Eerste Transit 2.2Tdci die het begeeft met software update

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Hymer572
Berichten: 761
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 20:59
Locatie: Apeldoorn

Re: Eerste Transit 2.2Tdci die het begeeft met software upda



Bericht door Hymer572 »

op dat punt sta ik nu ook .
hij loopt goed maar wil straks niet halverwege frankrijk staan met shit .
ga me nog maar eens beraden wat te doen .
Groet,

John uut Apeldoorn.
Gebruikersavatar
HansHa
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 01 mei 2016, 23:01

Re: Eerste Transit 2.2Tdci die het begeeft met software upda



Bericht door HansHa »

Beste forum lezers,
:-B :clap: :lolno: hierbij wat leuke gezichtjes vanuit een warm Spanje. Ons gereviseerde Fordje heeft inmiddels 6000km gelopen met de oude verstuivers en het nieuwe draaigedeelte. Gelukkig hebben wij nog steeds het gevoel dat het nieuwe torretje de investering waard was. Wat loopt dat mooi en wat is ie berensterk Inmiddels heeft ons campertje alle weersinvloeden, zoals stevige tegenwind, regen en zengende hitte doorstaan. Ook tegen een stevige klim ziet hij niet op en sleurde ons zonder problemen tegen elke berg op. Wat een heerlijk gevoel. Ik geef echter toe dat wij onrweg weL anders zijn gaan kijken naar die vele soortgenoten. WAt rijden er ook veel Ford Campers rond zeg.. ALs met al heeft ons Fordje 600 cc olie verduikt tijdens die 6000km. GEen zwarte rookpluimen waargenomen, op 1 moment na, toe wij behoorlijk zwaar vanuit stilstand tegen een stijle helling op moest trekken. IK koop dat dit normaal is :D Al met al. Wij zijn nog niet thuis, maar toch alvast een tussenstand De verstuivers lijken dus nog steeds geen problemen te geven, ondanks het fijt dat ze niet vervangen zijn.
Hymer572
Berichten: 761
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 20:59
Locatie: Apeldoorn

Re: Eerste Transit 2.2Tdci die het begeeft met software upda



Bericht door Hymer572 »

ik ga het morgen horen in soesterberg hoe het ervoor staat na de verstuivertest.
de motor loopt goed dus bent benieuwd :thumbup: :thumbdown:
Groet,

John uut Apeldoorn.
Hymer572
Berichten: 761
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 20:59
Locatie: Apeldoorn

Re: Eerste Transit 2.2Tdci die het begeeft met software upda



Bericht door Hymer572 »

conclusie in soesterberg :verstuivers niet fijn eentje was zelfs zeer slecht .
dus 4 nieuwe erin . :silent:
morgen richting frankrijk normandie enz .
motortje loopt net als voor die tijd prima ,maar nu ik weet dat het ok is rij ik iets geruster rond .
Het lijkt erop dat er geen problemen met de motoren (meer) zijn ik lees er weinig meer over .
Groet,

John uut Apeldoorn.
Gebruikersavatar
Ruud-572
Berichten: 1516
Lid geworden op: za 01 jun 2013, 10:02
Locatie: Koggenland

Re: Eerste Transit 2.2Tdci die het begeeft met software upda



Bericht door Ruud-572 »

Hymer572 schreef:conclusie in soesterberg :verstuivers niet fijn eentje was zelfs zeer slecht .
dus 4 nieuwe erin . :silent:
En John, ook 1500 euro lichter? Zoiets was ik ook kwijt bij Carrec voor 4 nieuwe verstuivers...

Mijn motor ging er overigens beduidend beter door lopen, en in Noorwegen ging het rijden in de bergen ook een stuk soepeler dan ik gewend was.
Carado I-338, Fiat 160 pk automaat, model 2021

Ingeruild:
Hymer Exsis-572 (01-2013 - 09-2020)
richbran
Berichten: 108
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 0:14
Locatie: Omg Veenendaal

Re: Eerste Transit 2.2Tdci die het begeeft met software upda



Bericht door richbran »

Net terug van een lange (NKC) reis door de Balkan/Griekenland. Veel extra kms gereden zodat de dagteller op 8100km stond bij terugkeer, op een totaal van 77000km. Bj 2008/LMC bak.
Heb ik in het verleden bij hellingen (veelal met een zware kar er achter) wel eens zo'n terugval naar de basic mode gehad (met een uit/aan zetten te verhelpen, kan zelfs rijdend), nu niet één keer problemen ondervonden.
Terwijl we toch veel bergen gereden hebben, bvb in Albanië en de verdere kustroute richting Triëste. En ook de Pordoi pas nog even dwars door de Dolomieten genomen.
In Griekenland ook bergen gehad met hoge buitenlucht temperaturen en hier en daar echt lange klimmen.

Maatregelen:
Ik heb voorafgaande aan de reis een paar keer "dure" diesel getankt, onderweg steeds de betere pompstations uitgezocht die een extra kwaliteit diesel verkochten.
De update heb ik laten uitvoeren, scheelt een stuk met minder vaak afslaan als je soms iets te gehaast de koppeling laat opkomen.
Belangrijkste echter is dat ik nu veel sneller terugschakel, ik laat de motor niet echt meer werken zo onder de 2500 rpm, dus liever richting de 2800/3000 als er gesleurd moet worden. Dan hoeft de turbo niet zo vaak en hard bij te zetten.
Olie verbruikt hij geen drup.

Het is natuurlijk niet de oplossing, normaal mag een diesel bij lagere toeren best belast worden. Maar het scheelt enorm, althans bij mij om dat niet meer te doen.

Ik heb nu wel beslist dat we deze camper goed blijven onderhouden en hem "af rijden", op dit moment zie ik geen mogelijkheid om hem redelijkerwijs te verkopen, ik heb niet eens een poging gedaan.
Hij is nu 8 jaar en zelf ben ik 64 dus als wij het in goede gezondheid mogen beleven en de Trans houdt het vol, dan moeten we nog wel een jaartje of 10 vooruit kunnen en dan zien wel wel weer verder of het nog past in ons leven.

Richard
Vrgr,

Richard
isoplus
Berichten: 6342
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Eerste Transit 2.2Tdci die het begeeft met software upda



Bericht door isoplus »

Goed besluit Richard, ik kocht in 2007 een maandagochtend camper, geen land mee te bezeilen.
We zijn inmiddels bijna in 2017 en we willen het bakkie gewoon oprijden en dat lijkt prima te lukken.
Er komen krassen op en deuken in maar dat maakt ons niets uit, lekker makkelijk en minder stress de restwaarde is opeens niet belangrijk meer omdat er geen tweede eigenaar zal komen als het aan ons ligt.
Gebruikersavatar
HansHa
Berichten: 25
Lid geworden op: zo 01 mei 2016, 23:01

Re: Eerste Transit 2.2Tdci die het begeeft met software upda



Bericht door HansHa »

Dag volgers, hierbij een update. Mijn Ford motor gaat voor zijn eerste kleine beurt en heeft inmiddels 10.000km trouwe dienst achter de rug. De motor loopt als een zonnetje. Gelukkig is er in het afgelopen jaar de nodige ophef geweest via Kassa en de NKC m.b.t. de Ford 2.2 TDCI probleemmotor. Ik hem mijn gehele verhaal ingeleverd bij de NKC en bij Ford Nederland en hoop nog steeds op een coulanceregeling vanuit Ford. Voor dit seizoen zou Ford Nederland met een regeling over de brug komen, om de gedupeerden en "nog niet" gedupeerden het vertrouwen terug te geven in hub Ford Transit. Ik zuig het echt toe als Ford ons als Ford Transit 2.2 TDCI probleemmotoren tegemoet gaat komen en openheid van zaken gaat geven. Er is inmiddels heel veel bekend, binnen de grenzen van de Europese Unie m.b.t. deze materie. Zo moeilijk moet het dus niet zijn lijkt mij. Komende maandag ben ik uitgenodigd bij de NKC om informatie te delen. Daarbij hoop ik ook dat er belangrijke stappen genomen gaan worden, die zowel gedupeerden als Ford probleemmotor bezitters weer het vertrouwen in deze motor terug gaan geven. Het lijkt mij juist een slechte zaak als iedereen nu spontaan verstuivers gaat vervangen, dit terwijl helemaal niet zeker is dat dit de oplossing zal zijn. Mijn verstuivers waren immer getest en goed bevonden, nadat mijn motor in de soep was gelopen. Ik hoop dus nog steeds op een regeling die gewoon het vertrouwen terug geeft aan iedere Ford bezitter, die een probleem motor heeft. Transparantie en duidelijke communicatie lijkt mij in deze het sleutelwoord, voor zowel de camperbezitters als de Ford camper verhuurders/verkopers. Het kan toch niet zo zijn dat zo'n fijn product door deze negatieve spiraal uit ons zichtveld gaat verdwijnen. Ondanks de valse start ben ik inmiddels dik tevreden met deze fijne combinatie. Het feest zou compleet zijn als Ford hierbij mij ook nog tegemoet gaat komen m.b.t. de geleden schade. Wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6189
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Eerste Transit 2.2Tdci die het begeeft met software upda



Bericht door rongreven »

Heel veel succes maandag. :hug: :cheers:
Groet, Ron Greven
richbran
Berichten: 108
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 0:14
Locatie: Omg Veenendaal

Re: Eerste Transit 2.2Tdci die het begeeft met software upda



Bericht door richbran »

Na afgelopen sept/okt een tour naar Griekenland gemaakt te hebben (8500km) met slechts één keer een terugval naar de safe mode (turbo uit), is het nu weer mis.
Ik zit in Spanje en heb afgelopen weekend een rit van zeg maar Alicante naar Segovia (nabij Madrid) gemaakt, 550km enkele reis.
Mét een aanhanger er achter. Madrid ligt hoog dus de heenreis was veel gemiddeld stijgen, temperaturen tussen de 25 en 28 graden. Rugwind wat wel lekker was voor het brandstof verbruik maar niet voor de koeling, alhoewel de watertemperatuur nooit vanuit de middenstand geweest is.
Alles bij elkaar wel 7-8 keer de terugval gehad, uiteraard met klimmen. En dat terwijl ik erg voorzichtig reed en de toeren tijdens klimmen ruim boven de 2500 RPM heb gehouden. Ging dat later nog verhogen naar 3000 en toen werd het resetten minder. Ik heb onderweg ook weer de betere diesel getankt.
Onderweg ook steeds ff de motor laten nadraaien voordat ik hem af zette.
Komende week ben ik weer terug in NL en dan maar eens overleggen met de garage want zo is het geen doen. Ik weet niet in hoeverre ze de turbo kunnen controleren....
Vrgr,

Richard
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Eerste Transit 2.2Tdci die het begeeft met software upda



Bericht door hathi »

Richard,het kan ook best een beveiliging zijn,doordat de temperatuur zo oploopt,je verlangt ook nog al wat van zo,n lichte motor,temperatuur 28/29 graden,steeds klimmen,met fikse stijgingen,en Dan ook nog met aanhanger,over al het gewicht nog niet gesproken,het houd natuurlijk een keer op
Hans
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6189
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Eerste Transit 2.2Tdci die het begeeft met software upda



Bericht door rongreven »

richbran schreef:Na afgelopen sept/okt een tour naar Griekenland gemaakt te hebben (8500km) met slechts één keer een terugval naar de safe mode (turbo uit), is het nu weer mis.
Ik zit in Spanje en heb afgelopen weekend een rit van zeg maar Alicante naar Segovia (nabij Madrid) gemaakt, 550km enkele reis.
Mét een aanhanger er achter. Madrid ligt hoog dus de heenreis was veel gemiddeld stijgen, temperaturen tussen de 25 en 28 graden. Rugwind wat wel lekker was voor het brandstof verbruik maar niet voor de koeling, alhoewel de watertemperatuur nooit vanuit de middenstand geweest is.
Alles bij elkaar wel 7-8 keer de terugval gehad, uiteraard met klimmen. En dat terwijl ik erg voorzichtig reed en de toeren tijdens klimmen ruim boven de 2500 RPM heb gehouden. Ging dat later nog verhogen naar 3000 en toen werd het resetten minder. Ik heb onderweg ook weer de betere diesel getankt.
Onderweg ook steeds ff de motor laten nadraaien voordat ik hem af zette.
Komende week ben ik weer terug in NL en dan maar eens overleggen met de garage want zo is het geen doen. Ik weet niet in hoeverre ze de turbo kunnen controleren....
Dit is in één maand de 3e die vermogenverlies heeft in Spanje, inclusief mezelf.
Toeval bestaat niet, maar Richard, lees het onderstaande draadje ook eens door.
Kan verhelderend werken.
viewtopic.php?f=3&t=8459663&hilit=Wastegate&start=0
Groet, Ron Greven
richbran
Berichten: 108
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 0:14
Locatie: Omg Veenendaal

Re: Eerste Transit 2.2Tdci die het begeeft met software upda



Bericht door richbran »

Na terugkeer uit Spanje moest er toch een grote beurt gedaan worden en in overleg met de garage is de turbo verwisseld voor een overhaulde.
Dat had nog even wat voeten in de aarde want de eerste begaf het al na 100m rijden (door de garagist zelf), een hoop gefluit als indicatie. Je zou toch denken dat die revisie bedrijven een testje doen of zoiets? :(
Dus alles weer los (3 uur werk) en een andere er op (3uur werk).
Rekening moet nog komen.....

Maar nu een retourtje naar Mönchengladbach er op zitten, met kar en in heet weer en geen centje pijn. OK, geen heuvels gehad.
Km stand is 86000, maar de eerste keer vermogensdrop had ik al binnen 1 jaar na de aanschaf (Dld import, 25000km).
Je hoort hem nu wel iets nadrukkelijker regelen (of ben ik nu alerter?), mja, met de radio aan hoor je niks :)

Nogmaals, ik rij privé een normale Transit, die is inmiddels 15 jr oud, 260.000 km en geen centje pijn gehad met de motor, een 2.0 Duratorq. Gebruikt geen drup olie. Verstuivers nog nooit er uit geweest. Ook daar trek ik die kar wel eens mee, ook in de bergen.
Dat was mede de reden om met vertrouwen de Transit/LMC te kopen, ik dacht wederom een goed Ford product te kopen...
Vrgr,

Richard
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Eerste Transit 2.2Tdci die het begeeft met software upda



Bericht door seth_space »

Hymer572 schreef:wel heel ver van het topic .
maar als die Mercedes blokken al die mishandelingen doorstaan is het wel goed spul
De meest sprinters zijn dan inderdaad al gesneuveld door roest. :bow:
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Plaats reactie