LPG eng?
Re: LPG eng?
Ik zal een poging wagen aan de hand van een voorbeeld uit de praktijk.
Persoonlijk heb ik liever een goed aangelegde LPG installatie, omdat het wisselen van flessen nogal eens tot problemen aanleiding kan geven. Dat mis je dus bij een LPG fles met buitenvulling, je hoeft dan in de gaskast niet meer te klooien!! Laats in Portugal zag ik een Engelsman die zijn gasflessen buiten achter de caravan had staan, op een van de flessen zat een reduceer met een gammel slangetje dat ergens onder de caravan naar binnen ging. Dat slangetje was niet voorzien van een slangenklem en zat zo op de reduceer gestoken. Bij het wisselen van de flessen sprak ik hem daar over aan, niets mee te maken, zo deed hij het al jaren!! Inderdaad, lage druk waar maak je je druk om? Als er maar lang genoeg gas lekt komt de knal vanzelf, vooral als er overal elektrische schakelingen zijn.
Dus ja, LPG is veilig mits goed aangelegd en ook nog eens makkelijker.
Persoonlijk heb ik liever een goed aangelegde LPG installatie, omdat het wisselen van flessen nogal eens tot problemen aanleiding kan geven. Dat mis je dus bij een LPG fles met buitenvulling, je hoeft dan in de gaskast niet meer te klooien!! Laats in Portugal zag ik een Engelsman die zijn gasflessen buiten achter de caravan had staan, op een van de flessen zat een reduceer met een gammel slangetje dat ergens onder de caravan naar binnen ging. Dat slangetje was niet voorzien van een slangenklem en zat zo op de reduceer gestoken. Bij het wisselen van de flessen sprak ik hem daar over aan, niets mee te maken, zo deed hij het al jaren!! Inderdaad, lage druk waar maak je je druk om? Als er maar lang genoeg gas lekt komt de knal vanzelf, vooral als er overal elektrische schakelingen zijn.
Dus ja, LPG is veilig mits goed aangelegd en ook nog eens makkelijker.
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: LPG eng?
Geloof jij werkelijk dat er olie zit in lpg? Dat kan uiteraard niet, lpg verdampt en olie niet. En dus moet dat goedje in die regelaar aanwezig zijn geweest. Bovendien, zo'n filtertje vangt geen olie op, dat is geschikt voor vaste materialen zoals gruis, o.i.d. en ook dat kan nooit met dampgas uit de tank komen omdat dat zwaarder is dan gas. Net als olie trouwens.myway schreef:Zetten we er een aantal op een rijtje.
- Marco Polo
- Berichten: 27448
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
LPG eng?
Effe resumeren uit een aantal topics die je blijkbaar gemist hebt.
Er zitten oplosmiddelen in LPG die waarschijnlijk bepaalde hogedrukslangen aantasten
Daarom is er naast het zogenaamde shellfiltertje (wat in het lagedruk systeem gemonteerd word) ook een Truma filter wat aan de hogedrukkant direct voor het reduceer gemonteerd word.
Deze moet de smurrie uit de HD slangen kunnen opvangen die de reduceers van Truma om zeep helpen.
TS heeft echter geen behoefte aan een Truma systeem.
Er zitten oplosmiddelen in LPG die waarschijnlijk bepaalde hogedrukslangen aantasten
Daarom is er naast het zogenaamde shellfiltertje (wat in het lagedruk systeem gemonteerd word) ook een Truma filter wat aan de hogedrukkant direct voor het reduceer gemonteerd word.
Deze moet de smurrie uit de HD slangen kunnen opvangen die de reduceers van Truma om zeep helpen.
TS heeft echter geen behoefte aan een Truma systeem.
LPG eng?
De middelste afbeelding is het Truma filter die speciaal is ontworpen om olie af te vangen.
De eerste regelaar zullen ze hebben open gemaakt en toen olie ingespoten.
Of de olie uit het gas komt of ergens anders vandaan daar zijn de meningen over verdeeld maar dat het voorkomt staat wel vast.
De eerste regelaar zullen ze hebben open gemaakt en toen olie ingespoten.
Of de olie uit het gas komt of ergens anders vandaan daar zijn de meningen over verdeeld maar dat het voorkomt staat wel vast.
Re: LPG eng?
Dag collega's, dank voor alle reacties. Ben er nog niet helemaal uit. Als ik overga naar LPG, dan laat ik de ombouw doen. De fles kan ik zelf nog wel plaatsen, maar de buiten vulaansluiting realiseren met een doorvoer door de wand en een keurig net in de kunststof flank achter het achterwiel verzonken vulpunt zal ik echt niet voor elkaar krijgen.
Verder kies ik liever voor een inbouw fles in de bestaande gaskast dan voor een onderbouw tank, juist vanwege het geschetste temperatuur probleem. Zeker in het Spaanse binnenland kan het 's winters lekker vriezen, als we dan onderweg zijn naar het zuiden, heb ik 's nachts toch de verwarming nodig. Verder is mijn ervaring dat ik 's zomers aan 14 kg genoeg heb voor een week of 2 tot 2 1/2 dan ben ik allang weer een lpg station tegengekomen. 's Winters denk ik met 14 kg een dag of 10 te kunnen doen. Ook dan ben ik allang wel weer een lpg station tegengekomen.
Meer meenemen is alleen maar extra gewicht. Over de filters heb ik nu nog geen duidelijkheid. Verder wil ik graag weten of het hanteren van de verschillende vulnippels ingewikkeld is of dat dat zich vanzelf wijst?
Verder kies ik liever voor een inbouw fles in de bestaande gaskast dan voor een onderbouw tank, juist vanwege het geschetste temperatuur probleem. Zeker in het Spaanse binnenland kan het 's winters lekker vriezen, als we dan onderweg zijn naar het zuiden, heb ik 's nachts toch de verwarming nodig. Verder is mijn ervaring dat ik 's zomers aan 14 kg genoeg heb voor een week of 2 tot 2 1/2 dan ben ik allang weer een lpg station tegengekomen. 's Winters denk ik met 14 kg een dag of 10 te kunnen doen. Ook dan ben ik allang wel weer een lpg station tegengekomen.
Meer meenemen is alleen maar extra gewicht. Over de filters heb ik nu nog geen duidelijkheid. Verder wil ik graag weten of het hanteren van de verschillende vulnippels ingewikkeld is of dat dat zich vanzelf wijst?
Buscamper fan
Re: LPG eng?
De buitenlandse vulnippels schroef je er in en dan wijst het zich eigenlijk zelf. Het is altijd een soort vulpistool, waarvan je "trekker" moet overhalen en blokkeren. In Spanje heb ik de nippel steeds bij het tankstation kunnen lenen. De andere nippels heb ik nog uit de tijd dat mijn personenauto op LPG reed.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
- Saviemeke
- Berichten: 16782
- Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
- Locatie: Wieringermeer
- Contacteer:
Re: LPG eng?
Misschien had ik eerder moeten reageren....maar waarom vind je vrouw LPG "eng" .
Als het is vanwege het medium gas, dan is het risico bij beide net zo groot.
Technisch gezien is een LPG installatie veiliger, bij brand en verhitting zal de gastank via het overdruk ventiel af gaan blazen. Exploderen van een gastank met overdruk beveiliging komt bijna nooit voor, bijna want er zijn gevallen bekend dat het wel gebeurt is. Het explosie gevaar van gewone gasflessen, ook kunststof is veel groter, bij verhitting kunnen die hun druk niet kwijt.
Als het is vanwege het medium gas, dan is het risico bij beide net zo groot.
Technisch gezien is een LPG installatie veiliger, bij brand en verhitting zal de gastank via het overdruk ventiel af gaan blazen. Exploderen van een gastank met overdruk beveiliging komt bijna nooit voor, bijna want er zijn gevallen bekend dat het wel gebeurt is. Het explosie gevaar van gewone gasflessen, ook kunststof is veel groter, bij verhitting kunnen die hun druk niet kwijt.
Renovatie van onze Hobby600
*******************************************************
Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
*******************************************************
Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: LPG eng?
Het lijkt mij dat, wanneer je camper in brand staat je er vandoor gaat en niet gaat staan wachten op een gastank die wel of niet ontploft. Dat idee van "eng" zit tussen de oren en is mogelijk gebaseerd op fijne verjaardagen aangedikte horrorverhalen. Het is allemaal niet ingewikkeld en een buitenvuller plaatsen is ook al geen rocket science. Een keuring is onnodig want het is een kwestie van een drukslang aansluiten op de fles en op de buitenvuller en klaar. Er rijden honderdduizenden auto's rond met een lpg tank waar allemaal nooit iets mee gebeurt. Hartstikke veilig dus.
In een boot ja, daar kan het gevaarlijk zijn omdat gas zwaarder is dan lucht en in een boot dus niet weg kan, waarbij je bij lekkage de kans loopt op een brandbaar mengsel en dan is het boem als er een vonkje bijkomt! Maar bij een voertuig kan gas dat lekt altijd weg en is de kans op een ontploffing minimaal tot verwaarloosbaar. Zo af en toe alles even nalopen met een sopje om te zien of alles nog dicht is kan ook veel doen aan de gemoedsrust.
In een boot ja, daar kan het gevaarlijk zijn omdat gas zwaarder is dan lucht en in een boot dus niet weg kan, waarbij je bij lekkage de kans loopt op een brandbaar mengsel en dan is het boem als er een vonkje bijkomt! Maar bij een voertuig kan gas dat lekt altijd weg en is de kans op een ontploffing minimaal tot verwaarloosbaar. Zo af en toe alles even nalopen met een sopje om te zien of alles nog dicht is kan ook veel doen aan de gemoedsrust.
Re: LPG eng?
Die angst van je vrouw is ongegrond en berust op onwetendheid. Zelf heb ik een berglade (die alleen aan de buitenkant toegankelijk was) ervoor opgeoffert. http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8447577
De plaatsing is door Van Meenen gedaan op mijn aanwijzingen, hoe ik het wilde hebben.
In jouw geval zou ik wel effe gaan shoppen (prijstechnisch) en voor een zo groot mogelijk plaatsbare tank gaan. Omdat ikzelf aangegeven heb hoe groot de tank onder de camper kon zijn, heb ik op voorhand gelet wat de afstand mocht/kon zijn vanaf de straat totaan de tank. Heb daarvoor de afstand aangehouden van de dieseltank.
Montage na de achteras lijkt me listig, omdat dat deel 'kwispelt'. Rijdend door een put of bult kan een uitdaging vormen.
En een filter heb ik ook laten plaatsen onder het mom: beter mee dan om verlegen. En juist omdat hier op het forum de meningen verdeeld zijn.
Arie
De plaatsing is door Van Meenen gedaan op mijn aanwijzingen, hoe ik het wilde hebben.
In jouw geval zou ik wel effe gaan shoppen (prijstechnisch) en voor een zo groot mogelijk plaatsbare tank gaan. Omdat ikzelf aangegeven heb hoe groot de tank onder de camper kon zijn, heb ik op voorhand gelet wat de afstand mocht/kon zijn vanaf de straat totaan de tank. Heb daarvoor de afstand aangehouden van de dieseltank.
Montage na de achteras lijkt me listig, omdat dat deel 'kwispelt'. Rijdend door een put of bult kan een uitdaging vormen.
En een filter heb ik ook laten plaatsen onder het mom: beter mee dan om verlegen. En juist omdat hier op het forum de meningen verdeeld zijn.
Arie
Laatst gewijzigd door Arie55 op wo 18 jan 2017, 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Re: LPG eng?
vroeger reden hier in de omgeving (beemster/purmerend) de ""hortsick"" busjes , transit personenbusjes op lpg, met de tank achter op het dak, zal nu wel niet meer mogen .
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- Marco Polo
- Berichten: 27448
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
-
- Berichten: 79
- Lid geworden op: vr 09 okt 2015, 10:24
- Locatie: Valthermond
Re: LPG eng?
DAG JOS ALS IK MIJ NIET VERGIS WAREN DWAT FIAT 238 ERS MAAR DAT EVEN TUSSEN BEIDE GROETJES JAN.
Re: LPG eng?
Daarom heb ik een aansluiting van de ringverwarming naar de gaskast gemaakt. werkt perfect! Wel zo hoog mogelijk plaatsen!gjvonk schreef:Verder kies ik liever voor een inbouw fles in de bestaande gaskast dan voor een onderbouw tank, juist vanwege het geschetste temperatuur probleem. Zeker in het Spaanse binnenland kan het 's winters lekker vriezen, als we dan onderweg zijn naar het zuiden, heb ik 's nachts toch de verwarming nodig.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
- Marco Polo
- Berichten: 27448
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
LPG eng?
De fles van TS staat al in een verwarmde ruimte.
Dus enige issue is mevrouw Vonk te overtuigen en wel of geen filter in HD en/of LD gassysteem.
(Als ik het zo even voorzichtig samen mag vatten ).
Dus enige issue is mevrouw Vonk te overtuigen en wel of geen filter in HD en/of LD gassysteem.
(Als ik het zo even voorzichtig samen mag vatten ).