Stugge vering

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9189
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Stugge vering



Bericht door gjvonk »

Kan wel zijn dat 4,5 in de voorwielen veel lijkt, maar het is wat de fabrikant voorschrijft: sticker in de deuropening van de chauffeur! Ik pretendeer niet dat ik het beter weet dan de fabrikant...
Buscamper fan
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8704
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Stugge vering



Bericht door seth_space »

Ik heb ook in aanloop naar de aanschaf van mijn huidige camper heel wat proefritjes gemaakt. Vergeleken met de sprinter en de ford bijv. is de Ducato een genot van wegligging en stabiliteit. Daar speelt de standaard vering beslist een rol van belang in. Belasting is natuurlijk altijd een aspect in dit gevoel. Speelt dus ook een rol dat een proefrit vrijwel altijd met een vrij lege camper plaats zal vinden.

De discussie beweegt zich deze kant op lijkt het:
viewtopic.php?f=3&t=8442740
Laatst gewijzigd door seth_space op zo 21 mei 2017, 20:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6402
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Stugge vering



Bericht door rongreven »

@gjvonk, Ik refereerde aan de bandenspanning van de ts.
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1752
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:

Re: Stugge vering



Bericht door Jadatis »

EDIT: Bij teruglezen zag ik dat het toch 15 inch was, dus 112 Loadindex klopt, hele verhaal maar laten staan omdat het mogelijk al gelezen was , maar hier de adviesdruk voor je banden, met zelfde reserves als hieronder.
Tot 160 km/u VOOR 3,2 bar ACHTER 4,2 bar
Tot 140km/u VOOR 3 bar ACHTER 4 bar
Dus begin dan bij VOOR 3,5 bar en ACHTER 4,5 bar, en kijk dan of comfort ( en grip) verbeterd is of dat je verder moet met de vering
.
heb je gewogen gewichten van, voor 1400 kg en achter 1800 kg , ingevuld in mijn bandendruk-calculator, samen met de bandgegevens 112 loadindex( uitgegaan wat ander hier daar voor gegeven had, wat staat voor 1120 kg draagvermogen per band, en het is een 8 Pr band die AT 69psi/4,75bar heeft , daarna gegoogled en kwam 116 LI tegen wat staat voor 1250 kg draagvermogen toegestaan bij ( AT) 4,75 psi bij 160km/u ( alles boven Q snelheidscode).
Kwam ook 10pr band in die maat tegen en had 121 loadindex.
Dus heb die Loadindex daarna veranderd naar 116.

We hebben het toch over de 225/75R16 Michelin CP?
Maar kijk het na op de bandwang, alleen de AT druk zal bij Michelin los van de maximum load gegeven worden op een nieuwe regel als AT80psi, maar is in feite de maximum toegestane koude druk en niet de AT-druk waarvoor de maximum load berekent is tot 160km/u.

Maar OKE, uitgaande van dat je met alles er in gewogen hebt , dus ook alle personen, en dus LI 116, dan komt advies zo laag uit als , VOOR 2,9 bar en ACHTER 3,7 bar, en dan berekent met mijn eigen formule die tot hogere drukken leidt dan de officiële van de bandenfabrikanten, en 10% eerst bijgeteld op je gewogen gewichten , en dus theoretisch tot 160 km/u mee mogen rijden voordat ook maar een stukje van de band te heet wordt , zodat die hard wordt en langzaam of snel beschadigd door de volgende inveringen , en veilig voor je banden, en je zelf.
Die 10 % is om ongelijk gewicht R/L in te dekken, wat altijd wel aanwezig is. Gewichtsverhoudingen van 55/45% komen voor per as en vaak voor en achter gekruisd.
Maar dan nog zou alles 100% nauwkeurig gegeven moeten worden, dus ook wat je drukmeter aangeeft.
Nooit het geval , dus begin bij VOOR 3,5 bar en ACHTER 4 bar, en kijk wat dat doet voor het comfort ( en grip).

Omdat je nooit 160 km/u rijdt, denk maximaal 140km/u of nog lager, ontstaat daardoor nog meer reserve.
Voor 140km/u mag je 2 LI stappen bij je maximum load tellen, dus wordt dan LI 118.
Dat zou een adviesdruk geven van V2,7 en A 3,5 bar.

Ik denk dat hiermee je comfort een stuk zal toenemen, maar check eerst of mijn verzamelde gegevens wel de juiste zijn.
Blijft natuurlijk mogelijk die vering die op zijn silentblocks stuit, maar de bandendruk eerst aanpassen is vaak gratis.
Bij de "slimme bandenpomp"van de stichting Band op Spanning, die je op sommige plaatsen kunt vinden, kun je je banden gratis vullen tot 6 bar en nauwkeurige meting ( en daar heb ik dan weer geen aandelen in :bow: )
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Stugge vering



Bericht door bertt »

Wel mooi die berekening :wink:
Ik hou gewoon de opgave van de camper fabrikant aan.
Met mijn vorige camper Knaus 5,5 en 5,2 (wel 16 inch) en dan ongeveer 75000 met mijn banden, niet verkeerd en inderdaad slechte wegen rammel je wat :wink: Toen de banden een keer wat slapper vóór, merk weinig verschil, rammelt evengoed.

Nu 31000 met de Carthago, bij 35000 wissel ik voor en achter. Zo te zien wordt het bij ong. 70000 banden vernieuwen. Heb die Michelin Agilis M+S (zomer en winter). Lijkt dat ze wat sneller slijten als bij mijn vorige Michelins.

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1752
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:

Re: Stugge vering



Bericht door Jadatis »

Maar topicstarter ervaart slecht comfort, wat mogelijk met de bandendruk te verbeteren valt, of mischien zelfs op te lossen is.
En ja , hogere druk geeft minder rolweerstand dus minder brandstofverbruik, maar bij een camper gaat toch veel aan luchtweerstand verloren, dus dat zal ook niet schikbarend verschil geven.
En ja , geeft mogelijk ook meer slijtage van de banden zodat ze korter meegaan.
En voor het gros van de camperaars is dat ook geen probleem , vanwege weinig kilometers per jaar, dus de banden zijn eerder oud dan opgesleten.

En dit is de goedkoopste manier om het te testen, en bij geen resultaat , doe je ze gewoon weer hogere druk.

En topicstarter had al een maatje meer op zijn camper gezet, waardoor de fabrieksadviezen niet meer opgaan.
En de camperfabrikant adviseert al hogere druk dan de fabrikant van het onderstel. Een gevalletje "de klok hebben horen luiden en niet weten waar de klepel hangt".
Achter vaak gewoon nodig om overbelading in te dekken , wat hier volgens mij niet het geval is, weten we dankzij het wegen.
Voor kom je echter maar moeilijk aan de Maximum toegelaten aslast ( MTA) , die bij TS mogelijk 1600 kg is .
Bij voorwielaandrijving geeft lagere druk meer grip.
Ook voelen de bestuurder en de persoon daarnaast, de meest ganbare zitpositie , omdat die dicht bij de voor-as zitten, het discomfort daar eerder van.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9189
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Stugge vering



Bericht door gjvonk »

Dat laatste klopt als een bus, ook al omdat de voorveren van de Sevel telgen vanaf type x250 wel erg aan de korte kant zijn. Als je dat combineert met een dubbele huishoudaccu, een flinke luifel, een 120 liter dieseltank en twee personen van zo'n 85 kg dan zit je voor met de standaardveren al snel op de rubber aanslagen... en dat voel je en dat hoor je. Het rammelen en stuiteren van de hele wagen wordt nog eerder hierdoor veroorzaakt dan door te stugge bladveren achter.
Buscamper fan
Bodegraven
Berichten: 139
Lid geworden op: di 07 feb 2017, 18:57

Re: Stugge vering



Bericht door Bodegraven »

Het verlagen van de bandenspanning naar 3,5 voor en 4,5 achter verbeterd het comfort een klein beetje. Durf niet lager te gaan omdat anders de wang van de band bol komt te staan.225/70/15. Op de Belgische beton wegen vorige week slaat de vering op de dwarsnaden. Dus ben er niet achter hoe nu verder of maar accepteren dat een camper geen personenwagen is.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10204
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Stugge vering



Bericht door Peter LMC »

Dat laatste klopt.
Een camper is geen personenwagen.
En een camper zal nooit het rijkomfort van een personenwagen evenaarden.
kampertjes
Berichten: 1202
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Stugge vering



Bericht door kampertjes »

[quote="Bodegraven". Dus ben er niet achter hoe nu verder of maar accepteren dat een camper geen personenwagen is.[/quote]

Langere voorveren dus! Kost je een honderd of zes maar dan heb je eindelijk de bus die je wilde hebben. Geloof ons nou maar
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Stugge vering



Bericht door JoopBrekken »

Uit eigen ervaring kan ik dit bevestigen.
Gelijk bij nieuw laten doen. Een hele verbetering!
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9189
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Stugge vering



Bericht door gjvonk »

Bodegraven schreef:Over vering voor heb ik geen klachten. De Stootrubbers achter zijn bij belading nog 3 cm vrij en zijn onbeschadigd. Naar mijn idee zijn de bladveren en de schokdempers zeer stug. Het is meer het rammelen in de camper door dwarsgroeven in de weg en putten etc. Genoemde gewichten zijn vol beladen inclusief fietsen achterop.
Als je maar 3 cm. vrije slag hebt voor de bump geraakt wordt, is het geen wonder dat je het gevoel hebt dat je wegstuitert. Dan zijn hulpveren geen overbodige luxe.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Buscamper fan
Gebruikersavatar
cobes
Berichten: 8059
Lid geworden op: vr 23 jun 2006, 13:02
Locatie: El Mudamiento

Re: Stugge vering



Bericht door cobes »

of je vering goed of slecht is moet je niet in Spanje testen want dan wordt het nooit goed :-B :-B
de wegen zijn hier gewoon bijzonder slecht en de wegen belasting dan ook laag, het een is een nadeel het ander een voordeel, ik heb hier geleerd om beter op de weg te letten gaten te ontwijken en bij die duizenden drempels goed af te remmen want er zitten drempels tussen waar bij je bijna uit je gordel springt. mij vorige camper een rapido van 4200 kg was het leeg rijden wel comfortabeler als geladen maar in beide gevallen hier in Spanje een ramp en ik had ook aan de voorzijde hogere vering geplaatst, maar de binnendoor wegen zijn hier gewoon slecht dus maar wat langzamer rijden dan valt het wel mee.

een detail is dat je hier in Spanje( op spaanse platen) niet zomaar andere banden of vering onder je wagen mag zetten zelfs voor een trekhaak moet een certificaat komen.
Groet Cobes.
___________

ik heb een Rapido V68 met 140 pk
Afbeelding .
temperatuur rond mijn huis
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Stugge vering



Bericht door blizard »

Het voordeel van hulpluchtveren is dat je wat kan spelen tussen links en rechts, en de druk (als je gescheiden meters en een compressor/tank aan boord hebt)
En het is redelijk gemakkelijk zelf te installeren.
Zelfs tijdens het (langzaam) rijden. Bij ons is ca 2,5 bar de meest optimale stand
Plaats reactie