Schuifdeur afstellen?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
arnold kivits
Berichten: 2
Lid geworden op: do 06 aug 2015, 21:42

Schuifdeur afstellen?



Bericht door arnold kivits »

Hallo

Heb een vraag hoe stel je de schuifdeur goed af van een Fiat ducato buscamper ( schuifdeur afstellen ) ??
Heb nieuwe geleiders geplaatst boven/midden/onder maar hoe krijg je de deur mooi in het midden zodat de naden links en rechts ( boven & onder ) gelijk zijn en diepte, enz ??
Graag antwoord kom er niet uit !!!! :crazy: :crazy: :crazy:

Al vast bedankt voor de antwoorden, Thanks :bow:
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9168
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Schuifdeur afstellen?



Bericht door gjvonk »

Logisch geredeneerd zou ik beginnen met de voorgeleiders. Volgens mij moeten de voorgeleiders op het oog zo gemonteerd worden aan de deur dat deze op de originele hoogte zitten, maar ik weet niet of deze ook in hoogte verstelbaar zijn.

Ik zal proberen te beschrijven wat ik een vakmonteur van Fiat professional garage Truckland (Rotterdam Noord-West) heb zien doen: hij begon met het uitlijnen van de conische nokken en de verende deurvangers aan de voorzijde. Deur bijna sluiten en dan goed kijken of de nokken in het midden van de vangers uitkomen. Daarna ging hij aan de slag met de middengeleider aan de achterzijde van de deur. Daarin zit een grote inbusbout met de inbus aan de bovenzijde met daaroverheen een smalle contramoer. Door de contramoer los te draaien, kon hij de inbusbout draaien waardoor hij de deur kon stellen, zowel in hoogte als in diepte. Ik weet niet of het mij zelf zou lukken, maar zo ging hij te werk.
Buscamper fan
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1320
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Schuifdeur afstellen?



Bericht door joske501 »

gjvonk schreef:................. hij begon met het uitlijnen van de conische nokken en de verende deurvangers aan de voorzijde...........
Beste,
Dat is een totaal verkeerde aanpak.
Allereerst moet je die deurvangers (zadels) demonteren, daarna met behulp van alle mogelijke instellingen op de dragers van de schuifdeur de deur mooi vlak in de wagen proberen te krijgen en de naden gelijklopend en tevens een vlot sluitende deur te krijgen en pas daarna de deurvangers terug plaatsen zodat de deur niet van positie verandert en even goed sluit. Die deurvangers dienen enkel om het rammelen tegen te gaan tijdens het rijden. Sinds 2012 zijn er een nieuw type van deurvangers (pennen en zadels) in gebruik die echt goed zijn, het vorige type met conische korte pennen is echte rotzooi. Ik heb ze inmiddels vervangen door het nieuwe type.
http://www.zwerfautosite.be/phpBB3/view ... 20&t=53185

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9168
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Schuifdeur afstellen?



Bericht door gjvonk »

Dank Joske voor je correctie, ik geloof je onmiddellijk, ik vertel alleen wat ik die monteur zag doen. Wat betreft de deurvangers nieuw type, heb je ook een verwijzing waar die te bestellen zijn?
Buscamper fan
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1320
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Schuifdeur afstellen?



Bericht door joske501 »

Beste,

Ik heb die gewoon besteld in een Citroën garage hier in de buurt.
1613353980 2st
1610740380 2st

33.76 euro btw inclu

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
egli
Berichten: 120
Lid geworden op: ma 14 mei 2018, 17:41

Re: Schuifdeur afstellen?



Bericht door egli »

Ook ik ben bezig met het afstellen, en kom er nog niet uit. Ik vrees dat het een combi is van slijtage, maar weet niet waar te beginnen. De deur liep altijd al niet al te soepel, maar dankzij het gewicht van het nieuwe raam is het er niet beter op geworden.

- De schuifdeur zit er niet recht in. Voor hoger dan achter. Afstellen naar beneden zorgt ervoor dat dan de onderste geleider (de ijzeren pin aan de onderzijde) gaat aanlopen. Dat doet de pin zoiezo wel wat. De beugel aan de onderzijde kan niet verder naar boven.
- Het scharnier aan de bovenzijde beweegt wel erg veel. Als ik de schuifdeur optil, kan ik deze zo'n 1,5 cm optillen. Dat is speling in het scharnier. Op de rollers boven zit nog wel plastic, maar misschien te weinig?
- Achterzijde lijkt wel redelijk te zijn uitgelijnd.
- Wellicht de beugel aan de onderzijde demonteren en aanpassen (buigen / onderzijde pin bijslijpen) zodat deze niet meer aanloopt?
- Nieuwe beugels en rollers, maar waar te beginnen?

Tips zijn welkom! Of een foto van een goed lopende deur (onder / bovenroller)
20190316_135948000_iOS.jpg
20190316_135948000_iOS.jpg (99.74 KiB) 4928 keer bekeken
20190316_135909000_iOS.jpg
20190316_135909000_iOS.jpg (83.13 KiB) 4928 keer bekeken
20190316_135847000_iOS.jpg
20190316_135847000_iOS.jpg (117.45 KiB) 4928 keer bekeken
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9168
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Schuifdeur afstellen?



Bericht door gjvonk »

De middengeleider aan de achterzijde van de deur is ook in hoogte te verstellen, als ik mij goed herinner, moet eerst de inbus bout midden in gelost worden, dan kan met een steeksleutel de stelmoer gedraaid worden waardoor de deur aan de achterzijde hoger of lager komt. Maar Joske weet dat denk ik veel beter dan ik.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1320
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Schuifdeur afstellen?



Bericht door joske501 »

gjvonk schreef:
zo 17 mar 2019, 21:25
Maar Joske weet dat denk ik veel beter dan ik.
Beste,
Het is inmiddels 2 geleden dat ik nog bezig ben geweest aan mijn schuifdeur en kan niet direct antwoorden op je vraag, ik zou het even moeten gaan bekijken. Mijn schuifdeur sluit tot op heden nog zeer goed en rammelt niet meer onder de baan sinds ik de nieuwe deurvangers heb geplaatst.
Ik was verleden week nog in een Citroën schouwroom waar een nieuwe bestelbus stond en ik bekeek de schuifdeur. Die stak onderaan links (als je er buiten voor staat) bijna een centimeter buiten het koetswerk, nochtans was ze volledig dicht, was gewoon schandalig, en dit in een schouwroom!

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8260
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Schuifdeur afstellen?



Bericht door hurktoilet »

@joske: passen die nieuwe vangers ook op de ducato/boxer 244 (bj 2003)?
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1320
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Schuifdeur afstellen?



Bericht door joske501 »

Beste,

Ik denk van wel want die oude deurvangers van model 2006 werden ook al gebruikt in het model daar voor.

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
egli
Berichten: 120
Lid geworden op: ma 14 mei 2018, 17:41

Re: Schuifdeur afstellen?



Bericht door egli »

gjvonk schreef:
zo 17 mar 2019, 21:25
De middengeleider aan de achterzijde van de deur is ook in hoogte te verstellen, als ik mij goed herinner, moet eerst de inbus bout midden in gelost worden, dan kan met een steeksleutel de stelmoer gedraaid worden waardoor de deur aan de achterzijde hoger of lager komt. Maar Joske weet dat denk ik veel beter dan ik.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Ik heb het idee dat ie achter wel goed aansluit en goed in het midden staat.
egli
Berichten: 120
Lid geworden op: ma 14 mei 2018, 17:41

Re: Schuifdeur afstellen?



Bericht door egli »

joske501 schreef:
ma 18 mar 2019, 7:50
gjvonk schreef:
zo 17 mar 2019, 21:25
Maar Joske weet dat denk ik veel beter dan ik.
Beste,
Het is inmiddels 2 geleden dat ik nog bezig ben geweest aan mijn schuifdeur en kan niet direct antwoorden op je vraag, ik zou het even moeten gaan bekijken. Mijn schuifdeur sluit tot op heden nog zeer goed en rammelt niet meer onder de baan sinds ik de nieuwe deurvangers heb geplaatst.
Ik was verleden week nog in een Citroën schouwroom waar een nieuwe bestelbus stond en ik bekeek de schuifdeur. Die stak onderaan links (als je er buiten voor staat) bijna een centimeter buiten het koetswerk, nochtans was ze volledig dicht, was gewoon schandalig, en dit in een schouwroom!

Joske
De deurvangers zal ik ook een keer gaan vervangen. Rammelen is vooralsnog niet aan de hand. Maar hij schaaft met de pin aan de onderzijde over de geleidingsrail.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9168
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Schuifdeur afstellen?



Bericht door gjvonk »

Hmmm op de foto leek het alsof hij vooraan hoger in de sponning hangt dan achter, daar zitten ook de 2 sluit mechanismen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
yveske
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 18 nov 2019, 16:55

Re: Schuifdeur afstellen?



Bericht door yveske »

beste, ik heb al jaren problemen met lampje die blijft branden van de deuren. ,nu twijfel ik 3 opties heb, 1 nieuwe schakelaar kopen want zover ik zie komt de zwarte schakelaar verder dan mijn huidige of 2 plaatjes achter men huidige schakelaar steken zodat hij dichter komt ofwel 3 rolgeleiders vernieuwen? iemand enig vermoeden of hulp?

https://www.porza.nl/origineel-citroen- ... pe861n214s



Afbeelding
Plaats reactie