Koelkast blijft onregelmatig tikken ( opgelost)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Grumble
Berichten: 2047
Lid geworden op: ma 16 jan 2012, 22:21
Locatie: Eibergen

Koelkast blijft onregelmatig tikken ( opgelost)



Bericht door Grumble »

Electrolux Koelkast (denk RM 6271L) ontsteekt goed op gas en na 10 seconden kan ik de knop loslaten en dan koelt hij prima.
Maar als ik dan naar buiten ga, hoor ik hem nog steeds onregelmatig tikken. Het lampje wat normaal gesproken knippert als ik de koelkast ontsteek is dan wel uit.

Iemand een idee?
Laatst gewijzigd door Grumble op za 15 jul 2017, 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Koelkast blijft onregelmatig tikken.



Bericht door Arie55 »

Weet niet wat het is. Als ik de schema's bekijk van de automatische onsteking met en zonder verlichting, dan komt in beide gevallen de indikatie controle lampje uit de onstekingsapparaat. Maar de Plus draad gaat via de keuze schakelaar. Als je daar eens aan juttert en een heel klein beetje heen en weer draaid, helpt dat? Zo ja, dan kan je eens proberen de schakelaar te demonteren en met contactspray wat schoonmaken.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Grumble
Berichten: 2047
Lid geworden op: ma 16 jan 2012, 22:21
Locatie: Eibergen

Re: Koelkast blijft onregelmatig tikken.



Bericht door Grumble »

Hij staat nu weer op electrisch ( is gratis hier) maar het viel me wel op dat het tikken stopte als ik de temperatuur knop tegen de klok indraaide naar min ( voorbij de klik van de thermostaat)
Gebruikersavatar
Grumble
Berichten: 2047
Lid geworden op: ma 16 jan 2012, 22:21
Locatie: Eibergen

Re: Koelkast blijft onregelmatig tikken



Bericht door Grumble »

Ik ben nog niet in de gelegenheid geweest om hier nog verder naar te kijken, ik hoop dat dit weekend te gaan doen.
Ik houd je op de hoogte!
Gebruikersavatar
Grumble
Berichten: 2047
Lid geworden op: ma 16 jan 2012, 22:21
Locatie: Eibergen

Re: Koelkast blijft onregelmatig tikken



Bericht door Grumble »

Ik heb even de schakelaar vrij gemaakt en heb even aan de draden kunnen rommelen, ik heb idd het idee dat het daar ergens zit omdat de gasvlam ook soms uit ging en hij opnieuw porbeerde te ontsteken als ik wat aan de draden rommelde.
Dus dat vraagt nog wat meer tijd als ik er gisteren voor had en dan zal ik de hele schakelaar eruit halen, de verbindingen goed nakijken en schoonmaken met contactspray..
Bedankt voor de tip Arie.
Hermes
Berichten: 1989
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 17:50
Locatie: Helden (Peel en Maas)

Re: Koelkast blijft onregelmatig tikken



Bericht door Hermes »

Ik heb ergens gelezen dat dit normaal kan zijn. Echter ik weet niet meer waar ik het gelezen heb. Stop het niet na een tijdje
viewtopic.php?f=3&t=888&start=14
In dit topic staat te lezen wat de oorzaak is.
Gebruikersavatar
Grumble
Berichten: 2047
Lid geworden op: ma 16 jan 2012, 22:21
Locatie: Eibergen

Re: Koelkast blijft onregelmatig tikken



Bericht door Grumble »

Dit tikken is alleen normaal als de vlam uit is en de gastoevoer aan staat (automatische ontsteking)
Terwijl het gas brandt, kan ik me niet voorstellen dat dit normaal is, dus daar ga ik ook maar niet van uit...
Gebruikersavatar
Fredjh
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 24 okt 2016, 20:01

Re: Koelkast blijft onregelmatig tikken



Bericht door Fredjh »

Grumble schreef:Electrolux Koelkast (denk RM 6271L) ontsteekt goed op gas en na 10 seconden kan ik de knop loslaten en dan koelt hij prima.
Maar als ik dan naar buiten ga, hoor ik hem nog steeds onregelmatig tikken. Het lampje wat normaal gesproken knippert als ik de koelkast ontsteek is dan wel uit.

Iemand een idee?
Het is hoogstwaarschijnlijk de thermokoppel deze constateert of de gasvlam brand en stuurt de automatische ontsteking aan vaak is de ontsteking gevoeliger als de gasklep als de thermokoppel versleten raakt hij genereert dan minder stroom waardoor de ontsteking denkt dat de gasvlam niet brand terwijl dat wel het geval is.
Free as a bird, follow the sun
Hermes
Berichten: 1989
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 17:50
Locatie: Helden (Peel en Maas)

Re: Koelkast blijft onregelmatig tikken



Bericht door Hermes »

Grumble schreef:Dit tikken is alleen normaal als de vlam uit is en de gastoevoer aan staat (automatische ontsteking)
Terwijl het gas brandt, kan ik me niet voorstellen dat dit normaal is, dus daar ga ik ook maar niet van uit...
Heb je al het topic gelezen wat de oorzaak kan zijn ? Er staat in dat de ontsteker ergens doorlaat en dat dit het tikken veroorzaakt. Dus ik zou kijken naar dat witte en rubber gedeelte wat in de houder zit. Misschien even voorzien van isolatietape
en dan nog eens proberen. Of heb je het inmiddels gevonden.
Gebruikersavatar
Grumble
Berichten: 2047
Lid geworden op: ma 16 jan 2012, 22:21
Locatie: Eibergen

Re: Koelkast blijft onregelmatig tikken



Bericht door Grumble »

tikte de koelkast eerder onregelmatig, nu blijft hij tikken en ook knippert het lampje nu bij elke tik, terwijl de vlam wel brand(dat kan ik bij het rooster buiten voelen).
ik breng hem weg en laat hem maken, over een paar weken gaan we op vakantie en het risico op een koelkast probleem onderweg wil ik niet lopen.
maar hartelijk dank voor het meedenken :thumbup:
Gebruikersavatar
Sun Master
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 04 apr 2004, 4:12
Locatie: Langeweg
Contacteer:

Re: Koelkast blijft onregelmatig tikken



Bericht door Sun Master »

Dat probleem heb ik ook gehad, ontstekingskastje wat achter op de koelkast zit vernieuwd en het probleem was opgelost.

https://www.jasicamp.nl/koelkasten/dome ... del+is+wit
Afbeelding
Gebruikersavatar
Grumble
Berichten: 2047
Lid geworden op: ma 16 jan 2012, 22:21
Locatie: Eibergen

Re: Koelkast blijft onregelmatig tikken



Bericht door Grumble »

Bedankt, ik ben tot de conclusie gekomen dat het inderdaad alleen nog aan de ontsteking kan liggen, ik heb de spanning ,afgegeven door het thermo koppel, gemeten aan het eind van de draden die naar de schakelaar gaan en ik mat (bij een brandende vlam) ruim boven de 25mV.
Dus het thermokoppel werkt goed en daaruit volgt dan ook dat de schakelaar goed is, want de vlam blijft ook branden.
Toch blijft de ontsteking vonken, dus kan het alleen daaraan liggen.
Ik heb dus een nieuwe ontstekings unit besteld, over een paar dagen weet ik meer en laat ik het hier wel weten.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Koelkast blijft onregelmatig tikken



Bericht door Arie55 »

Ik denk toch echt dat je op de verkeerde weg bent. Als ik (onderstaande) schema bekijk (*) waar ik de plus-lijn van de ontsteker rood gekleurd heb, heb ik nu ernstig het vermoeden dat de schakelaar blijft hangen. Meet dat eens na.

Afbeelding

*) de andere 3 zijn: bedradingschema voor handmatige onsteking met- en zonder verlichting, bedradingschema voor automatische onsteking en zonder verlichting. Getoonde is de uitgebreidste van de 4.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Koelkast blijft onregelmatig tikken



Bericht door Kroppie »

ik heb eens meegemaakt dat de aansluiting van het thermokoppel in het gasblok/kraan geen goed contact maakte .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie