Turbo na laten draaien?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Slag+J16
Berichten: 831
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 15:58

Turbo na laten draaien?



Bericht door Slag+J16 »

Als we een lange rit hebben gemaakt , laat ik de motor ( MB 316 CDi) , vaak nog even na draaien om de turbo af te koelen-- soms als het een grotere P-plek is , waar je langzaam op rijdt niet.
Zin of onzin ????
Jan
ellan vannin
Berichten: 1407
Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
Locatie: Tongeren Belgie

Re: Turbo na laten draaien



Bericht door ellan vannin »

Zin ja indien je vlak voor je gaat stoppen de turbo flink hebt laten werken. Deze wordt dan gloeiend (kersen) rood.
All4dogs
RedPill
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 23 okt 2015, 1:52
Locatie: 033

Re: Turbo na laten draaien



Bericht door RedPill »

Doe ik ook altijd. Zo heeft de turbo kans om uit te razen terwijl die nog gesmeerd is en kan afkoelen.

Vooral na lange snelwegritten ritten bij het stoppen bij de pomp kan de persoon achter mij 2 minuten langer wachten voordat die mij jziet uitstappen om te tanken.

Draai je de motor direct uit dan stopt de smering en blijft de turbo uitrazen zonder actieve koeling.

Mocht ik de laatste 5 minuten rustig gereden hebben dan laat ik slechts 10 seconden nog stationair draaien voor ik de motor uitzet.
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Turbo na laten draaien



Bericht door Toon »

bij motoren die flink hebben moeten werken is het inderdaad verstandig
maar bij een camper waar gemiddeld met 2/3 van het vermogen wordt gereden is het niet persee nodig
maar heb je er een goed gevoel bij om het wel te doen
dan doe je het toch
en 2 min wachten bij een tankstation waar je na 6 min weer weg bent zie ik het nut er niet van in na 2 min rijden is hij weer op de zelfde temperatuur als toen voor je tankbeurt
dat geeft alleen maar ergernis bij de volgende die achter je staat
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Turbo na laten draaien



Bericht door Bas vd laar »

Vooral na lange snelwegritten ritten bij het stoppen bij de pomp kan de persoon achter mij 2 minuten langer wachten
Is totaal onnodig en asosciaal :crazy:
isoplus
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Turbo na laten draaien



Bericht door isoplus »

Kijk gewoon in het instructieboek van het betreffende voertuig, het kan per type en fabricaat verschillen en dus is er geen antwoord voor algemeen gebruik.
Overigens stopt de smeerolietoevoer bij de meeste motoren zodra de motor stilstaat. Een turbo is ontworpen voor het werk dat het ding moet doen en zolang je er geen emmer koud water over mikt valt het allemaal wel mee.
Er is natuurlijk niets op tegen om na een langere rit even wat rustiger te gaan rijden alvorens te stoppen, dat is voor het hele motorgebeuren wel goed.
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Turbo na laten draaien



Bericht door KTManiac »

Bas vd laar schreef:
Vooral na lange snelwegritten ritten bij het stoppen bij de pomp kan de persoon achter mij 2 minuten langer wachten
Is totaal onnodig en asosciaal :crazy:
Inderdaad, we zijn gewoon met een omgebouwde bestelbus (en ja, dat geldt ook voor alkoofs en integraals) onderweg en niet met een tot het uiterste getunede racer of zo.
Niet met 5000rpm aan komen loeien en dan meteen je kontakt uit, maar gewoon aan komen rijden en dan meteen je kontakt uit kan totaal geen kwaad. Daar is het spul gewoon voor gemaakt.
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2428
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Turbo na laten draaien?



Bericht door pepon »

Het komt nooit voor dat je de motor uit zet tijdens het rijden op de snelweg of op een bergweg wanneer de motor er aan moet trekken., lijkt mij ook niet verstandig.
Ik ga er vanuit dat als ik uiteindelijk de motor uit zet de turbo alweer genoeg is afgekoeld en niet meer draait.

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Meine
Berichten: 4746
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Turbo na laten draaien?



Bericht door Meine »

Heel veel auto´s, ook turbo wagens, hebben tegenwoordig start / stop systemen. Dat kan natuurlijk alleen maar als het laten nadraaien van turbo´s flauwekul is. Anderen 2 minuten extra achter je laten wachten bij het tankstation vanwege de turbo is daarom asociaal. Al was het maar om de extra uitstoot.
Vroeger werd nadraaien gedaan om het verschil in rek en krimp tussen het gietijzeren blok en de aluminium kop geleidelijk te laten rechttrekken. Anders om, het pas na 5 minuten wegrijden met een koude motor was het recept tegen klemmende zuigers. Echter allemaal problemen uit het verleden.
RedPill
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 23 okt 2015, 1:52
Locatie: 033

Re: Turbo na laten draaien?



Bericht door RedPill »

Gewoon laten uitrazen en niet direct de koelende olietoevoer afbreken terwijl je turbo nog op hoge toeren draait.

Als je bang bent dat men het asociaal vind bij een tankstation boven op de helling na een zware klim dan moet je gewoon direct contact uitzetten en voor lief nemen dat je turbo uitraast zonder koeling.

Het is maar net waar je prioriteiten liggen.
Meine
Berichten: 4746
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Turbo na laten draaien?



Bericht door Meine »

3 seconden nadat je het gas loslaat om op de rem te trappen bij het tankstation is die turbo z´n toeren al kwijt hoor. Die blijft echt geen 2 minuten na razen. Of kom je volgas op die pomp af razen :?: :crazy:
RedPill
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 23 okt 2015, 1:52
Locatie: 033

Re: Turbo na laten draaien?



Bericht door RedPill »

Ikzelf geloof niet dat mijn turbo na bijvoorbeeld een klim binnen 3 seconden weer op normale temperatuur is dus blijf er zuinig op en leg daar mijn prioriteit.
Meine
Berichten: 4746
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Turbo na laten draaien?



Bericht door Meine »

Dan wordt het tijd dat je je koelsysteem, cq je oliekoeler eens nader gaat bekijken want sterk oplopende water en olie temperaturen zijn natuurlijk uit den boze.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Turbo na laten draaien?



Bericht door Cee Pee »

Er blijven altijd mensen die denken dat een camper een apparaat is met een hytech machinekamer, maar in het vooronder is het gewoon vergelijkbaar met een simpel bestelbusje.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Plaats reactie