Vermogen verlies

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
vweetje
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 18 jun 2006, 23:56

Vermogen verlies



Bericht door vweetje »

Momenteel wat problemen.
Na vanochtend getankt te hebben weer verder onderweg in spanje.
Na een goede 100km een stop gemaakt en vervolgens weer verder.
Op de snelweg echter verlies van vermogen minder kracht als de gehele reis.
Zakte zelfs naar 60 inde 3de versnelling bij niet te grote klimmen,gehele weg met grotere klimmennaar 4 en 80km was geen probleem.
Geen overmatig olieverbruik.
Heb er onder gekeken en zover ik zien kan geen kapotte slangen van en naar de turbo.
Op de kleinere binnenwegen met lagere snelheden en flinke klimmen in 2de versnelling lijkt alles oke.
Betreft een ducato 2.5td uit 1996.
Iemand enig idee.?
Groeten Vweetje (Inmiddels Hymer B584)
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6348
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Vermogen verlies



Bericht door rongreven »

Vuile diesel, ander brandstoffilter monteren of bij een zaak wynns injectorcleaner kopen en toevoegen.
Of: viewtopic.php?f=3&t=8458004&p=1587968&h ... e#p1587968
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 703
Lid geworden op: ma 21 feb 2011, 11:07
Locatie: Friesland

Re: Vermogen verlies



Bericht door jmkoole »

Ik denk toch aan een lekke luchtslang of intercooler? De turbo kan z'n druk niet opbouwen.
Groeten,
Hans

Karmann Colorado 655TI met 2.5 TDI 200 pk, 450 Nm en verzwaard remsysteem. Dunlop hulpluchtvering en Velo3 fietsenrek.
Texis
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 27 mar 2017, 20:54
Locatie: gem.Westerkwartier

Re: Vermogen verlies



Bericht door Texis »

Beste vweetje,

Visuele controle van de turboslangen,interkoeler enz langs de weg is erg lastig.
Een simpele controle van turbo,interkoeler en slangen die je eenvoudig onderweg uitvoeren kunt is deze;

Zoek een flexibel stuk in de turbodrukslangen.

Knijp deze met de hand iets in,en geef vervolgens een vette dot gas (even kortstondig PLANKGAS zonder daarbij tot max.toerental te gaan!!!!!!)
Je voelt nu de slang op druk komen doordat de turbo begint te blazen .
Dan is het waarschijnlijk goed.

Overigens denk ik bij uw beschrijving van de klachten ook eerder aan vervuiling van het brandstofsysteem!!
In de 2e hoeft hij waarschijnlijk niet de maximale hoeveelheid brandstof op te brengen..

Sukses en BON VACANCE

gr ben
vweetje
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 18 jun 2006, 23:56

Re: Vermogen verlies



Bericht door vweetje »

Hallo forumleden.
Wat knetterprettig deze vlotte reacties.
Vanavond heeft de camping eigenaar al een garage vlakbij gebeld en die gaat morgen een nieuw brandstoffilter proberen te regelen.
Dat kan allemaal wat langer duren hier.
Heb de prima link ook gelezen en de wastegate??ook vandaag ontdekt op de parkeerplaats.
Het stangetje ook half gezien dus morgen op de tast wat wd 40 eraan en dan dus met een tang bewegen bij stilstand is geen probleem begrijp ik?
De slangtruc met gasgeven en controlren kan ik dan ook uitvoeren.
Echt veel motorische kennis heb ik helaas niet maar ga het proberen.
Maar de motor heeft wel vanwege alle klimmen wel al flink gewerkt .
Is dan de turbo en de voor mijn onbekende wastegate dan al niet voldoende aan het werk geweest omzomaar vast te gaan zitten?
Groeten Vweetje (Inmiddels Hymer B584)
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6348
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Vermogen verlies



Bericht door rongreven »

Juist door harder te moeten werken gebeuren de vreemdste dingen.
Mijn symptomen waren ongeveer hetzelfde en bij mij heeft de Wynns zijn werk gedaan.
Flesje injector cleaner en een fles anti pollution, oftewel anti rook en hij liep weer als een zonnetje.
Het filter wordt thuis gewisseld.
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4172
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Vermogen verlies



Bericht door beatrix18 »

Hallo vweetje,
Ik proef een beetje dat het probleem gerelateerd is aan klimmen. Maar in de tweede en vierde versnelling weer niet....
Heb je al eerder met deze camper/motor berg- of vals plat ervaring gehad??
Weet je ook bij welk toerental het maximale koppel voorhanden is? Maar ook wanneer het maximale vermogen pas komt kijken?
Zonder meer gegevens is het zo moeilijk te zeggen, maar ik denk vooralsnog niet aan een technische storing maar aan een beperking​.

Groetjes,

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Vermogen verlies



Bericht door frank_h »

Bij een lekke turboslang oid zou ik ook zwarte rook uit de uitlaat verwachten. Ik weet niet of je dat hebt gezien?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4172
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Vermogen verlies



Bericht door beatrix18 »

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Vals_plat

Er zijn wegen waar auto's en fietsers zo de berg op rollen. :crazy:
Veel of weinig klimmen kan dus niet zomaar op grond van eigen waarneming gezegd worden.
Bij een (te) zware camper met een stroomlijn van een schoenendoos en een diesel met beperkt vermogen merk je dit, helaas, wel direct.
Filters, verstuivers en slangen die het in een bepaalde versnelling wel goed doen ken ik niet, en dat is wat ik als informatie wel lees.
Dus doen deze appendages het alleen in sommige versnellingen niet???
We gaan het lezen!

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
vweetje
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 18 jun 2006, 23:56

Re: Vermogen verlies



Bericht door vweetje »

Ik heb deze camper inmiddels 6 jaar en al vele ritten mee op pad geweest.
Ook heb ik er best veel mee in de bergen gereden.
Heb dan ook het idee dat ik dan weet hoe de auto zich gedraagd bij klimmen en dalen etc.
Het is inderdaad een schoenendoos maar het vermogens verlies is wat ik voel zoals omschreven. Overmatig roken heb ik ook nog niet ontdekt.
Ik laat in ieder geval eerst het dieselfilter vervangen en de tip van het smeren van het heveltje en de slangtest met gasgeven gaan doen.
Voordat we er weer mee op de snelweg rijden en ik het kan testen zal ook nog wel even duren.
Groeten Vweetje (Inmiddels Hymer B584)
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8664
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Vermogen verlies



Bericht door seth_space »

Het lijkt me toch dat iemand die een camper al jaren heeft wel in staat geacht moet worden te beoordelen of er ineens minder vermogen voorhanden is.
Ik ben dus benieuwd naar wat de testen op gaan leveren. Mogelijk dat de auto een keer uitgelezen kan worden om te kijken of er storingscodes in het geheugen aanwezig zijn.
Voor weinig geld kun je trouwens bij aliexpress een ODB2 reader kopen die eventuele storingen kan uitlezen. Altijd handig om bij je te hebben.

In het verleden trouwens wel eens bij een bergdorpje Diesel getankt die een soortgelijk probleem opleverde. Waarschijnlijk de bodem van de tank en dus minder van kwaliteit. Hoewel diesel veel langer houdbaar is dan benzine is ook daar de kwaliteit afhankelijk van de leeftijd. Na een verse tankbeurt verdwenen de problemen.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4172
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Vermogen verlies



Bericht door beatrix18 »

"-Het lijkt me toch dat iemand die een camper al jaren heeft wel in staat geacht moet worden te beoordelen of er ineens minder vermogen voorhanden is.-"

Dat lijkt mij ook!

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10159
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Vermogen verlies



Bericht door Peter LMC »

seth_space schreef:Mogelijk dat de auto een keer uitgelezen kan worden om te kijken of er storingscodes in het geheugen aanwezig zijn.
Voor weinig geld kun je trouwens bij aliexpress een ODB2 reader kopen die eventuele storingen kan uitlezen. Altijd handig om bij je te hebben.
De camper is 2.5 td van 1996.
Daar kun je weinig aan uitlezen en daar is geen ODB aansluiting aanwezig lijkt me.
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 330
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 11:30
Locatie: Middelburg

Re: Vermogen verlies



Bericht door Mark »

Hoi,

Met onze vorige camper hebben we precies het zelfde gehad.
plots vermogens verlies, en miste wat top snelheid.
Om een lang verhaal kort te maken.
Naar een Duitse garage, kwamen ermee turbo defect.
Omdat de prijs extreem hoog was en men hem niet binnen de gestelde tijd kon maken.
Heeft de ANWB de camper naar Nederland gebracht.
Na demontage van de turbo in onze eigen garage, bleek deze niets te mankeren.
Men heeft toen naar de distributieriem gekeken. en gebeld of ik even langs wilde komen.
Er was een bout afgebroken van een spanrol en de riem was een tandje versprongen.
Ook was de riem voor meer dan de helft door.
Wat mij toen opviel was dat de motor in lage toeren goed reed, maar bij hogere vermogen miste.
Ook als je goed luisterde liep hij iets anders stationair.
Dit was ook een 2.5 tdi uit 1996

mvgr, Mark
Plaats reactie