Maximale bandenspanning warm

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Maximale bandenspanning warm



Bericht door camilo »

Zojuist 4 bandenspanningsensoren gemonteerd. De bandenspanning koud is 65 psi (conform de specificaties van de fabrikant).
Na enkele tientallen kilometers rijden loopt de spanning, bij een bandtemperatuur van 22 graden celcius, op tot 78 psi. Op de ontvangstunit kan ik de boven- en onderwaarden, bij overschrijding waarvan ik gealarmeerd word, instellen. Maar wat zijn die waarden? Ik heb voorlopig als onderwaarde ingesteld 55psi en als bovenwaarde 73. Dus ik word voortdurend, naar ik veronderstel onnodig, gealarmeerd. De handleiding van het apparaatje (van Conrad) zegt daar niets over. Wat moet ik dus instellen als waarden, zowel v.w.b. de spanning als de temperatuur?
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Maximale bandenspanning WARM



Bericht door ducati 900 »

Je moet op de band kijken daar staat wel het maximum, max 81 PSI oid.
Daar hoef je bij Conrad niet voor aan te komen dat verschilt per band.


Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Maximale bandenspanning WARM



Bericht door Camperic »

camilo schreef:Zojuist 4 bandenspanningsensoren gemonteerd. (...) De handleiding van het apparaatje (van Conrad) zegt daar niets over.
Interessant! Ik ben benieuwd naar jouw ervaring :idea: :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
zwaailicht
Berichten: 1018
Lid geworden op: di 21 mei 2013, 21:54
Locatie: Medemblik (NH)

Re: Maximale bandenspanning WARM



Bericht door zwaailicht »

Hmmm .... van Conrad.... is het wellicht de CE100??
Ik heb deze een tijd geleden gekocht en geplaatst. Zeer tevreden over.

Ik heb de onderwaarden ingesteld op 4,5 bar en bovenwaarde 6,0 bar.
De banden heb ik op 5,0 bar koud gezet. Ik zie dat de spanning nog wel eens oplopen naar 5.5, waarbij achter altijd iets meer druk heeft opgebouwd dan voor.
Winnen kan ik niet meer. Maar ik zal zorgen (proberen) dat ik niet verlies.
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Maximale bandenspanning WARM



Bericht door jurgenc »

Bij een gewone autoband kan de druk bij een warme band normaal gezien 0,3 bar (4,35 psi) oplopen. De warme band kan meer aan zonder probleem.
Bij mij staat (denk ik) het alarm 1,5 bar (net geen 22 psi) hoger.
In het begin voelde het niet goed aan (lees voelde me niet op mijn gemak) dat de bandendruk zo sterk boven de aanbevolen max druk kwam, tot ik een artikel over een test las van max bandendruk bij warme band en dat 1,5 bar drukverhoging bij een warm gereden band geen probleem zijn. Op voorwaarde natuurlijk dat je de band niet overbelast en de druk bij kouden band respecteert.

Heb met de auto ooit een aanlopende rem gehad. Band was heel warm geworden. Gelukkig op tijd gestopt, want anders hadden we wel een probleem gehad (klapband of zo). Heb op de auto geen tiremoni die temperatuur of druk had kunnen laten zien.
H20
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Maximale bandenspanning WARM



Bericht door Camperic »

zwaailicht schreef:Hmmm .... van Conrad.... is het wellicht de CE100??
Ik heb deze een tijd geleden gekocht en geplaatst. Zeer tevreden over.
Thnx :thumbup:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: Maximale bandenspanning WARM



Bericht door camilo »

Dank voor alle reacties. Ben daarmee goed geholpen. Het gaat inderdaad om de Conrad CE100 en tot dusver doet'ie precies wat'ie moet doen: doorgeven van de temperatuur en spanning van elke band en alarmering bij overschrijding van de ingestelde waarden. Lekker ding dus, en hopelijk toch wat extra veiligheid.

Groeten

Camilo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Maximale bandenspanning WARM



Bericht door Kroppie »

ik maak me niet druk om een bovengrens (staat nu op een heelhoge fictieve waarde ingesteld), als de band koud aan de juiste waarde voldoet is het mij een zorg wat de druk is bij een temperatuur verhoging is (is door de fabrikant wel ingecalculeerd) , en een te hoge temperatuur zie ik ook op mijn ce100.
en verder heb ik nog nooit meegemaakt dat er ongemerkt meer druk in een band kwam , wel minder en daar heb ik dat ding voor .

en volgens mijn banden leverancier : continental vanco 10 is een drukverhoging tijdens het rijden door warmteontwikkeling volkomen normaal en mag ook niet tijdens de rit aangepast(verlaagd) worden

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1745
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:

Re: Maximale bandenspanning WARM



Bericht door Jadatis »

De hogere druk ontstaat doordat de temperatuur van het gasmengsel in de band oploopt.
En die temp loopt op , als de boel niet aanloopt of je niet constant remt, door de invering van het rubber van de band.
De temperatuur van het rubber van de band mag niet boven een bepaalde temp komen, ik schat dat op 130 gr C.
Daar wordt ook het draagvermogen van de band op berekent, zodat ze niet oververhitten als je de snelheid rijdt waarop de maximum load berekent is.
Ik schat dat temp in band ongeveer 60 graden is , als heetste stukje rubber 130 graden is, en de tempverschillen tussen rubber en binnenlucht en binnenlucht en buitenlucht, zorgt er voor dat de warmte overgedragen wordt.
Ik heb tabellen gemaakt voor binnen de band temp en druk, waarbij koude druk = als temp in band = temp buiten de band 18 gr C is , zoals ik gelezen had van een ventiel-importeur dat dat gebruikt wordt door de bandenfabrikanten.
Dan kun je zoeken bij vetgedrukt 65 psi en zien bij welke temp het 78 psi wordt.
Kan een beetje verstoord worden door water in de band en de uitzetting van de band bij hogere druk, maar die afwijking is niet zo groot.
Heb ook een speadsheet gemaakt daarvoor , maar wil ik nog eens herzien.
Hier plaatje met psi en een in kPa ( 100 kPa =1 bar).
Afbeelding

Afbeelding

Dan is naar mijn inschatting je druktoename te veel , bij normaal rijden met pakweg 90 km/u zou je een binnentemp verwachten van 10 a 11% hoger, wat dan een temp in de band van 45 graden C betekent.
Alleen bij veel remmen kan de temp in band oplopen tot wel 100 gr C , waar natuurlijk wel een veel hogere druk toename bij hoort.
Dit doet mij vermoeden dat je vooral de achterbanden in de gaten heb gehouden, en dan moet je daar een hogere koude druk dan 65 psi/4,5 bar aanhouden om er voor te zorgen dat die binnentemp ongeveer dan 45 gr blijft en daarmee de druktoename 10 a 11% .

Ik wil je daar best bij helpen maar kijk ook eens hier onder naar de link naar artikel van mij in kennisbank, daar vindt je ook al veel.

Groeten van een eigenwijze zelf-benoemde bandendruk-specialist
( ja dat is ) Peter
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
kampertjes
Berichten: 1190
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Maximale bandenspanning WARM



Bericht door kampertjes »

Tja, wat je allemaal al niet moet weten om een weekje met je campertje op pad te gaan. voor je het weet ben je aan vakantie toe :bang:
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: Maximale bandenspanning WARM



Bericht door camilo »

Ellende met die dingen! Morgen een afspraak met de bandenboer om vier nieuwe all-seasonbanden te monteren. De bandenboer vroeg mij wel om zelf de sensors van de ventielen te halen. En nu begrijp ik waarom! Na nog geen jaar blijken ze muurvast te zitten en met een tang heb je nauwelijks grip, zeker niet als je de sensors niet wilt beschadigen. De sensors zijn deels van kunststof, deels van metaal en een tang kun je natuurlijk alleen op het metalen deel zetten. Maar dat deel is rond en glad, dus de tang heeft geen grip. Dat wordt waarschijnlijk dus slopen....
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Maximale bandenspanning WARM



Bericht door Kroppie »

dus voortaan voor het monteren van die dingen, de schroefdraad van het ventiel ff invetten, met vaseline, kopervet, teflonvet, o.i.d., en dan normaal vastdraaien.
als ze er op zitten ook de schroefdraad van de boutjes van de borgringen ,insmeren.
moet je eigenlijk met alle boutjes/moeren/schroeven doen die in weer en wind zitten.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: Maximale bandenspanning WARM



Bericht door camilo »

Ja, goede tip, jammer dat de gebruiksaanwijzing dáár niets over had gezegd. Nu draai ik zelfs het hele ventiel mee! Ben benieuwd of de bandenman er morgen raad mee weet. Die zal wel geen zin hebben in gezeur als hij de boel stuk maakt.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Maximale bandenspanning WARM



Bericht door Peter LMC »

Die bandenman zaag of knipt gewoon het oude ventiel er uit als de band er af is.
Alstublieft hier is tie. Mag je zelf weten wat je er mee doet.
Zet er dan met liefde een nieuw ventiel in en band weer er op en klaar.
Plaats reactie