Turbo na laten draaien?
Turbo na laten draaien?
Als we een lange rit hebben gemaakt , laat ik de motor ( MB 316 CDi) , vaak nog even na draaien om de turbo af te koelen-- soms als het een grotere P-plek is , waar je langzaam op rijdt niet.
Zin of onzin ????
Jan
Zin of onzin ????
Jan
-
- Berichten: 1407
- Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
- Locatie: Tongeren Belgie
Re: Turbo na laten draaien
Zin ja indien je vlak voor je gaat stoppen de turbo flink hebt laten werken. Deze wordt dan gloeiend (kersen) rood.
All4dogs
Re: Turbo na laten draaien
Doe ik ook altijd. Zo heeft de turbo kans om uit te razen terwijl die nog gesmeerd is en kan afkoelen.
Vooral na lange snelwegritten ritten bij het stoppen bij de pomp kan de persoon achter mij 2 minuten langer wachten voordat die mij jziet uitstappen om te tanken.
Draai je de motor direct uit dan stopt de smering en blijft de turbo uitrazen zonder actieve koeling.
Mocht ik de laatste 5 minuten rustig gereden hebben dan laat ik slechts 10 seconden nog stationair draaien voor ik de motor uitzet.
Vooral na lange snelwegritten ritten bij het stoppen bij de pomp kan de persoon achter mij 2 minuten langer wachten voordat die mij jziet uitstappen om te tanken.
Draai je de motor direct uit dan stopt de smering en blijft de turbo uitrazen zonder actieve koeling.
Mocht ik de laatste 5 minuten rustig gereden hebben dan laat ik slechts 10 seconden nog stationair draaien voor ik de motor uitzet.
Re: Turbo na laten draaien
bij motoren die flink hebben moeten werken is het inderdaad verstandig
maar bij een camper waar gemiddeld met 2/3 van het vermogen wordt gereden is het niet persee nodig
maar heb je er een goed gevoel bij om het wel te doen
dan doe je het toch
en 2 min wachten bij een tankstation waar je na 6 min weer weg bent zie ik het nut er niet van in na 2 min rijden is hij weer op de zelfde temperatuur als toen voor je tankbeurt
dat geeft alleen maar ergernis bij de volgende die achter je staat
maar bij een camper waar gemiddeld met 2/3 van het vermogen wordt gereden is het niet persee nodig
maar heb je er een goed gevoel bij om het wel te doen
dan doe je het toch
en 2 min wachten bij een tankstation waar je na 6 min weer weg bent zie ik het nut er niet van in na 2 min rijden is hij weer op de zelfde temperatuur als toen voor je tankbeurt
dat geeft alleen maar ergernis bij de volgende die achter je staat
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Een ziek mens maar een
- Bas vd laar
- Berichten: 6302
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Turbo na laten draaien
Is totaal onnodig en asosciaalVooral na lange snelwegritten ritten bij het stoppen bij de pomp kan de persoon achter mij 2 minuten langer wachten
Re: Turbo na laten draaien
Kijk gewoon in het instructieboek van het betreffende voertuig, het kan per type en fabricaat verschillen en dus is er geen antwoord voor algemeen gebruik.
Overigens stopt de smeerolietoevoer bij de meeste motoren zodra de motor stilstaat. Een turbo is ontworpen voor het werk dat het ding moet doen en zolang je er geen emmer koud water over mikt valt het allemaal wel mee.
Er is natuurlijk niets op tegen om na een langere rit even wat rustiger te gaan rijden alvorens te stoppen, dat is voor het hele motorgebeuren wel goed.
Overigens stopt de smeerolietoevoer bij de meeste motoren zodra de motor stilstaat. Een turbo is ontworpen voor het werk dat het ding moet doen en zolang je er geen emmer koud water over mikt valt het allemaal wel mee.
Er is natuurlijk niets op tegen om na een langere rit even wat rustiger te gaan rijden alvorens te stoppen, dat is voor het hele motorgebeuren wel goed.
Re: Turbo na laten draaien
Inderdaad, we zijn gewoon met een omgebouwde bestelbus (en ja, dat geldt ook voor alkoofs en integraals) onderweg en niet met een tot het uiterste getunede racer of zo.Bas vd laar schreef:Is totaal onnodig en asosciaalVooral na lange snelwegritten ritten bij het stoppen bij de pomp kan de persoon achter mij 2 minuten langer wachten
Niet met 5000rpm aan komen loeien en dan meteen je kontakt uit, maar gewoon aan komen rijden en dan meteen je kontakt uit kan totaal geen kwaad. Daar is het spul gewoon voor gemaakt.
- pepon
- Berichten: 2428
- Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
- Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
- Contacteer:
Re: Turbo na laten draaien?
Het komt nooit voor dat je de motor uit zet tijdens het rijden op de snelweg of op een bergweg wanneer de motor er aan moet trekken., lijkt mij ook niet verstandig.
Ik ga er vanuit dat als ik uiteindelijk de motor uit zet de turbo alweer genoeg is afgekoeld en niet meer draait.
Groet, Ron.
Ik ga er vanuit dat als ik uiteindelijk de motor uit zet de turbo alweer genoeg is afgekoeld en niet meer draait.
Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/
Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
https://www.renaultforum.nl/forum/
Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Re: Turbo na laten draaien?
Heel veel auto´s, ook turbo wagens, hebben tegenwoordig start / stop systemen. Dat kan natuurlijk alleen maar als het laten nadraaien van turbo´s flauwekul is. Anderen 2 minuten extra achter je laten wachten bij het tankstation vanwege de turbo is daarom asociaal. Al was het maar om de extra uitstoot.
Vroeger werd nadraaien gedaan om het verschil in rek en krimp tussen het gietijzeren blok en de aluminium kop geleidelijk te laten rechttrekken. Anders om, het pas na 5 minuten wegrijden met een koude motor was het recept tegen klemmende zuigers. Echter allemaal problemen uit het verleden.
Vroeger werd nadraaien gedaan om het verschil in rek en krimp tussen het gietijzeren blok en de aluminium kop geleidelijk te laten rechttrekken. Anders om, het pas na 5 minuten wegrijden met een koude motor was het recept tegen klemmende zuigers. Echter allemaal problemen uit het verleden.
Re: Turbo na laten draaien?
Gewoon laten uitrazen en niet direct de koelende olietoevoer afbreken terwijl je turbo nog op hoge toeren draait.
Als je bang bent dat men het asociaal vind bij een tankstation boven op de helling na een zware klim dan moet je gewoon direct contact uitzetten en voor lief nemen dat je turbo uitraast zonder koeling.
Het is maar net waar je prioriteiten liggen.
Als je bang bent dat men het asociaal vind bij een tankstation boven op de helling na een zware klim dan moet je gewoon direct contact uitzetten en voor lief nemen dat je turbo uitraast zonder koeling.
Het is maar net waar je prioriteiten liggen.
Re: Turbo na laten draaien?
3 seconden nadat je het gas loslaat om op de rem te trappen bij het tankstation is die turbo z´n toeren al kwijt hoor. Die blijft echt geen 2 minuten na razen. Of kom je volgas op die pomp af razen
Re: Turbo na laten draaien?
Ikzelf geloof niet dat mijn turbo na bijvoorbeeld een klim binnen 3 seconden weer op normale temperatuur is dus blijf er zuinig op en leg daar mijn prioriteit.
Re: Turbo na laten draaien?
Dan wordt het tijd dat je je koelsysteem, cq je oliekoeler eens nader gaat bekijken want sterk oplopende water en olie temperaturen zijn natuurlijk uit den boze.
Re: Turbo na laten draaien?
Er blijven altijd mensen die denken dat een camper een apparaat is met een hytech machinekamer, maar in het vooronder is het gewoon vergelijkbaar met een simpel bestelbusje.