Link en rechts verschil (staat scheef)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Link en rechts verschil (staat scheef)



Bericht door Hoofdnoorman »

Zo Saviemeke, dat is een heftig stuk. :shock:

Vanzelfsprekend kan ik natuurlijk niet met deze Hobby rekening houden maar ik schrok er wel van.

Hoe dan ook, belasting en belading, zowel statisch als dynamisch kunnen grote invloeden hebben op het weggedrag.
Ik ben geen verenexpert maar wel erg goed in de theorie van belastingen. Maar ook voor een gespecialiseerd bedrijf is de oplossing meestal: Goed luisteren naar de wens van de klant. Het probleem zo goed mogelijk visualiseren en pas daarna maatregelen nemen.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Link en rechts verschil (staat scheef)



Bericht door Bob Diesel »

hathi schreef:Het is al eerder aan gegeven,gewoon langs car support rijden,er is hoogst waarschijnlijk een veer lam,en Mss kan het ter plaatse gerep.worden,zodat de Camper weer recht staat
Het zal goed bedoelt zijn
Maar , ook voor mij ligt dat bedrijf niet op de hoek
neem aan dat dat ook voor meerdere zo is :?:
en er zouden er toch meer bedrijven moeten zijn die hier kennis van hebben

Ik stuurde ze een mail met vraag. en eventueel een offerte>na meer als een week :-? geen reactie
dat is geen waarde oordeel , maar leuk is het niet
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8458
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Link en rechts verschil (staat scheef)



Bericht door EasyBee »

Deze zitten in Barneveld. Dat is nog steeds een heel eind van Limbabwe af.
http://www.venturacarservice.nl/luchtve ... -systemen/
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Link en rechts verschil (staat scheef)



Bericht door Bob Diesel »

Vandaag vernomen dat ze HIER een bedrijfsauto schokbreker testbank zouden hebben
Morgen eens langs rijden voor info
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6350
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Link en rechts verschil (staat scheef)



Bericht door rongreven »

Er zijn door heel Nederland legio testbanken voor schokdempers, de vraag is of ze ook de veerbelasting kunnen meten.
Maar niemand verplicht iemand ook maar iets.
Rudy heeft het bij het rechte eind.
De logica zegt dat rechts voor te laag is, dus rechtsachter de balgdruk omhoog.
Terwijl dus eigenlijk de balgdruk linksachter zou moeten verminderen.
Als linksachter zakt, gaat rechtsvoor omhoog.
Heb ik het goed, Rudy?
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Link en rechts verschil (staat scheef)



Bericht door Hoofdnoorman »

Ja Ron, dat heb je goed.
De reactie zal altijd aanvangen over de diagonale lijn.

Ik heb toevallig vandaag een C1 even de zomerbanden er op gezet.
Krik links voor achter het voorwiel.
Dan heffen. Je ziet dat eerst de rechterachterkant in de veren drukt. Even later begint de rechtervoorkant in te veren en tegelijkertijd gaat dan ook het linker-achterwiel los komen. Dit is dus wel een stijve constructie.

Maar nogmaals, theorie mag niet gemixt worden met praktijk. Ik ben ook niet alwetend. Eventuele schade of defecten zullen eerst geëlimineerd dienen te worden.

Het allermooiste wat ons zou kunnen gebeuren is dat de geïnteresseerden eens een seminar kunnen krijgen van een vliegtuigverlader. Die zullen hier vast heel goed in zijn. Zij moeten zelfs nog het brandstofverbruik uit de verschillende tanks in de gaten houden. Zoals wanneer uit welke tank en hoeveel kilo.
Is er niet een forumlid die dit kan? Ik zou er graag aan deelnemen en heb er ook wel wat voor over.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Link en rechts verschil (staat scheef)



Bericht door de Jonckheer »

De schokdempers testen heeft geen enkele zin want die bepalen de hoogte niet, dat doen de veren. Wat Rudy schrijft klopt helemaal. Als wij ergens op een plek wat met slagzij staan los ik dat op door achter op blokken te rijden, daardoor komt de hele bus aan die kant omhoog, ondanks het feit dat de loodzware motor van 1 ton gewicht achter de vooras hangt. Het is dus helemaal niet gezegd dat het een veren kwestie is, het kan ook makkelijk een verkeerde gewichtsverdeling zijn. Daar zou ik eerst naar kijken en proberen op te lossen. Het feit dat na het uitlijnen de camper eerst recht staat geeft aan dat er geen veren doorgezakt zijn anders zou hij direct weer scheef staan. Het lijkt mij ook dat er wel meerdere bedrijven bestaan die, mocht het wel een veer probleem zijn, dit op kunnen lossen. Ik zou er eens op Googelen zodat je niet persé naar Limburg hoeft te rijden.
Bjta
Berichten: 8
Lid geworden op: za 25 mar 2017, 16:44

Re: Link en rechts verschil (staat scheef)



Bericht door Bjta »

Zo mijne heren. moest even bijlezen zeg ;-)

* Ik heb de schokdempers vrijwel uitgesloten van deze kwestie. Ik heb ze beide vervangen en het resultaat was hetzelfde.
* De bandenslijtage was extreem. rechtsvoor liep vrijwel alleen op de buitenste rand en dat kon je ook zien. Vandaar de uitlijning. Sindsdien is het stuurgedrag een stuk aangenamer ;-) de bandenboer verdient geen schop. Op het moment van uitlijnen was alles immer in orde.

* Gewichtsverdeling: Ik ga ermee experimenteren. Aan de andere kant is de relatie met mijn camper net een huwelijk. Sommige zaken moet je nu eenmaal voor lief nemen. Onze hobby is een Hobby en geen project. Ik kan er prima mee leven.

Ik hou jullie op de hoogte.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5671
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Link en rechts verschil (staat scheef)



Bericht door Camperic »

Ik sluit me aan bij het advies om er door iemand naar te laten kijken die er verstand van heeft en om dat op basis van mijn persoonlijke ervaring bij CarSupport te laten doen. Voor mij was het ook niet "om de hoek", maar wel verhelderend en de oplossing. Bij iedere camper is door de onevenwichtige bouw (keuken hier, bed daar, badkamer daar, etc.) sprake van verschillende wieldrukken. Niet altijd zoveel dat je er iets aan moet doen, maar vaak wel. Bij CarSupport wordt de druk per wiel gewogen en vervolgens de juiste veer gekozen om het verschil te compenseren. Je krijgt dus geen standaard set gemonteerd, maar per wiel een veer die op die plaats geschikt is!

Overigens is er waarschijnlijk mer aan vervanging toe, zoals ook bij mijn camper het geval was. Zie http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... 2#p1520412 ;)

PS. Bij CarSupport kun je voor de deur overnachten. Je hebt tenslotte alle faciliteiten daarvoor bij je :D . Dus op je gemak er naartoe rijden, overnachten en 's morgens direct ermee aan de slag kunnen zodat je 's middags weer verder kunt.
Een aanrader wat mij betreft :thumbup:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: Link en rechts verschil (staat scheef)



Bericht door Saviemeke »

Nog even snel een opmerking, ik lees dat er meer campers rechtsvoor lager staan dan linksvoor. Zou dit te maken kunnen hebben met het feit dat het motorblok niet in het midden ligt, maar voor het grootste deel aan de rechterkant. Links ligt de versnelling bak en het reservewiel. Het kan natuurlijk ook dat de rechterveer in de loop der tijd hierdoor wat slapper is geworden waardoor hij scheef staat. Als het niet wat lastig was zou jede veer van links met rechts moeten wisselen en kijken of dat effect heeft.

Verstuurd vanaf mijn telefoon.
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Link en rechts verschil (staat scheef)



Bericht door Bob Diesel »

Ook die van mij ligt rechts iets lager, fiat 230
Deze ochtend bij een schokbreker test ,lege camper links en rechts gewogen
Met de monteur achter het stuur was de rechter kant nog 30kg zwaarder als links

Ik vermoed dat af fabriek alle ducato,s wel rechts iets lager staan als links
So wath :cheers:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: Link en rechts verschil (staat scheef)



Bericht door Saviemeke »

Interessant is om te weten of de achterzijde wel recht staat. Zoniet dan wringt de hele camper als een wokkel (tje)
Om dat wringen te voorkomen kun je de linker achterzijde omhoog brengen, zoals eerder is voorgesteld. Maar naar mijn mening kun je dan toch beter eens bij een specialist langs met de vraag of zij een echte oplossing hebben.

Misschien heeft dit fenomeen ook invloed op de sporing, want is het niet zo dat veel oudere Ducato's naar rechts trekken?
Komend weekend toch maar eens naar mijn eigen Hobby600 kijken.


Verstuurd vanaf mijn telefoon.
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Aardy
Berichten: 1022
Lid geworden op: di 29 okt 2013, 15:20
Locatie: Veenendaal

Re: Link en rechts verschil (staat scheef)



Bericht door Aardy »

Misschien een gedachtenkronkel: als je ergens stil staat gaat alle 'verkeer' via de toegangsdeur van het woongedeelte. Die deur zit meestal rechts-voor.
Bij ons voel je het als er iemand instapt en dat gebeurt vaak. Kan dat mede de oorzaak zijn van de scheefgroei??
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Link en rechts verschil (staat scheef)



Bericht door Hoofdnoorman »

Mensen, maak je niet zo heel erg druk om een eventueel scheef staan.

Het is net een goedkope tweedeurs klerenkast. Hij hoeft maar iets verkeerd te staan en de deuren zitten niet meer gelijk.
Maar ook vrachtwagens met twee laaddeuren zie je vaak verschil. En, als je er achter rijdt, zie je ook vaak het deformeren. Een beetje flexibiliteit van de opbouw is best wenselijk. Anders breekt de boel gelijk aan stukken.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Plaats reactie