Fiat Ducato X250 dashboard probleem met waarschuwingslichtje

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Zwiebertje
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 16:20
Locatie: Berkel-Enschot

Fiat Ducato X250 dashboard probleem met waarschuwingslichtje



Bericht door Zwiebertje »

Hallo medecamperaars,

Ik heb een Burstner Nexxo camper uit 2012 op een Fiat Ducato chassis.
Nu heb ik na 2,5 jaar het probleem dat er twee waarschuwinglampjes aangaan als ik de cruisecontrol aan zet.
Zet ik de cruise control uit dan gaan deze ook weer uit. Het lijken dus geen echte waarschuwingen.
Het zijn de lampjes: ABS en water in brandstoffilter.

Bij navraag bij m'n leverancier (MD uit de buurt van Roosendaal) wordt ik direct naar een Fiat dealer gestuurd omdat die de computer kan uitlezen en goede diagnose kan stellen. Hm, op zich al vreemd dat ik elders terecht moet, maar dat zal zo wel moeten.

De Fiat dealer heeft het probleem snel gezien, de dashboard unit moet vervangen worden. Komt blijkbaar wel vaker voor.
Garantie is voorbij en ze gaan een coulance regeling aanvragen. Dat klinkt goed.
Zo laten zitten zien ze ook als mogelijke oplossing. De lampjes gaan ook niet altijd even fel aan, in de stalling zijn ze fel maar bij buitenlicht zijn ze al een stuk minder fel.
Na een paar dagen antwoord, het kost 750 euro en Fiat wil wel korting geven. Klinkt weer goed.
Ik moet wel binnen een 10-tal dagen beslissen omdat anders dit coulance regeling bedrag misschien vervalt omdat camper een jaar ouder geworden is.
Echter zit het me toch niet lekker. In dit geval betaal ikzelf een deel en Fiat een deel. Eigenlijk vindt ik dat m'n leverancier ook een deel van de kosten zou moeten dragen. Ik krijg de beste man echter niet te pakken om dit te bespreken. Ondertussen gaat de tijd verder.

Ik kan wel gelijk hebben mbt. consumenten recht en zo maar gelijk krijgen is nog wat anders.

Wat denken jullie, hebben jullie ervaringen met dit soort dingen?
Of zal ik m'n verlies maar nemen en tevreden zijn met het aanbod van Fiat?

groeten.
Aardy
Berichten: 1022
Lid geworden op: di 29 okt 2013, 15:20
Locatie: Veenendaal

Re: Fiat Ducato X250 Dashboard probemen met waarschuwingslic



Bericht door Aardy »

Het hangt m.i. mede af van hoeveel korting Fiat geeft. Is die substantieel dan zou ik accepteren.
Ga akkoord onder voorbehoud als je het bedrag te laag vindt, dan kun je aangeven dat je verdere acties wilt ondernemen om de kosten helemaal vergoed te krijgen. Misschien zit er meer in als je hard kunt maken dat dit probleem vaker voor komt.

Onafhankelijk daarvan moet je beslissen of je het het geld waard vindt om het probleem te verhelpen, vooropgesteld dat er geen andere problemen voorzien worden.
peter en gea
Berichten: 61
Lid geworden op: za 28 jul 2007, 21:33
Locatie: Burgum

Re: Fiat Ducato X250 dashboard probleem met waarschuwingslic



Bericht door peter en gea »

Wij hadden hetzelfde probleem. Ook 2 lampjes die oplichten waaronder ABS. En dan moet de unit vervangen worden omdat je anders niet door de APK komt.

Fit betaalde 50% terug, onze nieuwe monteur (ging de camper voor het eerst heen) nam de inbouw voor z'n rekening.
Blijft veel geld maar redelijk opgelost allemaal.
Zwiebertje
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 16:20
Locatie: Berkel-Enschot

Re: Fiat Ducato X250 dashboard probleem met waarschuwingslic



Bericht door Zwiebertje »

Dank voor jullie reacties.

Inmiddels heeft MD contact met me opgenomen en we zijn er samen uitgekomen.
Ieder een deel van de overgebleven kosten. Daar kan ik mee leven.
Zo laten zitten zou inderdaad wel eens een probleem kunnen worden voor de volgende APK keuren.
Joske
Berichten: 2506
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Fiat Ducato X250 dashboard probleem met waarschuwingslic



Bericht door Joske »

Ook op het Belgische camperforum loopt een draadje over de beruchte dashboardprintplaat van de Ducato 250!
Hier staan dit bericht.
Blijkbaar is dit toch wel een zwak punt van dit model.
"Gelukkig" heb ik model 244, maar ik zou me toch niet plezierig voelen in een model 250.
Ik begrijp dat alles kapot kan gaan, maar als èèn onderdeel hier met kop en schouders bovenuit springt, is er toch meer aan de hand als slijtage/veroudering.
Volgens mij zou Fiat ruimhartig, ik denk zelfs gratis, deze printplaten moeten vervangen, ook al is de garantietijd verlopen.
Misschien een reden om een meldpunt te maken à la Radar/Kassa om zo alle gedupeerden een platform bieden en Fiat aan te spreken.
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Nexxo
Berichten: 491
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 20:17

Re: Fiat Ducato X250 dashboard probleem met waarschuwingslic



Bericht door Nexxo »

Hallo,
Ik heb ook een probleem met een controle lampje in mijn Burstner Nexxo n.l het waarschuwings lampje wat moet gaan knipperen als de deuren worden afgesloten
Deze gaat na ongeveer 1 minuut uit, Fiat garage kan de oorzaak niet vinden, iemand hier op het forum een idee camper is van 2011
Vriendelijke groet Nexxo


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
De Gouden Koets
Berichten: 138
Lid geworden op: zo 30 okt 2011, 10:44
Contacteer:

Re: Fiat Ducato X250 dashboard probleem met waarschuwingslic



Bericht door De Gouden Koets »

Wij hebben exact hetzelfde probleem gehad met exact dezelfde camper: De Burstner Nexxo 728 uit 2012 op een Fiat Ducato onderstel. Lampje ging alleen branden met de cruisecontrol aan. Volgens Fiat was de printplaat gebroken. Ook net buiten de garantie. Zou met inbouw ruim 1000 euro gaan kosten. Zucht. Niet mee akkoord gegaan natuurlijk. Uiteindelijk hebben we alleen de arbeidskosten betaald en Fiat de printplaat zelf.

Blijft een raar verhaal.....
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7517
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: Fiat Ducato X250 dashboard probleem met waarschuwingslic



Bericht door eef van baal »

jullie maken mij wel blij, maar dan lul ik.
ik heb NOG geen problemen, hoop dus dat het ook zo blijft.
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
Gebruikersavatar
kimsamsara
Berichten: 260
Lid geworden op: za 19 aug 2006, 14:23
Locatie: Brasschaat

Re: Fiat Ducato X250 dashboard probleem met waarschuwingslic



Bericht door kimsamsara »

Ik heb dit probleem ook gehad. 2 buitenste controlelampjes die lichtjes branden.
Had dit met een Bürstner Ixeo Time 734 type 55 bouwjaar 2014.
Dealer heeft de unit in garantie op 20 minuten vervangen.
Blijkbaar al jaren een veelvoorkomend probleem...
Trotse eigenaar van een Bürstner Ixeo it728 !
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fiat Ducato X250 dashboard probleem met waarschuwingslic



Bericht door Kroppie »

informeer eens bij actronics in almelo ,of bba in utrecht ,deze repareren die units ,en vaak beter dan fiat ze fabriceerd ,en tegen een veel lagere kosten

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Gerard056
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 12:32
Locatie: Roosendaal

Re: Fiat Ducato X250 dashboard probleem met waarschuwingslic



Bericht door Gerard056 »

Met verbazing zit ik dit topic te lezen,
bij onze camper is precies hetzelfde probleem eerst had ik het niet in de gaten maar omdat de camper in een garage staat viel me toch op dat er twee lampjes heel zwakjes gingen branden bij het openen van de deur nl, de airbag en het handremlampje ( die met het ! teken ). dit zag ik twee weken geleden toen ik hem uit de schorsing haalde en een stukje wilde rijden.
In gewoon daglicht is het bijna niet te zien dat ze branden. Na het stoppen en afsluiten van de deur duurt het geruime tijd dat het uit gaat.
En ook bij mij bij het inschakelen van de cruise control gaat naast de normale groene cruise control indicatie het water in diesel lampje branden en storing elektronische startblokkering lampje.

Gelukkig heb ik het net op tijd gezien ( garantie loopt af op 17 Mei as. ) en direct contact opgenomen met de Fiat dealer.
Deze heeft de camper uitgelezen en er werden geen storingen gevonden die op deze indicatie,s konden wijzen.
Dus ook hier is er een nieuwe klokken partij aangevraagd die volgende week wordt vervangen.
Bij de dealer hadden ze dit slechts 1x mee gemaakt , maar als ik hier de verhalen zie komt het dus regelmatig voor.

Gerard.
Gebruikersavatar
Gerard056
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 12:32
Locatie: Roosendaal

Re: Fiat Ducato X250 dashboard probleem met waarschuwingslic



Bericht door Gerard056 »

Vandaag de camper wezen ophalen bij de Fiat proffesional garage DEBA in Bergen op zoom, geweldig geholpen daar niets dan lof voor dit bedrijf.
De camper is weer klachtvrij het heeft de fabriek ongeveer 750 euro gekost om dit te repareren !
Nou maar hopen dat het niet meer terug komt.

Gerard
fluitershenk
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 24 apr 2015, 10:04

Re: Fiat Ducato X250 dashboard probleem met waarschuwingslic



Bericht door fluitershenk »

Hallo ducato bezitters ook ik heb het tellerklok probleem en natuurlijk net buiten de garantie en fiat weet van niets ( ervaring van 42 jaar automonteur nu pre pensioen) .Ik zal hem morgen even uitlezen of er iets te zien is. Ik doe dit met AUTO-COM Fiat softwere moet nog gemonteerd wordengeworden .
Gebruikersavatar
Gerard056
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 12:32
Locatie: Roosendaal

Re: Fiat Ducato X250 dashboard probleem met waarschuwingslic



Bericht door Gerard056 »

Henk,

Bij mij hadden ze hem ook uitgelezen en niets geconstateerd,
toevallig had ik deze week nog iemand van Fiat afd. Garantie aan de telefoon en heb daar de vraag gesteld hoe het verder moet buiten de garantie periode,
volgens haar kwam er dan iets van coulance.
of je het zelf kan vervangen is mij onduidelijk het item zelf is zo gedemonteerd maar ik moest de sleutels en de fiat sleutelcode mee aanbieden , mogelijk dat het geheel overnieuw in geprogrammeerd moet worden.
Mijn inziens kunnen die printplaten niets hebben gezien de klachten enkel hier en op het belgisch forum , en dan zullen we het nog maar niet hebben over de fiat ducato bedrijfswagens.

Gerard.
Plaats reactie