Gevraagd: ervaringen Truma drukregelaar gecombineerd met LPG

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Arnor
Berichten: 302
Lid geworden op: vr 23 okt 2009, 17:37

Gevraagd: ervaringen Truma drukregelaar gecombineerd met LPG



Bericht door Arnor »

Ik sta op het punt een LPG-installatie in te (laten) bouwen. De gasinstallatie bevat o.a. een Truma Monocontrol met crashsensor. Ik wil deze laten zitten en ik vraag mij enerzijds af of een gasfilter nodig is maar ook of dit een goede combinatie is.

Op dit forum is verschrikkelijk veel te lezen over storingen die kunnen voorkomen. Het gaat dan vaak over olieresidu die de drukregelaar ontregelt of helemaal onbruikbaar maakt. Uit die discussies blijkt dat velen adviseren geen gasfilter te plaatsen omdat het niet nodig zou zijn; men heeft nooit problemen ondervonden. Uit de discussies is meestal echter niet duidelijk of in die gevallen al of niet een Monocontrol als drukregelaar is gebruikt. Ik ben dus nieuwsgierig naar ervaringen van gebruikers die een Mono- of Duo-control (al of niet met crashsensor) hebben EN gebruik maken van LPG.

Wie wil zijn ervaringen kwijt?
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Gevraagd: ervaringen Truma drukregelaar gecombineerd met



Bericht door myway »

Bij de monocontrol komt het regelmatig voor en niet alleen bij gebruik van lpg dat de zaak vervuilt.
Afbeelding
Als je een filter wil gebruiken neem dan een Truma filter.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Gevraagd: ervaringen Truma drukregelaar gecombineerd met



Bericht door de Jonckheer »

Ik zou er een gewone drukregelaar in laten zetten, daar is nooit gezeur mee en nog stukken goedkoper ook. Een filter is flauwekul, dat is al ettelijke keren aangetoond.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Gevraagd: ervaringen Truma drukregelaar gecombineerd met



Bericht door myway »

Dat dacht de eigenaar van de monocontrol van de foto ook
Arnor
Berichten: 302
Lid geworden op: vr 23 okt 2009, 17:37

Re: Gevraagd: ervaringen Truma drukregelaar gecombineerd met



Bericht door Arnor »

De voordelen van een gewone regelaar zijn me bekend.

Om voor mij moverende redenen wil ik de Monocontrol In principe behouden. Om eventuele discussie bij het onderwerp te houden daarom graag alleen reageren als je eigen ervaringen met een Mono- of Duocontrol (al of niet met filter) gecombineerd met gebruik van LPG hebt.

Mijn reden voor dit verzoek is dat veel geroepen wordt dat er veel slechte ervaringen zouden zijn maar ik lees ze eigenlijk weinig vooral omdat dat ervaringen zijn zonder gasfilter.

Dank voor jullie medewerking.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Gevraagd: ervaringen Truma drukregelaar gecombineerd met LPG



Bericht door Marco Polo »

Whats the problem?
Het reduceer is het duurste onderdeel
Koop een trumafilter en kijk waar het schip strand.
Voor reserve een standaard reduceertje plus koppelingen in je gereedschapskist.
Leven kan soms zo simpel zijn ;-)

Oja, ontopic
Ervaring
Duocontrol +2x trumafilter
Doet het nog na 150 liter lpg te hebben verstookt.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Gevraagd: ervaringen Truma drukregelaar gecombineerd met



Bericht door travelscout »

Die Truma controls hoeven niet meer van ons; te onbetrouwbaar, te ingewikkeld, te duur.

De hoge druk handafsluiter op onze lpg tank, heb ik vervangen door een haakse magneetafsluiter op 12V.
Deze is in de ruststand spanningsloos en sluit dan de LPG in de hoge druk (80 Bar) al af.
Elektrisch heb ik hem via een relaistje aangesloten op de D+ van de dynamo:
Als de motor draait is de LPG afsluiter altijd dicht.
Hiermee voldoe je technisch gezien zelfs aan de wettelijke eisen in "la douce France".
Uiteraard kun je hem via de D+ ook zo aansluiten, dat bij een "crash" de afsluiter pas dicht gaat.

Als we LPG gebruiken moet er dus spanning staan op de spoel van deze magneetafsluiter.
Nadeel was dat die spoel constant bijna 1A gebruikt. Per dag dus 24 * 1 = 24 hele Amperes.
Met een simpel stepdownconvertertje breng ik echter de spanning direct na bediening terug tot 1,7V en slechts 0,11A.

Voor het reduceren van 80 Bar naar 0.03 Bar gebruiken we een willekeurige tweetrapsreduceer en een filter.
Paul.
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Gevraagd: ervaringen Truma drukregelaar gecombineerd met



Bericht door Zwerfsteen »

Al 7 jaar een duocontrol op lpg in gebruik, zonder filter.
Uiteraard geen problemen ervaren.

Zorg ervoor dat de duocontrol hoger dan de flesafsluiter is gemonteerd en probeer de bocht in de slang naar de verbruikers ook hoger dan de flesafsluiter te houden.
Sluit de flesafsluiter wanneer er getankt wordt.
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Gevraagd: ervaringen Truma drukregelaar gecombineerd met



Bericht door Peter LMC »

Beste Paul.

Hoe kom jij aan de druk van 80 bar :?: :?:
De dampspanning in een lpg tank is toch maar een 6 a 7 bar.
Een en ander afhankelijk van de temperatuur.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Gevraagd: ervaringen Truma drukregelaar gecombineerd met



Bericht door Going »

Wij draaien nu anderhalf jaar op de monocontrol crash na vervanging van defecte secumotion. Wel gevonden dat op puur butaangas de pitten anders branden. Ook de Alde verwarming maakte herrie. We hebben 2 maanden dus niet op LPG gebruikt. Tijdens deze periode heb ik ook de schoorsteen van de koelkast moeten schoonmaken. Als we thuis zijn gaat er een filter voor. Baat het niet, schaadt het niet.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Gevraagd: ervaringen Truma drukregelaar gecombineerd met



Bericht door 't Busje »

Peter LMC schreef:Hoe kom jij aan de druk van 80 bar :?:
Hij gebruikt CNG in plaats van LPG. :-B
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Gevraagd: ervaringen Truma drukregelaar gecombineerd met



Bericht door Peter LMC »

:-B :lol3:
Nee. die ligt nog veel hoger Evert.
CNG, Compressed Natural Gas, zoals de naam al zegt; Samengeperst Aardgas.
Hiervan is de tank druk ongeveer 200 bar. :crazy:
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Gevraagd: ervaringen Truma drukregelaar gecombineerd met



Bericht door travelscout »

80 Bar is de druk die naar ik me meen te herinneren gekoppeld is aan het certificaat van onze damptank.
Vermoedelijk de waarde van de veiligheidsklep die onder andere aanspreekt, bij een brandend voertuig.
Voor de installatie aan de hoge druk zijde, was 80 Bar daarmee voor mij het uitgangspunt.

Is dat op jullie certificaat dan anders?
Paul.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Gevraagd: ervaringen Truma drukregelaar gecombineerd met



Bericht door Marco Polo »

Plaats reactie