Differentiaal-temperatuur-koelkastventilator-sturing

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
bobbus
Berichten: 1585
Lid geworden op: wo 17 feb 2016, 17:11

Re: differentiaaltemperatuurkoelkastventilatorsturing



Bericht door bobbus »

goede oplossing en energiebesparend :cheers:
zonder wrijving geen glans
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19099
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: differentiaaltemperatuurkoelkastventilatorsturing



Bericht door Aloys »

blizard schreef:
Dus nodig; 1 arduino, 2 NTC's, 2 weerstanden en 1 relais. €10,- aan materiaal.
Is dat incl Ardunio?
Incl. Arduino-computer, lijkt me wel. Zo duur zijn die onderdelen niet...

Een Arduino UNO R3 ATmega328P CH340 Mini USB Board koop je al voor circa € 3,50 inclusief de verzendkosten van China naar Europa:
http://www.ebay.com/itm/NEW-UNO-R3-ATme ... 2189244970
Afbeelding

Ik maak er een leuke lichtkrant mee, een telegrafie(morse)-decoder met display etc. Maar ben nog wel een beginner op dit vlak... :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
johan1950
Berichten: 1377
Lid geworden op: ma 01 jul 2013, 13:01
Locatie: Oosten des lands

Re: Differentiaal-temperatuur-koelkastventilator-sturing



Bericht door johan1950 »

Ik had drie low-noise ventilatoren aangestuurd door een simpele thermostaat met de voeler op de condensor.
Was dus een simpele aan/uit regeling en de inschakelduur hoofdzakelijk afhankelijk van de buiten temperatuur.
Twee ventilatoren vervangen voor Artic F8 TC ventilatoren. Deze fans hebben een eigen voeler die het toerental regelt van 500 rpm bij 32 graden tot 2000 rpm bij 38 graden.
Met de voelers gemonteerd op de condensor is de regeling rustiger en heeft gemiddeld minder lawaai.
Johan en Ina Gols
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Differentiaal-temperatuur-koelkastventilator-sturing



Bericht door Going »

@Toine
Hier iets hoe alles begon
http://www.telegraaf.nl/buitenland/2663 ... rak__.html
Met wat je nu doet, is een echt leuk project. Ik ga proberen me na de volgende trip mezelf er meer in verdiepen.
Degene die vandaag het biertje koud heeft zal als ie lang genoeg leeft zijn biertje net zo lekker koud hebben in de toekomst maar dan in voordeliger energie, milieu kosten. Voor sommige mensen is het makkelijk het heden zogenaamd vast te houden als het beste. Toch zal men altijd morgen weer dingen bezitten die ze vandaag afdoen als onnodig.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
rvpost
Berichten: 155
Lid geworden op: za 05 nov 2011, 12:08
Locatie: Ronse / België

Re: differentiaaltemperatuurkoelkastventilatorsturing



Bericht door rvpost »

toine-s schreef:Ah, blijkbaar is een beetje uitleg nodig.
Ik heb achter de koelkast een ventilator gemonteerd om de condensor beter af te koelen.
Het idee van de ventilator is om de condensor effectiever af te koelen met een stroom lucht.
Dit gaat alleen wanneer de lucht temperatuur voldoende lager is dan de condensor temperatuur.

De thermostaat die de ventilatoren laat aanslaan heeft zijn meetpunt bij de condensor.
Als ik deze op een lage temperatuur instel, bijvoorbeeld 25 graden, dan draait de ventilator altijd wanneer de buitenlucht hoger dan 25 graden is.
Als ik hem op bijvoorbeeld 40 graden instel slaat de ventilator te laat aan en is dan minder effectief.
En s'nacht is het kouder dan overdag met als gevolg dat de ventilatoren deze zomer s'nachts even aansloegen om dan weer snel af te schakelen omdat de koudere buitenlucht de condensor snel afkoelt. En dat om de haverklap.
Ze zijn stil maar s'nachts hoor je ze toch.

Dus nu maar een schakeling gemaakt die het temperatuur verschil tussen de buitenlucht en de condensor meet en bij voldoende verschil (dwz wanneer de condensor voldoende warmer is dan de buitenlucht) de ventilatoren aanzet. En door maar 1 keer per minuut of zo te meten wordt het te snel aan en afschakelen voorkomen.

Ik gebruik een Arduino Nano, en 2 1k NTC's . Mbv van 2 2200ohm weerstanden wordt er een spanningsdeler gemaakt die via A0 en A1 uitgelezen wordt. Uit de uitgelezen waarde kan de weerstand van de NTC berekend worden. Het meeste werk kwa programmeren was het omrekenen van de weerstand naar de temperatuur omdat dit verband sterk non-lineair is. Een relais schakelt de ventilatoren.
Dus nodig; 1 arduino, 2 NTC's, 2 weerstanden en 1 relais. €10,- aan materiaal.

Is dit allemaal nodig: nee.
Maar het is leuk om te maken en het zal beter werken dan voorheen.
waarom gebruik je geen ds18b20 of dht22?
Gebruikersavatar
toine-s
Berichten: 788
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 6:51
Locatie: Waalre

Re: differentiaaltemperatuurkoelkastventilatorsturing



Bericht door toine-s »

rvpost schreef:
waarom gebruik je geen ds18b20 of dht22?
Die moest ik even opzoeken...

Had inderdaad ook gekund. En had ik misschien wel gekozen, minder programmeer werk.
Ze zijn wel veeeeeel duurder (relatief dan, absoluut kost het allemaal niet zo veel)
Maar ntc heeft toch paar voordelen: 2 aderige kabel nodig ipv 3 of 4: ik plaats er in tussen de ribben van de condensor en de andere bij het onderste rooster zodat deze geen last heeft van de warmte van de condensor of de schoorsteen.
En NTC's zijn heel robuust.

Voor een ander camper projectje wil ik nauwkeurig afstand meten, nauwkeuriger dan de ultrasound afstandmeters werken. Ik experimenteer nu met lineaire Hall sensoren (Honeywell SS495A1 Lineaire positiesensor 4.5 - 10.5 V/DC) en magneten maar misschien heb je een alternatief?
Blij met onze Phoenix op MAN chassis
Gebruikersavatar
toine-s
Berichten: 788
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 6:51
Locatie: Waalre

Re: Differentiaal-temperatuur-koelkastventilator-sturing



Bericht door toine-s »

misschien de ventilatoren met een mosfet en pwm aansturen....?
Steeds sneller totdat het temperatuur verschil constant is of afneemt.
Blij met onze Phoenix op MAN chassis
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Differentiaal-temperatuur-koelkastventilator-sturing



Bericht door bertt »

Het gaat mij boven mijn pet, maar ik heb er wel bewondering voor dat iemand dit in elkaar fietst. Bij mijn eerste camper had ik ook een automaat. Maar die ging ook wel eens s'nachts aan en dan werd ik wakker :D

Nu heb ik er een zelf gemaakt met een schakelaar naast de deur. Overdag bij warmte aan, s'nachts uit. :wink:

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Differentiaal-temperatuur-koelkastventilator-sturing



Bericht door Going »

toine-s schreef:misschien de ventilatoren met een mosfet en pwm aansturen....?
Steeds sneller totdat het temperatuur verschil constant is of afneemt.
Letop, sommige ventilatoren gaan fluiten (heel hoge tonen) bij pwm.
Ik bouwde een kookafzuiger met 5 PC ventilatoren. Gebruikte een led pwm, bij langzame touren gilde mijn vrouw, dat ze die hoge toon niet aan kon horen.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Differentiaal-temperatuur-koelkastventilator-sturing



Bericht door Hoofdnoorman »

Nog goedkoper als een Clixon. en volledig instelbaar.
Ik heb er maar 3 gekocht voor twee euro per stuk.

Afbeelding

http://www.ebay.com/itm/Heat-Cool-Temp- ... 2749.l2649
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Differentiaal-temperatuur-koelkastventilator-sturing



Bericht door Arie55 »

@toine-s
Zelf zou ik de binnen- en buiten temperatuur gemeten hebben met twee TMP36's, of een TMP36 en een BMP280. Dan is het verschil eenvoudiger te bepalen. Nu zie ik dat je een calibratietabel nodig hebt om de NTC een beetje lineair te trekken. Maar! het zou zomaar kunnen dat je die NTC's had liggen. :) [in later bericht lees ik waarom]
Je kan de code hier heel netjes publiceren met de optie 'Code'. Werkt als een tierelier. En ik wacht al met ongeduld naar je volgende "overbodige" projectjes. Heerlijk man, ga zo door! :thumbup:

@blizard
dat tientje is inderdaad de genoemde onderdelen. Exclusief het kastje waar het spul inzit, de ventilatoren en aansturing van die ventilatoren vanuit de arduino. Daarom is het zo leuk om ermee aan de gang te gaan. Hoewel ik zelf moet bekennen dat mij de zin erin een beetje ontgaat.

@Hoofdnoorman
ik herken het fenomeen! Een compleet printje dat goedkoper is dan dat ik zelf iets in elkaar gaat frotten. Voordeel, het werkt nog beter ook. En het werkt!

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Differentiaal-temperatuur-koelkastventilator-sturing



Bericht door Hoofdnoorman »

Ja Arie, ik weet wel zeker dat het werkt want ik heb ze niet voor niets besteld.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8593
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Differentiaal-temperatuur-koelkastventilator-sturing



Bericht door seth_space »

Absorbtie KK.
Meting boven achterzijde Koelkast via: (2 euro)
http://www.ebay.nl/itm/172159965906?ul_noapp=true

Gemonteerd aan binnenzijde van bovenste rooster: (17 euro)
https://nl.aliexpress.com/item/S-120-ca ... 15042.html

Bij een tempertatuur hoger dan 40 graden achter de KK slaan de fans in en je ziet meteen de tempertatuur dalen.

Kosten zijn minimaal en uitvoering een fluitje van een cent. Zo kun je de fans met (witte) tieraps strak en netjes bevestigen aan het rooster. Door de siliconen omhulling van de fans is dat meteen een trillingsarme ophanging.
Ik heb aan de binnenzijde een schakelaar gemaakt die het zaakje in en uit kan schakelen.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Differentiaal-temperatuur-koelkastventilator-sturing



Bericht door Arie55 »

Wat is het verbruik wanneer dit printje 'niets' hoeft te doen en de ventilatoren niet draaien?

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Plaats reactie