Stotteren en vermogenverlies Fiat Ducato 230 (1997)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
c.dekker
Berichten: 403
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 11:33

Re: Stotteren en vermogenverlies Fiat Ducato 230 (1997)



Bericht door c.dekker »

Is het nu beter ? .
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Stotteren en vermogenverlies Fiat Ducato 230 (1997)



Bericht door blizard »

:thumbup:
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Stotteren en vermogenverlies Fiat Ducato 230 (1997)



Bericht door travelscout »

Je klachten doen me direct denken aan een verbrande klep.
Kleur uitlaatgas geeft echter duidelijk aan waar je het probleem moet zoeken (zie boven / slijtage).
Zeker als dit constant het geval is, dus beslist ook bij een lager toerental.

Ik zou zelf toch ook eerst wat simpele dingen uitproberen (zie boven vlgs. methode "trial and error").
In de hoop dat het "slechts" een hangende klep is, kun je zo ook eens voorzichtig wat water, direct in de luchtinlaat vernevelen.
Dus ná luchtfilter, turbo en eventuele intercooler en in het spruitstuk zelf.
Doe dit bij een warme stationair draaiende motor totdat die bijna afslaat.
Laat hem daarna in elk geval weer rustig stationair draaien, herstel alles in de originele staat en maak een proefrit.

Indien het helpt vrees ik wel dat het verschijnsel weer terug komt.
Paul.
c.dekker
Berichten: 403
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 11:33

Re: Stotteren en vermogenverlies Fiat Ducato 230 (1997)



Bericht door c.dekker »

Paul als ik de klacht lees heeft hij vermogen problemen , en roken in de 3e en 4e versnelling dus in de 1e en 2 e niet gaat dan een klep blijven hangen alleen in 3e en 4e versnelling ? , waarom niet dan in de 1e en 2e versnelling , dat zou ik wel een uitleg over willen hebben .
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6299
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Stotteren en vermogenverlies Fiat Ducato 230 (1997)



Bericht door Bas vd laar »

Het antwoord is volgens mij al gegeven door Kroppie en Bob Diesel: FILTERS ( brandstof en tank )
Kleine moeite en hoogstwaarschijnlijk ligt het daar aan.

Hij doet het niet in 1,2,3 omdat je daar maar enkele seconden in rijdt en dan overschakelt, in 4 en 5 rijdt je langer.
Je kunt hem ook wel in 1,2 en 3 laten stotteren, als je maar niet overschakelt, dan is de toevoer uiteindelijk ook te weinig.

Dit probleem moet je niet moeilijker maken dan het is, eerst brandstoffilter vervangen, geen verbetering, dan is de zeef in de tank waarschijnlijk verstopt en dat heeft een oorzaak, namelijk algen. Vrij normaal probleem.
Niet te moeilijk denken.
c.dekker
Berichten: 403
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 11:33

Re: Stotteren en vermogenverlies Fiat Ducato 230 (1997)



Bericht door c.dekker »

Bas , daar heb je gijk in , natuurlijk moeten de filters schoon zijn dat is een standaard onderhoud , en zon tankfilter moet je gewoon na enkele jaren gewoon reinigen ( als hij er in zit ) en niet wachten tot dat het niet meer gaat , dit noemen ze preventief . Maar als het dan nog niet goed is wat dan ? , de beste reparatie is de juiste diagnose en deze kan wel eens langer duren als de oplossing .
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51274
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Stotteren en vermogenverlies Fiat Ducato 230 (1997)



Bericht door Kroppie »

eerst maar eens afwachten waar t.s meekomt.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
JeroenVerheyen
Berichten: 26
Lid geworden op: di 20 dec 2016, 0:17
Locatie: Pittem

Re: Stotteren en vermogenverlies Fiat Ducato 230 (1997)



Bericht door JeroenVerheyen »

Sorry voor het late antwoord!
Intussen hebben we deze mobilhome verkocht omdat het uiteindelijk laadvermogen maar 75kg meer was en je daar eigenlijk niets meer mee bent.
We hebben nu een Ford transit 2.5td 100pk met rimor opbouw gekocht voor 6persen.

Alvast bedankt voor de vele reacties!!!
*Leef je leven zoals jij wil, niet hoe anderen willen dat jij leeft...
*wil je iets over mij weten? Vraag het mij ipv anderen...
Gebruikersavatar
cobes
Berichten: 8059
Lid geworden op: vr 23 jun 2006, 13:02
Locatie: El Mudamiento

Re: Stotteren en vermogenverlies Fiat Ducato 230 (1997)



Bericht door cobes »

dan heb je volgens mij een hoop kosten bespaard, want als de motor zou stotteren omdat er een filter verstopt zit zou die dat waarschijnlijk ook gedaan hebben in de lagere versnellingen bij hoge toeren maar omdat hij het alleen in de hogere versnellingen deed kwam hij dus vermogen tekort en dat is volgens mij meestal een klep of zuigerveren .
Groet Cobes.
___________

ik heb een Rapido V68 met 140 pk
Afbeelding .
temperatuur rond mijn huis
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Stotteren en vermogenverlies Fiat Ducato 230 (1997)



Bericht door travelscout »

Precies!

Bovendien geeft de rook juist aan, dat die echt wel brandstof krijgt!
Paul.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51274
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Stotteren en vermogenverlies Fiat Ducato 230 (1997)



Bericht door Kroppie »

we zullen het nooit weten, maar in de lagere versnellingen word er minder vermogen van een motor gevraagd dus voldoet af en toe te weinig brandstof nog juist om aan dat vermogen te komen, en rook komt door het stotteren, af en toe geen goede verbranding.
een een filter in de tank reinigen en een brandstoffilter vervangen is in dit soort gevallen het goedkoopste en simpelste begin , goedkoper dan zuigerveren en kleppen te gaan inspecteren.
en gezien mijn ervaringen was het altijd een van de 2 of beide filters nog nooit de kleppen of zuigers als oorzaak van stotteren tegen gekomen.
maar wonderen zijn de wereld nog niet uit dus wie weet.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie