electra/startprobleem

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
tonie smits
Berichten: 1
Lid geworden op: di 06 jun 2017, 20:46

electra/startprobleem



Bericht door tonie smits »

Hallo camperaars, :P

Ik zou graag jullie raad vragen ivm een startprobleempje.
Ik heb sinds een maandje een peugeot dethlefs camper, 280-L, 2,5 liter diesel uit 1990.
motorisch geen problemen, starten, en loopt als een zonnetje... als hij start. :-?
De contactsleutel weigerde af en toe dienst, zo leek het: Sleutel omdraaien, wachten tot gloeilampje uit gaat, en bij het doordraaien gebeurde er niets.
Contactslot vervangen door een nieuwe, en probleem opgelost... dacht ik.
Nu is het zo dat als ik de sleutel doordraai, de motor wel ronddraait, maar niet aanslaat. Hij krijgt geen brandstof doordat de stopmagneet niet word bekrachtigd, lijkt het. ik heb dit uitgeprobeerd door de stopmagneet direct 12V te geven dmv een draad met 2 klemmetjes, en dan start hij altijd.
Als hij loopt kan ik het bruggetje weer weghalen, en loopt hij weer zonder problemen.
als ik een multimeter aansluit op de aansluiting van de stopmagneet, krijgt deze 12V zodra ik ga voorgloeien, echter bij doordraaien van de sleutel valt de 12V die de stopmagneet moet opensturen weer weg, waardoor hij dus geen brandstof krijgt, en niet wil aanslaan.
Het contactslot is nieuw, dus daar zou het niet aan moeten liggen, en het gloeirelais kastje is ook nieuw.
volgens mijn logica zou het ook niet aan de stopmagneet kunnen liggen, want als ik die gewoon 12V geef met een bruggetje, dan werkt hij goed, en start dan ook ogenblikkelijk.
ook de gloeipluggen zijn allemaal vervangen.
Mijn vraag: zit er tussen contactslot en stopmagneet nog meer electronica waar het mis kan gaan? of zou het zo kunnen zijn dat er slechte verbindingen zijn. de stekkerverbindingen die ik heb gezien, zien er goed uit. Het gekke is wel dat toen ik de omkleding van de stuurkolom gemonteerd had, hij niet wilde starten, en toen ik het daarna allemaal weer los had hangen, toen startte hij weer.
Wie weet raad, of heeft dit ook al eens meegemaakt?
Bovenstaand probleem doet zich af en toe voor. Het hele weekend ermee weggeweest, en geen problemen gehad, en toen ik hem vanmiddag wilde verzetten was het probleem er opeens weer. :crazy:
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: electra/startprobleem



Bericht door de Jonckheer »

Dit heeft wel erg veel weg van een kabelbreuk. Zoek uit welke kabel het is en vervang die, dan zal je probleem wel over zijn vermoed ik.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: electra/startprobleem



Bericht door travelscout »

Mijn vraag: zit er tussen contactslot en stopmagneet nog meer electronica waar het mis kan gaan?
Ik vermoed dat er een verkeerde verbinding is gemaakt, bij het vervangen van het startslot (zie e-schema).
Daarbij denk ik vooral een verbinding die het voorgloeirelais bedient of aan het voorgloeirelais zit.
Voorwaarde is wel dat de motor even aan slaat en direct weer af slaat (tenzij ook het voorgloeirelais bediend blijft als de motor blijft lopen).

Wellicht is er een startblokkering aanwezig of ooit aanwezig geweest.
Die blokkeren gebuikelijke wijze pompfuncties, in jouw geval hooguit de "stopmagneet" op de pomp.

Zelf zou ik een elektrische by-pass aanleggen tussen het contactslot en stopmagneet: vermoedelijk het minste werk.....
Paul.
Plaats reactie