Update met goed en slecht nieuws. Het goede nieuws is dat het blok prima is op die pakking na dan. Compressie goed, loopt goed, turbo goed. Dat wordt dus openmaken en pakking vervangen en uiteraard nieuwe keerringen, distributie set, waterpomp, drukgroep, koppelingsplaat etc. Versnellingsbak is goed en kan dus ook weer terug. Allemaal geen probleem. Maar.
Hele rechterkant waar motorblok op rust en sleepoog voor aan vastzit is compleet doorgeroest. Ophangpunten waar motorblok op rust compleet vergaan. Dat wordt snijden en lassen. Hier zit normaal rechts het sleeppunt aan vast.
De dorpel waar normaal het rechterportier van de Ducato zit.
Een van de motorophangrubbers, dit is de "goede", de andere was nog slechter.
Aan de linkerkant is er niets aan de hand. Helemaal gaaf, alleen wat stof.
Zo ziet het er straks weer uit. Dit is van een vorige klant, die ook rechts dit probleem had.
Dan nog het volgende. De lagers van beide voorwielen zijn slecht (links) en heel slecht (rechts) en worden vervangen.
De camper had op roest en op speling op de wiellagers afgekeurd moeten worden.
Schrikbarende conclusie.
Onze camper is bij de Fiat Professional APK goedgekeurd zonder aantekeningen. Alleen de remslangen bij beide voorwielen moesten vervangen worden. Ze hebben er met hun neus dus langere tijd vlak onder gestaan en niets geconstateerd.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.