Na drie keer starten slaat de motor pas aan

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Datenebusje
Berichten: 196
Lid geworden op: do 20 apr 2017, 15:56
Locatie: Gelderland

Na drie keer starten slaat de motor pas aan



Bericht door Datenebusje »

Dag allen,

Een vraagje, bij de koop van onze Ford Transit was het al zo; de eerste keer dat je start, gebeurt er niets. De tweede keer hoor je kort de motor en de derde keer start hij prima. Wanneer je een rondje gereden hebt, start hij daarna probleemloos de eerste keer. De accu is vrij nieuw, alle vloeistoffen bijgevuld. Ik heb geprobeerd hem eerst een minuut op contact te zetten, maar dat maakt niet uit.

De startmotor draait, maar hij slaat dus niet aan die eerste keer. We hebben er weinig last van, maar ik ben toch benieuwd; waar zou dit aan kunnen liggen? En is er eventueel iets simpels aan te doen? En is het schadelijk voor de startmotor, op deze manier starten?

Ik start overigens op LPG, zou daar het probleem in zitten? Volgens de vorige eigenaar en de garagehouder kon dat prima.
Renault Master, 1998, de blauwe bus
Gebruikersavatar
Bakkertjes
Berichten: 1689
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 10:14
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Na drie keer starten slaat de motor pas aan



Bericht door Bakkertjes »

Er zijn verschillende mogelijkheden,scheelt wat voor een gasinstallatie er in zit.
Bij sommige oude types zit er een choke mogelijkheid op en andere choken automatisch.
Je kan het eens proberen met 3 keer alleen je contact aan te zetten voor een paar seconden.
En zet er even een foto op van de gas/benzine schakelaar , dit verduidelijkt meer.

Hans
Op weg met een Mercedes 312d camper met Pilote Pacific 6900 opbouw
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Na drie keer starten slaat de motor pas aan



Bericht door de Jonckheer »

Dat zit in het starten op lpg. Probeer eens een paar keer het contact aan en uit te zetten, minstens 3 keer, en kijk of ie dan wel gewoon wil aanslaan. Het is trouwens beter om op benzine te starten, weg te rijden en bij een beetje motortemperatuur over te schakelen op gas. Op die manier blijft het benzine systeem in orde.
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Na drie keer starten slaat de motor pas aan



Bericht door jielus »

Mijn oude diesel, is ook weer wat anders, had hetzelfde probleem. In oudere modellen is de 2e accu onder de motorkap vaak gepromoveerd tot huishoudaccu. Dus je hebt nog maar de helft van de power om de motor rond te slingeren.
Ik heb de oude situatie hersteld en een nieuwe (andere) extra huishoud accu geplaatst en de twee onder de motorkap weer gekoppeld.

Het is maar een zijweg, maar misschien kun je er wat mee?
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Meine
Berichten: 4754
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Na drie keer starten slaat de motor pas aan



Bericht door Meine »

Voor deze keer ben ik het helemaal met Nico eens, op benzine starten en daarna pas op gas overschakelen. Bij dat overschakelen de gasschakelaar in de middenstand houden totdat de motor gaat stotteren. Doe je dat niet dan heb je kans dat je de motor verzuipt. Hij krijgt namelijk nog benzine tot de carburateur min of meer leeg is terwijl het gas direct volop aanwezig is.
Als je de auto stop zet de laatste 50 meter even weer op benzine rijden. De carburateur, waaruit veel van de benzine tijdens het rijden op gas weggedampt is vult zich dan weer. Hierbij hoef je de schakelaar niet in de middenstannd te hebben, gewoon in een keer van gas naar benzine. De volgende start op benzine gaat dan vlotter. In het verleden uit het tijdperk van jouw Transit heb ik diverse auto's op gas gehad waaronder ook slechte starters, maar volgens dit systeem ging het altijd goed. Zo start de auto in een keer, het is ook het behoud van je accu.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80403
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Na drie keer starten slaat de motor pas aan



Bericht door Dafluc »

Vier jaar op lpg gereden en al die tijd zonder problemen ook op lpg gestart.
Inderdaad wel af en toe een stuk op benzine rijden om alles goed te houden.
Maar als alles klopt is zelfs in de winter starten op lpg geen enkel probleem.
Als voorgestelde handelswijze helpt dan is er volgens mij iets niet helemaal goed met de installatie.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Na drie keer starten slaat de motor pas aan



Bericht door Toon »

blijft de gas leiding wel op druk ??
misschien een klein lekje ergens op een koppeling ??
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Meine
Berichten: 4754
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Na drie keer starten slaat de motor pas aan



Bericht door Meine »

Dafluc, hoee lang is dat geleden, als je over een inspuitmotor of een G3 installatie praat heb je gelijk. Ik vermeld nadrukkelijk de procedure bij auto's uit de 80er jaren van de vorige eeuw. Mijn auto's uit die tijd waren een Renault 12 en een Peugeot 504. Vooral de laatste moest met veel liefde aan de praat gebracht worden, soms met backfires die dan zelfs bulten in de motorkap opleverden. Ik denk dat je over een ander tijdperk spreekt. De Transir van Datenabusje is ook uit de 80er jaren.
Meine
Berichten: 4754
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Na drie keer starten slaat de motor pas aan



Bericht door Meine »

Toon schreef:blijft de gas leiding wel op druk ??
misschien een klein lekje ergens op een koppeling ??
Dat ruik je toch? En waar dan, na de verdamper of in het druk systeem waar de Lpg nog vloebaar is.
Gebruikersavatar
Bakkertjes
Berichten: 1689
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 10:14
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Na drie keer starten slaat de motor pas aan



Bericht door Bakkertjes »

Er worden nog steeds jaren 80 installaties ingebouwd :lol3: in de oldtimer Amerikanen !
Het probleem is vaak dat de toevoerslang van de convertor naar de venturi aan de lange kant is en het langer duurt voor het gas bij de venturi is bij het starten.

Hans
Op weg met een Mercedes 312d camper met Pilote Pacific 6900 opbouw
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80403
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Na drie keer starten slaat de motor pas aan



Bericht door Dafluc »

Meine, had ik er idd bij moeten zetten. Het ging om een Chevy van 1980. De good old Impco. Absoluut niks moderns aan.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Na drie keer starten slaat de motor pas aan



Bericht door Toon »

Meine schreef:
Toon schreef:blijft de gas leiding wel op druk ??
misschien een klein lekje ergens op een koppeling ??
Dat ruik je toch? En waar dan, na de verdamper of in het druk systeem waar de Lpg nog vloebaar is.
Na de verdamper
En geef je een ieder een pilsje die geen gas ruikt terwijl het systeem toch lekt
Ben bang dat je dan je hele hebben en houwe moet verkopen om ze 1 pilsje te geven
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6370
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Na drie keer starten slaat de motor pas aan



Bericht door rongreven »

Voor 1 pilsje ruik ik geen gas.
Dat blijft na volgende pilsjes ook zo.
Tot iemand me door heeft. :lol: :cheers:

Even controleren of de auto met benzine wel start, en dat een paar keer/dagen.
Wel starten, dan bij de gasinstallatie zoeken.
Niet starten, carburateur nakijken.
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Na drie keer starten slaat de motor pas aan



Bericht door de Jonckheer »

Waarom wil je persé op gas koud starten? Dat is helemaal niet gebruikelijk. De Amerikaan die ik had met een G3 installatie startte altijd op benzine en ging na een poosje automatisch over op gas. Dat kun je met een oudere installatie ook handmatig doen, geen probleem.
Plaats reactie