Waarschijnlijk thermokoppel kapot van Dometic koelkast

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Hermes
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 17:50
Locatie: Helden (Peel en Maas)

Re: Waarschijnlijk thermokoppel kapot van Dometic koelkast



Bericht door Hermes »

Het thermokoppel is niet kapot. De oorzaak is de aansteekknop aan de voorkant die je in moet drukken. Deze ging waarschijnlijk niet diep genoeg. Nadat ik de knop verwijderd had heb ik met de achterkant van een schroevendraaier op het kleine pinnetje met schroefdraad gedrukt (rare construktie wie weet waarom dat zo gemaakt is ?) na loslaten bleef het gas branden.
Bedankt voor het meedenken !!
Hermes
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 17:50
Locatie: Helden (Peel en Maas)

Re: Waarschijnlijk thermokoppel kapot van Dometic koelkast



Bericht door Hermes »

Te vroeg gejuigd ook niet de oplossing.
Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Waarschijnlijk thermokoppel kapot van Dometic koelkast



Bericht door Arie55 »

Dit herken ik. Als je de knop ingedrukt houd, blijft de koelkast vermoedelijk aan.

Maak de elektrische schuifstekker contacten aan de schakelaar en onderdeel "B" schoon. Neem ook het onderdeel "B" uit en maak de de inwendige contacten schoon (beetje opschuren en vetvrij maken). Voordat je alles weer monteer, elk onderdeel wat met elkaar in verbinding staat, nog eens vetvrij maken.
Dan buiten het rooster verwijderen en de brander uitnemen. Haal het thermokoppel deel los en maak zowel het koperen deel als waar die ingeklemd zit schoon. Beetje opschuren. De gas leiding hoef je niet los te halen. Voordat je de boel terug plaatst in de koelkast, kijk of de vonk goed overspringt. Niet met de hand vasthouden, maar goed neer leggen. Anders krijg je een optater! Je kan eventueel nu ook de brander schoon maken. Zal waarschijnlijk niet vuil zijn, hooguit aangeslagen.

Nu zal de koelkast blijven branden. Is dat nu nog niet het geval of de vlam brandt wel maar niet met overtuiging, bestel dan (pas) een nieuw thermokoppel. Bij montage van het nieuwe onderdeel, ook deze delen schoonmaken zoals boven beschreven.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Hermes
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 17:50
Locatie: Helden (Peel en Maas)

Re: Waarschijnlijk thermokoppel kapot van Dometic koelkast



Bericht door Hermes »

Als ik de knop inhoudt dan blijft de koelkast aan. Knop los gaat hij uit echter niet altijd. Jammer dat de koelkast er niet uit kan zonder al teveel werk.
Ik denk echter dat ik het probleem gevonden heb. Het probleem zit mijn inziens in de gasschakelaar. Ik heb ontdekt als de vlam weggaat na het knipperen en ik zet even de gasschakelaar een standje terug op accu (tegelijkertijd de knipperknop even inhoudt) en draai hem gelijk op gas dat dan de vlam blijft branden.
Dus de aansluitingen onder het blad schoonmaken en schakelaar even openmaken dat is gemakkelijk te doen volgens de Duitse omschrijving die staat onder de Duitse URL die ik aangegeven heb op blad 1.
Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Waarschijnlijk thermokoppel kapot van Dometic koelkast



Bericht door Arie55 »

Je kan nu het euvel reproduceren door als de koelkast brandt, aan de schakelaar een beetje te jutteren. Dan zal die hoogstwaarschijnlijk uit gaan.
Die schakelaar kan je inspuiten met contactspray. Echter dat wordt hem niet, daar dat ding niet open te maken is zonder hem weer bruikbaar te maken. Het zijn de schuifstekkertjes die aan deze schakelaar zitten. Volg de zwarte draadjes die van de gasregelaar komen en maak de boel schoon zoals ik eerder beschreven heb.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Hermes
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 17:50
Locatie: Helden (Peel en Maas)

Re: Waarschijnlijk thermokoppel kapot van Dometic koelkast



Bericht door Hermes »

Arie ik kan de koelkast er niet uit de 230 volt kabels zitten ingekit daardoor kan ik de koelkast maar 5 cm verschuiven. Dus ik kan bovenop niet werken. Als je de url aanklikt wat ik eerder gegeven heb dan zul je zien dat de schakelaar wel makkelijk uit elkaar te halen is.
Op moment doe hij het prima. Eigenlijk vond ik het al raar dat het thermokoppel kapot zou zijn. In mijn jonge jaren heb ik daar nogal mee te maken gehad. Toen was het zo als het thermokoppel het niet meer deed was het bijna in alle gevallen ingebrand.
Voorlopig laat ik het allemaal zitten. Als het zo is dat hij het niet meer doet vind ik wel een oplossing. Ik kan de kabels ook doorknippen maar dat is nog niet aan de orde.
Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Waarschijnlijk thermokoppel kapot van Dometic koelkast



Bericht door Arie55 »

Met onderdeel "B" bedoelde ik de Thermounterbrecher (eerste plaatje linksboven). Neem de verbinding van Thermoelement los met sleutel 8, dan kan Thermounterbrecher uitgenomen worden, waar ik al eerder over geschreven heb. Doorscrollen dan zie je een mooie expanded view van de onderdelen. Op de foto's zie je ook die twee zwarte draden. Volg die naar de schakelaar (Energiewahlschalter) en maak de contacten van de schuifstekkers daar schoon. Kortom, alle verbindingen die met de stroomkring te maken heeft: schoon maken.

NEE! niet de kabels door knippen! Dan weet je zeker dat het niet meer werkt.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Hermes
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 17:50
Locatie: Helden (Peel en Maas)

Re: Waarschijnlijk thermokoppel kapot van Dometic koelkast



Bericht door Hermes »

http://wiki.womoverlag.de/index.php?tit ... ehlschrank

Alles volgens bovenstaande URLgedemonteerd en weer gemonteerd. Ook heb ik de lijst van Arie geraadpleegd. Het grootste probleem was de koelkast vergenoeg uit de kast te krijgen.Dat is gelukt door de kabelbehuizing (deksel) los te nemen. daardoor had ik net voldoende ruimte om aan de kabelbevestigingen te werken. Ook de schakelaar heb ik uit elkaar gehad. Alle bevestigingen waren nog als nieuw. Het zag er prima uit. Nu werkt het ook weer als nieuw.
Arie en Rongreven bedankt voor de ondersteuning.
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6402
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Waarschijnlijk thermokoppel kapot van Dometic koelkast



Bericht door rongreven »

Fijn dat hij weer werkt en bedankt voor de terugkoppeling. :cheers:
Groet, Ron Greven
Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Waarschijnlijk thermokoppel kapot van Dometic koelkast



Bericht door Arie55 »

Ron, zal ik dan maar HET woord waar wij zo van houden gebruiken? Gratis! :-B

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Hermes
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 17:50
Locatie: Helden (Peel en Maas)

Re: Waarschijnlijk thermokoppel kapot van Dometic koelkast



Bericht door Hermes »

Kan iemand mij zeggen welke thermomagneetklep in deze koelkast zit: AT 003 12,4 dik en 35 mm lang
of AT 004 15,4 dik en 44 mm lang. Mij lijkt de eerste maar weet het niet zeker.
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6402
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Waarschijnlijk thermokoppel kapot van Dometic koelkast



Bericht door rongreven »

Ik heb wel het nummer, die staat bij Arie55 in de link.
Bij mijn 5405, ook 100 liter, was het de 35 mm versie.
Bijlagen
gaskraan.jpg
gaskraan.jpg (104.52 KiB) 1045 keer bekeken
Groet, Ron Greven
Hermes
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 17:50
Locatie: Helden (Peel en Maas)

Re: Waarschijnlijk thermokoppel kapot van Dometic koelkast



Bericht door Hermes »

Ik heb gekeken hoeveel KW de koelkast is het moet inderdaad de kleine zijn. Bedankt rongreven.
Plaats reactie