Nu al? Wij gaan overmorgen nog voor anderhalve maand op stap met Euro 5.gjvonk schreef:Ik heb hem nu afgetankt in de stalling gezet.
Ervaringen gevraagd met de 2.2HDi in Citroën/Peugeot
Re: Ervaringen gevraagd met de 2.2Hdi in Citroën/Peugeot
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Re: Ervaringen gevraagd met de 2.2Hdi in Citroën/Peugeot
Stalling is op 8 km van huis, gaan in september en oktober nog twee keer voor een lang weekend. Dan gaat ie er weer uit vlak voor Kerst om 2 weken in Spanje te gaan 'overwinteren'. Wij zijn nl nog geen pensionado's jammer genoeg. Alhoewel, werken vinden we ook nog steeds leuk.
Buscamper fan
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Ervaringen gevraagd met de 2.2Hdi in Citroën/Peugeot
Nog maar eens een keertje het verschil is de 2.2 motoren.
Duratorq 2.2 en 2.3 (kettingdistributie): in alle bussen/campers die door Fiat zijn gemaakt. Dus: óók de Citroens en Peugeots.
DWA12 2.2 van PSA (riemdistributie): in diverse merken en typen personenauto's waaronder diverse Fords. Maar dus: nooit in campers.
Is er een reden om je ongerust te maken met een door Fiat gebouwde camper (of onderstel) mét die 2.2 Duratorq?
Misschien. Ik heb er nog niets over gelezen.
Logischer wijs lijkt het me op dit moment, dat dit alleen veroorzaakt wordt door verschillende in het motormanagement tussen de Fiats en de Fords. Zorg in elk geval ervoor dat je motormanagement voorzien is van de meest recente software update.
Ben je bereid wat kosten te maken voor meer zekerheid?
Laat dan uiteindelijk de 4 verbrandingsruimten visueel, op mogelijke schade inspecteren.
Dit kan met een micro camera via de opening in de cilinderkop voor de injectoren/verstuivers.
Wellicht zijn de kosten hiervan te beperken door dit gezamenlijk te laten doen (NKC?).
En vooral: Kijk zelf mee en neem het beeldmateriaal mee op een geheugendrager (usbstick).
Duratorq 2.2 en 2.3 (kettingdistributie): in alle bussen/campers die door Fiat zijn gemaakt. Dus: óók de Citroens en Peugeots.
DWA12 2.2 van PSA (riemdistributie): in diverse merken en typen personenauto's waaronder diverse Fords. Maar dus: nooit in campers.
Is er een reden om je ongerust te maken met een door Fiat gebouwde camper (of onderstel) mét die 2.2 Duratorq?
Misschien. Ik heb er nog niets over gelezen.
Logischer wijs lijkt het me op dit moment, dat dit alleen veroorzaakt wordt door verschillende in het motormanagement tussen de Fiats en de Fords. Zorg in elk geval ervoor dat je motormanagement voorzien is van de meest recente software update.
Ben je bereid wat kosten te maken voor meer zekerheid?
Laat dan uiteindelijk de 4 verbrandingsruimten visueel, op mogelijke schade inspecteren.
Dit kan met een micro camera via de opening in de cilinderkop voor de injectoren/verstuivers.
Wellicht zijn de kosten hiervan te beperken door dit gezamenlijk te laten doen (NKC?).
En vooral: Kijk zelf mee en neem het beeldmateriaal mee op een geheugendrager (usbstick).
Paul.
Re: Ervaringen gevraagd met de 2.2Hdi in Citroën/Peugeot
Vandaag mijn camper weer uit de stalling gehaald (een voormalige bloemenkas). Hij heeft daar stil gestaan vanaf 22-08-2016. Door mijn daglichtpaneel (140 Wp) hoef ik geen accu's los te halen en start hij ook na zo'n periode weer meteen.
Nog eens even gelet op het motorgedrag: na de koudstart rustig weggereden, snel op geschakeld (rond de 1.500 tpm) en na 3 km begon de temperatuur meter al te bewegen. Het nagelen / knikkeren was toen ook al verdwenen.
Nog eens even gelet op het motorgedrag: na de koudstart rustig weggereden, snel op geschakeld (rond de 1.500 tpm) en na 3 km begon de temperatuur meter al te bewegen. Het nagelen / knikkeren was toen ook al verdwenen.
Buscamper fan
Re: Ervaringen gevraagd met de 2.2Hdi in Citroën/Peugeot
Kan je het ook aan de inhoud van de motor weten welk type het is ?
Je heb namelijk twee type 2.2L motoren, één met 2198cc en één met 2186cc
Je heb namelijk twee type 2.2L motoren, één met 2198cc en één met 2186cc
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Ervaringen gevraagd met de 2.2Hdi in Citroën/Peugeot
De motor die in mijn Jumper zit, heeft volgens het kentekenbewijs een inhoud van 2.198 cc, een vermogen van 110 Kw (150 pk) en heeft een distributieketting. Zeker bij een koudstart zijn die wat langer lawaaiig dan motoren met een distributieriem. Het voordeel van de ketting is echter dat die niet vervangen hoeft te worden.
Buscamper fan
Re: Ervaringen gevraagd met de 2.2Hdi in Citroën/Peugeot
Even een update voor wie nieuwsgierig is hoe het nu verder gaat: ondertussen hebben we deze camper een jaar en hebben we er zelf 21.000 km mee gereden. Bij 68.000 km heeft hij zijn twee jaarlijks onderhoud gehad. Nu staat de teller inmiddels op 75.000 km. Ondanks de 7.000 verreden km kan ik nog geen olie verbruik ontdekken en sinds we merkdiesel tanken (bij toeval deze zomer ontdekt) is de motor zuiniger en stiller gaan lopen.
Motor modificaties: geen
Chassis modificaties: nieuwe voorveren (maatwerk) van Carsupport, stalen hulpschroefveren achter (maatwerk) van Carsupport.
Banden: nog steeds de af fabriek gemonteerde Continental Vanco Four Season 225/75/16R121 (fabriekssticker in de deuropening vermeldt exact deze bandenmaat) op de originele stalen 16x6j velgen, profieldiepte voor nu 5,5 mm en achter 7 mm.
Motor modificaties: geen
Chassis modificaties: nieuwe voorveren (maatwerk) van Carsupport, stalen hulpschroefveren achter (maatwerk) van Carsupport.
Banden: nog steeds de af fabriek gemonteerde Continental Vanco Four Season 225/75/16R121 (fabriekssticker in de deuropening vermeldt exact deze bandenmaat) op de originele stalen 16x6j velgen, profieldiepte voor nu 5,5 mm en achter 7 mm.
Buscamper fan
Re: Ervaringen gevraagd met de 2.2Hdi in Citroën/Peugeot
Update: net terug van een 6.000 km reis langs de Spaanse zuidkust, een deel van de Algarve en terug omhoog via Tarifa en de oostkust van Spanje, gevolgd door de beklimmingen in de A75 in Frankrijk. Een fantastische reis (met een nieuwe natte startaccu van 100Ah), een gemiddeld gebruik van 11,4 l/100 km, waarbij zeker 4.000 km op snelwegen is afgelegd met snelheden van 120 max (België, Spanje en Portugal) en 130 max (NL en Frankrijk). Geen gerammel als de motor eenmaal op temperatuur is, ook niet als we bij het invoegen incidenteel eens 'doortrekken' in een versnelling tot >3.100 rpm (=>100 km/u in versnelling 4 van 6). Geen zichtbaar olieverbruik. Totale km stand nu: 82.000. Ik ga nu uit veiligheidsoverwegingen (vanwege leeftijd en naderende minimum profieldiepte van 4 mm om nog als winterband aangemerkt te worden) uitkijken naar een aanbieding om de banden te vernieuwen (Continental 4 Season 225/75/R16 120/121, of 4 season 2...)
Buscamper fan
Re: Ervaringen gevraagd met de 2.2Hdi in Citroën/Peugeot
Die nieuwe accu deed het hem natuurlijk!
Die 11 liter/100 km haal ik met onze alkoof ook, maar niet met 120 tot 130 km/u.
Die 11 liter/100 km haal ik met onze alkoof ook, maar niet met 120 tot 130 km/u.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Re: Ervaringen gevraagd met de 2.2Hdi in Citroën/Peugeot
Hallo ,
Ik wil graag een citroen jumper 2.2 hdi uit juli 2016 kopen .96 kw
Weet iemand of deze een riem of ketting heeft?
Ik kan werkelijk geen zinnig antwoord vinden op welk forum dan ook!
Ben heel benieuwd of iemand dit zelfde type heeft als ik wil aanschaffen.
Erg bedankt alvast
Ik wil graag een citroen jumper 2.2 hdi uit juli 2016 kopen .96 kw
Weet iemand of deze een riem of ketting heeft?
Ik kan werkelijk geen zinnig antwoord vinden op welk forum dan ook!
Ben heel benieuwd of iemand dit zelfde type heeft als ik wil aanschaffen.
Erg bedankt alvast
Re: Ervaringen gevraagd met de 2.2Hdi in Citroën/Peugeot
@Rinus67, Dit voertuig heeft een Distributieketting
Groet Kasper
Groet Kasper
VanNicholas Zephyr Titanium
Re: Ervaringen gevraagd met de 2.2Hdi in Citroën/Peugeot
Hoi Kasper , dat is een snelle reactie, dank hier voor.
Heb jij iets van een site waar ik dit kan vinden betreft deze auto. Ik heb wel de boekjes instructies gevonden maar de echte specificaties niet.
Heb jij er ook zo een?
Heb jij iets van een site waar ik dit kan vinden betreft deze auto. Ik heb wel de boekjes instructies gevonden maar de echte specificaties niet.
Heb jij er ook zo een?
Re: Ervaringen gevraagd met de 2.2Hdi in Citroën/Peugeot
@Rinus67,
GjVonk geeft hierboven op 17 okt 2016. al antwoord op jou vraag.
En ja ik heb een Citroën Jumper 2013 2.2 HDI 150pk. Km 115000
Met ja een distributieketting en naar alle tevredenheid.
Groet Kasper
GjVonk geeft hierboven op 17 okt 2016. al antwoord op jou vraag.
En ja ik heb een Citroën Jumper 2013 2.2 HDI 150pk. Km 115000
Met ja een distributieketting en naar alle tevredenheid.
Groet Kasper
VanNicholas Zephyr Titanium
Re: Ervaringen gevraagd met de 2.2Hdi in Citroën/Peugeot
Beste Rinus: ik ken die motor als betrouwbaar. Daar moet ik wel bij vertellen dat een dieselmotor gevoelig is voor een juiste behandeling.
Na een koude start direct wegrijden, maar voor het opschakelen de toeren niet boven de 2.000 laten komen. Gaat de temperatuur meter lopen kun je de motor gaan laten werken. Eenmaal op bedrijfstemperatuur laat hem dan zeker in een per definitie zware camper werken. Vergeet het nieuwe rijden, om soepel door te accelereren na opschakelen zorgen dat de motor na het opschakelen nog boven de 2.000 toeren zit (betekent doortrekken in versnellingen tot minimaal 2.800 toeren). Klimmen in de bergen: bij voorkeur nooit onder de 2.200 toeren. Kom je daaronder? Terugschakelen. Lange snelwegklimmen: liever in 4 met 100 km/u dan in 5. De zesde versnelling gebruik je het beste nooit bij klimmen of afdalen.
We hebben nu een Jumper met de 2.179 cc Euro 6 motor van 121 Kw. Met een 6 bak met langere versnellingen. Die behandel ik net zoals hierboven beschreven. En ook dat is een fijne, alerte en rustig lopende motor.
Voordelen: geen vervuiling van gasklephuis, egr klep en roetfilter. Oh ja: premium diesel tanken en afgetankt stallen helpen ook om de motor schoon te houden.
Na een koude start direct wegrijden, maar voor het opschakelen de toeren niet boven de 2.000 laten komen. Gaat de temperatuur meter lopen kun je de motor gaan laten werken. Eenmaal op bedrijfstemperatuur laat hem dan zeker in een per definitie zware camper werken. Vergeet het nieuwe rijden, om soepel door te accelereren na opschakelen zorgen dat de motor na het opschakelen nog boven de 2.000 toeren zit (betekent doortrekken in versnellingen tot minimaal 2.800 toeren). Klimmen in de bergen: bij voorkeur nooit onder de 2.200 toeren. Kom je daaronder? Terugschakelen. Lange snelwegklimmen: liever in 4 met 100 km/u dan in 5. De zesde versnelling gebruik je het beste nooit bij klimmen of afdalen.
We hebben nu een Jumper met de 2.179 cc Euro 6 motor van 121 Kw. Met een 6 bak met langere versnellingen. Die behandel ik net zoals hierboven beschreven. En ook dat is een fijne, alerte en rustig lopende motor.
Voordelen: geen vervuiling van gasklephuis, egr klep en roetfilter. Oh ja: premium diesel tanken en afgetankt stallen helpen ook om de motor schoon te houden.
Buscamper fan