Boiler druppelt/lekt als hij warm is

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Boiler druppelt/lekt als hij warm is



Bericht door frank_h »

Ik heb mijn watersysteem inmiddels werkend en lekvrij. Eerder had ik mijn combinatie boiler/ringverwarming al werkend gekregen met hulp van dit forum. Na het vervangen van een defecte zekering op de printplaat van de regeleenheid sprong hij aan en werkte de verwarming. Het is een ATI type confort 3, waarover vrijwel niets te vinden is.

Als ik het hele systeem met water vul lekt het dus niet en slaat de drukpomp ook af. Daarom leek het mij een goed moment om de boiler te testen. Die werkt dus, mijn water wordt warm, maar als de boiler opgewarmd is druppelt er water omderuit. Het klinkt ook een beetje zacht piepend, alsof er een beetje stoom ontsnapt. Door de isolatie kan ik absoluut niet zien waar het water vandaan komt, ik denk dat ik dat alleen kan zien door hem volledig te demonteren.
Het is echt druppelen, niet vergelijkbaar met de wijze waarop het water uit de leidingen stroomde die vorstschade hadden.

Heeft iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn en of dit te repareren is? Ik vind warm water niet persé noodzakelijk, als de verwarming het maar doet. Maar als het eenvoudig te repareren is... een andere optie is een soort opvangbak maken dat de druppeltjes verzamelt en dat via een afvoertje naar buiten laten lopen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8499
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Boiler druppelt/lekt als hij warm is



Bericht door EasyBee »

Even jouw verhaal kort samengevat.
Dus zolang je niet de boiler opwarmt lijkt het er dus nu op dat alles weer dicht zit. :thumbup:
Hoe lang blijft die drukpomp uit als de druk er op zit? Of duurt dat zo lang dat je dat niet kunt zeggen? Indien ja :thumbup:
Maar als je de boiler opwarmt begint het te lekken en meen je een piepend geluid te horen. Opwarmen is druk op de ketel. Je zou een overloop/expansie verwachten, maar die hebben normaal ook een afvoerleiding. Zit die op zijn plek? Waar laat hij de overdruk en dus stoom/water? Ik ken die boiler niet.
Nu het mogelijk slechte nieuws. Gezien je bevroren leidingen, zou het kunnen zijn dat je boiler ook schade heeft opgelopen en dat veroorzaakt de lekkage. Dan blijft er niets anders over als er uit halen om te zien waar de schade zit.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
JoVaMi
Berichten: 378
Lid geworden op: za 19 jun 2004, 7:54
Locatie: in de motorhome/camper

Re: Boiler druppelt/lekt als hij warm is



Bericht door JoVaMi »

Aan ieder toestel, dat water verwarmt, zit een overdruk ventiel. Water dat verwarmt wordt zet uit en heeft meer plaats nodig maar binnen de ketel kan dat niet, dus is er een overdruk ventiel dat bij een bepaalde druk open gaat en het teveel aan water laat ontsnappen, onder de camper. Is het water warm, controlelampje op bedienings paneel is uit, dan MOET het druppen ook stoppen.
Zou het water niet weg kunnen dan kan je ketel scheuren of waterslangen, koppelingen stuk drukken.
Groetjes,
Jos

Mijn blog:http://blog.seniorennet.be/motorhomezwerver/

Wij waren in: B, NL, D, F, AT, D, N, I, SP, P, GB en Schotland.
Met: Peugeot bestelwagen, Renault Savieim, Pilote, Challenger 450, Autostar 421, 505, 525, aryal 1, MB 812 zelfbouw, MB 814 zelfbouw, MB 815 integraal.
Reizen reeds meer dan 30 jaar met de Motorhome.
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Boiler druppelt/lekt als hij warm is



Bericht door frank_h »

Ik heb vandaag een tijdje druk op de leidingen laten staan. Het relais van de pomp klikte om de minuut ofzo maar ik had niet het idee dat hij echt ging pompen. Maar... toen ik na een half uur bij de boiler keek stond daar ook nu wat water onder. Blijkbaar is er dus toch een heel klein lek dat ik eerder niet had opgemerkt. Ik ga maar een kraantje in de aanvoerleiding zetten zodat ik de boiler uit kan sluiten van het watersysteem. Als ik tijd heb ga ik de boiler maar demonteren maar eerst moeten andere dingen af.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Gebruikersavatar
JoVaMi
Berichten: 378
Lid geworden op: za 19 jun 2004, 7:54
Locatie: in de motorhome/camper

Re: Boiler druppelt/lekt als hij warm is



Bericht door JoVaMi »

Indien je de boiler wil uitsluiten hoef je enkel de koud waterslang met de warme slang te verbinden door een tussen stuk te plaatsen en daarop een paar slag klemmen en klaar.
Groetjes,
Jos

Mijn blog:http://blog.seniorennet.be/motorhomezwerver/

Wij waren in: B, NL, D, F, AT, D, N, I, SP, P, GB en Schotland.
Met: Peugeot bestelwagen, Renault Savieim, Pilote, Challenger 450, Autostar 421, 505, 525, aryal 1, MB 812 zelfbouw, MB 814 zelfbouw, MB 815 integraal.
Reizen reeds meer dan 30 jaar met de Motorhome.
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Boiler druppelt/lekt als hij warm is



Bericht door frank_h »

Dat is vrijwel net zoveel werk als een knel kraan in de leiding zetten. Bovendien kan ik de boiler dan alsnog kortstondig gebruiken door de kraan open te draaien. Ik heb al zo'n kraan en die heeft ook nog een aftap punt dus dat is makkelijk om het circuit leeg te laten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Boiler druppelt/lekt als hij warm is



Bericht door frank_h »

Even mijn eigen topic omhoog schoppen. Ik heb deze week de ati een aantal uur laten draaien om de camper op te warmen. Dat deed hij prima, alleen toen ik bij de opgewarmde camper terug kwam was hij uit. Er was nog gas en als ik de schakelaar aan zette gebeurde er ook niets. Normaal brandt of het rode lampje of het groene (brandt of brandt niet) als hij ingeschakeld is, maar die bleven ook uit. De zekering uit mijn eerdere topic was heel. Vandaag probeerde ik het weer eens en hij deed het nu ineens weer, heeft net weer een half uurtje gedraaid. Ik vermoed dus dat er een soort warmtebeveiliging op zit die alles uitschakelt als hij te heet wordt en dat hij te heet wordt omdat er geen water in zit. Nu kom ik dus toch weer terug bij de lekkage. Is zoiets te repareren?

Ik zal hem maar eens uit gaan bouwen, ivm de vorst heb ik net toch al het water afgelaten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
isoplus
Berichten: 6395
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Boiler druppelt/lekt als hij warm is



Bericht door isoplus »

Bouw het ding maar uit, soms kunnen gecombineerde ketels/boilers slecht tegen draaien zonder water in de boiler. Of dat bij jou verwarming zo is weet ik niet maar het lijkt er wel op.
De hoge temperatuurbeveiliging spreekt dan aan.
tessenderlo
Berichten: 211
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 18:21

Re: Boiler druppelt/lekt als hij warm is



Bericht door tessenderlo »

Dit is echt wel onzin, als je hier zoiets komt vertellen weet je echt niet hoe een combi systeem werkt.
Een Truma kan perfect zonder water in de boiler werken, en dit snap je ook wel als je weet hoe zo een systeem werkt.

Frank: Heb je de temperatuur van het warm water al eens gemeten?
Dit zou max 65 graden mogen zijn, een ietsje meer kan ook nog wel maar zeker geen 70 graden want dan is er echt iets fout.

Een lekkage kan, maar dat kan ook een lekkage in de verbrandingsruimte zijn met het gevolg dat de warmtewisselaar gaat lossen van de boiler.
Dit komt omdat de ketel meermaals oververhit is geweest, als het dit al is dan is het niet te herstellen, tenzij je bijna evenveel wil uitgeven voor een binnenketel dan een nieuwe Truma kost.
Ook een lekkage aan de boiler zelf is vrijwel onmogelijk te herstellen.

Hier zie je een beschadigde warmtewisselaar door oververhitting, (kan ook door bevriezing voorkomen)

Afbeelding

De warmtewisselaar zit dus rond de langwerpige verbrandingskamer.
En rond de warmtewisselaar zit de boiler.

Dat kan je hier zien.
Afbeelding

De warme lucht die de Truma in de binnenruimte blaast zit dus tussen de warmtewisselaar.
Laatst gewijzigd door tessenderlo op di 07 nov 2017, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Boiler druppelt/lekt als hij warm is



Bericht door frank_h »

Is zoiets niet te solderen dan? Ik heb de watertemperatuur niet gemeten en dat kan nu ook niet mewr omdat het systeem al leeg is. Gezien de kleine hoeveelheid water die lekt kan het lek niet groot zijn. Aangezien ik op andere plaatsen in het systeem vorstschade had toen ik de camper kocht vermoed ik dat deze lekkage ook vorstschade is.

Ik heb overigens met wat zoekwerk gelezen dat de reactie van isoplus wel degelijk zin heeft, er zijn combi boilers die te heet worden als ze zonder water draaien. Ik denk dus wel dat er een soort temperatuurbeveiliging is. Maar goed, ik heb dus geen truma en over dit merk (ati) is helemaal niks te vinden van documentatie of onderdelen. Ik heb echt uitgebreid gezocht, in verschillende talen en zelfs op de Italiaanse site van de fabrikant. Een vervangende ketel zal dus überhaupt niet te vinden zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
tessenderlo
Berichten: 211
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 18:21

Re: Boiler druppelt/lekt als hij warm is



Bericht door tessenderlo »

Als die Truma te heet wordt zonder water in de boiler is dat een signaal dat er iets mis is. zo simpel is dat eigenlijk.
Er zijn twee sensoren voor de temperatuur op de boiler zelf, verder zit er nog één bij de warme lucht uitgang en één bij de verbrandingsgassen.
Solderen????? Lassen misschien wel maar het is wel rvs.
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Boiler druppelt/lekt als hij warm is



Bericht door frank_h »

Er zijn er schijnbaar ook met koperen ketels en dat is bij leidingen te solderen, dus waarom niet bij ketels? Maargoed, ik zal hem er binnenkort eens uit schroeven dan weet ik waarschijnlijk meer.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
isoplus
Berichten: 6395
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Boiler druppelt/lekt als hij warm is



Bericht door isoplus »

Zin en onzin? Frank heeft voor zover ik weet geen Truma, ten miste dat lees ik niet.
Er zin gecombineerde verwarmingsapparaten waarvan bekend is dat ze problemen kunnen geven indien het boilerdeel niet gevuld is met water.
Maar voor Frank is zo'n discussie niet zo bar belangrijk verder, als het ding lekt moet het toch gerepareerd en ja dan bouw je het uit.
Helaas weet ik prima hoe de systemen in een camper en in bootjes werken, maar Frank zegt ergens dat er over zijn ketel weinig tot geen informatie te vinden is dus...
Van Truma is, op het net, zoveel te vinden dat Frank dan waarschijnlijk zelf het probleem al opgelost zou hebben :wink:
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: Boiler druppelt/lekt als hij warm is



Bericht door Saviemeke »

tessenderlo schreef: Solderen????? Lassen misschien wel maar het is wel rvs.
Rvs kan zeker (hard) gesoldeerd worden, het is zelf mogelijk aluminium te solderen.
De lekkende ketel van mijn (Truma) boiler heb ik bij een koeltechnisch bedrijf laten solderen.
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Plaats reactie