motor ombouwen diesel naar benzine
motor ombouwen diesel naar benzine
we hebben een Hymer 665, geheel gerestaureerd, met een mercedes diesel,
Heeft iemand ervaring om deze om te bouwen naar een wat krachtigere benzine motor?
Zo hopen we wat gemakkelijker de bergen op te kunnen, en de milieu zone's in te mogen.
Heeft iemand ervaring om deze om te bouwen naar een wat krachtigere benzine motor?
Zo hopen we wat gemakkelijker de bergen op te kunnen, en de milieu zone's in te mogen.
Re: motor ombouwen diesel naar benzine
De milieuzones kun je vergeten. Daar gaat het om het bouwjaar van de auto en de kentekengegevens.
Deze Mercedes bestelauto's werden geleverd met een 80-130 pk benzine motor. Mijn vader heeft zo'n "vrachtwagentje" (210, 100 pk) loopt de teller uit en is stil. Maar hij zuipt als een malle. 1 op 5 is niet uitzonderlijk.
De Hymer 665 staat dus op het onderstel van de zogenaamde "Bremer" transporter. Zoals eerder genoemd zijn deze geleverd in benzine uitvoering. Dus de versnellingsbak en aandrijving kun je daaronder vandaan halen. Plug and play.
Qua motoren passen daar de 2 en 2,3 liter 4 cilinders op. En de 2,6 en 3,0 liter 6 cilinders. De 6 cilinder is er tot 230 pk. Deze motoren zijn er in carburateur en injectie uitvoering. Met en zonder katalysator. Dus het is allemaal mogelijk.
Een "Bremer" Transporter met benzine motor is vaak goedkoop te krijgen. Dus dat zou een mooi uitgangspunt zijn.
Ik vrees alleen dat het je qua milieuzones niet zo heel veel gaat helpen. Het wordt nooit een Euro 5 auto.
Deze Mercedes bestelauto's werden geleverd met een 80-130 pk benzine motor. Mijn vader heeft zo'n "vrachtwagentje" (210, 100 pk) loopt de teller uit en is stil. Maar hij zuipt als een malle. 1 op 5 is niet uitzonderlijk.
De Hymer 665 staat dus op het onderstel van de zogenaamde "Bremer" transporter. Zoals eerder genoemd zijn deze geleverd in benzine uitvoering. Dus de versnellingsbak en aandrijving kun je daaronder vandaan halen. Plug and play.
Qua motoren passen daar de 2 en 2,3 liter 4 cilinders op. En de 2,6 en 3,0 liter 6 cilinders. De 6 cilinder is er tot 230 pk. Deze motoren zijn er in carburateur en injectie uitvoering. Met en zonder katalysator. Dus het is allemaal mogelijk.
Een "Bremer" Transporter met benzine motor is vaak goedkoop te krijgen. Dus dat zou een mooi uitgangspunt zijn.
Ik vrees alleen dat het je qua milieuzones niet zo heel veel gaat helpen. Het wordt nooit een Euro 5 auto.
Laatst gewijzigd door Toedeledoki op ma 27 mar 2017, 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: motor ombouwen diesel naar benzine
Weinig aan toe te voegen,prima uitleg door Paul,.......blijft over het gemakkelijker, tegen een berg op kunnen rijden,wat weer wel kan ,met een andere benzine of dieselmotor ?
Hans
Re: motor ombouwen diesel naar benzine
Als je er een benzinemotor inhangt moet je ook de kentekengegevens laten wijzigen daarna praat je dus over een andere auto dus een andere milieu categorie.paul snip schreef:Daar gaat het om het bouwjaar van de auto en de kentekengegevens
De datum eerste toelating zal hetzelfde blijven maar niet de brandstof.
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: motor ombouwen diesel naar benzine
En dus mag je de milieuzones in want die zijn er alleen voor diesels dacht ik.
- ducati 900
- Berichten: 7470
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: motor ombouwen diesel naar benzine
Je kunt er ook LPG in zetten, dan rij je weer goedkoop.
Met een 102, 230 E 4 cilinder motor heb je 135 pk, kom je gemakkelijk de bergen op.
Ik heb er een 115 pk motor met LPG in en blijf alle vrachtwagens altijd voor.
Ben.
Met een 102, 230 E 4 cilinder motor heb je 135 pk, kom je gemakkelijk de bergen op.
Ik heb er een 115 pk motor met LPG in en blijf alle vrachtwagens altijd voor.
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: motor ombouwen diesel naar benzine
Die motor bestaat ook met compressor, nog weer een stuk krachtiger met 193 pk.
- ducati 900
- Berichten: 7470
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: motor ombouwen diesel naar benzine
Dan heb je het over een M 111, daar zou ik niet aan beginnen met al die electronica.
Ben.
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: motor ombouwen diesel naar benzine
Ik zou niet weten waarom niet als je maar alles erbij hebt. Mijn dochter heeft jarenlang een 230 SLK met compressor gehad, een probleemloze auto die heel wat km heeft gemaakt.
Re: motor ombouwen diesel naar benzine
Ik hoop dat Rotterdam dan de enige uitzondering is Nico? Daar mogen ook oudere benzine wagens de stad niet in!de Jonckheer schreef:En dus mag je de milieuzones in want die zijn er alleen voor diesels dacht ik.
Gr. Aad
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: motor ombouwen diesel naar benzine
Wel opvallend dat zo'n Hymer wel "geheel" gerestaureerd is maar de prestaties van de motor dan nog steeds tegen vallen.
Met zoveel eisen in 2 zinnen, worden oplossingen lastiger.
Als je er tenminste één laat vallen, al een stuk makkelijker.
Trouwens, heb je;
- al eens ervaren hoe het rijdt in een moderne diesel?
- een budget?
- sleutelervaring?
- sleutelruimte (m.n. een brug)?
En.......: Welke motor/versnellingsbak, heb je nu?
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_M ... nz_engines
http://www.hymer660.nl/index.php/forum/ ... en-vragen/
https://www.dubbellucht.nl/
Met zoveel eisen in 2 zinnen, worden oplossingen lastiger.
Als je er tenminste één laat vallen, al een stuk makkelijker.
Trouwens, heb je;
- al eens ervaren hoe het rijdt in een moderne diesel?
- een budget?
- sleutelervaring?
- sleutelruimte (m.n. een brug)?
En.......: Welke motor/versnellingsbak, heb je nu?
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_M ... nz_engines
http://www.hymer660.nl/index.php/forum/ ... en-vragen/
https://www.dubbellucht.nl/
Paul.
Re: motor ombouwen diesel naar benzine
Even uit nieuwsgierigheid, hoeveel werkuren en geld wordt zn project? En de kans dat de camper goed rijdt?
Voorheen had ik een 1,9D onder de motorkap van de Ducato uit 1992. Daarmee kon ik 60km/u op de route de soleil de bergen oprijden, met wind van achter! : ) Toen wou ik de motor vervangen door 2,5TD en dat blijkt het begin van het einde voor mijn bankrekening.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Voorheen had ik een 1,9D onder de motorkap van de Ducato uit 1992. Daarmee kon ik 60km/u op de route de soleil de bergen oprijden, met wind van achter! : ) Toen wou ik de motor vervangen door 2,5TD en dat blijkt het begin van het einde voor mijn bankrekening.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: motor ombouwen diesel naar benzine
Het ombouwen van een diesel naar gasmotor wordt wel gedaan (dat zijn stationaire motoren), ombouwen naar benzine is mij niet bekend.
Het ombouwen houdt in, dat er andere zuigers worden ingezet om de druk bij de compressieslag te verminderen. Plus alle randverschijnselen die ervoor nodig zijn.
Voordeel:
is dat de motor langer meegaat, immers de belasting neemt af. Wat tegenstrijdig is met wat de TS wenst.
Nadelen:
het vergt een fikse investering,
het verkrijgen van meer kracht hoef je NIET te verwachten. De compressiedruk is immers afgenomen. Hetgeen zich uit in het koppel.
Het milieu zone gedoe is naar mijn mening een schijnvertoning. Alleen door extra rand verschijnselen aan de motor te bouwen, zou de uitlaatgassen schoner zijn of worden? Het mogen inrijden van milieuzones kan je wel op je buik schrijven.
Als het nieuwe(re) model betreft, kan je denken aan het tunen van de motor. Ik bedoel een paar stappen verder gaan dan chiptunen. Is ook een stevig kosten plaatje. Het oudere model kan je denken aan het plaatsen van een turbo. Deze stappen hebben wel het nadeel dat de belasting omhoog schiet en daarmee de levensduur verkort. En dat betreft niet alleen de motor. Ook wat daar achter geschakeld is.
Arie
Het ombouwen houdt in, dat er andere zuigers worden ingezet om de druk bij de compressieslag te verminderen. Plus alle randverschijnselen die ervoor nodig zijn.
Voordeel:
is dat de motor langer meegaat, immers de belasting neemt af. Wat tegenstrijdig is met wat de TS wenst.
Nadelen:
het vergt een fikse investering,
het verkrijgen van meer kracht hoef je NIET te verwachten. De compressiedruk is immers afgenomen. Hetgeen zich uit in het koppel.
Het milieu zone gedoe is naar mijn mening een schijnvertoning. Alleen door extra rand verschijnselen aan de motor te bouwen, zou de uitlaatgassen schoner zijn of worden? Het mogen inrijden van milieuzones kan je wel op je buik schrijven.
Als het nieuwe(re) model betreft, kan je denken aan het tunen van de motor. Ik bedoel een paar stappen verder gaan dan chiptunen. Is ook een stevig kosten plaatje. Het oudere model kan je denken aan het plaatsen van een turbo. Deze stappen hebben wel het nadeel dat de belasting omhoog schiet en daarmee de levensduur verkort. En dat betreft niet alleen de motor. Ook wat daar achter geschakeld is.
Arie
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis