Massapunt maken: hoe?
Re: Massapunt maken: hoe?
Het lijkt in campers een steeds meer gangbare trend te worden (misschien gekopieerd uit de botenwereld-certificatie) om het chassis niet als "min" te gebruiken.
Bij een metalen boot begrijp ik waarom. Bij een camper, die doorgaans niet tot de deurhandgrepen in het water staat, zie ik de redenen wat minder.
Weet iemand de achterliggende gedachte?
Bij een metalen boot begrijp ik waarom. Bij een camper, die doorgaans niet tot de deurhandgrepen in het water staat, zie ik de redenen wat minder.
Weet iemand de achterliggende gedachte?
Re: Massapunt maken: hoe?
omdat steeds meer delen ook van het chassis gelijmd worden in plaats van gelast , delen worden met lijm ingesmeerd , op een paar puntjes vast gezet met klinknagels of anders , verder bewerkt ,en na het spuiten als de lak in de oven gaat om te drogen , dan hard gelijk de lijm uit .
dan is er dus minder garantie op een goede elektrische verbinding tussen de diverse delen , dat is wat ik er van weet .
jos
dan is er dus minder garantie op een goede elektrische verbinding tussen de diverse delen , dat is wat ik er van weet .
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Massapunt maken: hoe?
Aannemelijk. Wat je wel kunt doen is op een plaats waar je veel verbruikers hebt, een min-strip plaatsen en met 1 stevige ader retour naar de hh accu....
Re: Massapunt maken: hoe?
zoals reeds genoemd.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Massapunt maken: hoe?
Kennelijk iets niet doorgekomen op het forum
Ik zit vast aan een apart massapunt omdat ik een bmv gebruik waarvan de shunt tussen accu massa en camper massa zit ik heb nu het matige chassis massapunt gebruikt om de massa na de shunt en de massa van de verbruikers en de massa van de camper te koppelen. Maar ik begin nu te beseffen dat niet perse nodig is.....
Een pilaartjes waar alle massa (na de shunt) samenkomt is ook voldoende. Desnoods nog een kleinedraad naar de massa van het chassis?
Gr Rolf
Ik zit vast aan een apart massapunt omdat ik een bmv gebruik waarvan de shunt tussen accu massa en camper massa zit ik heb nu het matige chassis massapunt gebruikt om de massa na de shunt en de massa van de verbruikers en de massa van de camper te koppelen. Maar ik begin nu te beseffen dat niet perse nodig is.....
Een pilaartjes waar alle massa (na de shunt) samenkomt is ook voldoende. Desnoods nog een kleinedraad naar de massa van het chassis?
Gr Rolf
Re: Massapunt maken: hoe?
Paul , bij een schip is het gebruik van de stalen body uit den boze , daar hoort iedere verbruiker en eigen massa aansluiting te hebben die terug leid naar de - van de accu . Als je een centrale massa aansluiting maak moet deze geïsoleerd zijn met de romp van het schip . Doe je dit niet dan bij hoge stroom verbruik krijg je elektrolyse op de scheepshuid ( doorroesten ) zo dat de gaten er invallen .
Jos geeft de juiste methode , draad snijden in een chassis kan op inscheuren leiden , om dat het scherp is. gat gat moet door en door zijn .
Jos geeft de juiste methode , draad snijden in een chassis kan op inscheuren leiden , om dat het scherp is. gat gat moet door en door zijn .
Re: Massapunt maken: hoe?
Massapunt maken: helemaal niet nodig. Tenminste, als er voor de verbruikers twee draden zijn getrokken.
Arie
Arie
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Re: Massapunt maken: hoe?
dat kan ook , krijg je wel een hoop draad te lopen , mooi zo,n forum ,er is voor elk wat wils
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Massapunt maken: hoe?
Ik smelt zo,n massa punt er zo aan,maar daar heb jij niks aan,.....daarom,zou ik een massastrip met 4 /5 /6 draadeindjes,bv m6 ,maken of kopen,zodat je 4/5/6 aansluitingen hebt ,verder zoals je aangeeft een blindmoer (staal) m6 m8,nagelang het bestaande gat, en daarmee de strip in het midden vast zetten(nooit meer los)de 2 uiteinden kan ook vast ,met zelftappers,dan de bestaande massa-kabels bevestigen op de strip,heb je 1 /2 aansluitingenvoor reserve
Hans
Re: Massapunt maken: hoe?
Allen bedankt
Het begint me te dagen:
Één massapunt maken waarin alle massa van de verbruikers verbonden wordt. Daar wil ik zo'n "pilaartje" voor gebruiken. Dat punt wordt verbonden met de massa van de shunt die dan weer direkt verbonden is met de massa van de accu.
Voor zover ik kan zien heb ik van de massa van alle verbruikers een verbinding in de accuruimte. Het massapunt hoeft daardoor niet, maar mag wel, doorverbonden zijn met het chassis.
Dat maakt het een stuk netter en simpeler.
Allen bedankt, rolf
Het begint me te dagen:
Één massapunt maken waarin alle massa van de verbruikers verbonden wordt. Daar wil ik zo'n "pilaartje" voor gebruiken. Dat punt wordt verbonden met de massa van de shunt die dan weer direkt verbonden is met de massa van de accu.
Voor zover ik kan zien heb ik van de massa van alle verbruikers een verbinding in de accuruimte. Het massapunt hoeft daardoor niet, maar mag wel, doorverbonden zijn met het chassis.
Dat maakt het een stuk netter en simpeler.
Allen bedankt, rolf