Wel of niet heavy duty schokbrekers?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Wel of niet heavy duty schokbrekers?



Bericht door AadenAnke »

Kroppie schreef:ik denk als je bij een garage of automaterialen zaak binnen loopt en vraagt naar veertrillingsdempers , dat ze dan een dokter bellen ,
gebruik de algemene bekende naam , weet iedereen wat er bedoeld word

jos
Dat denk ik zelf ook, maar we hebben in onze benamingen wel heel erg veel fouten zitten, denk eens aan de benaming versnellingsbak? Of van 1e versnelling. Zou dus vertragingsbak en 1e of grootste vertraging moeten heten. Alleen een echte overdrive is een versnelling. Verder niet echt interessant behalve als de benaming het begrijpen van de werking in de weg gaat staan. Zoals bij een schokbreker die echt alleen de vering maar remt.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
jochniew
Berichten: 255
Lid geworden op: za 09 jul 2016, 11:02

Re: Wel of niet heavy duty schokbrekers?



Bericht door jochniew »

Testen kun je het beste doen op een trilbank of valbank. Deze zijn te vinden bij de bandenhandel.
Heavy duty betekent in veel gevallen een extra stugge demping, bedoeld voor off-road of rally.
Sommige fabrikanten gebruiken die term ook voor zwaardere dempers, voor zwaardere voertuigen of zwaarder beladen voertuigen.
Zijn jouw schokdempers voor of achter versleten?
Bij achterdempers kun je nog denken aan koni load-a-justers, die hebben een extra veer voor meer draagvermogen. Maakt voor de demping niks uit.
Verder is er verschil in gas gevuld en normale. Beide hebben hydraulischeolie als dempingmiddel, alleen gas gevulde hebben gas ter ondersteuning, waardoor de demping sneller werkt. Ze reageren dus vlotter. Dit heeft geen invloed op het draagvermogen, wat veel mensen denken.
Als alleen je rubbers versleten zijn, dan kun je die los kopen bij de automaterialenzaak.
Als je gaat vervangen, kies dan voor een bekend merk, die hebben meestal een goede garantie.
Koni is nastelbaar, dus bij slijtage stel je ze een tandje zwaarder en kun je weer een tijd vooruit.
Het heeft geen zin deze zwaarder te stellen op voorhand.


Succes met je keuze.
Johan.
Don't worry, camper on!
Pilote Pacific 6900 obv Mercedes 312D automaat 1997;
Plaats reactie