaal worden opgevangen.
Kijk daar ook eens naar want dan heb je ook een bak die scheef hangt en de versnellingshandle heeft dan een te korte slag om die in versnelling te houden zoals het hoort.
Baat het niet dan schaad het niet he.
Veel succes.
Ik denk dat je "alle" silentblocks eens moet nazien volgens mijn bedenkingen in bouwjaren met de natte vinger en van op afstand heb je bij de modellen met de lange versnellingspook aan de stuurkolom een silentblock onderaan in het midden tussen motor en bak aan het chassis vast dat er als een grote ring uitziet (ik denk zelfs dat je uitlaat hier bij aan vast hangt) en die hebben al eens te lijden onder olie of diesellekjes waardoor het rubber verzwakt en mogelijks bij de laatste impact het mee met de andere silentblock heeft begeven en nu zorgt voor een metaalachtige geluiden van krachten die normaal worden opgevangen.
Kijk daar ook eens naar want dan heb je ook een bak die scheef hangt en de versnellingshandle heeft dan een te korte slag om die in versnelling te houden zoals het hoort.
Baat het niet dan schaad het niet he.
Veel succes.
Blokske.
LMC A 654 G Black Selection met zitgroep achteraan.
LMC A 654 G Black Selection met zitgroep achteraan.
Re: onderweg en problemen versnellingsbak?
goed idee, die steun is ook ongeveer het laagste punt midden onder de auto, goeie tip..
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- seth_space
- Berichten: 8687
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: onderweg en problemen versnellingsbak?
Het kan natuurlijk ook allemaal wat onschuldiger zijn. Open de motorkap eens en zet de blower op de hoogste stand. Kijk eens of je daar vreemde geluiden gaat horen. Door de fikse klap kan e.e.a los gekomen zijn en met dit weer staat die zaak voortdurend hard te werken.
Of treden de vreemde geluiden per definitie alleen op als je aan het rijden bent?
Paar testen dan.
Zoek een redelijk vlakke asfaltweg uit.
luister goed tijdens het optrekken en schakelen. wat gebeurt er met het geluid?
Kies een constante snelheid ca 50 tot 80 km/u en trap de koppeling in en zet de bak in zijn vrij. Wat gebeurt er met het geluid.
Laat de koppeling weer opkomen, speel wat daarmee, schakelen, koppelen etc.. invloed op geluid?
Is het geluid afhankelijk van bochten, neemt het dan toe of af of heeft dat geen invloed.
Of treden de vreemde geluiden per definitie alleen op als je aan het rijden bent?
Paar testen dan.
Zoek een redelijk vlakke asfaltweg uit.
luister goed tijdens het optrekken en schakelen. wat gebeurt er met het geluid?
Kies een constante snelheid ca 50 tot 80 km/u en trap de koppeling in en zet de bak in zijn vrij. Wat gebeurt er met het geluid.
Laat de koppeling weer opkomen, speel wat daarmee, schakelen, koppelen etc.. invloed op geluid?
Is het geluid afhankelijk van bochten, neemt het dan toe of af of heeft dat geen invloed.
Laatst gewijzigd door seth_space op do 22 jun 2017, 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Re: onderweg en problemen versnellingsbak?
Paul,
Je schrijft dat direct na die diepe kuil er niets vreemds te horen was.
Na een 400 km hoor je een vreemd geluid als je de koppeling in trap.
Dat lijkt me dan bij de drukgroep vandaan kunnen komen!?
Hoorde je dit daarna elke keer tijdens ontkoppelen?
Ik weet dat Jos er meer sjoege van heeft, maar ik probeer mee te denken.
Bert
Je schrijft dat direct na die diepe kuil er niets vreemds te horen was.
Na een 400 km hoor je een vreemd geluid als je de koppeling in trap.
Dat lijkt me dan bij de drukgroep vandaan kunnen komen!?
Hoorde je dit daarna elke keer tijdens ontkoppelen?
Ik weet dat Jos er meer sjoege van heeft, maar ik probeer mee te denken.
Bert
- Bas vd laar
- Berichten: 6324
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: onderweg en problemen versnellingsbak?
Kijk ook even het oliepeil van je versnellingsbak na, dat wordt nogal eens vergeten.