All Season banden?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: All Season banden?



Bericht door Gino608D »

De Comtrac heeft nogal een grof profiel. Dat zorgt gewoon voor meer geluid tijdens het rijden. Volgens de bandenboer heeft een dergelijk profiel als nadeel dat je sneller last van cuppen hebt. Ik heb ze er voor op liggen en ze maken wel wat geluid. Ik heb er achter nu (tandemas) vier Pirelli Crono's op laten leggen. Dat is ook een all season band met een wat minder grof profiel.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
lassche
Berichten: 997
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 10:34
Locatie: N.W. Overijssel

Re: All Season banden?



Bericht door lassche »

Geen goede ervaring met de Vredestein Comtrac.

3 Jaar geleden laten monteren, sindsdien 22.000km mee gereden.

Op de vooras (aandrijving) profiel nu al versleten en aan vervanging toe.

Aantal jaren geleden ook Vredestein All Seasons onder personenwagen gehad.

Zelfde ervaring, ook heel snel versleten.

Nu maar Maxxis Ma-Las besteld.
2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10204
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: All Season banden?



Bericht door Peter LMC »

Ik had Vredestein Comtrac 4 seizoenen banden achter op de trekas gemonteerd (achterwiel aandrijving).
Net voor de winter. We gingen weer naar Lapland rond de Jaarwisseling, dus eigenlijk midden in de winter.
We waren al verschillende jaren in de winter naar Lapland geweest maar toen hadden we er Good Year Vector (type 2 ) opliggen.
Over deze Good Year banden was ik zeer tevreden. Vooral in sneeuw en op de ijswegen waar je dan hoofdzakelijk op rijdt. Helemaal geen tractie problemen met deze banden. :thumbup:
Toen deze trekas banden bijna kaal waren kwamen een paar nieuwe Vredestein Comtrac voor in de plaats.
Ja het was nog een beetje crisis in de beurs. :(

Vanaf het begin dat deze Vredestein banden achter op de trekas liggen heeft de camper een zoekerig gevoel in het stuur. De eerste ontmoeting met deze banden de sneeuw was ook zeker geen succes. Veel te weinig grip cq tractie. Zelfs 1een maal in de slip wat gelukkig goed afliep. Ik was de Good Years gewent op de achteras maar deze Vredesteins bevielen me helemaal niet.
De camper bleef maar dat zoekerige gevoel geven aan de achterzijde. Ik had al eens banden spanning verhoogd/verlaagt. Asdruk nagemeten, of het niet overbelast was. Allemaal in orde en geen verbetering.
Maar het lijkt dat je er aan went, als ze er wat langer opliggen.
Totdat ik banden ging wisselen.
Vredestein naar de vooras en achter een paar nieuwe banden van Matador (made bij Conti).
Ik merkte het al meteen toen ik bij de bandenfirma weg reed en de eerste rotonde reed.
Heel dat zoekerige en dweilerige gevoel van de achteras is weg. :thumbup:
Wat ik wel terug kreeg was veel banden geluid van de vooras, waar dus nu de Vredesteins opliggen.
Zelfs mijn vrouw viel het op. :-B

De Vredestein banden hebben 47484 km op de achteras gelegen en nu al weer 18147 km op de vooras.
Dus totaal 65631 km mee gereden tot nu toe.
Ze zijn nog niet helemaal kaal maar ik heb toch vast 2 Matador 4 seizoenen banden besteld en in mijn garage liggen.
Voordat ze deze zomer niet te leveren zijn.
Deze Matador banden bevallen me prima tot nu toe en het is een van de weinige merken die in deze maat een Loadindex van 115 heeft en wat dan ook daadwerkelijk op de band vermeld staat.

Zo, dit wat betreft mijn Vredestein ervaring.
En je snapt het al wel denk ik. Voor mij nooit geen Vredestein meer. :shh:
Doe er je voordeel mee.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10204
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: All Season banden?



Bericht door Peter LMC »

[quote="derkmans"]Met de Maxxis zeer tevreden.

Een paar jaar geleden is Good Year gestopt met de Vector (Type 1).
De opvolger was de een Good Year (Type 2).

Maanden nadien zag ik bij de banden handel een stapel banden liggen die er hetzelfde uitzien
als de Type 1 van Good Year maar daar staat dan Maxxis Ma-las op.
Het lijkt mij dezelfde band (profiel model enz) als van de vroegere Good Year.
Ik had mijn reserve wiel er even bijgelegd ter vergelijk. Dit is namelijk nog een Type 1 van Good Year.
Als 2 druppels water.
En dan rijst bij mij het vermoeden dat deze band weer onder een andere naam in de markt gezet is.
En meteen een stuk vriendelijker geprijst.
Zo'n Good Year Vector is een best prijzige band.
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4188
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: All Season banden?



Bericht door beatrix18 »

@Peter
Zelf ben ik ook een voorstander van All Seasons maar had ooit naar Lapland er wel winterbanden onder.
Het kan daar tenslotte, iets extremer zijn. Wat was jouw argument?
(En dan weer on topic :silent: )

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Dick-B
Berichten: 1314
Lid geworden op: di 16 nov 2004, 15:27

Re: All Season banden?



Bericht door Dick-B »

Zoals ik al eerder schreef 40dk in 2 jaar profiel nog 7mm,
lassche 22dk,Peter ook niet tevreden,
Zou daar een reden voor zijn?,mischien omdat wij nooit in die warme landen komen,
Vroege voorjaar Hongarije/Croatie,zomer in NW/ZW.,
In iedergeval dus weltevreden met de vredenstein comtrac,
Geluid heeft natuurlijk ook te maken met het wegdek en het zal ook wel met de soort banden
verschillen,db.worden ook vermeld als je banden koopt vredenstein comtrac geeft aan 72db.
Doen nog een jaar met deze banden en dan zien we wel weer,
gr.Dick.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10204
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: All Season banden?



Bericht door Peter LMC »

@Peter :-B
Ja officieel mag je met All Seasons in de winter niet rijden in Lapland.
Maar ik dacht; Ik neem de gok.
En het prima bevallen met de Good Years.
Ja, de Vredesteins was minder.
Ik wil geen banden wisselen in het voorjaar en dan weer najaar.
Ik rijdt de laatste jaren met mijn camper van ijskoud naar zeer warm.
Dus daarom 4 seizoenen.
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4188
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: All Season banden?



Bericht door beatrix18 »

Ok. ;;-)
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
herbybg
Berichten: 1543
Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 10:51
Locatie: Absurdistan: O-Vl

Re: All Season banden?



Bericht door herbybg »

En de Michelin AGYLIS ?
Ik heb er zo 4 op liggen, gaan zeer lang mee, en zijn stil!
Een vriend van me heeft een achterband gehad die geklapt is en veel schade aan MH, rijdt nu ook met Agylis van Michelin! (druk: 5 bar)
Gebruikersavatar
de toren
Berichten: 996
Lid geworden op: zo 25 feb 2007, 16:14
Locatie: Lienden

Re: All Season banden?



Bericht door de toren »

Hoe is dat nu klopt het dat je met all wheather banden in de zomer niet in italie mag rijden ?
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18172
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: All Season banden?



Bericht door Cee Pee »

Daar hoort nog wat bij, iets van snelheid, maar die zijn dusdanig hoog dat zal je met je camper niet halen.
Rijden met winterbanden in de zomermaanden

Het Italiaanse Ministerie van Infrastructuur en Transport heeft bepaald dat in Italië met ingang van 15-05-2014 speciale winterbanden (zogenaamde Nordic tyres) tijdens de zomermaanden niet meer gebruikt mogen worden. Dit geldt ook voor Nederlandse motorvoertuigen.

Het betreft geen algeheel verbod op het rijden met winterbanden in de zomer.

Rijden met winterbanden in de zomermaanden in Italië.
Bron
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Re: All Season banden?



Bericht door Marius »

Omdat ik op de site van de ANWB ook al de vraag lees:
Winterbanden die geschikt zijn voor hogere snelheden (codering R, S, T, U, H, V, W en Y) zijn in Italië in de zomerperiode gewoon toegestaan. Dit zijn de banden die via de Nederlandse vakhandel worden geleverd. Bij twijfel biedt de snelheidscodering, aangeduid met een letter, uitkomst. De snelheidscodering staat op de band vermeld als onderdeel van de maataanduiding. Een voorbeeld is 205/55 R16 102 V.
Kort om:
Winter banden zijn niet toegestaan als ze een te lage snelheids codering hebben.
Even controleren dus als je naar IT gaat.
Mijn laatst bestelde en gemonteerde all season banden: Vredestein COMTRAC ALLSEASON 215/75 R16C 113R
Snelheids index R dus gewoon toegestaan in IT.
Het waren overigens geen aanraders die banden, veel te veel herrie naar mijn zin en ik vond het weg gedrag bij nat weer niet echt om over naar huis te schrijven.
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51325
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: All Season banden?



Bericht door Kroppie »

all season vind ik een compromis, voor de echte winter net niet, en voor de echte zomer ook net niet.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18172
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: All Season banden?



Bericht door Cee Pee »

Voor de uiterste iets minder maar zeker niet slecht, dus voor normaal gebruik prima.
Dus voor mij all-season. :thumbup:
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Plaats reactie