Thetford C3 spoelt soms goed en soms maar half rond

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Trevor
Berichten: 77
Lid geworden op: zo 03 apr 2005, 12:28
Locatie: Den Haag

Thetford C3 spoelt soms goed en soms maar half rond



Bericht door Trevor »

Beste camperaars,

Ik zie dat er al veel geschreven is over de diverse Thetford modellen. Ik heb het model c3 (uit 1994, met doorspoeling via een dompelpomp in de schoonwatertank). Nu spoelt ie bijna altijd maar half rond of nog minder. Soms spoelt ie echter wel ineens heel hard. Eerst dacht ik dat het was als de Hymer onder 220v stond. Dit is echter niet zo. Wel is het zo dat als ik de de spoelknop indruk het licht in de badkamer gaat flikkeren....
Heeft iemand een idee? Ik heb gelezen dat het eventueel met terugslagkleppen en verkalking te maken kan hebben, waar zou ik dan moeten kijken?

Als iemand in de buurt eventueel een goed adres heeft voor deze reparatie hoor ik het ook graag.

Bedankt alvast.

Vriendelijke groet,

Trevor
vrijheid=blijheid
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27489
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Thetford C3 spoelt soms goed en soms maar half rond



Bericht door Marco Polo »

Wel eens je watersysteem ontkalkt met citroenzuur ?
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24462
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Thetford C3 spoelt soms goed en soms maar half rond



Bericht door javanes »

Als je aan de "bus" van de reserve toilethouder trekt dan kom je bij de water aansluitingen.
Daar zit een elektrische klep die opengaat als je de spoelknop indrukt.
Daarin zit ook een filter in wat na verloop van tijd dicht slipt door kalk.
Die klep er uithalen en een nacht in een oplossing met citroenzuur leggen.
Het is een rotklus maar goed te doen voor iemand met kleine handen en een goede tang voor de veren van de slangeklemmen.
Wel oppassen dat de draden van je relais niet losgaan. Misschien eerst even opschrijven.

http://files.flipsnack.com/iframe/embed ... 1381111862

Bladeren tot je tegen komt "C3 Eletric valve"

En je kunt misschien in de waterleiding onder het toilet nog een opvoerpomp in de leiding opnemen.

En het is ook niet onverstandig om de pomp door een relais te laten schakelen en niet door die pietpeurige microswitches in de kranen. Die gebruik je dan om het relais aan te sturen.

De pomp zou ik ook eens los halen en een nacht in die oplossing met citroenzuur leggen, want volgens mij draait die ook niet zo soepel meer gezien het flikkeren van je verlichting.

Dergelijke dingen hebben nu ook eenmaal af en toe onderhoud nodig. :wink:
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Trevor
Berichten: 77
Lid geworden op: zo 03 apr 2005, 12:28
Locatie: Den Haag

Re: Thetford C3 spoelt soms goed en soms maar half rond



Bericht door Trevor »

hoi javanes,

bedankt voor je uitgebreide antwoord. Welk gedeelte van die elektrische klep zou ik in het citroenzuur moeten zetten? Of bedoel je alleen het filter in het zuur? qua zuur bedoel je dan dat zuur uit zo'n flesje knijpcitroentje?

groet trevor
vrijheid=blijheid
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27489
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Thetford C3 spoelt soms goed en soms maar half rond



Bericht door Marco Polo »

Gebruik de zoekfunctie eens. Staan wat tips in over ontkalken en de verhoudingen.
Je kan bij diverse zaken, ook online watervrij citroenzuur kopen waar je dan een oplossing van maakt.
isoplus
Berichten: 6394
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Thetford C3 spoelt soms goed en soms maar half rond



Bericht door isoplus »

Wat vaak de oorzaak is, het terugslagklepje van de pomp laat door. het systeem verliest dan druk en dat merk je bij het potje.
Eenvoudig te controleren: voordat je het potje spoelt doe je eerst even de kraan van het wasbakje open en weer dicht, direct daarna het potje spoelen! Heb je dan een krachtige straal dan is dus de terugslagklep het probleem.
dabbertje
Berichten: 79
Lid geworden op: za 23 mar 2013, 22:46

Re: Thetford C3 spoelt soms goed en soms maar half rond



Bericht door dabbertje »

Als de spoeling wel hard gaat, is dan de boiler gevuld? Bij ons (caravan) spoelt het toilet uit de centrale schoonwatertank, bij niet gevulde boiler spoelt het matig en bij een gevulde boiler zeer enthousiast :wink:


via Tapatalk
Met vriendelijke groet,
Daphne


Als je alles opschrijft wat je bezit, heb je een lijst
Als je alles opschrijft wat je beleeft, heb je een verhaal
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15366
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Thetford C3 spoelt soms goed en soms maar half rond



Bericht door Hoofdnoorman »

Behalve het, natuurlijk, ontkalken/schoonmaken van de afsluiter in het toilet (toegang idd via de rolhouder), is het wel geheel rond spoelen gewoon een reactie op de hogere waterdruk.
Jouw Hymer heeft een terugslagklep na de dompelpomp.
Op het moment dat de boiler aan staat, verwarmt hij het water en dit verwarmde water zet uit. Het overdrukventiel is pakweg 3 Bar. Het verwarmde water kan daar niet door en zal zich een weg terug zoeken via de koud-watertoevoerleiding richting tank. Ook daar stuit het op de terugslagklep. Het gevolg is dat het gehele systeem, na opwarming, een aanmerkelijke hogere druk heeft.
Op het moment dat je de WC doorspoelt (ook daar zit vaak ook nog een terugslagklep i.v.m. hygiëne) is de waterdruk extra hoog en zal hij enorm spoelen. Echter slechts 1 à 2 sec maximaal. Dan is de overdruk weg.

Deze overdruk komt ook wel voor als er niet water verwarmt wordt. Dan komt het doordat in koude periode de kranen het laatst zijn gebruikt en daarna de temperatuur (omgeving) op loopt.

Let wel, in sommige gevallen kun je dit controleren door even voor het spoelen even de wastafelkraan te laten lopen. De WC zal minder lang met die grote druk spoelen omdat de toevoerleidingen nu een lagere druk hebben. Echter, bij de aansluiting van de waterleiding van het Toiletsamenstel, zit dus nog een terugslagklep. Hierna komt er toch nog ca. 1,20 meter waterslang, waarin de druk nog hoog zal zijn.

Kortom dus: Een gewoon gevolg van gebruikte spoelmethode en dus niets om je ongerust over te maken.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
myway
Berichten: 15539
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Thetford C3 spoelt soms goed en soms maar half rond



Bericht door myway »

Verhouding voor ontkalken met citroenzuur voor een licht concentraat 25 gram op een liter en voor een zwaar concentraat 50 gram op een liter.
Citroenzuur is bijna niet meer verkrijgbaar in de winkel, maar wel via internet.
In kampeerwinkels is vaak wel de potjes van kemdirect verkrijgbaar met een inhoud van 400 gram in verhouding behoorlijk aan de prijs.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15366
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Thetford C3 spoelt soms goed en soms maar half rond



Bericht door Hoofdnoorman »

Even op het citroenzuur terug te komen.

Met verbijstering zag ik dat men dit gewoon in de schappen van de Duitse supermarkten heeft staan. Ik heb mij laten vertellen dat die van "Heitmann" het beste was.
Een halve liter zuiver citroenzuur voor € 1,29??

Waarom verbijstering? Nou, ik wilde voordelig bleekwater hebben voor mijn afvalwatertank. Dat kennen ze daar niet, alleen de dikbleek/WC reiniger van Domestoss, die gelijk 8 x zo duur is dan goedkoop bleekwater van de Aldi.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27489
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Thetford C3 spoelt soms goed en soms maar half rond



Bericht door Marco Polo »

Citroenzuur of citroen sap?
Zuiver citroenzuur is kristalvormig.

Heb het al gevonden:
Is concentraat met ongeveer 30% citroenzuur.
Is het zelf maken toch nog iets goedkoper
https://www.brouwmarkt.nl/citroenzuur-e ... -gram.html
Laatst gewijzigd door Marco Polo op di 26 jul 2016, 0:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15366
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Thetford C3 spoelt soms goed en soms maar half rond



Bericht door Hoofdnoorman »

Afbeelding

Op het etiket:

>33% Reine Citronsäure in Lebensmittelqualität. Dennoch bitte Sicherheitshinweise beachten.

En het werkt! Beter als Antikal o.i.d. Je ziet het kalk wegbruisen.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Trevor
Berichten: 77
Lid geworden op: zo 03 apr 2005, 12:28
Locatie: Den Haag

Re: Thetford C3 spoelt soms goed en soms maar half rond



Bericht door Trevor »

Beste Isoplus,

Ik heb jouw methode/oplossing getest en......inderdaad als ik de kraan van het wasbakje laat lopen, vervolgens afsluit en direct hierna de doorspoelknop van de Thetford WC indruk, spoelt ie mooi rond!!

Dit houdt dus volgens jou in dat het terugslagklepje van de pomp die in de watertank hangt niet goed meer afsluit/functioneert.
Waar bevindt dit terugslagklepje zich precies, hoe ziet het eruit, heb je er misschien een afbeelding van?
Waar is dit terugslagklepje te bestellen

Ik heb morgen een afspraak staan bij Giel caravans in Poeldijk. Zou die reparatie voor hun eenvoudig zijn? (en dus niet al te veel geld kosten? :)

Bedankt in ieder geval voor alle suggesties tot nu toe....

Groet ,

Trevor
vrijheid=blijheid
isoplus
Berichten: 6394
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Thetford C3 spoelt soms goed en soms maar half rond



Bericht door isoplus »

Trevor, het duidt in ieder geval op drukverlies. Nu is een dompelpomp een primitief geval, vooral in campers, het is een schroefvormig lichaam dat snel ronddraait in een buis.
Het ding kan weinig druk opbouwen en van zichzelf geen druk vasthouden, om dit "gebrek " te ondervangen plaatst men vaak (niet altijd) een terugslagklep vlak boven de pomp -uitlaat.
Je moet het ding dus zoeken in de tank boven de pomp, even de inspectiedeksel losmaken en je ziet de pomp hangen. De pomp moet dus verticaal hangen en niet horizontaal of scheef in de tank liggen, dan sluit de klep niet goed. De klep kan ook lekken door kalkaanslag, even ontkalken is dan de oplossing.
Als je het verhaal van Hoofdnoorman leest zal het je duidelijk zijn dat er nooit een constante druk in het systeem heerst, maar tussen de variabelen moet het goed kunnen werken.
Bij mij werkt het watersysteem met steeds dezelfde pomp al vanaf 2008, ik moet er wel bij zeggen dat onze tank nooit leeg staat(ook in de winter niet). Droog staan en dat langdurig geeft altijd weer opstart problemen, door loskomende aanslag of kalkafzetting. De pomp is er makkelijk uit te vissen en dus ook schoon te maken, even er op letten dat je de + en - niet verwisselt bij weer aansluiten.
Plaats reactie