Geen vonk bij verwarming: ontstekingsautomaat? Opgelost!

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bg
Berichten: 106
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 14:52
Locatie: Drachten

Geen vonk bij verwarming: ontstekingsautomaat? Opgelost!



Bericht door bg »

Beste alwetenden,

Sinds gisteren wil mijn verwarming (Trumatic SL3002) niet meer branden.
Als ik de verwarmingsknop opendraai komt er geen getik en geen vonk meer.
Na speurwerk op dit forum ligt het hoogst waarschijnlijk aan de Truma ontstekings automaat, dat hier batterijen in zaten heb ik nog nooit geweten en heb de camoer toch al bijna 10 jaar.
Dus nieuwe batterijen geplaatst en de boel schoongemaakt, inclusief de contacten.
Noppes, ik heb het idee dat of er slecht contact wordt gemaakt met de batterijtjes of de ontstekingsautomaat heeft de geest gegeven.
Is er iemand die weet hoe ik deze automaat kan testen, bv moet er spanning op de pinnetjes staan en hoeveel op welke pin.
En hoe kan ik de automaat uitgebouwd testen.

Mvg,
Bart.


Deze pinnetjes dus:

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bakkertjes
Berichten: 1689
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 10:14
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Geen vonk bij verwarming (ontstekingsautomaat ?)



Bericht door Bakkertjes »

er moeten 2 batterijen in van 1,5 volt dus komt er 3 volt op de pennetjes.
Even de batterijen er in op de juiste manier dan weet je wat de plus en de min is op de pennen.
Die bakjes gaan trouwens snel stuk en je kan ze los kopen
Op weg met een Mercedes 312d camper met Pilote Pacific 6900 opbouw
myway
Berichten: 15526
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Geen vonk bij verwarming (ontstekingsautomaat ?)



Bericht door myway »

Je kunt het kastje testen met twee schroevendraaiers.
Er zitten twee stekkers op het kastje, een aan de zijkant met twee pinnetjes en een in het midden met één pin.
Met de batterijen in het kastje steek je een schroevendraaier tussen de twee pinnetjes, dan met een andere schroevendraaier tegen de eerste schroevendraaier en die breng je richting de pin in het midden van het kastje.
Op een centimeter er van af moet er dan een vonk overspringen.

Doet hij dat niet: http://www.dewitschijndel.nl/truma-ontstekingsautomaat/

De nieuwe hebben nog maar een batterij en die zit vast in het kastje.
Als de oude wel vonkt kun je hem weer inbouwen, zelf doe ik altijd een lucifershoutje tussen het vergrendellipje van het bakje, dit om te voorkomen dat het bakje los gaat en dan vonk hij ook niet meer.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Gebruikersavatar
bg
Berichten: 106
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 14:52
Locatie: Drachten

Re: Geen vonk bij verwarming (ontstekingsautomaat ?)



Bericht door bg »

Beste Bakkertjes en myway,

Bedankt voor jullie reactie, er is weer een tipje van de sluier van natuurkunde en elektro voor mij opgelicht.

De houder met batterij heeft er tien! jaar ingezeten zonder batterijen te verwisselen of storing, een record lijkt mij.
Op de pinnen stond idd geen spanning, heb zoals aanbevolen een houtje tussen het klepje gezet. Et voila: spanning.
Het testen ging niet van een leien dakje, heb een behoorlijk klapje gehad. :lol3:
Maar het apparaat tikt en vonkt nu, zal het weer inbouwen en hopen dat het allemaal werkt.

Nogmaals bedankt voor jullie deskundigheid.

Alvast prettige paasdagen,

Bart.
myway
Berichten: 15526
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Geen vonk bij verwarming (ontstekingsautomaat ?)



Bericht door myway »

Ja hij kan een pittige klap geven, mooi dat hij het weer doet.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Geen vonk bij verwarming (ontstekingsautomaat ?)



Bericht door Hoofdnoorman »

bg schreef:Beste Bakkertjes en myway,

Bedankt voor jullie reactie, er is weer een tipje van de sluier van natuurkunde en elektro voor mij opgelicht.

De houder met batterij heeft er tien! jaar ingezeten zonder batterijen te verwisselen of storing, een record lijkt mij.
Op de pinnen stond idd geen spanning, heb zoals aanbevolen een houtje tussen het klepje gezet. Et voila: spanning.
Het testen ging niet van een leien dakje, heb een behoorlijk klapje gehad. :lol3:
Maar het apparaat tikt en vonkt nu, zal het weer inbouwen en hopen dat het allemaal werkt.

Nogmaals bedankt voor jullie deskundigheid.

Alvast prettige paasdagen,

Bart.
Geen record denk ik als je alles mag geloven wat geschreven staat.

SONY oplaadbare batterijen gaan 2000 jaar mee. https://www.crimezone.nl/web/Thriller/9 ... sterie.htm Moet je dit boek maar eens lezen. :-B
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
bg
Berichten: 106
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 14:52
Locatie: Drachten

Re: Geen vonk bij verwarming (ontstekingsautomaat ?)



Bericht door bg »

Beste ...

Mijn verwarming brandt weer, met een weekje weg en koude nachten wel lekker.

@Rudy: Op de Duurswoudsterheide vlak bij Bakkeveen zijn prehistorische vondsten gedaan (plm. 2500 jaar oud) en daarbij restanten van een voorloper van de Hymer integraal gevonden waarvan de ontstekings automaat nog steeds vonkte en niet met vuurstenen maar !!

Groeten,
Bart.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Geen vonk bij verwarming (ontstekingsautomaat ?)



Bericht door 309T16 »

myway schreef:Je kunt het kastje testen met twee schroevendraaiers.
Er zitten twee stekkers op het kastje, een aan de zijkant met twee pinnetjes en een in het midden met één pin.
Met de batterijen in het kastje steek je een schroevendraaier tussen de twee pinnetjes, dan met een andere schroevendraaier tegen de eerste schroevendraaier en die breng je richting de pin in het midden van het kastje.
Op een centimeter er van af moet er dan een vonk overspringen.
Bedankt voor de info!
Heb hier ook een ontstekingsprobleem sinds een paar dagen.
Heb de ontstekingsunit gereinigd en getest. Die vonkt goed. Na het aansluiten van de drie draden ontsteekt het gas echter niet in de verbrandingsruimte. Zal hem in de gasregelaar met schakelaar of in de bedrading zitten.
Als ik namelijk de twee pinnen bij het bakje kort-sluit, ontbrandt het gas wel. Dus gelukkig wel verwarming met dit koude weer :!:
Morgens maar eens verder zoeken. Misschien een slecht contact of wat vuil.

Grt. Willart
Plaats reactie