oliepeilstok

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 703
Lid geworden op: ma 21 feb 2011, 11:07
Locatie: Friesland

Re: oliepeilstok



Bericht door jmkoole »

Frank schreef:Ik was van plan hier op te reageren met een foto van de peilstok maar als ik de reacties lees die hier over en weer gaan die totaal niets met de vraag te maken hebben dan pas ik. De kwaliteit van dit mooie forum is behoorlijk aan het afnemen, jammer!
Pfff... De kwaliteit van dit mooie forum neem af omdat lieden onduidelijk vragen stellen zonder er een foto bij te plaatsen. Het is helemaal geen topic-vervuiling als we het in een topic 'oliepeilstok' over het correct meten en interpreteren van het oliepeil hebben. Ik vind het juist heel interessant. Rij anders even langs je garage met de camper en stel je vraag aan een ervaren monteur, dan heb je ook geen ongewenste reacties.
Groeten,
Hans

Karmann Colorado 655TI met 2.5 TDI 200 pk, 450 Nm en verzwaard remsysteem. Dunlop hulpluchtvering en Velo3 fietsenrek.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

oliepeilstok



Bericht door PaulBng »

Frank schreef:dat is het rare, er staat niets op
Dit was de essentie van de vraag.

Soms wordt min en max aangeduid, niet door een smaller stuk, maar door een stuk dat platgewalst lijkt...
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: oliepeilstok



Bericht door Vertrokken2 »

Ik vind dit zo'n gek topic. Al die mensen die pretenderen het beter te weten dan de fabrikant en dan allerhande mooie verklaringen uit hun dikke duim toveren waarom hun theorie de juiste zou zijn. Heel bijzonder. Klaarblijkelijk een gevoelig onderwerp, zo'n oliepeilstok.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: oliepeilstok



Bericht door de Jonckheer »

Gobert schreef:In mijn MB handleiding staat het toch echt anders. Tussen min en max is de stand correct. Bijvullen zodra de min bereikt is.
Ik heb toch echt meer vertrouwen in de officiele MB handleiding dan in de info van een of andere garagehouder die jij van internet geplukt hebt.
Maar je weet ook dat bij elke motor de carter inhoud wordt aangegeven. Is dat 5 liter en gooi je dat erin (wat elke garage zal doen) staat ie toch écht op max. Natuurlijk is de stand tussen min en max correct maar dat wil niet zeggen dat max niét correct is. Het is pas fout als het peil ofwel onder het min streepje staat ofwel boven het max streepje. En dan nog is er een veiligheidsmarge zodat niet meteen je blok aan puin draait mocht een van beide eens gebeuren. En, wat ik wel eens vaker aanhaal, het is geen rocket science of F1 techniek, het komt bij deze gebruiksdingen écht niet op een mm, ze zijn behoorlijk idiot proof.
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: oliepeilstok



Bericht door Vertrokken2 »

Ik heb overigens een bijzondere stok. Tussen min en max is twee liter. Bij alle personenauto's die ik heb gehad was het alijd 1 liter.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
Jan Pieter
Berichten: 315
Lid geworden op: do 08 dec 2005, 22:34
Locatie: Renkum

Re: oliepeilstok



Bericht door Jan Pieter »

Tja blijf het meest bijzonder vinden dat er een bmw x6 genoemd wordt die 500 km meer als 200 km/u rijdt en dan een liter olie verbruikt

Waar doet hij dat 500 km aan een stuk
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: oliepeilstok



Bericht door seth_space »

Wie zegt dat je dat aan een stuk moet doen?

Reis naar Hannover retour ca 800 KM met fikse stukken 200KM/h en noodzaak tussendoor op terugweg om olie bij te vullen. Was gecontroleerd vooraf, stond op Max. Moest ruim liter bij.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Jan Pieter
Berichten: 315
Lid geworden op: do 08 dec 2005, 22:34
Locatie: Renkum

Re: oliepeilstok



Bericht door Jan Pieter »

Wie zegt dat dan aan die 200 km/u ligt en dat dat goed gecontroleerd is

Maar er werdt gezegd 500 km op 200 km/u
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: oliepeilstok



Bericht door Meine »

Dan is het niet best gesteld met die BMW motor. Dan wordt het tijd voor de groot verpakkingen olie bij de Action.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: oliepeilstok



Bericht door seth_space »

Misschien moet je het stukje nog eens goed lezen
Voorbeeld: Een collega heeft een BMW X6 die boven de 200Km/u standaard een liter per 500 Km gaat verbruiken. Bij normaal gebruik helemaal niets op vele duizenden kilometers.
Hier staat een verbruikscijfer genoemd. Is meerdere keren op soortgelijke wijze "getest" en blijkt telkens voor te komen bij hoge snelheden. Voor de Formicidae copuleerders, het zal vast bij 199 of 198 km/h ook gebeuren. De clou zit hem hier in zwaar werken op hoge snelheden.

De motor heeft bij lage belasting, zoals in NL vlak en lage snelheden geen druppel olie verbruik.
Maar we gaan steeds verder off-topic.

Het gegeven was dat voldoende olie in je motor essentieel is voor de werking. De term "Voldoende" is nu wel vaak genoeg beschreven.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: oliepeilstok



Bericht door Vertrokken2 »

Mijn diesel BMW gebruikt geen druppel bij 200+, maar is geen X, dus vangt minder wind; de MP heb ik nog nooit boven de 200 gehad. Wil het wel eens testen.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
a90
Berichten: 389
Lid geworden op: zo 30 dec 2012, 0:49
Locatie: Nieuw Vennep

Re: oliepeilstok



Bericht door a90 »

Ik lees het al weer, beter geen BMW kopen maar.
Lees meer over mijn huidige auto: http://www.lp2223.com
En deze is inmiddels verkocht: http://www.rundhauber.eu
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: oliepeilstok



Bericht door de Jonckheer »

Tja, de spoeling wordt dun want ook geen Ford want slechte motoren, geen Fiat want slechte versnellingsbakken en ook geen MB omdat men liever een ster in de voorruit heeft dan op de motorkap. :lol3:
Ik heb een Volvo bus, mag dat wel? :lolno:
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: oliepeilstok



Bericht door kampo »

Frank schreef:Ik was van plan hier op te reageren met een foto van de peilstok maar als ik de reacties lees die hier over en weer gaan die totaal niets met de vraag te maken hebben dan pas ik. De kwaliteit van dit mooie forum is behoorlijk aan het afnemen, jammer!
Dat heeft niets met de kwaliteit van een forum te maken.
Je stelt een vraag die onvolledig is. Daarna moet je niet verbaasd zijn dat er gespeculeerd wordt.
Ook op vragen om bijkomende uitleg geef je geen antwoord.
Over welk voertuig en welke motorvariante gaat het eigenlijk ?
Groeten Kampo
Plaats reactie