Montage luchtfilterhuis Peugeot J5 2.0 liter

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
jaspert2005
Berichten: 140
Lid geworden op: zo 16 sep 2007, 20:40

Re: Montage luchtfilterhuis Peugeot J5 2.0 liter



Bericht door jaspert2005 »

da's een boel informatie... Dank daarvoor!

Ik ben nog even verder gaan kijken en dit is wat ik vond:
Als ik de drie partkertjes losschroef waar het vierkante compartiment mee vast zat, steekt er een dunne stalen pen uit die de luchtklep bedient (of hoort te bedienen). D'r zit zo te voelen geen enkele beweging in die dunne stalen pen....

Aan de andere kant (dus IN het luchtfilterhuis) zit een wit(-achtig) uitsteeksel, waarvan ik dan nu denk dat dat de genoemde WAX thermostaat zou moeten zijn. Dat doet dan de volgende vraag bij me opkomen: Kan het zijn dat die WAX-thermostaat defect is en daardoor de klep niet meer goed wordt geopend, met als resultaat een niet meer zo goed mengsel??? Is dat op één of andere manier (door een leek als mij) te testen?
Gezien het beugeltje dat de andere helft van de klep vormt en waar de stalen pen tegenaan komt, lijkt me dat de stalen pen een behoorlijk stuk (misschien wel meer dan een centimeter) "uit" zou moeten schuiven om de inlaat-klep volledig te openen. Klepje is volledig gangbaar... Zit niet vast met een parker oid.

Verder viel het luchtfilter zo'n beetje spontaan uit elkaar toen ik hem uit het luchtfilterhuis pakte. Een merk of typeaanduiding heb ik niet meer kunnen vinden.
Ik heb bij Winparts dan ook een LuFi op basis van de juiste merk/type/afmetingen besteld. "Hopen" dat dat goed komt, dan maar...

ter geruststelling: aan het gasmengstuk ben ik niet aan geweest... ik zou namelijk niet weten waar dt zit ;-) !
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Montage luchtfilterhuis Peugeot J5 2.0 liter



Bericht door Hoofdnoorman »

Het beste resultaat bereik je over het algemeen als de aanzuiglucht door het gat gaat waar de slang aangezeten heeft naar het kapje over het uitlaatspruitstuk. Het klepje staat dus ahw in de winterstand en moet daar in vastgezet worden. Let wel, het is niet een wet van meden en perzen. Maar aangezien de slang dus afwezig is mogen we gerust aannemen dat dat ook de basisinstelling is van de klep, anders behoeft de slang niet gedemonteerd te worden maar alleen de klep in de zomerstand vast worden gezet. Dus de klep omhoog drukken en een parker er door draaien zodat hij vast staat.
Dat die waxthermostaat kapot is maakt niets uit. Gewoon vergeten. Eventueel het pennetje er uit schuiven.

Hierna moet het luchtfilter er in. Liefst dus zelfde merk/type. Daarna zal eerst gecontroleerd moeten worden of de ontsteking keurig op tijd staat en de "eventuele" contakthoek in orde is. Hierna kan de motor op benzine warm gedraaid worden en kunnen de basisafstellingen van de carburateur gedaan worden. Het is de bedoeling dat dmv de kwaliteitsschroef en de kwantiteitschroef de motor zo af te stellen dat er een CO percentage van <1% uitkomt. De kooldioxide (CO2) mag zo hoog mogelijk zijn dus ergens rond 14,5. Het HC zal bij een goed afgestelde motor ergens rond de 100 uit komen.

Afbeelding

Het is dus eigenlijk de bedoeling dat de motorloop ongeveer in de grijze balk terecht komt. Zoals je begrijpt heb je hiervoor kennis en een goede viergastester voor nodig.

Loopt de motor goed op benzine, dan kan er overgeschakeld worden op gas. Op de verdamper zit een stationair regelschroef. Als die ingedraaid wordt, zal de motor moeten afslaan. Als de slag van de schroef te klein is om netjes te kunnen regelen, zal de compensatie moeten worden aangepast. Dit is een andere schroef op de verdamper, of een schijfje met verschillende diameter gaatjes achter een plugje. Deze afstelling doe je met de hoofdschroef (zit of bij de uitgang van de verdamper naar mengstuk of in de slang naar het mengstuk of in het tuitje bij aansluiting van het mengstuk) ver open.
Nu heb je de stationairen afstelling gehad. Laat nu de motor draaien met ongeveer 3000 rpm en draai de hoofdschroef in tot je hoort dat de motor geknepen wordt. Doe dan weer de uitlaatgastester er aan een houdt de motor op ongeveer 2750 rpm. Regel met de hoofdschroef het CO af op ongeveer 2 %.
Maak een proefrit. Trekt de motor goed? Draai dan de hoofdschroef even een kwartslag in. In het andere geval een kwartslag uit. Ga ongeveer 80 km/h rijden. Zet hem in de vrij en laat de motor stationair lopen. Blijft hij keurig lopen? Dan is alles OK. In het andere geval mag de hoofdschroef toch nog een kwartslag uit en mogelijk ietsje harder stationair.
Heb je alles in orde dan nog even een deellastcontrole op de viergastester. Nog even kijken of het CO ergens boven de 1,5% ligt. Zo niet, dan toch maar liever deze hoofdschroef ietsje meer uitdraaien. Helaas is het zo dat hoe meer de hoofdschroef is uitgedraaid hoe meer de motor zal gebruiken. Maar liever dat dan een te arm mengel met het risico dat de kleppen verbranden of meer van dat soort narigheid.

Je ziet wel dat dit een klusje is wat een leek niet zo maar kan doen. Voor mij is het routine. Voor een goede gasmonteur ook. De één zal iets anders werken dan de ander maar het resultaat zal meestal hetzelfde zijn.

Goede raad, laat de afstellingen door een goed LPG station doen.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
jaspert2005
Berichten: 140
Lid geworden op: zo 16 sep 2007, 20:40

Re: Montage luchtfilterhuis Peugeot J5 2.0 liter



Bericht door jaspert2005 »

dit klinkt als een uitnodiging om binnenkort een keertje naar Deventer te komen... ?
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Montage luchtfilterhuis Peugeot J5 2.0 liter



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik ben bang dat daar voorlopig niets van gaat komen.
Voorlopig ben ik tot eind November weg en daarna erg druk met andere zaken die heel belangrijk zijn.
Als ik al tijd heb dan niet eerder dan in februari maart volgend jaar. Vooropgesteld dan dat ik ruimte en plaats heb, ben je dan wel welkom.

Aan de andere kant is het geheel even nakijken/afstellen een kwestie van een uurtje werk door een vakman en hoeft dus niet zoveel te kosten. Ik weet niet of dat het rijden waard is want normale motorreparaties doe ik ook niet voor niets.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
jaspert2005
Berichten: 140
Lid geworden op: zo 16 sep 2007, 20:40

Re: Montage luchtfilterhuis Peugeot J5 2.0 liter



Bericht door jaspert2005 »

ok,
thanx...
dan zoek ik hier eerst even in de buurt een vakman...

;-)
jaspert2005
Berichten: 140
Lid geworden op: zo 16 sep 2007, 20:40

Re: Montage luchtfilterhuis Peugeot J5 2.0 liter



Bericht door jaspert2005 »

Campertje is weer terug... LPG laten afstellen. Lijkt er op dat de mix veeeeeeeel te ruim stond. Volgend jaar een ander APK station kiezen. Eentje die niet afhankelijk is van wat het managementsysteem van een auto aangeeft en je dús moet weten hoe het écht werkt....(Simpelweg omdat mijn good-old Peugeotje zo'n computer niet heeft).
Ben blij dat het weer OK is.
Dank aan http://www.inbouwenautogas.nl/
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Montage luchtfilterhuis Peugeot J5 2.0 liter



Bericht door Hoofdnoorman »

Fijn dat het gelukt is.
Was ook niet zoveel werk toch hè?

Loopt hij nu ook weer lekker?
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
jaspert2005
Berichten: 140
Lid geworden op: zo 16 sep 2007, 20:40

Re: Montage luchtfilterhuis Peugeot J5 2.0 liter



Bericht door jaspert2005 »

Hij loopt (op gas) nu weer veel mooier 'rond'. En al met al was het een minuut of 20 werk.
Verder heb ik er nog niet zo heel veel mee gereden. Van-en-naar stalling is ongeveer een kilometer of 10. Maar als de CO van ongeveer 12,8 naar 2,3 teruggeschroefd kan worden, móet dat wel beter gaan rijden... In ieder geval 'prettiger' bij de pomp... Overigens... hoe ie ooit met die CO waarde door de APK is gekomen is me een vraag. Volgens mij moet die waarde bij een campertje van voor 1990 onder de 3 zitten. Toch?

Ik denk dus dat al die opgehoopte, onverbrande LPG dus ook de oorzaak is geweest voor het niet willen starten (hoewel ik dat voortaan alleen nog maar op de benzine-stand doe), en de ge-explodeerde tussendemper. Zie een eerder topic.

Al met al een ongelukkig en duur geintje. Maar goed... het lijkt nu opgelost. :cheers:

Vóóruitkijken naar t nieuwe seizoen en -alvast- weer een beetje genieten van mijn Colum-Busje.


Oh, wie er trouwens nog een TIP heeft over hoe ik mijn motorkap weer open kan krijgen... Heel graag.
Die is gisteren na de LPG-check dicht gegaan en wil niet meer ontgrendelen met de hendel in de cabine. Ik kan met mijn Houdini-vingertjes nog wel aan de ontgrendelbeugel vooraan de motorkap komen en die indrukken, maar daarmee krijg ik de klep niet open....
Gebruikersavatar
Bakkertjes
Berichten: 1689
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 10:14
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Montage luchtfilterhuis Peugeot J5 2.0 liter



Bericht door Bakkertjes »

als het hendeltje nog goed is , even iemand op de motorkap laten drukken en tegelijk trekken :crazy:
Ik heb trouwens zelf de binnenkabel vervangen door een binnenkabel van een fiets handrem , sterker en gaat soepeler :thumbup:

Hans
Op weg met een Mercedes 312d camper met Pilote Pacific 6900 opbouw
jaspert2005
Berichten: 140
Lid geworden op: zo 16 sep 2007, 20:40

Re: Montage luchtfilterhuis Peugeot J5 2.0 liter



Bericht door jaspert2005 »

t is inmiddels gelukt... in plaats van (nog maar eens) drukken op de motorkap, heb ik hem uit de vergrendeling omhooggetrokken... En toen bleek (vraag me niet hoe ik het voor elkaar heb gekregen... ) dat de kabel klem zat. Dus dan helpt trekken aan de hendel ook niet... :roll:


pjieuuuuwwww.... ! ook weer opgelost :bow:
jaspert2005
Berichten: 140
Lid geworden op: zo 16 sep 2007, 20:40

Re: Montage luchtfilterhuis Peugeot J5 2.0 liter



Bericht door jaspert2005 »

ja, hoor....


Wéér die motorkap. Twee jaar geleden ook een probleem. Nu wil ie weer niet open/ontgrendelen.
enne sjiiippzzzz.... morgen moet ie voor de APK.

Kun je daar van onderen bij (als ie toch op de brug staat) ?
Gebruikersavatar
Adriatik650
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 05 jul 2017, 9:32
Locatie: Drenthe

Re: Montage luchtfilterhuis Peugeot J5 2.0 liter



Bericht door Adriatik650 »

Hallo Allemaal,
Ik ben hier nieuw en sinds een week in het bezit van een op een J5 Peugeot gebouwde alkoof camper op benzine. Bouwjaar 1990. Volgens mijn informatie is het motortype XN1TA (zit in J5 en Citroen, niet in Ducato).

Ik zit te overwegen om hier LPG in te bouwen (Hij heeft nog maar 36.000 km gereden). Ik herinner me van "vroeger" dat je niet alle motoren zomaar op LPG kunt ombouwen. Iets met verbrande klepzittingen.
Heeft iemand ervaring met het rijden / ombouwen van dit type motor op LPG??
Peugeot J5 Adriatik > 1990 > 35.000 km
jaspert2005
Berichten: 140
Lid geworden op: zo 16 sep 2007, 20:40

Re: Montage luchtfilterhuis Peugeot J5 2.0 liter



Bericht door jaspert2005 »

Of ik een XN1TA heb, weet ik zo niet meer.... Moet ik ff voor je nazien, maar ik heb dus wel de camper laten ombouwen (vlak voordat onze heren in Den Haag besloten dat de oldtimerregeling maar eens aangepast moest worden... En ik dus niet meer het bijbehorende voordeel krijg...). Ik heb het laten doen door Paul Mandigers in Son. Over de montage e.d. ben/was ik super tevreden. Paul kan en wi je vast ook wel vertellen of jouw motortje geschikt is voor de ombouw. Bij mij ging een brandstof (benzine-) verbruik wel terug van 1:8 a 1:9 ns\aar 1:6 a 1:7 (gas-gebruik), en ik heb toch ook wel ervaren dat het maximum vermogen wat minder is. Bij mij resulteert dat in een top'snel'heid die snel terugvalt naar de 85 of lager als het ook maar iets heuvelop gaat, je meer tegenwind hebt, of als je te dikke schoonmoeder naast je plaatsneemt.

Motorisch geeft het echter bij mij GEEN problemen....

oh, ja... toen ik liet ombouwen had de 2-liter al meer dan 215.000 km op de teller. Nu zijn dat er ongeveer 245.000.
Plaats reactie