Verwijderen alarm?
Verwijderen alarm?
Beste medecamperaars,
Onze pas aangeschafte camper is voorzien van een alarm: Gemel Serpistar e230
Dat lijkt leuk maar is het niet, geeft problemen, dan start de camper niet en zit je hulpeloos met je sleutel te pielen.
Opeens werkt alles weer en dan gaat het weer (met mij en de motor).
Ik ben het zat en wil ik het ding er uit gaan halen.
Ik heb wel een gebruiksaanwijzing maar ik kan geen schema's oid vinden.
De installateur bestaat niet meer en producent heb ik aangeschreven,
maar nog niets van gehoord.
Wie kan mij van deze schema's voorzien of kan mij vertellen hoe ik het ding onschadelijk kan maken ?
Zou hier erg blij van worden.
Bij voorbaat dank.
Jacques
Onze pas aangeschafte camper is voorzien van een alarm: Gemel Serpistar e230
Dat lijkt leuk maar is het niet, geeft problemen, dan start de camper niet en zit je hulpeloos met je sleutel te pielen.
Opeens werkt alles weer en dan gaat het weer (met mij en de motor).
Ik ben het zat en wil ik het ding er uit gaan halen.
Ik heb wel een gebruiksaanwijzing maar ik kan geen schema's oid vinden.
De installateur bestaat niet meer en producent heb ik aangeschreven,
maar nog niets van gehoord.
Wie kan mij van deze schema's voorzien of kan mij vertellen hoe ik het ding onschadelijk kan maken ?
Zou hier erg blij van worden.
Bij voorbaat dank.
Jacques
"Alles gaat in wezen in principe eigenlijk helemaal nergens over"
Re: Verwijderen Alarm
Op MP worden ze aangeboden. Staat een telefoonnr. bij!
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Re: Verwijderen Alarm
Zonder een beetje kennis van elektronica wordt het lastig denk ik.
Vaak onderbreekt het alarm alleen de startmotor. Af en toe ook de stroom naar de dieselstopzetter. En soms (heel fout ivm met veel te hoge stroomdoorgang) de complete stroom na het contactslot.
Wil je zelf een poging wagen, ga dan eerst op zoek naar de centrale. Deze hoor je tikken als je het alarm bedient. Daar zitten meestal 4 of 6 zwarte draden. Dit zijn 2 of 3 paren onderbrekers. Dus 2 draden onderbreken de startmotor. 2 draden de brandstoftoevoer. En 2 draden misschien contact of een andere stroomkring die nodig is om de auto te kunnen starten. In de centrale zelf zitten gewoon 3 relais namelijk. Je kunt dit uitmeten en met een beetje experimenteren kun je erachter komen welke draden je moet verbinden.
Soms is het alarm echter heel simpel ingebouwd en zie je (vaak in de buurt van het contactslot) de onderbrekingen gewoon zitten. Een draad is dan doorgeknipt en de beide einden zijn verbonden met een zwarte kabel.
Schema's van deze alarmen worden vaak niet zomaar vrij gegeven.
Ik denk dat ik wel 100 van de ze startonderbrekers uitgeschakeld heb. Moeilijk is het niet. Maar je moet wel een beetje elektronica kennis hebben.
Vaak onderbreekt het alarm alleen de startmotor. Af en toe ook de stroom naar de dieselstopzetter. En soms (heel fout ivm met veel te hoge stroomdoorgang) de complete stroom na het contactslot.
Wil je zelf een poging wagen, ga dan eerst op zoek naar de centrale. Deze hoor je tikken als je het alarm bedient. Daar zitten meestal 4 of 6 zwarte draden. Dit zijn 2 of 3 paren onderbrekers. Dus 2 draden onderbreken de startmotor. 2 draden de brandstoftoevoer. En 2 draden misschien contact of een andere stroomkring die nodig is om de auto te kunnen starten. In de centrale zelf zitten gewoon 3 relais namelijk. Je kunt dit uitmeten en met een beetje experimenteren kun je erachter komen welke draden je moet verbinden.
Soms is het alarm echter heel simpel ingebouwd en zie je (vaak in de buurt van het contactslot) de onderbrekingen gewoon zitten. Een draad is dan doorgeknipt en de beide einden zijn verbonden met een zwarte kabel.
Schema's van deze alarmen worden vaak niet zomaar vrij gegeven.
Ik denk dat ik wel 100 van de ze startonderbrekers uitgeschakeld heb. Moeilijk is het niet. Maar je moet wel een beetje elektronica kennis hebben.
Re: Verwijderen Alarm
Paul,
Correcte uitleg maar.......................
De originele doorgeknipte draden pas terug aan elkaar verbinden NADAT de zwarte "alarm-draden" er van verwijderd zijn, want er bestaan nml bepaalde soorten onderbrekers die inwendig doorlussen naar de massa en als men bij die types de draden gewoon aaneen zet met de onderbreker er nog tussen, dan heeft men een kortsluiting
Dus:
a)centrale opzoeken
b)bekabeling volgen
c)doorgeknipte draden opzoeken en ontkoppelen van de (meestal) zwarte draden van de onderbreker
d)originele draden kleur op kleur terug met elkaar verbinden
Correcte uitleg maar.......................
De originele doorgeknipte draden pas terug aan elkaar verbinden NADAT de zwarte "alarm-draden" er van verwijderd zijn, want er bestaan nml bepaalde soorten onderbrekers die inwendig doorlussen naar de massa en als men bij die types de draden gewoon aaneen zet met de onderbreker er nog tussen, dan heeft men een kortsluiting
Dus:
a)centrale opzoeken
b)bekabeling volgen
c)doorgeknipte draden opzoeken en ontkoppelen van de (meestal) zwarte draden van de onderbreker
d)originele draden kleur op kleur terug met elkaar verbinden
Re: Verwijderen Alarm
Ik knijp er altijd een Scotch-blokje op (noodoplossing) en heb die doorlussing naar massa nog nooit meegemaakt. Komt niet veel voor dus. Meestal, als het alleen voor de verzekering ingebouwd zit, is alleen de startmotor onderbroken.
Re: Verwijderen Alarm
Ik heb gelukkig wel wat verstand van electronica dus daar moet ik uit kunnen komen.
Dank allemaal voor het meedenken.
Dank allemaal voor het meedenken.
"Alles gaat in wezen in principe eigenlijk helemaal nergens over"
Re: Verwijderen Alarm
Heb je het alarm nog in gebruik?
Ik heb indien gewenst een schema voor je van de Gemel 230.
Ik heb indien gewenst een schema voor je van de Gemel 230.
Re: Verwijderen Alarm
vaak schakelen die alarmen met relais ,die zijn relatief zwaar en na een aantal jaren trilingen gaan de solderingen van die relais op de print kuren vertonen ,ik heb meerdere keren door opnieuw solderen van de zware onderdelen de boel weer goed gekregen .
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Verwijderen alarm?
Werner, dank voor het aanbod.
Alarm is inmiddels verwijderd. Heb het schema van iemand gekregen die deze systemen aanbood op marktplaats.
Was wel behoorlijk wat werk om eea netjes te verwijderen en her aan te sluiten.
Was aangesloten met heel veel van die vermaledijde aansnijklemmen.
Wat een genot dat bende er uit is...
Alarm is inmiddels verwijderd. Heb het schema van iemand gekregen die deze systemen aanbood op marktplaats.
Was wel behoorlijk wat werk om eea netjes te verwijderen en her aan te sluiten.
Was aangesloten met heel veel van die vermaledijde aansnijklemmen.
Wat een genot dat bende er uit is...
"Alles gaat in wezen in principe eigenlijk helemaal nergens over"
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: di 21 feb 2017, 12:59
Re: Verwijderen alarm?
Hallo,
mag ik deze 'oude' post terug van onder het stof halen aub ? ik zit ook met zo een GEMEL e736/e230 ingebouwd in mijn oldtimerwagen, en wil dit er ook uit (om over te stappen naar nieuwe centrale vergrendeling)...
Heeft iemand meer info voor mij aub ?
mag ik deze 'oude' post terug van onder het stof halen aub ? ik zit ook met zo een GEMEL e736/e230 ingebouwd in mijn oldtimerwagen, en wil dit er ook uit (om over te stappen naar nieuwe centrale vergrendeling)...
Heeft iemand meer info voor mij aub ?
Re: Verwijderen Alarm
Beste Paul,paul snip schreef:
Ik denk dat ik wel 100 van de ze startonderbrekers uitgeschakeld heb. Moeilijk is het niet. Maar je moet wel een beetje elektronica kennis hebben.
Ik zal vast en zeker niet de eerste zijn die je een reactie stuurt, n.a.v je voorgaande reactie op het "verwijder Alarm" bericht. Ik hoop dat je het me niet kwalijk neemt, je tijd en energie te vragen. Verleden jaar een andere camper gekocht(1995,Iveco/Laika) en daar zit ook zo'n ding in. Merk en referentie staat nergens op. Het zijn in mijn geval 2 neutrale, vierkante zwarte plastic doosjes van ca 6 cm en dikte van ca 3 cm. Bengelen in het electr. controle kastje.
Elk van die dingen met vele zwarte (dunne) draadjes, sommige verbonden met plaatsen op de achterkant van het zekering/relais paneel. Dat paneel heb ik er nog niet uitgehaald. Mischien nog verbonden met contactslot, ook nog niet los gehad. Voor mijn pensionering heb ik mijn geld verdient met electronica meetinstrumenten uitvinden, dus helemaal linkshandig zal ik niet zijn. Tot nu toe nog niet gemerkt van storing hiermee, maar op ander plaatsen in de electriciteits voorziening is wel het "1 en ander" gehobby't.
Heb jij met deze summiere gegevens eventueel toch een schema en type? Of meer tips voor Iveco? Is NIET met een electronische motor sturing.
Bij voorbaat dank, Colly
- Hoofdnoorman
- Berichten: 15363
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
- Locatie: Deventer
Re: Verwijderen alarm?
Ik denk Colly, dat bij jouw sprake is van een universele startonderbreker? Heb jij niet een plugje ergens op het dashboard waar je dan een sleuteltje in moet steken? Je beschrijft, volgens mij een Conlog.
In dat geval bestaat het doosje uit een aantal draden die willekeurig bepaalde circuits onderbreken. Iedere draad heeft dus 1 partner. Bij 20 draden kunnen er dus 10 circuits zijn, los nog van een eventuele doorschakeling naar een sirene en/of CPV.
Bekijk even iedere draad nauwkeurig. Mogelijk staat er een cijfer ingedrukt. Stel je hebt twee draden met een 3 er op gedrukt, dan is dat het circuit wat onderbroken is.je haalt die twee draden er tussenuit en sluit het origineel weer aan.
Ook zou je kunnen kijken naar de originele kleurcode van de draad die overgaat naar de zwarte draad in het kastje. Met een beetje geluk zit er nog een zwarte draad ergens anders op een draad met dezelfde kleurcode. Die kun je dan gewoon weer doorverbinden.
Toen dergelijke installaties werden verkocht zaten er labeltjes aan met nummers. Na het aanleggen van het circuit verwijderde je dan de labeltjes zodat voor een snelle dief niet te zien is welk draadje waaraan moet.
In dat geval bestaat het doosje uit een aantal draden die willekeurig bepaalde circuits onderbreken. Iedere draad heeft dus 1 partner. Bij 20 draden kunnen er dus 10 circuits zijn, los nog van een eventuele doorschakeling naar een sirene en/of CPV.
Bekijk even iedere draad nauwkeurig. Mogelijk staat er een cijfer ingedrukt. Stel je hebt twee draden met een 3 er op gedrukt, dan is dat het circuit wat onderbroken is.je haalt die twee draden er tussenuit en sluit het origineel weer aan.
Ook zou je kunnen kijken naar de originele kleurcode van de draad die overgaat naar de zwarte draad in het kastje. Met een beetje geluk zit er nog een zwarte draad ergens anders op een draad met dezelfde kleurcode. Die kun je dan gewoon weer doorverbinden.
Toen dergelijke installaties werden verkocht zaten er labeltjes aan met nummers. Na het aanleggen van het circuit verwijderde je dan de labeltjes zodat voor een snelle dief niet te zien is welk draadje waaraan moet.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Rudy en Hockey.
Re: Verwijderen alarm?
Hoi loeke wat kost zo'n grap als je um( alarm gemini 2 ) uit mijn t4 westfalia trekt ? Gr.
Re: Verwijderen alarm?
Dit is een post van dik 6 jaar geleden, of je antwoord krijgt?
//Kees - Not all who wander are lost. (J.R.R. Tolkien)
//Kees - Not all who wander are lost. (J.R.R. Tolkien)
A good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
EuraMobil ProfilaRS 720EB