Massapunt maken: hoe?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Massapunt maken: hoe?



Bericht door PaulBng »

Het lijkt in campers een steeds meer gangbare trend te worden (misschien gekopieerd uit de botenwereld-certificatie) om het chassis niet als "min" te gebruiken.
Bij een metalen boot begrijp ik waarom. Bij een camper, die doorgaans niet tot de deurhandgrepen in het water staat, zie ik de redenen wat minder.
Weet iemand de achterliggende gedachte?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Massapunt maken: hoe?



Bericht door Kroppie »

omdat steeds meer delen ook van het chassis gelijmd worden in plaats van gelast , delen worden met lijm ingesmeerd , op een paar puntjes vast gezet met klinknagels of anders , verder bewerkt ,en na het spuiten als de lak in de oven gaat om te drogen , dan hard gelijk de lijm uit .
dan is er dus minder garantie op een goede elektrische verbinding tussen de diverse delen , dat is wat ik er van weet .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Massapunt maken: hoe?



Bericht door PaulBng »

Aannemelijk. Wat je wel kunt doen is op een plaats waar je veel verbruikers hebt, een min-strip plaatsen en met 1 stevige ader retour naar de hh accu....
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Massapunt maken: hoe?



Bericht door Kroppie »

zoals reeds genoemd.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
rozo85
Berichten: 304
Lid geworden op: vr 06 mar 2009, 19:00
Locatie: Leiderdorp

Re: Massapunt maken: hoe?



Bericht door rozo85 »

Kennelijk iets niet doorgekomen op het forum

Ik zit vast aan een apart massapunt omdat ik een bmv gebruik waarvan de shunt tussen accu massa en camper massa zit ik heb nu het matige chassis massapunt gebruikt om de massa na de shunt en de massa van de verbruikers en de massa van de camper te koppelen. Maar ik begin nu te beseffen dat niet perse nodig is.....

Een pilaartjes waar alle massa (na de shunt) samenkomt is ook voldoende. Desnoods nog een kleinedraad naar de massa van het chassis?

Gr Rolf
c.dekker
Berichten: 396
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 11:33

Re: Massapunt maken: hoe?



Bericht door c.dekker »

Paul , bij een schip is het gebruik van de stalen body uit den boze , daar hoort iedere verbruiker en eigen massa aansluiting te hebben die terug leid naar de - van de accu . Als je een centrale massa aansluiting maak moet deze geïsoleerd zijn met de romp van het schip . Doe je dit niet dan bij hoge stroom verbruik krijg je elektrolyse op de scheepshuid ( doorroesten ) zo dat de gaten er invallen .

Jos geeft de juiste methode , draad snijden in een chassis kan op inscheuren leiden , om dat het scherp is. gat gat moet door en door zijn .
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Massapunt maken: hoe?



Bericht door Arie55 »

Massapunt maken: helemaal niet nodig. Tenminste, als er voor de verbruikers twee draden zijn getrokken.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Massapunt maken: hoe?



Bericht door Kroppie »

dat kan ook , krijg je wel een hoop draad te lopen , mooi zo,n forum ,er is voor elk wat wils

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Massapunt maken: hoe?



Bericht door hathi »

Ik smelt zo,n massa punt er zo aan,maar daar heb jij niks aan,.....daarom,zou ik een massastrip met 4 /5 /6 draadeindjes,bv m6 ,maken of kopen,zodat je 4/5/6 aansluitingen hebt ,verder zoals je aangeeft een blindmoer (staal) m6 m8,nagelang het bestaande gat, en daarmee de strip in het midden vast zetten(nooit meer los)de 2 uiteinden kan ook vast ,met zelftappers,dan de bestaande massa-kabels bevestigen op de strip,heb je 1 /2 aansluitingenvoor reserve
Hans
rozo85
Berichten: 304
Lid geworden op: vr 06 mar 2009, 19:00
Locatie: Leiderdorp

Re: Massapunt maken: hoe?



Bericht door rozo85 »

Allen bedankt

Het begint me te dagen:

Één massapunt maken waarin alle massa van de verbruikers verbonden wordt. Daar wil ik zo'n "pilaartje" voor gebruiken. Dat punt wordt verbonden met de massa van de shunt die dan weer direkt verbonden is met de massa van de accu.

Voor zover ik kan zien heb ik van de massa van alle verbruikers een verbinding in de accuruimte. Het massapunt hoeft daardoor niet, maar mag wel, doorverbonden zijn met het chassis.

Dat maakt het een stuk netter en simpeler.

Allen bedankt, rolf
Plaats reactie