Motor repareren of vervangen?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Motor repareren of vervangen?



Bericht door kampo »

Nou het is moeilijk, terechte opmerking van Isoplus, om je hierin te volgen.
Normaal gaat een Ducato niet zolang mee, 22 jaar.
Je slaagt er in, door licht gebruik, hulp van de garage en herstellingen, de levensduur te rekken.
De garage kan dan toch nooit aansprakelijk gesteld worden voor de achteruitgang van het voertuig.
Dat zou je de fabrikant kunnen verwijten, maar ja je hebt geen inox gekocht en ook niet voor inox betaald.
De garage is enkel verantwoordelijk voor het werk dat ze geleverd hebben.
Vaak leveren ze bovendien minder werk omdat de klant expliciet vraagt van het snel en goedkoop te doen.
Goede communicatie, daar heb je gelijk, behoord te zijn.
Het blijven voor ons natuurlijk veronderstellingen vanop een afstand...

En ik wil ook zeker niet zeggen dat je verkeerde keuzes gemaakt hebt. Ik zou het zelf niet zo anders aanpakken.
Het grote verschil is dat ik een Fiat voertuig van 22 jaar als een beginnende oldtimer ga bekijken.
Een oldtimer is eigenlijk niet iets voor de goedkoop maar een voertuig waar je een sentimentele waarde aan hecht.
Groeten Kampo
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Motor repareren of vervangen?



Bericht door isoplus »

Voordat het ingewikkeld wordt, je camper is niet pas op de weg gekomen in 2009 en heeft waarschijnlijk een vorige eigenaar gehad. Die heeft niets aan conservering laten doen dat is wel duidelijk Toch?
Mijn camper op een Ducato kocht ik nieuw in 2007 en ook ik liet niets aan conservering doen, omdat wij in de winter het hok ook gebruiken kwam ik er snel achter dat het aan te bevelen is de onderkant goed te inspecteren en waar nodig te behandelen..
Daarvoor moet ik expliciet opdracht geven aan de Fiat bedrijfsautogarage.
Ook moet ik zelf aangeven als ik buiten de beurten en APK om iets gedaan wil hebben.
Veel eigenaars geven nu eenmaal liefst zo weinig mogelijk uit aan onderhoud dus houdt een verstandige garage zich aan de gegeven opdrachten en meldt bijzonderheden en vraagt dan toestemming voor reparatie. Mijn camper ziet er aan de onderkant nog prima uit, om dat zo te houden geef ik ongeveer 400,00 Euro per jaar uit aan conservering en bijwerken.

Nou ja, velen zijn toch blij dat er werkplaatsen zijn die je auto kunnen en willen onderhouden.
Waar je nu zit doen ze er wat aan zo te zien, wees maar zuinig op Ze!
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: Motor repareren of vervangen?



Bericht door Vertrokken4 »

Je kan nou wel roepen dat je camper onterecht is goedgekeurd in het verleden maar dat is nog maar helemaal de vraag. Roest en zelfs doorgeroest op verschillende punten is nog niet automatisch afkeur, daar gaan hele rekensommen aan vooraf met als basis de essentie van het bettreffende punt. Een dorpel bijvoorbeeld telt constructie technisch heel anders dan een subframe of motor ophanging. Die dorpel ziet er heel vervelend uit en die ophanging zie je nauwelijks maar constructie technisch is het omgekeerd. Zo wordt er dus ook naar gekeken bij de keuring, in welke mate is het technisch van belang en vervolgens voor hoeveel procent heeft het door de roestschade zijn technische waarde verloren.

Groetjes,

Jeroen
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8372
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Motor repareren of vervangen?



Bericht door EasyBee »

Maar dan verwacht je van een vakman met verstand van zaken dit jaar april en mogelijk ook vorig jaar april na de APK keuring al een waarschuwing van: let op, pas op, kijk uit, doe iets, Misschien zelfs een aantekening op het keuringsrapport met een zorgpunt.
Maar noppes, nada niks ?
Ik heb zelf 2 jaar geleden op eigen initiatief een koplamp laten vervangen omdat de spiegel dof werd en de lichtopbrengst achteruit ging. Was nog geen APK afkeurpunt. Ik heb vorig jaar nog expliciet gevraagd om alle remmen uitgebreid te controleren of er bijv nog voldoende remvoering was en de schijven niet te dun of de trommels nog OK waren. omdat we uitgebreid door de Pyreneeën gingen rijden. Er is van mijn kant juist nooit richting garage aangegeven dat ik wil bezuinigen ic voor een duppie iets gedaan wil hebben als het een kwartje kost.
Deze roest is niet pas de afgelopen maanden ontstaan en waarneembaar.
Hele rechterkant waar motorblok op rust en sleepoog rechtsvoor aan vastzit is compleet doorgeroest. Ophangpunten waar motorblok op rust compleet vergaan.
Afbeelding
Afbeelding
De dorpel waar normaal het rechterportier van de Ducato zit.
Afbeelding
Van een vakgarage verwacht je dat ze niet even oppervlakkig kijken. Ik in ieder geval niet.
Ik weet heus wel dat camper op Ducato basis na 10 tot 15 jaar aandacht en zorg behoeft.
Daarvoor ga ik nou juist naar de merkgarage en niet naar Beun op de hoek. Ik betaal met liefde het hogere uurloon van de merkgarage, maar lever dan kwaliteit voor je geld.
kampo schreef:Normaal gaat een Ducato niet zolang mee, 22 jaar.
Je slaagt er in, door licht gebruik, hulp van de garage en herstellingen, de levensduur te rekken.
De garage kan dan toch nooit aansprakelijk gesteld worden voor de achteruitgang van het voertuig.
Dat zou je de fabrikant kunnen verwijten, maar ja je hebt geen inox gekocht en ook niet voor inox betaald.
De garage is enkel verantwoordelijk voor het werk dat ze geleverd hebben.
Vaak leveren ze bovendien minder werk omdat de klant expliciet vraagt van het snel en goedkoop te doen.
Goede communicatie, daar heb je gelijk, behoord te zijn.
Het blijven voor ons natuurlijk veronderstellingen vanop een afstand...

En ik wil ook zeker niet zeggen dat je verkeerde keuzes gemaakt hebt. Ik zou het zelf niet zo anders aanpakken.
Het grote verschil is dat ik een Fiat voertuig van 22 jaar als een beginnende oldtimer ga bekijken.
Een oldtimer is eigenlijk niet iets voor de goedkoop maar een voertuig waar je een sentimentele waarde aan hecht.
Ik stel de garage (of fabrikant) niet aansprakelijk voor de achteruitgang van het voertuig.
Ik heb ze, zoals al eerder aangegeven, nooit gevraagd het snel en goedkoop te doen. Ik heb de zorg voor en het bestrijden van de te verwachten achteruitgang van onze camper nou juist bij "de vakman" uitbesteed. En oldtimers heb ik ervaring mee en weet daarom dat het veel zorg, liefde en geld kost. Die Transit van 1985 blijft ook niet spontaan uit zich zelf heel en die oude BMW motor is ook maar zeer beperkt zelfredzaam.
Maar dan wil ik wel waar voor mijn geld. Ik moet er ook hard voor werken.
Laatst gewijzigd door EasyBee op do 25 mei 2017, 22:03, 4 keer totaal gewijzigd.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
armandkoenen
Berichten: 271
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 19:54
Locatie: sittard

Re: Motor repareren of vervangen?



Bericht door armandkoenen »

Verhaal gelezen ...foto's gezien
ai ai ai das nie zo leuk .....
Krukas.lagerschade tja dat verhaal ken ik ...zucht ....
Maar zoals u zelf omschreef zei de garage dat het blok er uitzag of het 500.000km had gelopen .....
Het betreft een ingevoerde kamper !! Dus wie gaf de garantie dat de km stand bij verkoop ook wel klopte !!
Misschien wel een verhuurkamper geweest (in Duitsland)
En in. Nederland voor de RDW het tellertje mooi en misschien flink terug gedraaid ..
Tja wat de roest betreft wel super hoe u het op laat losse. :thumbup:
Maar een FIAT blijft een FIAT .... :bang:

Hopelijk kunt u straks weer lekker genieten van mooie vakanties

Gr armand
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8372
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Motor repareren of vervangen?



Bericht door EasyBee »

Camper is in Duitsland maar van 1 eigenaar geweest. Bij de aankoop in 2009 in Nederland bij een camperbedrijf (dat ook nu nog bestaat en waar ik geen slechte roddel en achterklap over heb kunnen vinden) kregen we alle documentatie er bij vanaf tenaamstelling tot en met afgetekende onderhoudsboekjes, aankoopfacturen van nieuwe koelkast en reparaties, alles. Dus of een geweldig goed en deskundig uitgevoerd bedrog of toch eerlijk.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Motor repareren of vervangen?



Bericht door isoplus »

Op het moment dat je de camper kocht was het ding al 14 jaar oud, de kilometerstand zegt niet zoveel over de toestand van het chassis.
Wel of de camper bij de vorige eigenaars in de winter in gebruik is geweest en of de camper een tectyl of andere beschermingsbehandeling gehad heeft.
Gezien de plaatjes die je hier plaatste is er van (extra) bescherming geen sprake geweest, dat hoef je jezelf niet te verwijten.
Als je een voertuig met een leeftijd van 14 jaar aanschaft is de meeste schade al aangericht door vocht en pekel.
Om dan nog een voertuig weer geheel te conserveren is een dure zaak en vaak ook niet meer goed uit te voeren.
Als je zoiets al zou willen moet je een camper aanschaffen die slechts bij mooi droog weer buiten mocht komen.

Je bent wellicht een mazzelaar dat de camper nog 8 jaar zonder al te grote problemen 10.000 kilometer per jaar zijn best deed.
De FIAT-garage zou je inderdaad hebben moeten waarschuwen betreffende de slechte staat van het chassis, waarbij je wel moet beseffen dat een monteur dit als een oud Fiatje ziet.
Waarschijnlijk doen ze dus een strikte Apk-keuring en dan zijn er veel delen die niet beoordeeld hoeven te worden.

Tenslotte zou je met de FIAT-garage in gesprek kunnen gaan om je ontevredenheid over de garage te bespreken.
Over de Fiat zelf, die heeft zijn best wel gedaan! met 22 jaar en meer als 200.000 kilometer rijden.

Je moet niet vergeten dat het maar een bestelautootje is waar iemand een tandem-as-chassis achter schroeft, een te zware opbouw op zet die ook nog verhoogd en verbreed is in vergelijk met dat bestelautootje. FIAT leverde in dit geval slechts de aandrijfkop, je kunt je zelfs afvragen of FIAT wel wist wat de bouwer met het ding ging doen.

Nou ja, het ding rijdt weer en je kunt de zon tegemoet.
Vergeet het en zoek een andere garage op, voor dit soort reparaties hoef je met een Ducato op leeftijd beslist niet naar een FIAT-dealer, elke andere vak-garage waar gemotiveerde medewerkers zijn is goed.
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: Motor repareren of vervangen?



Bericht door Vertrokken4 »

isoplus schreef:
De FIAT-garage zou je inderdaad hebben moeten waarschuwen betreffende de slechte staat van het chassis, waarbij je wel moet beseffen dat een monteur dit als een oud Fiatje ziet.
Waarschijnlijk doen ze dus een strikte Apk-keuring en dan zijn er veel delen die niet beoordeeld hoeven te worden.
Wat zeg je nou??? Als een monteur een auto ziet als een oudje voert hij dus een strikte APK uit en dan zijn er veel delen die niet beoordeeld hoeven te worden?? Die richtlijn wil ik wel eens zien.....

De TS merkt zeer terecht op dat als het geen afkeur is dat er een opmerking geplaatst had moeten/kunnen worden op het rapport inzake een aankomende reparatie dan wel een mogelijke afkeur in de toekomst. Alleen......was het zichtbaar zonder demontage van 1 of meerdere onderdelen?? Bijvoorbeeld zonder de carterschermplaat te demonteren??

Groetjes,

JP
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8372
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Motor repareren of vervangen?



Bericht door EasyBee »

isoplus schreef:FIAT leverde in dit geval slechts de aandrijfkop, je kunt je zelfs afvragen of FIAT wel wist wat de bouwer met het ding ging doen.
Gezien de aantallen Ducato's die gebruikt worden in de camperindustrie (ook toen al) wist FIAT ook toen al dat er veel meer met hun Ducato's gebeurde dan de lokale pakketdiensten in Italiaanse dorpjes.
isoplus schreef:waarbij je wel moet beseffen dat een monteur dit als een oud Fiatje ziet.
Waarschijnlijk doen ze dus een strikte Apk-keuring en dan zijn er veel delen die niet beoordeeld hoeven te worden.
:wtf:
Is het bij een "strikte APK-keuring" dan niet van belang vooral te kijken naar de structurele (veiligheids) aspecten als dragende delen waar aan de ene kant de wielophanging en aan de andere kant het motorblok aan hangt? In het geval van de wiellagers: Waar in feite de hele constructie op ligt dan wel contact met de weg maakt? Ik dacht dat dit soort soort essentiële zaken de kern van de APK keuring waren. Die onveilige barrels moeten van de weg.
isoplus schreef:De FIAT-garage zou je inderdaad hebben moeten waarschuwen betreffende de slechte staat van het chassis,
Dat is nou juist de essentie van mijn teleurstelling in deze vakgarage. Ik kom daar al vanaf begin 2009. Nooit problemen gemaakt over rekeningen of uit te voeren reparatie / vervangen van onderdelen. Tegen hun advies in (olie en filters kunnen tegenwoordig rustig 2 jaar mee) elk jaar complete grote beurt met alles er op en er aan. Juist omdat het al een oud beestje is. Of te wel ook in hun ogen kan ik niet te boek staan als beknibbelende vrek. Maar is er van hun kant nooit en te nimmer een aanwijzing gegeven dat het chassis slecht begin te worden. Dit jaar de remslangen van de voorwielen vervangen. Dan sta je dus onder een gat in het dragende gedeelte en naast een scheur scheur in de dorpel. Zie eerdere foto's.
Jervig schreef:Alleen......was het zichtbaar zonder demontage van 1 of meerdere onderdelen?? Bijvoorbeeld zonder de carterschermplaat te demonteren??
Ja, er zitten helemaal niet van die moderne fratsen als schermplaten onder een "Fiatje" van 22 jaar oud.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Motor repareren of vervangen?



Bericht door Hoofdnoorman »

Ja, er zitten helemaal niet van die moderne fratsen als schermplaten onder een "Fiatje" van 22 jaar oud.
Er zit wel zeker, of hij behoort daar te zitten, een beschermplaat onder de gehele voorkop. Deze zit met een tiental bouten gemonteerd. Als deze niet aanwezig is, kan dit ook zo maar een aanleiding zijn voor verhoogde gevoeligheid tegen roest.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Motor repareren of vervangen?



Bericht door de Jonckheer »

Lijkt me sterk, die roest komt van binnen uit.
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Motor repareren of vervangen?



Bericht door isoplus »

We gaan maar geen discussie houden over de APK, goed dat het er is al zal niet iedereen dat met mij eens zijn :wink:
Kees 2, hier vaak aanwezig kan dat beter vertellen. Er is een groot verschil tussen APK en de manier waarop ik zelf mijn camper jaarlijks bekijk.
De APK- keurmeester heeft aan beginnende corrosie en corrosie aan niet dragende delen of delen niet belangrijk voor de structuur geen boodschap.
Ook wordt er niets of weinig gedemonteerd om de staat van delen te onderzoeken, lagers, afschermplaten, etc.
Zoals gezegd, de ene keurmeester is te streng en de andere niet streng genoeg, net hoe het ons vaak zelf uitkomt, het blijft mensenwerk :cheers:
Er wordt hier vaak gedaan of de garagebedrijven bemand worden door ondeskundigen en geldwolven, die zitten er vast tussen zoals in elke bedrijfstak.
Het ging mij er meer om dat iemand hier klaagt over een bedrijf zonder dat het betreffende bedrijf weerwoord kan geven.

Je kunt bijvoorbeeld klagen dat kort na de APK je remvoeringen van de trommelremmen versleten blijken, tijdens de APK was de remvertraging in orde.
Het is de verantwoording van de eigenaar om zijn remsysteem in orde te houden en ja die besteedt het vaak uit aan een garage.
Soms moet er iets vernieuwd of vervangen worden, dat laatste doet EasyBee goed.
Maar ook bij deze reparatie c.q. vervanging zijn er natuurlijk een paar onbekende factoren en zaken waarvan je het risico maar moet nemen toch?
Prima dat er ondernemers zijn die je zo vlug aan een motor konden helpen :cheers:
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8372
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Motor repareren of vervangen?



Bericht door EasyBee »

@hoofdnoorman :
Wat ik bedoelde was : het is niet zo'n modern compleet in plastic afdekkappen ingekapseld motorblok waarbij je van onderen en van boven niets meer ziet van motor en versnellingsbak en ophanging. Trouwens : voor een grondige APK keuring zal een keurmeester er toch geen genoegen mee kunnen nemen dat hij iets niet kan controleren omdat er een kappie voor zit. Dan hoef je alleen maar alles af te dekken en komt het altijd door de keuring. Wat niet ziet, wat niet deert. "Kanniewaarzijn".

@de Jonckheer
Dat heb ik inderdaad al eerder aangegeven. Het is volgens de mannen in deze garage een bekend euvel van model Ducato 230 dat aan de rechterkant water in de holle ruimtes blijft staan doordat afwateringsgaten ontbreken of verstopt raken, waardoor er water (dus met viezigheid en eventueel pekel) in die holle ruimtes achterblijft en het inderdaad van binnenuit begint. De linkerkant heeft nergens last van en ondanks dat het 22 jaar oud is, is het alleen maar stoffig.
Afbeelding

Van een Fiat garage verwacht ik dan dus dat ze extra attent zijn op de rechterkant, je kent dan de zwakke plekken. Toch?

@Isoplus :
We hebben juist vanaf het begin geweten dat we een oudje kochten. Net als die oldtimer Transit en die oude BMW motor weet je dan dat je per jaar gewoon een stevig bedrag opzij moet leggen (potje voorziene extra uitgaven bovenop het reguliere onderhoud en bezit van zo'n ding). Afgelopen 2 jaar daarom bij eerste tekenen van vocht het hele dak op alle naden en randen los laten halen en opnieuw waterdicht laten maken om ellende voor te zijn of in dit geval gelijk grondig aanpakken. Dat hebben we bij een erkend herstelbedrijf laten doen met daarop 5 jaar garantie (en jaarlijkse vochtmeting ter controle).
Vandaar dat we deze hele ingreep aan de techniek weliswaar niet lachend maar wel zonder pijn kunnen hebben. We gaan er geen dag minder van op vakantie en eten er geen boterham minder om.
We weten nu dat achter een paar lagers gaan zingen/gonzen. Ze zijn allemaal even oud (waarschijnlijk) en we laten ze preventief allemaal vervangen. :cheers:
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8372
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Motor repareren of vervangen?



Bericht door EasyBee »

Ik heb het nog even nagevraagd, maar dit probleem met die roest betreft alle type 230. Check rechterwielbak heel goed. Het komt achter de tectyllaag vandaan en check ook onder de wagen rechtsvoor waar het sleepoog zit die hele bak heel goed. Zie mijn eerdere foto's.
Terwijl de onze nu staat te wachten op de nieuwe wiellagers voor 6 wielen, staat er een camper op basis van Ducato 230 van 1999 met precies het zelfde probleem. Katsdoorgerot op de zelfde plek.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Plaats reactie