Motor repareren of vervangen?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Motor repareren of vervangen?



Bericht door Dafluc »

Niet vergelijkbaar. Laten we idd maar on topic blijven.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 330
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 11:30
Locatie: Middelburg

Re: Motor repareren of vervangen?



Bericht door Mark »

Hopelijk zit je snel weer met de camper op de weg.
En zit je straks met een lekker koud biertje weer op de mooiste plekjes.

gr, Mark
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Motor repareren of vervangen?



Bericht door ducati 900 »

Het vliegwiel ziet er uit alsof iemand veel met slippende koppeling heeft gereden en de plaat verbrand.
Volgens mij zie ik allemaal haarscheurtjes maar als je er onder het rijden geen last van hebt kun je er
nog honderd duizenden kilometerrs mee rijden.
En ja je kunt de krukas slijpen en nieuwe lagerschalen plaatsen, zal ongeveer € 500 extra kosten.
Je kunt wel gaan schuren maar ook de kruktappen slijten en dan heb je teveel lagerspeling en dus te weinig oliedruk
Maar als zij die andere motor kenen dan kunnen ze er ook garantie op geven.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Motor repareren of vervangen?



Bericht door de Jonckheer »

Ja, dat kan makkelijk. Ik kocht een Moto Guzzi die wat rammelde. Bleken de lagerschalen te zijn. De krukas was onbeschadigd en dus heb ik er standaard lagerschalen in gezet, waarna ik de motor 11 jaar lang in bezit heb gehad en er behoorlijk veel op heb gereden. Nu, weer 10 jaar later, doet ie het nog steeds.
De krukas is vele malen harder dan de lagerschalen dus is die niet beschadigd is het zeer wel mogelijk om er nieuwe schalen in te zetten zonder problemen. Niet met schuurpapier aan de gang maar gewoon schalen monteren met olie.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Motor repareren of vervangen?



Bericht door Dafluc »

Het leegmaken van je bijdragen maakt een topic onleesbaar. Dat is zeer onwenselijk. Dringend verzoek dit soort acties niet meer te herhalen.
Hierdoor zijn een aantal lege berichten (en op verzoek de reacties daarop) verwijderd.
Afbeelding
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Motor repareren of vervangen?



Bericht door isoplus »

Het lijkt er eigenlijk meer op dat de olie in het carter langdurig te heet is geweest.
Oorzaken daarvoor zijn o.a. te laag niveau(dus beneden de laagste stand op de peilstok), langdurig in een verkeerde versnelling rijden.
Er zit weliswaar een alarm op de oliedruk echter dat spreekt pas aan als de druk minimaal is of geheel wegvalt.
Een te zwaar belaste motor met (te) weinig olie in het carter krijgt het erg warm en soms te warm en daarvoor waarschuwt een oudere Ducato niet.
Er is al eens een hele discussie gewijd aan het olieniveau in het blok, het peil kan dus beter maar goed bewaakt worden.
Als je de olievulling niet in orde houdt(voldoende inhoud) wordt de kleinere hoeveelheid olie al snel thermisch te zwaar belast waardoor de smeereigenschappen terug kunnen lopen.
De meeste campers zijn overbelaste standaard bestelwagen-aandrijfunits, dus hier komt motorkoeling en dus olie-inhoud er wel op aan.

Je kunt dat niet vergelijken met de bus van Nico, ik zou in mijn camper niet graag zomaar olie gooien, waarmee ik niet beweer dat olie van supermarkten slecht zou zijn.
Je moet gewoon olie met de juiste specificaties voor je voertuig gebruiken van welk merk dan ook.
Als je camper nog in de garantieperiode zit is het overigens, ook voor jezelf, handiger en verstandiger het onderhoud maar bij de merkdealer te laten doen.
Je moet daarbij overigens nog oppassen dat de camperverkoper een echte merkdealer is en dat je boekjes afgestempeld en getekend worden.
O.a. Ford en Hymer maken daar een punt van als ergens iets niet klopt volgens hun garantievoorwaarden.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8372
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Motor repareren of vervangen?



Bericht door EasyBee »

Om de olie discussie even aan te stippen. Wij hebben deze camper in januari 2009 gekocht bij een Nederlandse camperleverancier. Was een Duitse import van 1995 met 130.000 km op de teller. Heeft bij aankoop grote beurt en APK gehad en een nieuwe distributie riem en rollen. Wij reden er bijna 10.000 per jaar mee en elk voorjaar na de winterstop gaat hij voor een grote beurt + APK naar de Fiat professional dealer. Dus ook elk jaar nieuwe filter plus olie van de Fiat Professional en niet van de Action. In de tijd dat wij hem hebben nooit met te laag olie niveau gereden en hij gebruikte ongeveer een halve liter olie per 3500 km. Kon je de klok op gelijk zetten. Op 180.000 is er weer een nieuwe distributieset op gezet (5 jaar mee gedaan). Nooit met slippende koppeling gereden, is absoluut niet mijn stijl van rijden.
De slijtage aan de lagers en lagerschalen komt door verpulvering en vergruizing van pakkingresten aan de binnenkant van het blok en werkte verdund in de olie als een soort vloeibaar schuurmiddel. Bij inspectie van nokkenas lagers waren die ook al slecht aan het worden. De krukas had door de slijtage aan de lagers en lagerschalen staan dansen en zodoende bij een van die lagerschalen zo'n zijkant er afgeslagen (zie foto vorige pagina). Dit blok heeft nog oud ijzerwaarde en 4 goede injectoren. Die wil ik wel hebben uit de boedel voor het geval van het ruilblok (die door hen zelf uit een goed rijdende camper is gehaald) een defecte injector gaat krijgen.
Ondertussen wordt er hard gewerkt. Roest verwijderd en nieuw stukken in en aan het chassis gelast, in de menie, getectyleerd en gespoten. Mijn versnellingsbak zit er weer aan, niet dan nadat er nieuwe keerring, nieuwe drukgroep en nieuwe koppelingsplaat is gemonteerd.
Afbeelding
Andere kant nieuwe keerring, waterpomp, en distributieset erop.
Afbeelding
Morgen gaat het motorblok + bak er weer in.
Laatst gewijzigd door EasyBee op di 23 mei 2017, 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Motor repareren of vervangen?



Bericht door Meine »

Goed bezig! :thumbup:
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8372
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Motor repareren of vervangen?



Bericht door EasyBee »

Om even op een off topic punt terug te komen. Onderaan de vorige pagina geeft de Jonckheer aan dat ik terug moet gaan naar Fiat voor coulance. Ten eerste lijkt me coulance op een 22 jaar oude camper best een uitdaging. Ten tweede waarop? Op en ondeugdelijke constructie waardoor model 230 rechtsvoor een slechte afwatering heeft en je het risico loopt van roest en mogelijk doorrotten of op slecht onderhoud of slecht uitvoeren van een APK (want met deze bovenmatige roest aan het dragend gedeelte en dermate slechte wiellagers had hij nooit door de keuring mogen komen)?
Ik ga uiteraard wel terug als ik de rekening van ze krijg, want de rekening voor die APK keuring en provisorisch dichtmaken van de olielekkage heb ik nog steeds niet gezien. Er zat toch werk bij. Remslangen van de voorwielen vernieuwen en nieuw lampje van een positielicht.
En dat is een maand geleden. Zouden ze nattigheid voelen? Zitten ze mee te lezen? :eh:
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
RoelofH
Berichten: 375
Lid geworden op: do 12 dec 2013, 20:58
Locatie: Emmen

Re: Motor repareren of vervangen?



Bericht door RoelofH »

Ik zie op bovenstaande foto dat de druklager al in de drukgroep "vastgeklikt" zit .
Hoe krijg je de gaffel er dan aan ??

Met zo'n trekkende "druk-"lager monteer je die toch eerst aan de gaffel en met het monteren van de bak klikt hij dan pas in de drukgroep toch?

Of heb ik het mis?
ER IS ALTIJD WEL IETS TE DOEN
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8372
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Motor repareren of vervangen?



Bericht door EasyBee »

Zit toch niet permanent gelast of zo.

Maar om even een update te geven.
Andere motor er in, incl alle al eerder genoemde nieuwe onderdelen. Servopomp van de stuurbekrachtiging was ook al een beetje moe (lekte al iets) dus die van de ruilmotor meegenomen. Dynamo lagers begonnen ook een beetje te zingen, dus ook van donorblok meegenomen.
Is er ook nog goed nieuws, zul je je onderhand afvragen? Homokineten goed, fuseekogels goed, stuurkogels goed, tripods goed, veren en dempers goed, banden (alle 6) pas 2 jaar oud. Zoals al gemeld is onze versnellingsbak gewoon nog goed.
Dus blok er in en eerste keer starten.https://www.dropbox.com/s/czpxuy25n84kf ... 1.mp4?dl=0
Afmonteren en een hele tijd laten lopen. Eerste proefrit gaat prima. Loopt op het vlakke op de teller 135. Was een 80 weg dus hopelijk geen aandenken uit Leeuwarden aan over gehouden. :lol3:
Maar de wiellagers voor zitten we nog op te wachten, want die waren al slecht en zeer slecht. Wiellagers achter zijn ook niet meer jofel en beginnen al te zingen / gonzen. Dus konsekwent doorpakken en nieuwe besteld. Kan er ook nog wel bij.
Oh en dit is een stuk uit de oude dorpel op plek onder rechtervoorportier.
Afbeelding

Zoals je ziet was deze camper volledig terecht APK goedgekeurd door de Fiat Professional. :bang:
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Motor repareren of vervangen?



Bericht door kampo »

Inderdaad goed bezig :thumbup: en leuk dat je het zo documenteert.

De Sevel Italianen hebben het Ducato voertuig eigenlijk helemaal niet ontworpen om 22 jaar of langer mee te gaan. Je zit dus al een heel stuk boven de gebruikelijke levensduur en kilometers van zo een bestelwagen aandrijfunit. Het zijn voornamelijk de NL campers die de gemiddelden overschrijden...
En het blijft een Fiat. Dat is de goedkoopste op de markt. Dus leg je kwaliteits verwachtingen niet te hoog.
Maar nogmaals, indrukwekkend goed je aanpak en wat je er van maakt !
Groeten Kampo
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Motor repareren of vervangen?



Bericht door isoplus »

Je legt hier een boodschap neer betreffende de FIAT-garage en de APK-keurmeester daarvan, die kan zich hier niet verweren en daarom lijkt mij dit niet geheel juist.
Wij kunnen niet beoordelen waarom de wagen wel goedgekeurd is, sommige zaken zijn gewoon nalatig onderhoud en de eigenaar te verwijten zo je dat al zou willen.
Een Apk-keuring is een moment opname betreffende de veiligheid en zegt niets over de nog te verwachten gebruiksduur van een voertuig.
Soms zijn de keurmeesters te streng en soms niet streng genoeg, je klachten horen bij de betreffende Fiat-garage thuis voor zover ze de Apk-keuring betreffen.

En Kampo heeft wat dat betreft een punt, de economische levensduur van de auto is al voorbij. Wil je die verlengen dan moeten er maatregelen genomen worden om dat te bereiken, het ziet er niet naar uit dat de vorige eigenaar(s) dat belangrijk vond(en).

Mooi dat je het opgelost krijgt voor je vakantie, succes.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8372
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Motor repareren of vervangen?



Bericht door EasyBee »

Ik ga zeker terug naar de betreffende garage, om mijn verhaal te doen. Maar nalatig onderhoud van de eigenaar? Daarvoor ga ik nou juist naar een vakgarage! En er is nooit bezuinigd op onderhoud. Ik loop niet zelf te kl :silent: , ik laat een vakman zijn werk doen, zonder financiële beperkingen.
Maar even voor de duidelijkheid waarom ik vind dat ik behoorlijk teleurgesteld ben door hun handelen. We kochten deze camper (niet bij hen) begin 2009 en sindsdien is er maar één garage geweest die alle onderhoud, reparaties en alle APK keuringen heeft uitgevoerd. Helaas moet ik dan nu constateren dat men daarbij over de jaren heen niet goed genoeg gekeken heeft naar de duidelijk achteruitgang van het chassis en de wiellagers. Zie daarvoor de eerder door mij geplaatste foto's. Die spreken boekdelen mbt zichtbare roestvorming over de jaren heen. Dit is niet pas in de afgelopen 12 maanden gebeurd. De speling op de voorwielen is duidelijk voelbaar en hoorbaar bij controle. De garage waar ik nu ben, keurt niet zelf maar laat keuren. Ze geven aan dat zij deze wagen nooit ter keuring zouden hebben aangeboden met deze gebreken. Hij was er niet doorgekomen. Als je al vanaf 2009 trouwe klant bent bij een garage en je wordt nu met deze feiten (vandaar de foto's) geconfronteerd, meet ik mij de arrogantie aan zeer teleurgesteld te zijn in het geleverde werk. Het betreft geen algemene garage, maar nota bene een specialist in het merk. Die behoren te weten wat de zwakke plekken zijn en daarop attent te zijn. Dat is mijn mening.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Plaats reactie