Draaddikte koelkast?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
L1
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 02 jul 2003, 22:00
Locatie: Alblasserwaard, Nederland
Contacteer:

Draaddikte koelkast?



Bericht door L1 »

Ik gebruik al jaren mijn koelbox op 230V en LPG maar wil deze ook gaan gebruiken op 12V. Hoe dik moet de 12V draad zijn naar het te plaatsen (aansteker)stopkontakt. Lengte draad ca 1.5 meter.

Met vr gr Leen
http://www.l1a3.nl
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: draad dikte koelkast



Bericht door blizard »

Hoeveel Ah staat op de koelbox?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: draad dikte koelkast



Bericht door Kroppie »

ik schat het vermogen van het 12 volt element in de koelBOX op max 120 watt, dat is bij 12 volt 10 ampere.
bij genoemde lengte (2x, een keer + en een keer min)van 3 meter dus is een draad van 2,5mm2 genoeg dikker mag altijd .
let wel op een goede kwaliteit stopcontact en stekker , want die 10 ampere geeft daar meestal de meeste problemen met warmte ontwikkeling.
en vergeet een zekering in de draad naar het stopcontact niet, zo dicht mogelijk bij de accu.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: draad dikte koelkast



Bericht door Kroppie »

blizard schreef:Hoeveel Ah staat op de koelbox?
ik denk dat op de box enkel de aanduiding A staat geen Ah, voordat Ts zich een ongeluk zoekt.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: draad dikte koelkast



Bericht door myway »

Jos die waarde van 10amp is voor een absorptiekoelkast een box zal minder zijn, voor een grote niet zo goed geïsoleerde zal dat op 7 Amp zijn, meestal iets van 5.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: draad dikte koelkast



Bericht door Kroppie »

oke, dat was me ook wel duidelijk, maar de draaddikte zou ik gezien ook de mechanische sterkte niet dunner nemen, financieel geeft het geen noemenswaardig voordeel en ook het extra gewicht van een iets dikkere kabel zal geen probleem geven. :lol3:

grootste punt vind ik de keus van een goede stekker en stopcontact, want daar zit echt een zooitje rotzooi tussen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
L1
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 02 jul 2003, 22:00
Locatie: Alblasserwaard, Nederland
Contacteer:

Re: Draaddikte koelkast?



Bericht door L1 »

Bedankt. Ik ga op een goed stopcontact uit. De stekker lijkt mij oke, ziet er standaard aan. Draad heb ik nog op voorraad.

Gr Leen
c.westerman
Berichten: 1109
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 15:52
Locatie: Zeist

Re: Draaddikte koelkast?



Bericht door c.westerman »

Hella steker en stopcontact gebruiken, zit mooi stevig. :thumbup:
Burstner T620 op Fiat Ducato 2500
susxt
Berichten: 43
Lid geworden op: za 06 mei 2023, 8:43

Re: Draaddikte koelkast?



Bericht door susxt »

Ik wil een Thetford 2090 plaatsen en volgens de specs zou hij ongeveer 1A verbruiken. De draadlengte is in totaal 5m. Dan zou een draadsectie van 2,5 ruim voldoende moeten zijn?
https://www.thetford-europe.com/api/v1/ ... 4210fd1f3e
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Draaddikte koelkast?



Bericht door Kroppie »

houd rekening met een eventuele opstartstroom!!, is de draad te dun dan start de compressor niet op , door teveel spannings verlies, onderschat die stroom niet!!
en zie :http://www.polz.info/leitungsrechner/
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Draaddikte koelkast?



Bericht door DJSmiley »

Gebruik de tabel in de handleiding en ga niet zelf kabeldiameters dunner doen dan de fabrikant specificeert (dikker mag natuurlijk wel)

https://www.thetford-europe.com/api/v1/ ... 15660605e6

Met 5M kom je dan op 6mm2 uit, idd ivm de opstartstroom.
Bijlagen
t2090.JPG
t2090.JPG (56.29 KiB) 361 keer bekeken
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
susxt
Berichten: 43
Lid geworden op: za 06 mei 2023, 8:43

Re: Draaddikte koelkast?



Bericht door susxt »

Ok, bedankt voor de info!
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Draaddikte koelkast?



Bericht door myway »

DJSmiley schreef:Gebruik de tabel in de handleiding en ga niet zelf kabeldiameters dunner doen dan de fabrikant specificeert (dikker mag natuurlijk wel)

https://www.thetford-europe.com/api/v1/ ... 15660605e6

Met 5M kom je dan op 6mm2 uit, idd ivm de opstartstroom.
De kabel diameter die in de afbeelding van Thetford staat is voor veel koelkasten van toepassing.
Echter een Dometic CRE kast heeft dikkere kabels nodig.
Kijk dus altijd in de handleiding van de kast zelf.
Plaats reactie