Tandwiel motortje Omnistep

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Slag+J16
Berichten: 831
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 15:58

Re: Tandwiel motortje Omnistep



Bericht door Slag+J16 »

Als er geen beweging in zit, dan maar de behuizing eerst maar eens 2 dagen in cola onderdompelen en dan nog geen beweging-- het asje aan de andere kant -- er uit te tikken , met een drijver of een passende spijker waar de punt van is afgeslepen. Alles met beleid en ondersteuning van de behuizing.
Overigens bij wat voor type Omni stepje hoort dit motortje ? klap uitvoering of toch de horizontale uitschuif uitvoering ?
Blokkeert de rand die je heb laten zitten in de behuizing niet de verdere demontage-- vandaar in mijn eerdere posting --boor voorzichtig een klein gaatje in de naad-- om te zien of er clip sluit in het deksel zit -- waar dan misschien een paar druppen lijm aan zit.
Blijf het nog steeds vreemd vinden dat je de motor met het rondsel er zo uit kon trekken-- bij een goede werking van rondsel en wormwiel --- hoort geen speling-- is er geen plastic ergens weg gebroken-- wat nu de demontage verhinderd.
Jan
Hawilly
Berichten: 25
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 19:54

Re: Tandwiel motortje Omnistep



Bericht door Hawilly »

Hallo allemaal,
Het motortje met wormwiel is er niet uitgetrokken maar uitgedraaid. D.w.z ik heb eerst het huis met de stator verwijderd en daarna al draaiende aan de rotor het wormwiel er netjes uitgedraaid.
Wat ik nu weer ontdekt heb is dat het wormwiel in eerste instantie het witte tandwiel aandrijft. Maar dat lukt maar voor een paar cm. Linksom en rechtsom.
Dan blokkeert er iets. Ik denk dat het witte tandwiel onderdeel is van een schijf waarop aanslagen zijn aangebracht die het zwarte gedeelte met dat lange tandwiel (nodig om die andere tandwielen te laten draaien) op bepaalde wijze "meeneemt" .
Ik zou alles wat er nu nog in dat zwarte huis zit er helemaal uit willen halen. Maar wellicht ben ik te voorzichtig. Kloppen met een doorslag op een zwarte "pen" (is dat het andere eind van het asje, of is dat een pennetje waaraan een plat vlak zit waar dat asje feitelijk in draait?) aan de achterkant van de zwarte doos levert nog niets op. Het in de bankschroef klemmen van het (beschermde) lange tandwiel en dat trachten te draaien met de zwarte doos, levert ook nog niets op. Misschien moet ik toch maar iets harder kloppen op die zichtbare zwarte "pen"?
Vooralsnog blijf ik proberen er alles uit te "kloppen".
Hawilly
Berichten: 25
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 19:54

Re: Tandwiel motortje Omnistep



Bericht door Hawilly »

Oh Jan wat jouw vraag betreft; het motortje is van een uitschuifbaar trapje.
En jouw idee met cola ga ik toch even proberen.
Dank
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1320
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Tandwiel motortje Omnistep



Bericht door joske501 »

Hawilly schreef: Misschien moet ik toch maar iets harder kloppen op die zichtbare zwarte "pen"?
Beste,
Dan loop je grote kans dat je het kunststof huis breekt daar je niet dicht bij het centrum kan ondersteunen.
Wat je ook kan proberen is werken op de verschillende uitzettingscoëfficiënten van de verschillende materialen, dus eerst een tijd in kokend water leggen en daarna afdrogen en een tijd in de diepvriezer steken, en dit gedurende verschillende malen, maar er niet op kloppen of aan wringen als het niet op kamertemperatuur is. Het geheel inspuiten met WD40 zal er ook wel goed aan doen, dat zal beter inwerken dan cola. :)

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51255
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Tandwiel motortje Omnistep



Bericht door Kroppie »

als het grote wormwiel een stuk kan draaien zit het in ieder geval niet vast geoxideerd, dus hoef je niet met cola, of wd 49 aan de gang, dan zal er iets afgebroken zijn en ergens tussen gevallen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Tandwiel motortje Omnistep



Bericht door Hoofdnoorman »

Hawilly schreef:Hallo allemaal,
Het motortje met wormwiel is er niet uitgetrokken maar uitgedraaid. D.w.z ik heb eerst het huis met de stator verwijderd en daarna al draaiende aan de rotor het wormwiel er netjes uitgedraaid.
Wat ik nu weer ontdekt heb is dat het wormwiel in eerste instantie het witte tandwiel aandrijft. Maar dat lukt maar voor een paar cm. Linksom en rechtsom.
Dan blokkeert er iets. Ik denk dat het witte tandwiel onderdeel is van een schijf waarop aanslagen zijn aangebracht die het zwarte gedeelte met dat lange tandwiel (nodig om die andere tandwielen te laten draaien) op bepaalde wijze "meeneemt" .
Ik zou alles wat er nu nog in dat zwarte huis zit er helemaal uit willen halen. Maar wellicht ben ik te voorzichtig. Kloppen met een doorslag op een zwarte "pen" (is dat het andere eind van het asje, of is dat een pennetje waaraan een plat vlak zit waar dat asje feitelijk in draait?) aan de achterkant van de zwarte doos levert nog niets op. Het in de bankschroef klemmen van het (beschermde) lange tandwiel en dat trachten te draaien met de zwarte doos, levert ook nog niets op. Misschien moet ik toch maar iets harder kloppen op die zichtbare zwarte "pen"?
Vooralsnog blijf ik proberen er alles uit te "kloppen".

Niets in de bankschroef!

In jouw geval dacht ik een stuk regenpijp. Even zelf kijken, want ik weet het niet meer.
Zorg dat de maat zo is dat het rand van het huis er op rust en dat eventueel het wormwiel er binnenin kan vallen. Dan, inderdaad vanaf de achterzijde doorslaan.
Het binnendeel met hoge tandwiel heeft rubber nokken. Deze kunnen er tussen geslagen worden en werkt het niet meer. Zij zijn ervoor om de krachten te dempen. Zodra het wormwiel gaat draaien moet het hoge tandwiel meegaan, terwijl die toch wat elastische verbinding heeft.

Niet al te bang zijn, dan gaat het niet lukken. Aan de andere kant sta ik er ook niet voor in dat het goed zal aflopen want daar ben je, naar mijn mening, net een beetje te onzeker voor.
Je zit nu eenmaal voor het voldongen feit dat je eigenlijk een andere motor nodig hebt. Elke reparateur zou dit aan jou adviseren en verkopen. Nu heb je de mogelijkheid om nog te redden wat er te redden valt.

Positief is dat het wormwiel dus niet beschadigd zal zijn. Dan blijven mijn conclusies rubber en/of lager over.

Als aan de achterzijde de stift niet te zien is, boor je daar gewoon een gat in met een houtboor. Zo groot dat de drevel er door kan.

Jammer dat ik niet thuis ben, ik heb zo'n motor uit elkaar liggen met de schijfjes en rubbertjes. Weliswaar van een raammechanisme maar verder van dezelfde constructie. (Als ik alle foto's goed bekeken heb)

Afbeelding
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1320
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Tandwiel motortje Omnistep



Bericht door joske501 »

Kroppie schreef:als het grote wormwiel een stuk kan draaien zit het in ieder geval niet vast geoxideerd, dus hoef je niet met cola, of wd 49 aan de gang, dan zal er iets afgebroken zijn en ergens tussen gevallen.

jos
Beste,
Waarschijnlijk is er door de klemming van de alu as in het glijlager speling gekomen tussen wormwiel en het alu binnendeel door de steeds grote heen en weer gaande krachten, hierdoor is er een beetje speling op het wormwiel, maar de as zit muurvast in het lager, wd 40 kan zeker een uitkomst bieden evenals opwarmen en afkoelen.
Je zou de delen onder je ogen moeten hebben om een juist oordeel te vellen, maar de tijd zal het uitwijzen. :)

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Hawilly
Berichten: 25
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 19:54

Re: Tandwiel motortje Omnistep



Bericht door Hawilly »

Het geheel ligt nu een dag in de cola. Even laten inwerken. Het asje of iets anders dat ik aan de achterkant zie heeft een veel kleinere diameter dan de as van het lange tandwiel. Het kan zijn dat het een gedeelte is van een ingeperst cupje waar de andere as in draait. Ik dacht dat het kastje op een deels opengedraaide bankschroef meer ondersteuning krijgt dan de ondersteuning op de buitenrand d.m.v. een pvc buis. Maar goed ik zal beide opties bekijken.

Maar men weet: "Inspraak zonder inzicht, geeft uitspraak zonder uitzicht !
Zo nou kan het weer even.
Ik ga naar de cola kijken.
Hawilly
Berichten: 25
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 19:54

Re: Tandwiel motortje Omnistep



Bericht door Hawilly »

Nou de cola heeft niet tot een resultaat geleid. En het was de beste cola! Ik heb het nu in de diepvries gelegd en zal het morgen eens met heet water verrassen. Wie weet, schrikt het zich los!
Ik kan met een kleine schroevendraaier het witte tandwiel iets bewegen. Naar links en naar rechts. Maar wel heel weinig. Ergens moet er een blokkade zijn.
Wat jullie nog niet weten is, dat dit trappetje niet van mijn camper maar van de camper van mijn schoonzus is! Dat betekent dat ik extra voorzichtig moet zijn. Ik heb beloofd het hele ding weer gangbaar te maken, maar achteraf heb ik er een beetje spijt van.
Maar goed, belofte maakt schuld en ik doe verder mijn best.
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1320
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Tandwiel motortje Omnistep



Bericht door joske501 »

Hawilly schreef:........... Ik heb beloofd het hele ding weer gangbaar te maken, ...................
Ik weet zeker dat je het met jou volharding tot een goed einde zal brengen. :thumbup:

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Arnor
Berichten: 304
Lid geworden op: vr 23 okt 2009, 17:37

Re: Tandwiel motortje Omnistep



Bericht door Arnor »

Hawilly schreef:Ik heb beloofd het hele ding weer gangbaar te maken, maar achteraf heb ik er een beetje spijt van.
Heb je geen uurtarief afgesproken dan. Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51255
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Tandwiel motortje Omnistep



Bericht door Kroppie »

ik denk:no cure no pay.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10153
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Tandwiel motortje Omnistep



Bericht door Peter LMC »

?
Laatst gewijzigd door Peter LMC op vr 05 mei 2017, 6:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Hawilly
Berichten: 25
Lid geworden op: di 25 apr 2017, 19:54

Re: Tandwiel motortje Omnistep



Bericht door Hawilly »

Aan het tandwiel te merken is het wel een "harde".
Maar cola, diepvries, heet water, kloppen op het "asje" het heeft allemaal niet tot enig meer resultaat gewerkt.
Nu heb ik een driepunts poelitrekker er op gezet (zie foto's) maar ook dat heeft nog geen beweging van het "asje" opgeleverd.
Nu kan ik natuurlijk gewoon dóórdraaien met het risico dat de zwarte door breekt. Wil ik nog even niet riskeren.
Ik wil wel eens een mailtje naar de fabrikant sturen met wat foto's en daar de vraag droppen, hoe ik dat tandwiel uit die zwarte doos krijg.
Wie kan mij aan een bruikbaar mail- of postadres helpen?
Alvast bedankt. De eerste melder kan een kusje komen halen.
Gr.
Hawilly
Bijlagen
DSC01892.JPG
DSC01892.JPG (111.22 KiB) 789 keer bekeken
DSC01891.JPG
DSC01891.JPG (126.06 KiB) 789 keer bekeken
DSC01890.JPG
DSC01890.JPG (119.77 KiB) 789 keer bekeken
Plaats reactie