Ideale bandenspanning zonder 'stuiteren'?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Paul Wijts
Berichten: 24
Lid geworden op: za 06 apr 2013, 9:58

Re: Ideale bandenspanning zonder 'stuiteren'?



Bericht door Paul Wijts »

Ik ben weer thuis na een stormachtig weekendje Domburg. Nu even ook naar de Conti's (Vancocamper) zomerbanden gekeken: 215/70/15 CP. Loadindex 109. Max PSI 69 (ik zat dus al boven dit maximum met mijn 5,5 bar!)
Nee de B578 is een gewone camper (3500kg.). Maar ik zal daar af en toe wel boven zitten.
Ik rijd meestal rond de 100 en als ik inhaal maximaal 120 km. Mooi zat.
Hoe kom ik achter de exacte asgewichten zonder weegbrug? Dus dat blijft een schatting. Die 2000 kg voor en achter is technisch toelaatbaar.
Is het een idee om naar all weather banden te switchen? Dan hoef ik niet te wisselen.
groet,
Paul.
Handyman2
Berichten: 400
Lid geworden op: vr 27 jul 2012, 19:13
Locatie: Landgraaf

Re: Ideale bandenspanning zonder 'stuiteren'?



Bericht door Handyman2 »

Jadatis schreef:@ handyman

Mijn gok is dat je MTM <>4200 kg is en je dus minimaal C1 rijbewijs hebt.
Is je camper dan als personen-auto ingeschreven ,mag je er op de Nederlandse snelwegen (indien gewone auto dat daar ook mag) 130km/u rijden.
... klopt staat op 4,25 ton en ik heb C1 rijbewijs. Ingeschreven als "personenauto", maar 130 km/u zal ik niet vlug rijden, alhoewel 120 km/u weleens voorkomt. Meestal 100-110 km/u.
Ook een minimum druk voor 140 km/u max snelheid (waar je geen minuut overheen gaat) uitgerekent.
Daarvoor de loadindex met 2 stappen verhoogd ( 160km/u-140km/u=20km/u/10km/u=2).
Daarbij nog zelfde gewichtsreserves.
Geeft voor MTA's voor 4 bar en achter 5,2 bar
voor je gegeven asgewichten voor 3,5 bar en achter 4,3 bar

Maar houdt er altijd mee rekening dat de drukmeter nooit 100% nauwkeurig is , en je moet altijd uitgaan van worst kaas scenario en dat is dat ie te hoge druk aangeeft (5 a 10% komt voor).

Spreadsheet geeft ook gewichtsverhouding voor/achter aan van 45%/55%, wat netjes is ,minimum 30% op voor-as van totaalgewicht wordt aangeraden.
... Deze camper heeft bij een lengte van 7,5 meter een relatief lange wielbasis van ongeveer 4,35 meter, en dat rijdt erg prettig, de iets grotere draaicircel neem ik voor lief. De overhang achter is relatief kort.
Stel ik dat mijn vermoede MTM van 4200 kg juist is ,en ik reken mijn campernorm uit, die is gewicht op voor-as = MTM min MTA achter= 4200 kg - 2400 kg= 1800 kg op voor-as , en zit dus aardig in de richting van je 1750kg.
Zou je meer vracht meenemen ,dus hoger totaalgewicht ,zal dat naar mijn inschatting alleen op achteras komen, dus bijvoorbeeld 200 kg bij totaalgewicht wordt achter 2350 kg en voor nog steeds 1750kg, samen 4100 kg.

Trek je eigen conclusies en doe ermee wat je wil.
Bedankt, erg informatief en het geeft me een beter inzicht in de verschillende factoren die meespelen, in wegligging, stabiliteit en draagvermogen.

Met vr. Groet, Daniel
Beter een Tramp in de hand, dan 10 in de lucht......
Hymer Tramp 698CL Maxi-Alko - 150 Multijet, EasyDrive Automatische koppeling, Alde-Arktis Pakket, Comfort Pakket, Solar, Votronic VCC 1212-45, 200AH Fraron LiFePO4 Lithiumaccu’s, Indel Kompressor koelkast, Caro Vision II, DVB-T, Zenec 620 met Waeco Dubbellenscamera, Model 2013
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1745
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:

Re: Ideale bandenspanning zonder 'stuiteren'?



Bericht door Jadatis »

Paul Wijts schreef:Ik ben weer thuis na een stormachtig weekendje Domburg. Nu even ook naar de Conti's (Vancocamper) zomerbanden gekeken: 215/70/15 CP. Loadindex 109. Max PSI 69 (ik zat dus al boven dit maximum met mijn 5,5 bar!)
Nee de B578 is een gewone camper (3500kg.). Maar ik zal daar af en toe wel boven zitten.
Ik rijd meestal rond de 100 en als ik inhaal maximaal 120 km. Mooi zat.
Hoe kom ik achter de exacte asgewichten zonder weegbrug? Dus dat blijft een schatting. Die 2000 kg voor en achter is technisch toelaatbaar.
Is het een idee om naar all weather banden te switchen? Dan hoef ik niet te wisselen.
groet,
Paul.
Lijkt me vreemd dat de Continental Vancocamper als maximum koude druk 69 psi aangeeft.
Heb ooit vernomen dat Continental bij deze banden, én de AT-druk aangeeft van 69 psi ,én de maximum koude druk van 80 psi=5,5 bar.
Zoek daar nog eens goed naar op de bandwang.
Meest staat er "Maximum load Single 1030 kg AT 69 psi ( cold)" en ergens anders iets als maximum cold pressure 80 psi.
Michelin geeft alleen de max koude druk van 80 psi aan en soms zelfs losstaand van maximum load AT 80 psi , verwarrend , maar dit hele max druk AT druk verhaal is opzich al verwarrend genoeg.

@ handyman

Zou het ook nog voor 120km per uur uit kunnen rekenen dan, en dan is een lagere druk nog verantwoord LI 121 wordt dan +4 =LI 125 voor die snelheid.
Maar de druk voor 160km per uur met de reserves die ik bijtel , zouden nog acceptabel comfort en grip moeten geven,en geven dan de ruimste reserves voor , drukverlies in de tijd, on-nouwkeuring te hoog aangeven van de drukmeter,gewichtsverschil R/L, verkeerd ingeschat gewicht, en wat ik nog vergeten mag zijn.
Als die druk dan zakt tot de waarden die ik voor 120 km/u zou uitrekenen, dan nog speling voor gewichtsverschil maar als de drukmeter te hoog aangeeft, is dan geen reserve meer voor. Dus mijn advies is druk vullen koud voor 3,7 en achter 4,6bar.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Paul Wijts
Berichten: 24
Lid geworden op: za 06 apr 2013, 9:58

Re: Ideale bandenspanning zonder 'stuiteren'?



Bericht door Paul Wijts »

Hartstikke bedankt voor al je werk en jullie reacties!
Paul.
Handyman2
Berichten: 400
Lid geworden op: vr 27 jul 2012, 19:13
Locatie: Landgraaf

Re: Ideale bandenspanning zonder 'stuiteren'?



Bericht door Handyman2 »

@jadatis
voor 3,7 achter 4,6 ....
Merci, voor het berekenen.

Gr. Daniël
Beter een Tramp in de hand, dan 10 in de lucht......
Hymer Tramp 698CL Maxi-Alko - 150 Multijet, EasyDrive Automatische koppeling, Alde-Arktis Pakket, Comfort Pakket, Solar, Votronic VCC 1212-45, 200AH Fraron LiFePO4 Lithiumaccu’s, Indel Kompressor koelkast, Caro Vision II, DVB-T, Zenec 620 met Waeco Dubbellenscamera, Model 2013
Plaats reactie