Differentiaal-temperatuur-koelkastventilator-sturing

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8702
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Differentiaal-temperatuur-koelkastventilator-sturing



Bericht door seth_space »

Ik neem even aan dat je de vraag aan mij stelt..
Ik heb een schakelaar dus in die situatie verbruikt het niets.
Wanneer de print aanstaat zit er een led op met temperatuur aanduiding en led die oplicht als de schakeling actief is. Heb nog geen stroom gemeten dus over verbruik kan ik weinig zeggen. Volgens gegevens: Static current: ≤ 35MA, attract current ≤ 65MA
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
merallas
Berichten: 328
Lid geworden op: vr 16 mar 2007, 1:04
Locatie: regio Delft
Contacteer:

Re: Differentiaal-temperatuur-koelkastventilator-sturing



Bericht door merallas »

Hoewel ik ook ventilatoren met een t sensor ingebouwd heb om de condensor te koelen, heb ik niet de indruk dat ze veel effect hebben. Onlangs in Frankrijk 35 graden doorstaan, maar koelen geen probleem. Het aanzetten van de ventilator (ook handbediening mogelijk) had geen significant effect op de temperatuur. Mogelijk effect op het gas/stroom verbruik, wat echter weer niet zo makkelijk te meten is. Eigenlijk heb ik meer last van koud weer, want dan wordt de diepvries minder koud. Zou wel eens een objectieve meting willen zien waaruit het nut van een extra ventilator blijkt. Heb het ooit geprobeerd, maar het is lastig om allerlei omgevingsvariabelen uit te sluiten. Een en ander zal natuurlijk ook systeem afhankelijk zijn.
Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Differentiaal-temperatuur-koelkastventilator-sturing



Bericht door Arie55 »

Je raakt hier een teer punt aan, denk ik. Zelf heb ik die ventilatoren niet, maar wat ik ervan op foto's gezien heb, heb ik er twijfels bij dat het werkt. Op merendeel van die foto's was de luchtstroom kortgesloten (aangegezogen lucht is de uitgeblazen lucht)

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8702
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Differentiaal-temperatuur-koelkastventilator-sturing



Bericht door seth_space »

Fans monteren achter bovenste ventilatierooster. Zuigen lucht aan in kanaal en blazen dit naar buiten. Aangezogen lucht komt via onderste ventilatierooster binnen, stroomt langs warme delen en stijgt verder op in de stroming. Perfecte stroming en geen aanzuiging van vuile/warme lucht door groot verschil in hoogte tussen de twee roosters.
KK die het eerst moeilijk had bij grote buitentemperaturen koelt nu prima.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
reinolt
Berichten: 3892
Lid geworden op: ma 25 aug 2003, 19:16
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Re: Differentiaal-temperatuur-koelkastventilator-sturing



Bericht door reinolt »

Setjes zijn ook kant n klaar te koop. Ik heb dezeAfbeelding

De schakelaar kan uit, Manuel (handmatig aan op volle snelheid) of automatisch (snelheid afhankelijk van de temperatuur).
Gemonteerd achter het bovenste rooster.
Kost ca 40€. Mogelijk ook goedkoper te verkrijgen.
Trotse bezitter van een Adria Coral S 660 SL
I amsterdam AJAX de passie die in je zit
Afbeelding
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9187
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Differentiaal-temperatuur-koelkastventilator-sturing



Bericht door gjvonk »

In onze buscamper laten monteren. Werkt top!

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Buscamper fan
Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Differentiaal-temperatuur-koelkastventilator-sturing



Bericht door Arie55 »

Ook met de twee ventilator optie, zou ik er geen klap aan hebben. Het gat/rooster waar de ventilatoren naar buiten blazen is ong. 37cm breed. Dus op zijn minst 3 ventilatoren of de zijkanten dicht maken. Maar dat laatste is het paard achter de wagen spannen en zal je aldoor die ventilator(en) moeten laten draaien.
Voorlopig laat ik het voorwat het is.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8702
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Differentiaal-temperatuur-koelkastventilator-sturing



Bericht door seth_space »

Nee, juist niet alles dichtmaken en op de ventilatoren gokken.
Gewoon extra erbij plaatsen. De normale natuurlijke ventilatie zal er niet of nauwelijks door verstoord worden en alleen als de temperatuur het vraagt start je ze op. Het resultaat is een stevige naar buiten gerichte luchtstroom die via het onderste rooster de lucht aanzuigt.
Prima werkend systeem. Maar als je het niet nodig hebt moet je het niet doen.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Differentiaal-temperatuur-koelkastventilator-sturing



Bericht door Arie55 »

Ik verschil dan in mening met je. Als drie ventilatoren stil staan, kan er ook nog lucht circuleren. Als er nog opening naast 1 of 2 ventilatoren is, heeft een ventilator helemaal tot geen zin. Stromingstechnisch gezien, klopt er dan niks van.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
reinolt
Berichten: 3892
Lid geworden op: ma 25 aug 2003, 19:16
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Re: Differentiaal-temperatuur-koelkastventilator-sturing



Bericht door reinolt »

Zonder de ventilatoren ontstaat er een luchtstroom van koude lucht in door het onderste rooster naar warme lucht uit het bovenste rooster. Dat wordt door de ventilatoren alleen versterkt en er ontstaat geen andere luchtstroom. Ook niet door inlaat of aanzuiging bij het bovenste rooster. De uitstroom naast de ventilatoren van warme lucht blijft in stand en is sterker dan de zgn. dwarrelwind.
Kortom: het werkt.
Trotse bezitter van een Adria Coral S 660 SL
I amsterdam AJAX de passie die in je zit
Afbeelding
Gebruikersavatar
Grumble
Berichten: 2065
Lid geworden op: ma 16 jan 2012, 22:21
Locatie: Eibergen

Re: Differentiaal-temperatuur-koelkastventilator-sturing



Bericht door Grumble »

Arie55 schreef:Ik verschil dan in mening met je. Als drie ventilatoren stil staan, kan er ook nog lucht circuleren. Als er nog opening naast 1 of 2 ventilatoren is, heeft een ventilator helemaal tot geen zin. Stromingstechnisch gezien, klopt er dan niks van.

Arie
Hier verschil ik van mening met jou: Op mijn werkplek heb ik een losse ventilator staan die tijdens het solderen de dampen wegzuigen dus er is wel degelijk een luchtstroom met een enkele losse ventilator. Misschien niet optimaal, maar toch...

(even ter extra informatie: Als je soldeert zorgt je lichaamswarmte voor een opgaande luchtstroom zodat soldeer dampen altijd langs je neus gaan en een ventilator uit een pc voorkomt dit)
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: differentiaaltemperatuurkoelkastventilatorsturing



Bericht door Charm »

Dus nodig; 1 arduino, 2 NTC's, 2 weerstanden en 1 relais. €10,- aan materiaal.
Ik zou het relais vervangen door een Mosfet. Dan kan je de ventilator ook met pwm aansturen en nauwkeuriger regelen.
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    Gebruikersavatar
    Digiwalker
    Berichten: 2370
    Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
    Contacteer:

    Re: Differentiaal-temperatuur-koelkastventilator-sturing



    Bericht door Digiwalker »

    Even nog een kritische noot omtrent het gebruik van pc ventilatoren.
    De achterzijde van de koelkást staat in open verbinding met de buitenlucht. Deze lucht is voor de ventilatoren eigenlijk van een te slechte kwaliteit. De ene keer met een luchtvochtigheid van bijna 100% de andere keer een zilte lucht. M.a.w. ze zullen geen lange levensduur hebben. Corrosie op het stalen anker en uitdroging van de smering zullen het plezier snel beëindigen.
    Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
    johan1950
    Berichten: 1379
    Lid geworden op: ma 01 jul 2013, 13:01
    Locatie: Oosten des lands

    Re: Differentiaal-temperatuur-koelkastventilator-sturing



    Bericht door johan1950 »

    Ik heb nu een maand mijn Arduino regeling tot volle tevredenheid bedrijf.
    De regeling stuurt twee ventilatoren aan die direct achter het bovenste rooster zitten. De ventllatoren beginnen bij 25 graden collector temperatuur en draaien bij 35 graden 100%.
    Als de buitentemperatuur > 25 graden schuift het regelgebied mee naar boven.
    Doordat ik de collectortemperatuur continu kan monitoren is het effect van de ventilatoren duidelijk te zien als ik de regeling een tijdje uitzet en daarna weer aanzet.
    Bij stilstaande ventilatoren loopt bij windstil weer in het zonnetje de collector temperatuur op naar 35 - 40 graden. Als ik de regeling aanzet is de collector temperatuur bij een buiten temperatuur van 21 graden binnen 10 min terug naar 28 graden.
    De ventilatoren zijn dan teruggeregeld naar 50%.
    Het irritante gepiep van de PWM regeling heb ik geen last meer van omdat ik de PWM frequentie verhoogd heb boven de gehoorgrens.
    Bij een goede ventilatoropstelling is er absoluut geen sprake van kortsluitstromingen.
    Bij deze instelling is het in mijn koelkast bij de laagste stand 4 graden en in het vriesvak -22 graden.
    Johan en Ina Gols
    Plaats reactie