koelkast werkt niet altijd op 12 volt

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: koelkast werkt niet altijd op 12 volt



Bericht door henk en lila »

Dat vroeg ik me dus ook al af Isoplus.

En nee, JMKoole die kabel haalt hij er heus wel uit. Maar ik stelde me zo voor dat de auto al stationair draaide en dat hij daarna de 220V kabel ging opruimen en dan wegreed en dan merkte dat de koelkast niet meer koelde. (Zonder te weten of die echt op 12 V liep).
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Antonbom
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 14 jun 2017, 13:03

Re: koelkast werkt niet altijd op 12 volt



Bericht door Antonbom »

wij hebben dit uitvoerig getest..de motor laten draaien terwijl de camper stilstaat en de koelkast deed het perfect..echter toen we gingen rijden terwijl de temp in de koelkast plm 6 gr was bij aanvang vd rit..we rijden 1-2 uur en de temp is gestegen met 6-8 gr.de schakelaar staat op automatisch of de laaste keer op 12 volt om te testen..maar de temp wordt te hoog .
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: koelkast werkt niet altijd op 12 volt



Bericht door Cee Pee »

Maar komt dit doordat de 12 volt spanning er af was gegaan of was er een andere oorzaak.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
isoplus
Berichten: 6384
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: koelkast werkt niet altijd op 12 volt



Bericht door isoplus »

Problemen opzoeken en oplossen lukt slechts met een goede beschrijving van de storing.
Hoe heb je vast gesteld dat de 12 volt niet op de koelkast aanwezig is terwijl je rijdt?
Het feit dat de temperatuur oploopt zegt niet zoveel, dat kan ook aan omgevingsfactoren en rijwind liggen.
Door de roosters heerst er bij rijden een ander klimaat achter de koelkast als bij stilstand bijvoorbeeld.
Als het een automaat is moet je tijdens het rijden even op de display kijken, die geeft aan welke energiebron in bedrijf is.
En anders hang je een multimeter aan het 12 volt koelkastelement met een beetje inventiviteit en wat draadjes is dan binnen af te lezen of de 12 volt uitvalt als je de versnelling inlegt.
Is je auto een automaat met zo'n moderne schakelrobot?
Antonbom
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 14 jun 2017, 13:03

Re: koelkast werkt niet altijd op 12 volt



Bericht door Antonbom »

isoplus schreef:Problemen opzoeken en oplossen lukt slechts met een goede beschrijving van de storing.
Hoe heb je vast gesteld dat de 12 volt niet op de koelkast aanwezig is terwijl je rijdt?
Het feit dat de temperatuur oploopt zegt niet zoveel, dat kan ook aan omgevingsfactoren en rijwind liggen.
Door de roosters heerst er bij rijden een ander klimaat achter de koelkast als bij stilstand bijvoorbeeld.
Als het een automaat is moet je tijdens het rijden even op de display kijken, die geeft aan welke energiebron in bedrijf is.
En anders hang je een multimeter aan het 12 volt koelkastelement met een beetje inventiviteit en wat draadjes is dan binnen af te lezen of de 12 volt uitvalt als je de versnelling inlegt.
Is je auto een automaat met zo'n moderne schakelrobot?

ik heb vastgesteld dat de koeling niet werkt vd koelkast omdat de temp oploopt tijdens het rijden..ik heb nog niets kunnen meten tijdens het rijden.op het display staat dat de 12 volt de energie leverancier is.dat lampje brand

onze camper is geen automaat..
Antonbom
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 14 jun 2017, 13:03

Re: koelkast werkt niet altijd op 12 volt



Bericht door Antonbom »

Antonbom schreef:
isoplus schreef:Problemen opzoeken en oplossen lukt slechts met een goede beschrijving van de storing.
Hoe heb je vast gesteld dat de 12 volt niet op de koelkast aanwezig is terwijl je rijdt?
Het feit dat de temperatuur oploopt zegt niet zoveel, dat kan ook aan omgevingsfactoren en rijwind liggen.
Door de roosters heerst er bij rijden een ander klimaat achter de koelkast als bij stilstand bijvoorbeeld.
Als het een automaat is moet je tijdens het rijden even op de display kijken, die geeft aan welke energiebron in bedrijf is.
En anders hang je een multimeter aan het 12 volt koelkastelement met een beetje inventiviteit en wat draadjes is dan binnen af te lezen of de 12 volt uitvalt als je de versnelling inlegt.
Is je auto een automaat met zo'n moderne schakelrobot?

ik heb vastgesteld dat de koeling niet werkt vd koelkast omdat de temp oploopt tijdens het rijden..ik heb nog niets kunnen meten tijdens het rijden.op het display staat dat de 12 volt de energie leverancier is.dat lampje brand

onze camper is geen automaat..
de 12 volt is niet van het systeem afgehaald
isoplus
Berichten: 6384
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: koelkast werkt niet altijd op 12 volt



Bericht door isoplus »

Nu vastgesteld is dat de koelkast op 12 volt werkt bij stationair draaiende motor en het vermoeden bestaat dat bij inleggen van de versnelling om te gaan rijden de 12 volt wegvalt moet er toch een en ander gemeten worden.
1) Zeker maken dat er inderdaad 12 volt op het element staat bij stationair draaiende motor, dus er niet van uit gaan dat het display de juiste informatie geeft.
Immers er kan wel 12 volt voeding zijn maar dat hoeft niet te betekenen dat bij stationair draaiende motor de kast ook koelt.
Je staat immers geen uren met een stationair draaiende motor?
2) Zodra je je motor start geeft de D+ van de dynamo een signaal naar de koelkast en schakelt het systeem naar 12 volt voeding.
Dat gebeurt ook, immers je geeft aan dat het betreffende lampje brandt.
3) Probeer het volgende eens, zodra je walstroom 220 volt hebt zet je de kast geforceerd (handmatig) op 12 volt en kijkt wat er gebeurt.
Loopt de temperatuur op, dan is waarschijnlijk het verwarmingselement stuk of een zekering. Dat is eenvoudig te meten.

Bij het bovenstaande heb ik aangenomen dat je vertrekt vanaf een punt waar de koelkast eerst op gas of op 220 volt gewerkt heeft.
Overigens is het geen bezwaar tijdens rijden (tijdelijk) het ding op gas te laten werken mits je voor het tanken er aan denkt het ding even uit te schakelen.

Je kunt gemakkelijk controleren of er 12 volt op het element staat, het element is bereikbaar door een van de wandroosters te verwijderen.
Antonbom
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 14 jun 2017, 13:03

Re: koelkast werkt niet altijd op 12 volt



Bericht door Antonbom »

isoplus schreef:Nu vastgesteld is dat de koelkast op 12 volt werkt bij stationair draaiende motor en het vermoeden bestaat dat bij inleggen van de versnelling om te gaan rijden de 12 volt wegvalt moet er toch een en ander gemeten worden.
1) Zeker maken dat er inderdaad 12 volt op het element staat bij stationair draaiende motor, dus er niet van uit gaan dat het display de juiste informatie geeft.
Immers er kan wel 12 volt voeding zijn maar dat hoeft niet te betekenen dat bij stationair draaiende motor de kast ook koelt.
Je staat immers geen uren met een stationair draaiende motor?
2) Zodra je je motor start geeft de D+ van de dynamo een signaal naar de koelkast en schakelt het systeem naar 12 volt voeding.
Dat gebeurt ook, immers je geeft aan dat het betreffende lampje brandt.
3) Probeer het volgende eens, zodra je walstroom 220 volt hebt zet je de kast geforceerd (handmatig) op 12 volt en kijkt wat er gebeurt.
Loopt de temperatuur op, dan is waarschijnlijk het verwarmingselement stuk of een zekering. Dat is eenvoudig te meten.

Bij het bovenstaande heb ik aangenomen dat je vertrekt vanaf een punt waar de koelkast eerst op gas of op 220 volt gewerkt heeft.
Overigens is het geen bezwaar tijdens rijden (tijdelijk) het ding op gas te laten werken mits je voor het tanken er aan denkt het ding even uit te schakelen.

Je kunt gemakkelijk controleren of er 12 volt op het element staat, het element is bereikbaar door een van de wandroosters te verwijderen.
de camper heeft diverse keren uren 2-4uur zelfs staan te draaien met de motor aan en stilstaand op 1plaats om echt te kijken of de koeling het doet op 12 volt en dat was wel het geval.
ik heb ook verschillende keren getest of de koeling het goed blijft doen op 12 volt als we gingen rijden na te zijn vertrokken van of 220 volt of vanaf het gas systeem..nu heb ik een dealer gebeld en die stelt voor om de temperatuur regelaar op vol te zetten ipv op 75 % waar hij nu op staat en kijken of tijdens het rijden de koelkast het wel doet.
isoplus
Berichten: 6384
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: koelkast werkt niet altijd op 12 volt



Bericht door isoplus »

Dat wachten we dan maar even af.
Ik kan mij niet voorstellen dat veranderen van de temperatuurregelaar het verschil maakt.
Het lijkt eerder dat het gaan rijden invloed heeft.
De koelkast krijgt zijn spanning van de huishoudaccu's, na starten regelt een relais dat eerst de startaccu opgeladen wordt, daarna wordt de huishoudaccu's geladen. Worden je huishoudaccu's wel goed Geladen? De voeding naar de kast schakelt af bij te lage spanning.
Gebruikersavatar
Blazerke
Berichten: 108
Lid geworden op: vr 29 jan 2016, 23:03
Locatie: Haacht Belgie

Re: koelkast werkt niet altijd op 12 volt



Bericht door Blazerke »

dat 12 V systeem is kl.... koelt geen meter , bij mij gaat de temperatuur ook omhoog als ik rij met de koelkast op 12 V.
ik gebruik mijn koelkast enkel nog op 220 V en op gas , dan werkt ze behoorlijk.

Staat altijd op gas tijdens het rijden , als je gaat tanken en je zet de motor stil schakelt ze toch automatisch uit voor 15 min.
Groeten
Marc

Adria Twin Supreme 640 SLB
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6353
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: koelkast werkt niet altijd op 12 volt



Bericht door rongreven »

Dat automatisch omschakelen na 15 minuten gaat alleen als de schakelaar op automatisch staat.
Dus van 12 volt naar gas na 15 minuten.
Als de schakelaar op gas staat, blijft hij gewoon branden als je de motor stopt.
Dan zal je hem handmatig uit moeten zetten.
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
Blazerke
Berichten: 108
Lid geworden op: vr 29 jan 2016, 23:03
Locatie: Haacht Belgie

Re: koelkast werkt niet altijd op 12 volt



Bericht door Blazerke »

als ze bij mij op gas staat en ik legt de motor stil gaat ze automatisch uit voor 15 min. daarna springt ze automatisch terug op of de motor nu draait of niet .
is een soort beveiliging denk ik
Groeten
Marc

Adria Twin Supreme 640 SLB
Antonbom
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 14 jun 2017, 13:03

Re: koelkast werkt niet altijd op 12 volt



Bericht door Antonbom »

isoplus schreef:Dat wachten we dan maar even af.
Ik kan mij niet voorstellen dat veranderen van de temperatuurregelaar het verschil maakt.
Het lijkt eerder dat het gaan rijden invloed heeft.
De koelkast krijgt zijn spanning van de huishoudaccu's, na starten regelt een relais dat eerst de startaccu opgeladen wordt, daarna wordt de huishoudaccu's geladen. Worden je huishoudaccu's wel goed Geladen? De voeding naar de kast schakelt af bij te lage spanning.
dat is een goede vraag..zo ik kan zien wel echter met dit prachtige weer en zonnecellen op het dak zijn de hh accu,s altijd vol.

bedankt voor de tip
Advanderburgt
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 30 jun 2019, 21:52

Re: koelkast werkt niet altijd op 12 volt



Bericht door Advanderburgt »

Het probleem is de rijwind die de werking van de koelkast verstoort.
Zet er de winterkap;en op tijdens rijden, in ieder geval boven, wellicht ook beneden.
Bij mij koelt de kostlast nu goed tijdens rinden (RMD8555 toren).

Het moet achter de kostlast tussen 35 en 40 graden zijn voor beste werking.
Hang je koelkast eens vol met sensoren, ik heb er bv op de koelplaat en een in de ventilatieruimte.
Ben er jaren mee bezig geweest… dit js de beste oplossing.
In kkm met mijn camper altijd aan met een ijskoude koelkast.
Kom je met een warme koelkast op de camping bij 30 graden, dan gaat ie dag niet meer trekken….
Plaats reactie