Hefbed Hymer gaat zwaar omhoog?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Lord Ruud

Hefbed Hymer gaat zwaar omhoog?



Bericht door Lord Ruud »

Even een vraag over mijn hefbed .
Bij de aankoop vond ik al dat het bed vrij zwaar omhoog ging er was aan de voorkant zelfs aan beide zijden een schuif aangebracht om de voorkant omhoog te houden .
Er zijn toen door de dealer netjes twee nieuwe gasveren 2200 newton per stuk vervangen.
Maar het heeft weinig nut gehad , helaas.
Nu weet ik het even niet , moet ik zwaardere gasveren gaan monteren ? en hoeveel moet ik dan gaan plaatsen ?
Of zit er iets niet goed in het mechanisme ? wat dan ?

Heeft iemand dit probleem al een meegemaakt ?

Groeten , Ruud
PADEKA
Berichten: 478
Lid geworden op: ma 02 jul 2007, 23:27
Locatie: Stadskanaal

Re: Hefbed Hymer gaat zwaar omhoog ???



Bericht door PADEKA »

Gasveren zijn goed,echter de constructie klopt niet.Je ziet ook veel aluminium slijpsel liggen.De gasveren gaan nl niet in een rechte lijn omhoog en gaan scheef in.Dit is ook de reden dat deze constant stuk gaan.Ik had bij mijn camper de constructie veranderd.De lange armen een knik in gemaakt en verstevigd.De pennen waar de ogen van de gascilinders zitten verbreed,waardoor deze recht in en uit gaan.Na de ombouw ging het bed heel licht omhoog.

Paulus
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: Hefbed Hymer gaat zwaar omhoog ???



Bericht door camilo »

Ken het probleem. In de loop der jaren ging het bed steeds "zwaarder". Vorig jaar voor het eerst alle scharnierpunten geolied en het bed gaat weer soepel. Het was ook hoog nodig want de scharnieren waren droog, getuige het resulterende metaalslijpsel. Om bij alle scharnieren te kunnen komen moest ik eerst het vast aan het bed en plafond bevestigde gordijn verwijderen. Dat was eigenlijk nog het meeste werk, maar ook een mooie gelegenheid om het even in de was te gooien.
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Hefbed Hymer gaat zwaar omhoog?



Bericht door Arie55 »

Heb er even een foto van bijgezocht, babbelt wat makkelijker. Na het verwijderen van de 'tent', vind je aan beide zijde boven besproken mechanismen.
Op het forum alhier is, meen ik, dit onderwerp een keer voorbij gekomen. Maar hoe zwaar, is zwaar gaan? Als het matras zo'n loeizwaar ding is, kan ik me iets bij voorstellen. Als er geen matras in ligt, zou die toch bijna vanzelf moeten gaan.

Afbeelding

Op zich is die 44kg niet erg veel, maar gezien de driehoek zou er weinig hefkracht van overblijven.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Hefbed Hymer gaat zwaar omhoog?



Bericht door Camperic »

Ik herken het probleem.
Het bed ging onderweg steeds zwaarder omhoog en vervolgens ging het niet meer naar beneden :shock: . Gelukkig ontdekten we dat bij het schoonmaken van de camper nadat we een weekje weg waren geweest. Wanneer dat enkele dagen eerder was gebeurd dan hadden de kinderen bij ons in bed moeten slapen en dat bed is met 1,30m al aan de krappe kant voor ons beiden ::). Ik vond toen ook een moer in de hoek boven op het dashboard. Die bleek van de bout waar de veer mee vast zit :-? . Check dus even de bouten en moeren van de bevestiging :idea:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
AbelWei
Berichten: 198
Lid geworden op: di 15 jun 2010, 3:55

Re: Hefbed Hymer gaat zwaar omhoog?



Bericht door AbelWei »

Samenvattend zou het opnieuw invetten van de scharnieren en vervangen van de gasveren de oplossingen zijn?

Hoe weet ik dat de gasveren kapot/versleten zijn of te slap zijn?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Re: Hefbed Hymer gaat zwaar omhoog?



Bericht door Marius »

Als het bed erg zwaar omhoog gaat maar wel erg snel naar beneden komt zijn de gasveren wel aan vervanging toe.
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Hermes
Berichten: 1989
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 17:50
Locatie: Helden (Peel en Maas)

Re: Hefbed Hymer gaat zwaar omhoog?



Bericht door Hermes »

https://www.hollandcamperservice.nl/

Je kunt met dit bedrijf contact opnemen en vragen hoe dat zit. De eigenaar is voormalig chef van Hymer Nederland dat bedrijf is opgeheven. Hij is daarna een eigen bedrijf begonnen.
jet55
Berichten: 460
Lid geworden op: zo 13 jan 2013, 10:06

Re: Hefbed Hymer gaat zwaar omhoog?



Bericht door jet55 »

Ik had hetzelfde probleem
Twee nieuwe gasveren erop gezet
Pakweg 100 euro
Daarna ging het bed met twee vingers omhoog :bow:
Jet
AbelWei
Berichten: 198
Lid geworden op: di 15 jun 2010, 3:55

Re: Hefbed Hymer gaat zwaar omhoog?



Bericht door AbelWei »

Bedankt voor de tip! Ik zal eraan beginnen


Sent from my iPhone using Tapatalk
AbelWei
Berichten: 198
Lid geworden op: di 15 jun 2010, 3:55

Re: Hefbed Hymer gaat zwaar omhoog?



Bericht door AbelWei »

De dealer gaat nieuwe veren bestellen ikv garantie periode. Het wordt vervolgd!


Sent from my iPhone using Tapatalk
AbelWei
Berichten: 198
Lid geworden op: di 15 jun 2010, 3:55

Re: Hefbed Hymer gaat zwaar omhoog?



Bericht door AbelWei »

Even update. De veren zijn vervangen door de dealer. Die zijn maar een jaar oud maar waarschijnlijk van verkeerde Nm. Nu kost het meer moeite om het hefbed naar beneden te trekken dan naar boven te duwen!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Plaats reactie