Massapunt maken: hoe?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
rozo85
Berichten: 304
Lid geworden op: vr 06 mar 2009, 19:00
Locatie: Leiderdorp

Massapunt maken: hoe?



Bericht door rozo85 »

Dag Camperaars

In mijn camper zit een nogal knullig massapunt voor het huishoudgedeelte (misschien ook wel in het autodeel (Fiat Ducato)) maar dat heb ik niet bekeken.

Het is een vrij korte zelftapper waar zo langzamerhand 4 ogen mee worden vast gemaakt.

Nu heb ik het idee om het gat in de chassisbalk, waar nu die zelftapper in zit) groot genoeg te maken om daar draad in te tappen. En daar koper of staal tapeind met drie moeren (twee om vast te draaien en een als vast punt) in vast te zetten.

Evt. kan ik een 6 of 8 mm blindklinkmoer gebruiken, maar die chassisbalk zal vrij dik zijn. Zijn blindklinkmoeren van alu? Geleiden die?

Heeft iemand nog andere ideeën?

Alvast bedankt voor de reacties en tips.
Gebruikersavatar
vanHooltje
Berichten: 2696
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Massapunt maken Hoe?



Bericht door vanHooltje »

Zoek dichtbij een bestaande bout, gaten maken en tappen in chassis niet doen.
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Massapunt maken Hoe?



Bericht door blizard »

Ik heb een stuk koperbuis plat geslagen, gaten geboord en er een aantal massakabels met kabelogen aangemaakt.
Die strip dan weer op het chassis, zoals je beschrijft.
Blindklinkmoeren heb ik geen ervaring mee
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Massapunt maken Hoe?



Bericht door Kroppie »

en als je waar en hoe dan ook een massapunt maakt , eerst de contactvlakken schuren zodat alle verf en evt oxidatie weg is en er kaal metaal is , dan insmeren met b.v. vaseline , en dan monteren , daarna tegen roest beschrmd houden en b.v. eens per jaar op goed vastzitten controleren .

blindklink moeren en dan zeker de aluminium , zou ik niet doen .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Massapunt maken Hoe?



Bericht door blizard »

Klopt, Jos, ik nam dat aan als vanzelfsprekend
Je kan dat testen door met een multimeter de weerstand te meten (tussen een ander punt bv de - van de accu en de aansluitpunten)
Die weerstand moet zo laag mogelijk zijn.
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2418
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Massapunt maken: hoe?



Bericht door pepon »

Zit hier een optie bij?
http://www.rs-jachttechniek.nl/electra- ... =3a&page=1

Groet, Ron.
Laatst gewijzigd door pepon op wo 11 jan 2017, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Massapunt maken: hoe?



Bericht door Kroppie »

kan ,maar een gewone bout op de juiste manier aangebracht is al voldoende , moet het mooier , dan kan dat altijd , maar neem geen gouden bouten , die zijn niet sterk genoeg om e.e.a. goed vast te zetten :D ,
een gewone gegalvaniseerde of rvs bout is al voldoende , en doe een veerring onder de moer .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
rozo85
Berichten: 304
Lid geworden op: vr 06 mar 2009, 19:00
Locatie: Leiderdorp

Re: Massapunt maken: hoe?



Bericht door rozo85 »

Iedereen tot dusver al bedankt. @jos: tsja een gewone bout op de juiste manier vastgezet.... Het gaat mij juist om de manier van vastzetten?
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2418
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Massapunt maken: hoe?



Bericht door pepon »

Ik dacht dat hij minder ogen onder een bout wilde, vandaar de stripoplossing.


Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Massapunt maken: hoe?



Bericht door Kroppie »

rozo85 schreef:Iedereen tot dusver al bedankt. @jos: tsja een gewone bout op de juiste manier vastgezet.... Het gaat mij juist om de manier van vastzetten?
de in mijn ogen juiste manier van vastzetten van die massabout heb ik stukje naar boven beschreven , meerder ogen op een bout , geen probleem , wil je minder ogen op een bout , dan kan je ook meerdere bouten gebruiken , of na een of twee ogen weer een moer .

en strip kan ook maar die moet ook aan een kant op een juiste manier aan het chassis vast gezet worden , zie boven

hoe maakt niet veel uit , als je maar zorgd voor een perfect metallisch contact tussen metaal van het chassis en het massapunt , en tegen roest beschermen ,

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
rozo85
Berichten: 304
Lid geworden op: vr 06 mar 2009, 19:00
Locatie: Leiderdorp

Re: Massapunt maken: hoe?



Bericht door rozo85 »

@jos ik ben een beetje blond. Schoonschuren vaseline snap ik maar hoe zet ik een bout vast in die chassis balk? De
Gat groot genoeg maken en draad tappen?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Massapunt maken: hoe?



Bericht door Kroppie »

of een plekje zoeken waar een gat in zit en daar een bout in , draadtappen hoeft niet als je niet in een koker balk zit , gewoon een plek die van 2 kanten bereikbaar is , stuk dik plaat of zo .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2418
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Massapunt maken: hoe?



Bericht door pepon »

Zou wel oppassen voor overgangsweerstanden bij beplatingen.
Veel beplating en sommige chassis delen bij een camper zijn gemonteerd met kit ertussen, dit kan slecht contact onderling veroorzaken.
Vooral bij hoge Amperages kan dit oververhitting veroorzaken.

Ook overgangen van ijzer en aluminium kunnen hun risico's hebben (galvanische corrosie).

Een massakabel direct van de accu "vind ik zelf" een betere oplossing.

Groet Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Massapunt maken: hoe?



Bericht door Kroppie »

of vanaf het massa punt een dikke kabel naar de min vd accu , omzeil je alles .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie