Honda generator te hoog voltage?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
rozo85
Berichten: 304
Lid geworden op: vr 06 mar 2009, 19:00
Locatie: Leiderdorp

Honda generator te hoog voltage?



Bericht door rozo85 »

Tsja nadat ik mijn accu vervangen en getest heb. Ben ik nu ook de werking van de generator aan het testen.

Bij de generator laadt de acculader minder (amph en volt) dan aan de 230V. De uitgangsspanning van de generator blijkt nu 247 - 249 volt. Vlgs mij is dat niet de bedoeling. Mijn koelkast wil niet werken op de generator. Mijn laptoplader hapert op de generator. Dussss.... regulator afstellen of vervangen op de Honda ex700?

Gr. Rolf
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51307
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Honda generator te hoog voltage?



Bericht door Kroppie »

als je het voltage van een gewone(geen inverter type) generator met een niet geheel nauwkeurig zuivere sinus meet met een gewone multimeter , dan krijg je verkeerde uitkomsten , bij dat soort apparaten kun je ede spaning enkel nauwkeurig meten met een z.g. true rms meter , deze kunnen bij een niet nauwkeurige sinus het voltage wel juist meten .

kan ook zijn dat hij bij onder belasting wel het juiste voltage meet

dat een koelkast het niet doet op een 700 wat generator kan komen doordat een koelkast een heel hoge opstartstroom heeft , die de generator net niet kan leveren .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18168
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Honda generator te hoog voltage?



Bericht door Cee Pee »

Die hoge aanloopstroom voor de koelkast gaat natuurlijk alleen op bij een compressor kast bij een absorptie kast is het niet het geval dat is gewoon een verwarmings element.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Honda generator te hoog voltage?



Bericht door blizard »

De ex serie was geen invertertype zoals de i serie. Een inverter levert een zuivere sinus, en het toerental wordt aangepast aan de vraag.
Dat je EX700 245 volt levert, kan komen doordat je em onbelast meet? Hij levert ook maar ca 600w
rozo85
Berichten: 304
Lid geworden op: vr 06 mar 2009, 19:00
Locatie: Leiderdorp

Re: Honda generator te hoog voltage?



Bericht door rozo85 »

Ik heb de ex7 cycloconverter. De spanning meet ik belast. Als de generator aangesloten is op de camper. Dan staat de accu lader 20amp te laden. Dan meet ik IN de camper zo n 247 volt.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Honda generator te hoog voltage?



Bericht door blizard »

ok de ex700c dus, kan er niet zoveel over vinden
http://www.vihonda.ca/new_vehicle_detai ... cturer=139
CYCLOCONVERTER
The EX700c features Honda CycloConverter technology, which offers the power quality of AVR (Automatic Voltage Regulator) with a dramatic reduction in overall weight. This is achieved by eliminating the need for a bulky alternator.

In UK heb ik ook wel spanningen van meer dan 240v gemeten, heb geen idee of je dat bij kan stellen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51307
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Honda generator te hoog voltage?



Bericht door Kroppie »

misschien dat een honda dealer het voltage bij kan stellen, of dat hij je wil vertellen hoe je dat zelf kunt doen.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
AadenAnke
Berichten: 13286
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Honda generator te hoog voltage?



Bericht door AadenAnke »

Volgens mij komt er thuis uit het stopcontact ook niet altijd precies 230 volt en zit daar wel een flinke variatie in.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18168
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Honda generator te hoog voltage?



Bericht door Cee Pee »

In UK heb ik ook wel spanningen van meer dan 240v gemeten,
Daar hoort de spanning ook 240 volt te zijn.

Overigens als je nu de spanning in je wandcontactdoos (stopcontact) zou meten, zal je waarschijnlijk geen 230V meten. Bij ons is dit zo'n 225 Volt. Dit is niet erg want het valt "binnen de specificatie". De spanning in het elektriciteitsnet fluctueert een beetje en zal deze, afhankelijk van de locatie, ver of dichtbij het elektriciteitshuisje en andere factoren, wat hoger en soms wat lager zijn. Vandaar dat afspraken zijn gemaakt binnen welke marge de spanning moet zijn. Dit is 230 Volt +6% en -10%. Dat is dus een spanning tussen de en 216 en 243 Volt.
Bron
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Honda generator te hoog voltage?



Bericht door de Jonckheer »

247 volt is natuurlijk veel te hoog. Geen wonder dat er apparaten zijn die er niet op willen werken. Er zit een spanningsregelaar is en die zou wel eens defect kunnen zijn of verkeerd ingesteld. Bij de Kipor die ik eens had kon je dmv een stelschroefje op de regelaar het voltage omhoog of omlaag brengen. Belast of onbelast mag niet uitmaken.
rozo85
Berichten: 304
Lid geworden op: vr 06 mar 2009, 19:00
Locatie: Leiderdorp

Re: Honda generator te hoog voltage?



Bericht door rozo85 »

Morgen gaat hij naar een reparateur voor een diagnose, prijsopgave.

Gr Rolf
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27475
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Honda generator te hoog voltage?



Bericht door Marco Polo »

Cee Pee schreef:
In UK heb ik ook wel spanningen van meer dan 240v gemeten,
Daar hoort de spanning ook 240 volt te zijn.

Overigens als je nu de spanning in je wandcontactdoos (stopcontact) zou meten, zal je waarschijnlijk geen 230V meten. Bij ons is dit zo'n 225 Volt. Dit is niet erg want het valt "binnen de specificatie". De spanning in het elektriciteitsnet fluctueert een beetje en zal deze, afhankelijk van de locatie, ver of dichtbij het elektriciteitshuisje en andere factoren, wat hoger en soms wat lager zijn. Vandaar dat afspraken zijn gemaakt binnen welke marge de spanning moet zijn. Dit is 230 Volt +6% en -10%. Dat is dus een spanning tussen de en 216 en 243 Volt.
Bron
Toch zegt de Netcode wat anders
In de Netcode zijn eisen gesteld aan de maximale afwijking van de spanning. Voor het laagspanningsnet is bijvoorbeeld vastgesteld dat de 10 minuten gemiddelde waarde van de spanning gedurende 95% van een week tussen 207 V en 253 V moet liggen
Heb er de netcode zelf niet op nageslagen maar dit komt uit een verslag van een ingenieursbureau die onderzoek heeft gedaan naar de kwaliteit van netspanning
http://www.netbeheernederland.nl/Conten ... 202012.pdf

Is ook logischer omdat de Britten in principe ook voldoen aan de NEN 50160: kwaliteitseisen netspanning.
3V marge naar boven is dan wel erg krap.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18168
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Honda generator te hoog voltage?



Bericht door Cee Pee »

In de UK is de netspanning al jaren 240 volt.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27475
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Honda generator te hoog voltage?



Bericht door Marco Polo »

Als er geen compromis gevonden was in de vorm van deze normering had het gehele Britse net ongebouwd moeten worden naar europese standaard.
Nu kan apparatuur die voldoet aan de NEN 50160 overal in Europa gebruikt worden.
250V moet dus op zich geen probleem zijn voor huishoudelijke apparatuur.
Plaats reactie