Ventilator radiator blijft draaien

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24441
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Ventilator radiator blijft draaien



Bericht door javanes »

travelscout schreef: p.s. Wat mij verbaasd is dat beide zekeringen 30A zijn.
Zijn beide ventilatoren dan ook gelijk aan e-vermogen?
In het schema staan inderdaad 2 zekeringen van 30A vermeld. Dat is waarschijnlijk het geval met 2 gelijkwaardige relais van 30A voor ventilatoren met gelijk vermogen.
Als in de overzichten van Eper kijk dan staat er in een afbeelding met een grote en kleine ventilator een relais van 50A en eentje van 30A. Dan zullen de zekeringen ook wel verschillend zijn.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Ventilator radiator blijft draaien



Bericht door travelscout »

Dank, blijkbaar ergens een foutje in het schema.
Merkwaardig allemaal, wellicht mis ik toch iets.

Ik zou zelf deze schakeling al snel aanpassen.
Door ventilatoren in serie te schakelen: voor 2x een laag toerental.
En in parallel: voor 2x een hoog toerental.
Paul.
Gebruikersavatar
Theo en Marian
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 12 aug 2007, 14:06
Locatie: Het Land van Maas en Waal (Gld)

Re: Ventilator radiator blijft draaien



Bericht door Theo en Marian »

Dank voor de reacties. Wat ik mij nu afvraag is het volgende. Stel ik maak een schakelaar voor in de cabine. Is het dan n.
beter in de stroom ( massa) toch via de relais te laden lopen of kan ik de relais uitschakelen door er omheen te gaan. Met andere woorden kan het kwaad om de relais in het circuit te laten ondanks dat deze waarschijnlijk blijven " plakken" ?
Iedereen is met niets begonnen.
Hymer B 678 2013 , 3.0 liter, 188 Pk , EP-levelsystem, trekhaak, 2 x 110Ah HH, 2 x zp, 1500 W Victron.
---------------------------------------------
isoplus
Berichten: 6340
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Ventilator radiator blijft draaien



Bericht door isoplus »

Je kunt het beter gewoon origineel in orde maken. Ik heb ook op een oldtimer een extra ventilator op de radiator, handbediend, je raad het al vergeten uit te zetten accu leeg.
Vergeten aan te zetten motor te heet.
Gebruikersavatar
Theo en Marian
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 12 aug 2007, 14:06
Locatie: Het Land van Maas en Waal (Gld)

Re: Ventilator radiator blijft draaien



Bericht door Theo en Marian »

Ik begrijp wat je bedoeld. Je hoeft maar een keer te vergeten de schakelaar om te zetten en je hebt een probleem maar......
Ik hou mijn temperatuurmeter altijd nauwlettend in de gaten. Gewenning, gewoonte zeg maar. Ook deels beroepsmatig vanuit het verre verleden. Dus dat durf ik wel aan.
Iedereen is met niets begonnen.
Hymer B 678 2013 , 3.0 liter, 188 Pk , EP-levelsystem, trekhaak, 2 x 110Ah HH, 2 x zp, 1500 W Victron.
---------------------------------------------
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Ventilator radiator blijft draaien



Bericht door Aloys »

travelscout schreef:Ik zou zelf deze schakeling al snel aanpassen.
Door ventilatoren in serie te schakelen: voor 2x een laag toerental.
En in parallel: voor 2x een hoog toerental.
Raar bezig?
In mijn Fiat 2.5D werd de ene ventilator aangestuurd bij temperaturen van (ik dacht) 85 graden,
de tweede pas bij iets van 92 graden of zo.
Bij mij was één sensortje stuk en bleven beide ventilatoren doordraaien. Waarom dat niet eerst
gecontroleerd, zo'n sensortje kost je de kop niet?

De motor heeft er twee, voor die verschillende temperaturen.
Het gaat om zo'n bout(je):

Afbeelding
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Theo en Marian
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 12 aug 2007, 14:06
Locatie: Het Land van Maas en Waal (Gld)

Re: Ventilator radiator blijft draaien



Bericht door Theo en Marian »

Pff. Nog niet veel aan kunnen doen. Wat ik nu wel weet is dat wanneer de stekker van de thermostaatvoeler er af is dat de ventilator blijft draaien. Dus toch het relais?
Iedereen is met niets begonnen.
Hymer B 678 2013 , 3.0 liter, 188 Pk , EP-levelsystem, trekhaak, 2 x 110Ah HH, 2 x zp, 1500 W Victron.
---------------------------------------------
Gebruikersavatar
Slag+J16
Berichten: 831
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 15:58

Re: Ventilator radiator blijft draaien



Bericht door Slag+J16 »

Persoonlijk denk ik dat je met het antwoord van Aloys de meeste kans hebt om de storing te vinden.
Het overkwam ons ook in Noorwegen en de temp. voeler was niet in voorraad, met een schakelaartje onder de motorkap en handbediening zijn we weer in NL gekomen.
Ik heb direct 1 op reserve gekocht --- en natuurlijk nooit weer nodig gehad :)
Jan
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Ventilator radiator blijft draaien



Bericht door Atoz »

Zo nu en dan denk ik het ook al eens beer te weten....
Dus...
Relaiskastje Total loss en dus alles dan maar handbediend met 10 A schakelaars gedaan.
10A voldeed niet dus brande hij door..2x dan 20A schakelaars genomen maar ook die sneuvelden vervolgens 30A schakelaars... Wat denk je .... Alle twee defect. Dus zitten er nu twee schakelaars die beiden een 40A relais bedienen.
En als je zo een fiat hebt met smeltende zekering maak dan ook de tijd om via rechtstreekse accuaansluiting met extra 30 A zekeringen ook dat smelten van de zekeringhouder op te lossen.

Uiteindelijk was de beste oplossing het vervangen van een 16 jaar oude niet lekkende radiator en deze dan ook nog door een groter exemplaar te vervangen. (Al heeft dit laatste niets met jouw probleem te maken) Sindsdien draaien de ventilatoren nog enkel in uitzonderlijke omstandigheden op de A75 richting Noorden bv.

En blijkbaar blijft dat allemaal dan wel werken.... Mijn advies is maak er wat meer werk van als je handgeschakeld wil werken.
Anders Aloys zijn advies opvolgen.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Ventilator radiator blijft draaien



Bericht door travelscout »

Jeetje zeg, jullie moeten het druk hebben want dat "komende weekend" is nu toch echt alweer een poosje voorbij.
Wat ik nu wel weet is dat wanneer de stekker van de thermostaatvoeler er af is dat de ventilator blijft draaien.
Vooropgesteld dat het schema op jouw auto van toepassing is én er geen modificaties zijn gemaakt in de bedrading:
Controleer eens of die ventilator wel in de juiste richting draait (luchtverplaatsing met rijrichting mee).
In dien juist dan moet er een massa verbinding zijn, die er helemaal niet hoort.
Als je dan zeker weet dat je ook de juiste relais (meervoud) verwijderd hebt, hoort die ventilator echt uit te gaan!
Indien niet, dan is er iets in de bedrading mis in de massa bedrading van de draaiende ventilator, naar het relais!

Maar wat je ook doet: geen handschakelaartjes, geeft alleen nog meer problemen.
Paul.
Gebruikersavatar
Tanktrotter
Berichten: 26
Lid geworden op: za 27 apr 2013, 23:33
Locatie: Gorinchem

Re: Ventilator radiator blijft draaien



Bericht door Tanktrotter »

Hebben wij ook eens gehad. Waarschijnlijk is het een relay dat achter tegen de radiator zit. Daar zitten er twee in een zwart kastje. Het lastige van is dat het kastje met een niet gangbare maat boutjes vastzit.
Zorgen moet je doen, niet maken.
Gebruikersavatar
Andy_
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 12 mei 2006, 23:11
Locatie: Vianen UT

Re: Ventilator radiator blijft draaien



Bericht door Andy_ »

Beste Theo,
heb paar weken terug tijdens mijn rondreis in Iran percies het zelfde probleem gehad, bij de garage zei de monteur dat sensor onder radiator kapot was, na vervanging van sensor probleem was opgelost, zie foto bij bericht van aloys
Plaats reactie