Massapunt maken: hoe?
Massapunt maken: hoe?
Dag Camperaars
In mijn camper zit een nogal knullig massapunt voor het huishoudgedeelte (misschien ook wel in het autodeel (Fiat Ducato)) maar dat heb ik niet bekeken.
Het is een vrij korte zelftapper waar zo langzamerhand 4 ogen mee worden vast gemaakt.
Nu heb ik het idee om het gat in de chassisbalk, waar nu die zelftapper in zit) groot genoeg te maken om daar draad in te tappen. En daar koper of staal tapeind met drie moeren (twee om vast te draaien en een als vast punt) in vast te zetten.
Evt. kan ik een 6 of 8 mm blindklinkmoer gebruiken, maar die chassisbalk zal vrij dik zijn. Zijn blindklinkmoeren van alu? Geleiden die?
Heeft iemand nog andere ideeën?
Alvast bedankt voor de reacties en tips.
In mijn camper zit een nogal knullig massapunt voor het huishoudgedeelte (misschien ook wel in het autodeel (Fiat Ducato)) maar dat heb ik niet bekeken.
Het is een vrij korte zelftapper waar zo langzamerhand 4 ogen mee worden vast gemaakt.
Nu heb ik het idee om het gat in de chassisbalk, waar nu die zelftapper in zit) groot genoeg te maken om daar draad in te tappen. En daar koper of staal tapeind met drie moeren (twee om vast te draaien en een als vast punt) in vast te zetten.
Evt. kan ik een 6 of 8 mm blindklinkmoer gebruiken, maar die chassisbalk zal vrij dik zijn. Zijn blindklinkmoeren van alu? Geleiden die?
Heeft iemand nog andere ideeën?
Alvast bedankt voor de reacties en tips.
- vanHooltje
- Berichten: 2696
- Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
- Locatie: Friesland
- Contacteer:
Re: Massapunt maken Hoe?
Zoek dichtbij een bestaande bout, gaten maken en tappen in chassis niet doen.
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Re: Massapunt maken Hoe?
Ik heb een stuk koperbuis plat geslagen, gaten geboord en er een aantal massakabels met kabelogen aangemaakt.
Die strip dan weer op het chassis, zoals je beschrijft.
Blindklinkmoeren heb ik geen ervaring mee
Die strip dan weer op het chassis, zoals je beschrijft.
Blindklinkmoeren heb ik geen ervaring mee
Re: Massapunt maken Hoe?
en als je waar en hoe dan ook een massapunt maakt , eerst de contactvlakken schuren zodat alle verf en evt oxidatie weg is en er kaal metaal is , dan insmeren met b.v. vaseline , en dan monteren , daarna tegen roest beschrmd houden en b.v. eens per jaar op goed vastzitten controleren .
blindklink moeren en dan zeker de aluminium , zou ik niet doen .
jos
blindklink moeren en dan zeker de aluminium , zou ik niet doen .
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Massapunt maken Hoe?
Klopt, Jos, ik nam dat aan als vanzelfsprekend
Je kan dat testen door met een multimeter de weerstand te meten (tussen een ander punt bv de - van de accu en de aansluitpunten)
Die weerstand moet zo laag mogelijk zijn.
Je kan dat testen door met een multimeter de weerstand te meten (tussen een ander punt bv de - van de accu en de aansluitpunten)
Die weerstand moet zo laag mogelijk zijn.
- pepon
- Berichten: 2418
- Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
- Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
- Contacteer:
Re: Massapunt maken: hoe?
Laatst gewijzigd door pepon op wo 11 jan 2017, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/
Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
https://www.renaultforum.nl/forum/
Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Re: Massapunt maken: hoe?
kan ,maar een gewone bout op de juiste manier aangebracht is al voldoende , moet het mooier , dan kan dat altijd , maar neem geen gouden bouten , die zijn niet sterk genoeg om e.e.a. goed vast te zetten ,
een gewone gegalvaniseerde of rvs bout is al voldoende , en doe een veerring onder de moer .
jos
een gewone gegalvaniseerde of rvs bout is al voldoende , en doe een veerring onder de moer .
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Massapunt maken: hoe?
Iedereen tot dusver al bedankt. @jos: tsja een gewone bout op de juiste manier vastgezet.... Het gaat mij juist om de manier van vastzetten?
- pepon
- Berichten: 2418
- Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
- Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
- Contacteer:
Re: Massapunt maken: hoe?
Ik dacht dat hij minder ogen onder een bout wilde, vandaar de stripoplossing.
Groet, Ron.
Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/
Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
https://www.renaultforum.nl/forum/
Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Re: Massapunt maken: hoe?
de in mijn ogen juiste manier van vastzetten van die massabout heb ik stukje naar boven beschreven , meerder ogen op een bout , geen probleem , wil je minder ogen op een bout , dan kan je ook meerdere bouten gebruiken , of na een of twee ogen weer een moer .rozo85 schreef:Iedereen tot dusver al bedankt. @jos: tsja een gewone bout op de juiste manier vastgezet.... Het gaat mij juist om de manier van vastzetten?
en strip kan ook maar die moet ook aan een kant op een juiste manier aan het chassis vast gezet worden , zie boven
hoe maakt niet veel uit , als je maar zorgd voor een perfect metallisch contact tussen metaal van het chassis en het massapunt , en tegen roest beschermen ,
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Massapunt maken: hoe?
@jos ik ben een beetje blond. Schoonschuren vaseline snap ik maar hoe zet ik een bout vast in die chassis balk? De
Gat groot genoeg maken en draad tappen?
Gat groot genoeg maken en draad tappen?
Re: Massapunt maken: hoe?
of een plekje zoeken waar een gat in zit en daar een bout in , draadtappen hoeft niet als je niet in een koker balk zit , gewoon een plek die van 2 kanten bereikbaar is , stuk dik plaat of zo .
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- pepon
- Berichten: 2418
- Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
- Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
- Contacteer:
Re: Massapunt maken: hoe?
Zou wel oppassen voor overgangsweerstanden bij beplatingen.
Veel beplating en sommige chassis delen bij een camper zijn gemonteerd met kit ertussen, dit kan slecht contact onderling veroorzaken.
Vooral bij hoge Amperages kan dit oververhitting veroorzaken.
Ook overgangen van ijzer en aluminium kunnen hun risico's hebben (galvanische corrosie).
Een massakabel direct van de accu "vind ik zelf" een betere oplossing.
Groet Ron.
Veel beplating en sommige chassis delen bij een camper zijn gemonteerd met kit ertussen, dit kan slecht contact onderling veroorzaken.
Vooral bij hoge Amperages kan dit oververhitting veroorzaken.
Ook overgangen van ijzer en aluminium kunnen hun risico's hebben (galvanische corrosie).
Een massakabel direct van de accu "vind ik zelf" een betere oplossing.
Groet Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/
Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
https://www.renaultforum.nl/forum/
Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Re: Massapunt maken: hoe?
of vanaf het massa punt een dikke kabel naar de min vd accu , omzeil je alles .
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything