Brandstoffilter Fiat Ducato Common-rail vervangen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Zwanencato
Berichten: 1
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:17

Re: Brandstoffilter Ducato common rail vervangen



Bericht door Zwanencato »

VRAAG; alle beschrijvingen zijn helder, Hij bleef lekker dus ik heb de hele BEHUIZING VERVANGEN. Hij lekt niet meer. Ik heb alleen nog 1 KENNIS vraag: op de nieuwe behuizing zit geen aansluiting van de elektronische stekker.
Heeft iemand enig idee waar deze voor dient? ik vermoed dat hij informatie doorgeeft betreffende brandsstoffverbruik etc. (geavvanceerde info van de klok). Maar dat is een gok. Ik heb hem nu aangesloten zonder de stekker (hangt er nu los bij) iemand enig idee of dit kwaad kan en liever nog specifieker: waar deze stekker bovenop de behuizing (deksel) voor dient?

Motor loop wel gewoon als een zonnetje das het punt niet
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51324
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Brandstoffilter Ducato common rail vervangen



Bericht door Kroppie »

stekker is waarschijnlijk de aansluiting voor de elektrische verwarming van het filter bij extreme temperaturen, dat voorkomt vlokken van de diesel en dus verstopping van het filter.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Brandstoffilter Ducato common rail vervangen



Bericht door travelscout »

Om vast te stellen of er water in het dieselfilter zit.
Paul.
Toedeledoki

Re: Brandstoffilter Ducato common rail vervangen



Bericht door Toedeledoki »

Bovenop is de brandstoftemperatuur sensor, onderop is om te controleren of er water in het filter zit. Zonder sensor voor de brandstof temperatuur kun je in warmere omstandigheden vermogen te kort komen. De hoeveelheid wordt niet aangepast aan de temperatuur (dichtheid) van de brandstof. Als je het juiste filterhuis besteld zit de sensor er trouwens gewoon in hoor.
Gebruikersavatar
Gerard056
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 12:32
Locatie: Roosendaal

Re: Brandstoffilter Ducato common rail vervangen



Bericht door Gerard056 »

Even verder gaan op deze topic, mijn ducato heeft zo,n stalen filter.
aanvankelijk was ik blij dat die er op zit.
Echter bij het vervangen van dat filter zit er onderaan een watersensor voor detectie van water in de diesel.
Bij het vervangen van het filter moet je die er uit draaien, bij het nieuwe filter zit er veelal een nieuw rubber pakking ring bijgesloten.
Let goed op bij het indraaien van de sensor in het nieuwe filter , iets te strak en het plastic schroefdraad breekt zeker als ze wat ouder worden.
en kost je een nieuwe sensor deze kost incl btw zo,n 55 Euro. en zonder kan niet want dan komt de diesel eruit. Dat ding kan werkelijk niets hebben evt zijn goedkopere alternatieven uit bv China maar of dat zo,n goed idee is ?
Ik raad je dan ook aan om in ieder geval als je de sensor vervangt de afsluitdop die je er eerst uit draait mee te nemen in je camper mocht hij tijdens een rit sneuvelen kan je hem in ieder geval af dichten en verder. mogelijk zal je een fout melding krijgen op je display maar dat is van latere zorg.

Gerard.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2647
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Brandstoffilter Ducato common rail vervangen



Bericht door jan- »

Toedeledoki schreef:
zo 12 feb 2017, 17:07
Ja, een compleet filterhuis voor 8 tientjes kopen. En deze monteren:

http://www.ebay.co.uk/itm/FIAT-DUCATO-M ... SwZG9Wkj0C

Of veel geduld en het juiste gereedschap:
https://www.gereedschapland.nl/product/ ... at-citro-n

En er zijn ook mensen die er een ander filter(huis) opzetten. Maar dan moet je meestal de leidingen wat aan passen.

Het is gewoon een schijt-constructie.

Het beste gaat het als je het hele filterhuis er even afschroeft. En dan bij de werkbank (met speciaal gereedschap!) inelkaar zetten. Beetje vet aan het rubber. Beetje vet aan de schrofdraad. En de ring er recht op draaien en goed vast zetten.
Ik zie op ebay ook filterhuizen uit China. Zou je dit dan ook hier kunnen bestellen: https://nl.aliexpress.com/item/1005002983372610.html
Of moet je een UFI 5514800 hebben b.v. https://www.mister-auto.nl/brandstoffil ... /55-148-00
Toedeledoki is de laatste tijd hier niet meer zo actief, dus misschien dat anderen tips hebben. Ik weet dat je het ook om kan bouwen naar een metalen filter, maar dat lijkt mij te veel gedoe met al die sensors en koppelingen enz.

Hier een filmpje van het vervangen van het filterhuis: https://www.youtube.com/watch?v=pb2raGRuURM
Daar wordt wat vet op de brandstofleiding gedaan. Is dat nodig en zo ja, wat voor vet?
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Plaats reactie