Gevraagd: ervaringen Truma drukregelaar gecombineerd met LPG
Gevraagd: ervaringen Truma drukregelaar gecombineerd met LPG
Ik sta op het punt een LPG-installatie in te (laten) bouwen. De gasinstallatie bevat o.a. een Truma Monocontrol met crashsensor. Ik wil deze laten zitten en ik vraag mij enerzijds af of een gasfilter nodig is maar ook of dit een goede combinatie is.
Op dit forum is verschrikkelijk veel te lezen over storingen die kunnen voorkomen. Het gaat dan vaak over olieresidu die de drukregelaar ontregelt of helemaal onbruikbaar maakt. Uit die discussies blijkt dat velen adviseren geen gasfilter te plaatsen omdat het niet nodig zou zijn; men heeft nooit problemen ondervonden. Uit de discussies is meestal echter niet duidelijk of in die gevallen al of niet een Monocontrol als drukregelaar is gebruikt. Ik ben dus nieuwsgierig naar ervaringen van gebruikers die een Mono- of Duo-control (al of niet met crashsensor) hebben EN gebruik maken van LPG.
Wie wil zijn ervaringen kwijt?
Op dit forum is verschrikkelijk veel te lezen over storingen die kunnen voorkomen. Het gaat dan vaak over olieresidu die de drukregelaar ontregelt of helemaal onbruikbaar maakt. Uit die discussies blijkt dat velen adviseren geen gasfilter te plaatsen omdat het niet nodig zou zijn; men heeft nooit problemen ondervonden. Uit de discussies is meestal echter niet duidelijk of in die gevallen al of niet een Monocontrol als drukregelaar is gebruikt. Ik ben dus nieuwsgierig naar ervaringen van gebruikers die een Mono- of Duo-control (al of niet met crashsensor) hebben EN gebruik maken van LPG.
Wie wil zijn ervaringen kwijt?
Re: Gevraagd: ervaringen Truma drukregelaar gecombineerd met
Bij de monocontrol komt het regelmatig voor en niet alleen bij gebruik van lpg dat de zaak vervuilt.
Als je een filter wil gebruiken neem dan een Truma filter.
Als je een filter wil gebruiken neem dan een Truma filter.
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Gevraagd: ervaringen Truma drukregelaar gecombineerd met
Ik zou er een gewone drukregelaar in laten zetten, daar is nooit gezeur mee en nog stukken goedkoper ook. Een filter is flauwekul, dat is al ettelijke keren aangetoond.
Re: Gevraagd: ervaringen Truma drukregelaar gecombineerd met
Dat dacht de eigenaar van de monocontrol van de foto ook
Re: Gevraagd: ervaringen Truma drukregelaar gecombineerd met
De voordelen van een gewone regelaar zijn me bekend.
Om voor mij moverende redenen wil ik de Monocontrol In principe behouden. Om eventuele discussie bij het onderwerp te houden daarom graag alleen reageren als je eigen ervaringen met een Mono- of Duocontrol (al of niet met filter) gecombineerd met gebruik van LPG hebt.
Mijn reden voor dit verzoek is dat veel geroepen wordt dat er veel slechte ervaringen zouden zijn maar ik lees ze eigenlijk weinig vooral omdat dat ervaringen zijn zonder gasfilter.
Dank voor jullie medewerking.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Om voor mij moverende redenen wil ik de Monocontrol In principe behouden. Om eventuele discussie bij het onderwerp te houden daarom graag alleen reageren als je eigen ervaringen met een Mono- of Duocontrol (al of niet met filter) gecombineerd met gebruik van LPG hebt.
Mijn reden voor dit verzoek is dat veel geroepen wordt dat er veel slechte ervaringen zouden zijn maar ik lees ze eigenlijk weinig vooral omdat dat ervaringen zijn zonder gasfilter.
Dank voor jullie medewerking.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- Marco Polo
- Berichten: 27413
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Gevraagd: ervaringen Truma drukregelaar gecombineerd met LPG
Whats the problem?
Het reduceer is het duurste onderdeel
Koop een trumafilter en kijk waar het schip strand.
Voor reserve een standaard reduceertje plus koppelingen in je gereedschapskist.
Leven kan soms zo simpel zijn
Oja, ontopic
Ervaring
Duocontrol +2x trumafilter
Doet het nog na 150 liter lpg te hebben verstookt.
Het reduceer is het duurste onderdeel
Koop een trumafilter en kijk waar het schip strand.
Voor reserve een standaard reduceertje plus koppelingen in je gereedschapskist.
Leven kan soms zo simpel zijn
Oja, ontopic
Ervaring
Duocontrol +2x trumafilter
Doet het nog na 150 liter lpg te hebben verstookt.
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Gevraagd: ervaringen Truma drukregelaar gecombineerd met
Die Truma controls hoeven niet meer van ons; te onbetrouwbaar, te ingewikkeld, te duur.
De hoge druk handafsluiter op onze lpg tank, heb ik vervangen door een haakse magneetafsluiter op 12V.
Deze is in de ruststand spanningsloos en sluit dan de LPG in de hoge druk (80 Bar) al af.
Elektrisch heb ik hem via een relaistje aangesloten op de D+ van de dynamo:
Als de motor draait is de LPG afsluiter altijd dicht.
Hiermee voldoe je technisch gezien zelfs aan de wettelijke eisen in "la douce France".
Uiteraard kun je hem via de D+ ook zo aansluiten, dat bij een "crash" de afsluiter pas dicht gaat.
Als we LPG gebruiken moet er dus spanning staan op de spoel van deze magneetafsluiter.
Nadeel was dat die spoel constant bijna 1A gebruikt. Per dag dus 24 * 1 = 24 hele Amperes.
Met een simpel stepdownconvertertje breng ik echter de spanning direct na bediening terug tot 1,7V en slechts 0,11A.
Voor het reduceren van 80 Bar naar 0.03 Bar gebruiken we een willekeurige tweetrapsreduceer en een filter.
De hoge druk handafsluiter op onze lpg tank, heb ik vervangen door een haakse magneetafsluiter op 12V.
Deze is in de ruststand spanningsloos en sluit dan de LPG in de hoge druk (80 Bar) al af.
Elektrisch heb ik hem via een relaistje aangesloten op de D+ van de dynamo:
Als de motor draait is de LPG afsluiter altijd dicht.
Hiermee voldoe je technisch gezien zelfs aan de wettelijke eisen in "la douce France".
Uiteraard kun je hem via de D+ ook zo aansluiten, dat bij een "crash" de afsluiter pas dicht gaat.
Als we LPG gebruiken moet er dus spanning staan op de spoel van deze magneetafsluiter.
Nadeel was dat die spoel constant bijna 1A gebruikt. Per dag dus 24 * 1 = 24 hele Amperes.
Met een simpel stepdownconvertertje breng ik echter de spanning direct na bediening terug tot 1,7V en slechts 0,11A.
Voor het reduceren van 80 Bar naar 0.03 Bar gebruiken we een willekeurige tweetrapsreduceer en een filter.
Paul.
- Zwerfsteen
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
- Locatie: gemeente Albrandswaard
Re: Gevraagd: ervaringen Truma drukregelaar gecombineerd met
Al 7 jaar een duocontrol op lpg in gebruik, zonder filter.
Uiteraard geen problemen ervaren.
Zorg ervoor dat de duocontrol hoger dan de flesafsluiter is gemonteerd en probeer de bocht in de slang naar de verbruikers ook hoger dan de flesafsluiter te houden.
Sluit de flesafsluiter wanneer er getankt wordt.
Uiteraard geen problemen ervaren.
Zorg ervoor dat de duocontrol hoger dan de flesafsluiter is gemonteerd en probeer de bocht in de slang naar de verbruikers ook hoger dan de flesafsluiter te houden.
Sluit de flesafsluiter wanneer er getankt wordt.
Groet,
Leny en Pieter
Leny en Pieter
- Peter LMC
- Berichten: 10101
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Gevraagd: ervaringen Truma drukregelaar gecombineerd met
Beste Paul.
Hoe kom jij aan de druk van 80 bar
De dampspanning in een lpg tank is toch maar een 6 a 7 bar.
Een en ander afhankelijk van de temperatuur.
Hoe kom jij aan de druk van 80 bar
De dampspanning in een lpg tank is toch maar een 6 a 7 bar.
Een en ander afhankelijk van de temperatuur.
Re: Gevraagd: ervaringen Truma drukregelaar gecombineerd met
Wij draaien nu anderhalf jaar op de monocontrol crash na vervanging van defecte secumotion. Wel gevonden dat op puur butaangas de pitten anders branden. Ook de Alde verwarming maakte herrie. We hebben 2 maanden dus niet op LPG gebruikt. Tijdens deze periode heb ik ook de schoorsteen van de koelkast moeten schoonmaken. Als we thuis zijn gaat er een filter voor. Baat het niet, schaadt het niet.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Re: Gevraagd: ervaringen Truma drukregelaar gecombineerd met
Hij gebruikt CNG in plaats van LPG.Peter LMC schreef:Hoe kom jij aan de druk van 80 bar
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
- Peter LMC
- Berichten: 10101
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Gevraagd: ervaringen Truma drukregelaar gecombineerd met
Nee. die ligt nog veel hoger Evert.
CNG, Compressed Natural Gas, zoals de naam al zegt; Samengeperst Aardgas.
Hiervan is de tank druk ongeveer 200 bar.
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Gevraagd: ervaringen Truma drukregelaar gecombineerd met
80 Bar is de druk die naar ik me meen te herinneren gekoppeld is aan het certificaat van onze damptank.
Vermoedelijk de waarde van de veiligheidsklep die onder andere aanspreekt, bij een brandend voertuig.
Voor de installatie aan de hoge druk zijde, was 80 Bar daarmee voor mij het uitgangspunt.
Is dat op jullie certificaat dan anders?
Vermoedelijk de waarde van de veiligheidsklep die onder andere aanspreekt, bij een brandend voertuig.
Voor de installatie aan de hoge druk zijde, was 80 Bar daarmee voor mij het uitgangspunt.
Is dat op jullie certificaat dan anders?
Paul.
- Marco Polo
- Berichten: 27413
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen