Vervaardiging van een nieuwe dakrand

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Vervaardiging van een nieuwe dakrand



Bericht door Kroppie »

bij mij komt op de 1e plaats: het moet technisch in orde zijn , en op de laatste plaats komt de mooiigheid , daar heb je uiteindelijk niets aan als de techniek het af laat weten :(

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Re: Vervaardiging van een nieuwe dakrand



Bericht door Marius »

Wij hebben ook zo een lijstje, en troost je dat lijstje blijft zich aan vullen, en nog sterker: bij een "nieuwe/volgende" camper ontstaat er ook ineens zo een lijstje.

Ik heb wel geleerd dat als het echt structurele bende is die op dat lijstje staat het tijd is om naar een andere camper uit te gaan kijken.
Onze Laika miskoop was er zo eentje.
Als voorbeeld: op de eerste trip met dat dingen vielen de ruitenwissers uit midden in een regenbui, hadden we een klapband, viel de verlichting op de vreemdste momenten uit (bij voorkeur midden in een donkere tunnel) floot de turbo een half concert mee, viel de halve dahsboard weergave uit..
en zo nog even door.

Nu is het lijstje wat anders:
Cruise control inbouwen;
LPG tank regelen;
radio geluid fatsoenlijk maken;
Nieuwe achterbandjes;
beurtje
enzovoorts.

Het is nog steeds een flinke lijst maar het is niets om een potje bij te gaan zitten janken, dat het veel werk is ontken ik niet maar dat houd je dus altijd.
Ben maar blij dat je het zelf kunt, anders loop je financieel helemaal leeg op zo een camper.
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Vervaardiging van een nieuwe dakrand



Bericht door Vertrokken2 »

Hier ook mooiigheid hoor. Mijn man en ik zullen nooit vertrekken met een ongewassen campeerwagen.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Vervaardiging van een nieuwe dakrand



Bericht door Arie55 »

Jacko schreef:Arie, kan het geen condens zijn? Probeer met je mee te denken. suk6. John
Op de eerst pagina zie je op de foto die grijze smurrie. Die zit rondom. Ik had er geen aandacht aan geschonken en omdat Gobert met het advies kwam om het dakraam opnieuw te kitten, bedacht ik dat de lekkage wel eens een oud gevalletje moet zijn geweest. Juist het loshalen van de rand is de boosdoener geweest. Of juist mijn mazzel. Toen ik laatst met die kou lekker de kachel aangezet had en aan het knutselen was, zag ik op een aluminium strook (achter het panelen kassie zit dat) een enorme hoeveelheid druppels. Zoho! was mijn reactie, dat is berg condens! Ook daar in de dakrand.
Dus, ja het kan dit keer condens zijn geweest. Die andere keren was er toch echt water op de vloer te vinden. En specifieke vochtige plekken.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Vervaardiging van een nieuwe dakrand



Bericht door Arie55 »

Marius schreef:Wij hebben ook zo een lijstje, en troost je dat lijstje blijft zich aan vullen..........
Je houdt het erg positief, door het verkleinwoord te gebruiken: lijstje... :lol3: :D

Ach, zolang die maar korter wordt. Ik maak me geen illusies dat de lijst volledig zal oplossen.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Re: Vervaardiging van een nieuwe dakrand



Bericht door Marius »

Oh maar ik pak ook bewust een klein kladblokje, dan blijft het ook echt een klein lijstje.
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Vervaardiging van een nieuwe dakrand



Bericht door Arie55 »

Het maken van een dakrand zoals ik voorheen beschreven heb en foto's gemaakt, was geen succes. Reden ervan is de haakse rand niet lekker de bocht in ging zoals ik dat graag gezien had. Door te warm en te kang stoken van de rand, mondde uit in een verbrande rand. Die rand heb ik eraf geknipt en voorlopig geplaatst. Verleden week heb ik een lamel gekocht bij Formido van 3 meter voor 5 euro 46. Waarom daar, omdat zij destijds lamellen verkochten waar ik van wist dat ze van pvc gemaakt zijn. Heb een witte lamel gekocht die 70mm breed is. Andere kleuren/motieven en breedtes verkrijgbaar. De prijs wordt per meter berekend. Hoe breder de lamel, des te hoger de meterprijs.

Foto's volgen nog van het eind resulaat, want ik wil eerst de dakrand opnieuw kitten.
Wordt vervolgd

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
metatoon
Berichten: 9697
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Vervaardiging van een nieuwe dakrand



Bericht door metatoon »

Beste

Kun je niet beter een plaat kunststof nemen ,daar vervolgens de platte flens uitzagen op gewenste binnen/ buiten maat ,en daar een platte strip rondom op lassen .
Mocht je tenminste een kunststoflasser kennen , lijkt me dit geen slechte optie.

Gr. Toon
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Vervaardiging van een nieuwe dakrand



Bericht door Arie55 »

Ok, ik ga effe met je idee mee. Als je uit een plaat kunststof die rand hebt uitgezaagd (met een breedte van 1,5cm) dan houd je flink wat restafval over. Op zich geen punt, daar zal wel iets voor te verzinnen zijn. Zo'n plaat zal iets van een 20-30 euro zijn. Ik doe maar een gooi. Dan zal er toch ook nog een strook nodig zijn voor de kopse kant af te schermen.
Het idee wat ik nu had en heb, is dat de kleine rand eigenlijk niet nodig is. Temeer die bijna niet zichtbaar is, want daar zit dat hor/verduisteringdoek mechanisme voor. Het enige waar ik nu wel voor moet zorgen is dat de strip goed aansluit.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Vervaardiging van een nieuwe dakrand



Bericht door Arie55 »

UPDATE: Na een lange tijd verder gegaan

Een lamel gekocht bij Formido van 3 meter voor 5 euro 46. Waarom daar, omdat zij destijds lamellen verkochten waar ik van wist dat ze van pvc gemaakt zijn. Heb een witte lamel gekocht die 70mm breed is. Precies de breedte die nodig is! Andere kleuren/motieven en breedtes verkrijgbaar. De prijs wordt per meter berekend. Hoe breder de lamel, des te hoger de meterprijs. Ook heb ik voor nieuwe Starlock ringen gezorgd. Later daarover meer.

Het luik heb ik vanuit binnen verwijderd, door de starlock ringen kapot te knippen. Dat ging maar net. De aluminium rand was er daarna ook zo af. Het hefmechanisme is er ook afgehaald om het goed en grondig schoon te kunnen maken.

Afbeelding

Begonnen met een schroevendraaier om dat grijze spul eraf te halen. Dat ging ook niet lekker. Met een houtje ging het al beter, toen ik een ingeving kreeg dat ik ergens een ijsschrappertje had liggen, maar waar?

Afbeelding

Dat ging als een trierelier. Daarna met terpentine schoon maken en een gedeelte van het dak in de was zetten. Een gedeelte omdat ik anders geen puf meer zou hebben om de rest te doen. En het moest af! De rest van het dak had ik al in het voorjaar gedaan, daar waar ik bij kon komen. De was zou ik nadien weer met terpentine weghalen, daar waar de kit zou komen.

Toen begon ik op de grond (in de schaduw) alles schoon te maken. Dat was nog een flinke klus. Het demonteren en schoonmaken op het dak was een klus van 30 – 45 minuten. Het schoonmaken van de aluminium rand en wat rechter slaan van de bochten (ze stonde niet haaks op de rand), het schoonmaken van de conische tandwielen, draadeinden die daarin bewegen en smeren van de boel, had ik enkele uren voor nodig. Al met al was ik de hele dag ermee bezig.

Afbeelding

Het draadeind lijkt nog aangeslagen, maar heb met het tolletje en roterende staalborstel het draadeind ermee bewerkt. Gesmeerd met siliconenspray. Olie of vet had ik niet bij me, hetgeen prima ging. Maar wat ging het mechanisme nu soepel! Eerst moet ik het luik omhoog duwen, omdat ik het gevoel had dat de tanden af konden breken van de tandwielen, zo zwaar ging het.

Wat me opviel was dat de gaten voor de schroeven allemaal gesoevereind waren aan de kant waar de kit zou komen. En op de bovenstaande foto waren de gaten wat ‘gesoevereind’ door gedrukt. Vond en vind dat een mooie oplossing. De kit omringt daarmee het schroefje.

Toen dat er allemaal opzat, ben ik het dakluik een poetsbeurt gaan geven. Moest er altijd met een bezem om dat oppervlak bewerken. En daar op het dak staan durf ik niet. Het dakluik was in no-time weer op zijn plek. Toen moesten de nieuwe starlock ringen er op aangebracht worden. (gat) Maat hiervan is 8 mm.

Afbeelding

Mij is verteld dat je de ringen met een dopsleutel 10 en een verlengstuk er zo op kan duwen. Maar ja, zo’n lang verlengstuk had ik niet en m'n armen zijn te kort. Toen maar van binnenuit. Hoop gedoe, maar uiteindelijk wel gelukt.

Na een weekje ben ik verder gegaan met de uiteindelijke binnenrand.

Voor deze klus heb je veel handjes nodig. Had al m’n lijmklemmen meegenomen. Daar had ik uiteindelijk niets aan. Met een touwtje aan 1 kant omhoog houden, zodat ik aan de andere kant mijn ding kon doen. Eerst de mee genomen latjes op maat zagen en uitzoeken hoe het gunstigste uitkwam. Sikaflex op de rand, alleen daar waar er een stuk massief hout te zien was. Daar tegen de lamel gedrukt en met kunst en vliegwerk de ‘handjes’ er tegen aan. Dus aan 1 kopse kant, de bochten en een stukje rechtuit. Volgende keer de rest…

Afbeelding

In tussen een nieuw stuk kantprofiel besteld, bij Techirub bv. Kosten incl. verzendkosten €28,53 voor 3 meter. Ik heb nu het linker profiel waar er voorheen het rechter profiel was geplaatst. Bij de randen was dit profiel dubbel geslagen en erg vervormd en uitdroog scheuren te zien.

Afbeelding

Tussen linker en rechter foto zit een week 'droog' tijd

Afbeelding

En het uiteindelijke resultaat

Afbeelding
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Vervaardiging van een nieuwe dakrand



Bericht door Vertrokken2 »

Top resultaat !
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Vervaardiging van een nieuwe dakrand



Bericht door Arie55 »

Hier nog een verwijzing naar het hele verhaal zonder reclame's in pdf formaat
https://www.pdf-archive.com/2017/09/01/ ... n-dakrand/

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Plaats reactie