flexibele zonnepanelen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: flexibele zonnepanelen



Bericht door Toon »

Wel een accu nemen die bij de lader past
Of de lader aan gaan passen bij de accu
Dit voor de levensduur van de accu
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
pethil72
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 06 nov 2013, 0:59
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: flexibele zonnepanelen



Bericht door pethil72 »

ja dat is waar ,als je een lithium accu hebt dan heb je ook een andere lader nodig..
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: flexibele zonnepanelen



Bericht door Toon »

Ook een Agm of een agm vlies hebben graag een hogere laadspanning
14,7 of 14,8 is heel normaal voor dat type accu
De meeste laders gaan maar tot zeg 14,4
En dat verkort de levens duur van de accu
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: flexibele zonnepanelen



Bericht door Kroppie »

ook voor een agm accu is het beter om een lader te gebruiken welke geschikt is voor de specifieke eisen van de gekozen agm accu .
verder is het niet zo dat een agm zonder meer het beste is , is wel de duurste maar daarom niet altijd de beste , weet eerst goed wat je er mee wil gaan doen , want de meeste voordelen van een agm komen vaak niet tot zijn recht bij campergebruik , daar is op het forum genoeg over te lezen
laat je goed voorlichten door een professionele accu verkoper ,

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: flexibele zonnepanelen



Bericht door Toon »

zijn er die Jos ??
professionelen accu verkopers
ik ben er altijd bang voor dat ze in hun eigen straatje adviseren en ook nog wat de koper wil horen
op het moment dat je altijd direct de 220 volt gebruikt op een camping of camperplaats is de simpelste accu al voldoende
sta je af en toe is zonder 220 zou een cel accu de volgende stap zijn
wil je hoofdzakelijk zonder de 220 staan waar dan ook
dan kun je gaan denken aan zwaardere accu's met bij behorende lader en zonnenpanelen
maar kijk maar is goed rond op camperplaatsen
veel hebben zonnepanelen en wat doen ze op het moment ze op een camperplaats komen
direct de 220 eraan en muntjes in de paal zodat ze stroom hebben
en dat terwijl ze een complete installatie op en in de camper hebben
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: flexibele zonnepanelen



Bericht door Kroppie »

daarom goed bedenken wat wil ik met een accu , en dan informeren en lezen , heb je gelezen en begrepen wat er staat , dan laat je je ook niet meer zo gauw om de tuin leiden door een verkeerde verkoper , die valt dan al heel gauw door de mand .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
pethil72
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 06 nov 2013, 0:59
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: flexibele zonnepanelen



Bericht door pethil72 »

nu ik zal je zeggen wat de bedoeling is , we hebben die flexibele dunne zonnepanelen besteld 4 x 100 watt en hopen dan dat we er genoeg aan hebben zonder walstroom voor een paar dagen [wanneer de zon schijnt natuurlijk] , de accu die al in de camper staat blijven we gebruiken voor 12 volt kleine dingen lampjes enz. maar...met die zonnepanelen hopen we 230 te kunnen gebruiken dus tv, waterkokertje enz. dus.welke .accu zou het beste zijn?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: flexibele zonnepanelen



Bericht door Kroppie »

ik heb 4 x 80w/p paneln op het dak liggen met 2x 230Ah accu .
er staat 24 uur een victron 12/1600/70 omvormer op voor een gewone keuken koelkast , s,avonds led verlichting, 2 a 3 uurtjes tv van35 watt , en met koken 1+- 10 minuten een magnetron , sta nooit aan de paal , ben wel altijd in z uifrankrijk ,dus volop zon

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: flexibele zonnepanelen



Bericht door Toon »

pethil72 schreef:nu ik zal je zeggen wat de bedoeling is , we hebben die flexibele dunne zonnepanelen besteld 4 x 100 watt en hopen dan dat we er genoeg aan hebben zonder walstroom voor een paar dagen [wanneer de zon schijnt natuurlijk] , de accu die al in de camper staat blijven we gebruiken voor 12 volt kleine dingen lampjes enz. maar...met die zonnepanelen hopen we 230 te kunnen gebruiken dus tv, waterkokertje enz. dus.welke .accu zou het beste zijn?
je gaat er dus een extra circuit er naast leggen wat niet verbonden wordt met het huidige systeem
de panelen komen op een extra accu pakket daar komt dus een omvormer op voor de 230 apparatuur te gebruiken???
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
pethil72
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 06 nov 2013, 0:59
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: flexibele zonnepanelen



Bericht door pethil72 »

Ja dat is de bedoeling of...kunnen we de accu van 80AH doorverbinden met een grote accu ja jegrijpt dat het voor ons allemaal nieuw is en ik ben de vrouw van peter hilly en peter wil niet zoveel domme vragen stellen maar..wat jos schrijf niu dat ziu ik ook wel willen groet hilly
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: flexibele zonnepanelen



Bericht door Kroppie »

vragen zijn nooit dom , daar krijg je antwoorden op , en die antwoorden maken je wijzer , al is dat vaak wat langdradig en saai , maar pik eruit wat je wil en komen daardoor meer vragen dan zijn er hier genoeg om je stukje bij beetje wijzer te maken op een bepaald gebied , maar verschuil je niet omdat je je vragen dom vind , je weet het antwoord op je vraag nog niet , maar dat is geen domheid .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: flexibele zonnepanelen



Bericht door Toon »

2 verschillende accu's qwa vermogen geven uit wat de minste kan leveren
meestal is het dan geen goed idee
dus doorkoppelen zou ik niet doen
dan is er natuurlijk de mogelijkheid om de apparatuur waar nu een adapter aanzit voor op de 230 aan te sluiten een kabeltje te zoeken of te maken voor op de 12 volt
zo kun je dus een veel minder zware omvormer plaatsen
heb je al is uitgerekend wat je aanpassing gaat kosten
je schrijft dat Jos zijn installatie wel interessant lijkt
ga daar dan is vanuit wat die kost
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: flexibele zonnepanelen



Bericht door Kroppie »

wat mijn installatie gekost heeft is niet interesssant voor een ander , allemaal 2e hands spul geweest voor een prikkie , alleen de accu,s nieuw , en de kabel en kabelschoenen .
belangrijkste is , van te voren bedenken wat je wil , dan weet je wat je nodig hebt , dan kun je bekijken wat het gaat kosten , en dan kun je ook gewicht bepalen .
zo maar iets doen gaat meestaal verkeerd .
dan word het te duur , te zwaar of teklein , eerst komt wat wil ik en wat ga ik er mee doen , mijn zware installatie komt voor uit de motorrace tijd , ik was de monteur en s,avonds moest er bij lamplicht gesleuteld worden , gelast worden , haakse slijper e.d , die zwaarte heb ik nu niet meer nodig , maar ja hij zit erin en werkt prima , dus zit ie er nog steeds in , wel makkelijk ,maar eigenlijk veel te zwaar (alleen accu,s al 124 kg , omvormer 18kg , 4 panelen a 12kg.).
dus vergelijken is geen doen , kijken wat je zelf nodig hebt is het eerste .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
pethil72
Berichten: 299
Lid geworden op: wo 06 nov 2013, 0:59
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: flexibele zonnepanelen



Bericht door pethil72 »

fijn jullie reactie, zal ze aan peter laten lezen , en voor ons is het de bedoeling om voor als we naar Frankrijk gaan vanaf April pas dan hebben we gezien dat je niet overal aan de walstroom kunnen en daar is het voor om dan vrij te kunnen staan , dus hoeven niet die zware wat Jos heeft ,wel fijn om dat te weten, onze camper is ook niet zo zwaar 2800 het is een Trigano 592 ....
Plaats reactie