Motor repareren of vervangen?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51286
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Motor repareren of vervangen?



Bericht door Kroppie »

EasyBee schreef:Schoonmaken en afkitten heeft niet geholpen, begon op andere (tegenovergestelde) plek te lekken.
Dus volgende week gewoon demontage van het hele blok plus bak en lostrekken en vervangen pakking.
Inclusief nieuwe keerringen, drukgroep, koppeling, distributieset + waterpomp, etc. Ook vervangen servopomp v d stuurbekrachting, want die is ook niet helemaal goed (vloeistof wordt binnen kortste keren zuurstok roze).
Verder wordt er even heel goed gekeken naar de versnellingsbak ivm vijfde versnelling. Hij schakelt perfect, maar nu we er toch zijn, even goed controleren.
goed besluit :thumbup:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Motor repareren of vervangen?



Bericht door ducati 900 »

seth_space schreef:Als het lek op een andere plek gaat optreden lijkt er dus toch sprake te zijn van druk die weg moet.
Dat lijkt dan tenminste op een sterk versleten motor te wijzen waar ik niet te veel in zou investeren.
Dat lijkt me sterk, een versleten motor heeft eerder minder oliedruk ipv. meer.
Het kan kloppen met het verhaal dat de pakking veroudert en onvoldoende wordt aan geknepen
omdat er afstandhouders tussen zitten ivm de speling van de hoofdlagers.
TS kan de andere zijde ook nog een keer schoonmaken en afkitten maar of dat afdoende is.......

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8462
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Motor repareren of vervangen?



Bericht door EasyBee »

Wij willen over twee en een halve week richting Costa Verde en ik neem dan niet het risico om het verder af te kitten. Dat leggen we opzij en kiezen voor een meer structurele oplossing. Uiteraard wordt er eerst, voordat er ook maar iets gesleuteld wordt, serieus gekeken naar de staat en kwaliteit van dit motorblok. Is ie het nog waard? Is het blok verder goed, geen problemen met de compressie etc, dan gaat het hele bovenstaande verhaal door met dit blok. Dat hebben we al vanaf 2009 en kennen we. Niet goed? Dan plan B : "een sloopmotor ( de ware naam voor een ruilmotor) met geschiedenis." Die hebben ze bij dat bedrijf en dit soort werk doen ze al jaren.
"Er uit klossen" zal sowieso moeten. Zoals hij er nu bijstaat kun je niks en levert geen :silent: op.
Camper is verder goed en waterdicht en bevalt ons prima. Dus houden en doorgaan.

En zoals ik al schreef "Verder wordt er even heel goed gekeken naar de versnellingsbak ivm vijfde versnelling. Hij schakelt perfect, maar nu we er toch zijn, even goed controleren." Als de zaak al open ligt, even goed kijken naar de versnellingsbak, met name de 5e versnelling. Bij twijfel moet je niet inhalen en bij twijfel moet je die bak niet terugplaatsen maar een goede (eventueel revisiebak) er inzetten.
Laatst gewijzigd door EasyBee op do 11 mei 2017, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8675
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Motor repareren of vervangen?



Bericht door seth_space »

Ducati, het gaat hier niet om oliedruk maar om de druk in de motor zelf. Verlies aan compressie langs de zuigerveren zorgt voor druk in motorblok wat een weg zoekt naar zwakke punten zoals pakkingen. Als het stoppen van een lek zorgt voor een ander lek dan is er vrijwel altijd sprake van overdruk. Teken van slijtage.
Vroeger maakten we dan wel eens een pijpje naar het luchtfilter om die druk af te laten en de oliedamp mee te verbranden. Matige "oplossing" natuurlijk maar je rekt er tijd mee.
Ik denk dat er nu een goede keuze gemaakt is doordat men de motor goed zal controleren voor dat men tot reparatie overgaat.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8462
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Motor repareren of vervangen?



Bericht door EasyBee »

Motor gebruikte tot het lek weinig olie. Als motor loopt en ik draai de vuldop er af en leg mijn hand op de opening, heb je absoluut niet het gevoel dat je de klappen van de verbranding voelt en wordt je hand niet vol gespetterd met olie. Hij loopt ook nog plankgas 125 km. Dus turbo lijkt ook gewoon te werken motor levert vermogen nog. Hij start ook gewoon na 6 maanden winterstop bij eerste keer sleutel omdraaien.
Die pakking is rondom gewoon aan zijn eind.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51286
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Motor repareren of vervangen?



Bericht door Kroppie »

doe je goed zo, een hoop adviezen hier komen van mensen die zelf zo,n motor nog niet eens gezien hebben , laat staan zelf die motoren weer geheel nieuw opgebouwd hebben, laat je niet gek maken, goed doen of helemaaal niet , geeft onderweg de meeste rust en gaat het langste mee.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Motor repareren of vervangen?



Bericht door ducati 900 »

seth_space schreef:Ducati, het gaat hier niet om oliedruk maar om de druk in de motor zelf. Verlies aan compressie langs de zuigerveren zorgt voor druk in motorblok wat een weg zoekt naar zwakke punten zoals pakkingen. Als het stoppen van een lek zorgt voor een ander lek dan is er vrijwel altijd sprake van overdruk. Teken van slijtage.
Vroeger maakten we dan wel eens een pijpje naar het luchtfilter om die druk af te laten en de oliedamp mee te verbranden. Matige "oplossing" natuurlijk maar je rekt er tijd mee.
Ik denk dat er nu een goede keuze gemaakt is doordat men de motor goed zal controleren voor dat men tot reparatie overgaat.
Het gaat hier om de oliedruk van de oliepomp heb ik begrepen uit een tekening die voorbij kwam en de tussenpakking er uit geblazen heeft.
Door carterdruk zal dat niet gebeuren.
En normaal gesproken heeft elk blok carterventilatie, in een zeldzaam geval zou het kunnen voorkomen dat deze verstopt is en de druk ergens anders langs gaat maar
niet bij deze tussenpakking.

TS geeft aan dat de motor geen olieverbruik heeft en dat de motor geen carterdruk heeft.
Ik heb begrepen dat deze lekkage wel vaker bij deze motoren voorkomt, repareren en weer klaar voor jaren denk ik.
En inderdaad als de tijd dringt dan is dat de enige optie.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8675
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Motor repareren of vervangen?



Bericht door seth_space »

Als je de tekening boven ziet dan is er maar een doorvoer die een olie kanaal kan zijn en aangezien de pakking inmiddels aan beide zijden lekt is het geen oliedruk. Ook gezien de locatie van de pakking is oliedruk onwaarschijnlijk, zoveel olie zit er immers niet in dat het niveau van de pakking bereikt zal worden.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51286
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Motor repareren of vervangen?



Bericht door Kroppie »

motor gaat gedemonteerd worden, pakking wordt vernieuwd, het gaat dus helemaal goed komen, kan de glazen bol weer vetvrij gemaakt worden, is die weer glashelder voor de volgende klus.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8675
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Motor repareren of vervangen?



Bericht door seth_space »

Voor bovenstaande discussie is geen glazen bol nodig hoor ;)
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51286
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Motor repareren of vervangen?



Bericht door Kroppie »

praatpaal dan. :)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8675
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Motor repareren of vervangen?



Bericht door seth_space »

Nu die van de ANWB afgeschaft worden is een forum inderdaad geschikter voor storingen melden.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
kareltje cola
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 0:10
Locatie: Herentals (B)

Re: Motor repareren of vervangen?



Bericht door kareltje cola »

Pakking waar het over gaat is ook al zeker 20 jaar oud en deze word zo hard als steen,we vervangen ze hier zo goed als wekelijks,ook in veel gevallen als we een motor verkopen en als deze hard is vervangen we deze preventief.
mvg Glen
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8462
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Motor repareren of vervangen?



Bericht door EasyBee »

Update met goed en slecht nieuws. Het goede nieuws is dat het blok prima is op die pakking na dan. Compressie goed, loopt goed, turbo goed. Dat wordt dus openmaken en pakking vervangen en uiteraard nieuwe keerringen, distributie set, waterpomp, drukgroep, koppelingsplaat etc. Versnellingsbak is goed en kan dus ook weer terug. Allemaal geen probleem. Maar.
Hele rechterkant waar motorblok op rust en sleepoog voor aan vastzit is compleet doorgeroest. Ophangpunten waar motorblok op rust compleet vergaan. Dat wordt snijden en lassen. Hier zit normaal rechts het sleeppunt aan vast.
Afbeelding
Afbeelding
De dorpel waar normaal het rechterportier van de Ducato zit.
Afbeelding
Een van de motorophangrubbers, dit is de "goede", de andere was nog slechter.
Afbeelding
Aan de linkerkant is er niets aan de hand. Helemaal gaaf, alleen wat stof.

Zo ziet het er straks weer uit. Dit is van een vorige klant, die ook rechts dit probleem had.
Afbeelding


Dan nog het volgende. De lagers van beide voorwielen zijn slecht (links) en heel slecht (rechts) en worden vervangen.
De camper had op roest en op speling op de wiellagers afgekeurd moeten worden.

Schrikbarende conclusie.
Onze camper is bij de Fiat Professional APK goedgekeurd zonder aantekeningen. Alleen de remslangen bij beide voorwielen moesten vervangen worden. Ze hebben er met hun neus dus langere tijd vlak onder gestaan en niets geconstateerd.

:wtf:
Laatst gewijzigd door EasyBee op vr 18 aug 2017, 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Plaats reactie