Lekkage bij watergebruik Hymer B564

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Publitter
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 25 jul 2012, 10:43

Lekkage bij watergebruik Hymer B564



Bericht door Publitter »

Hallo,

Wij zijn heerlijk onderweg met onze Hymer B564 uit 1996 echter nu doet zich het volgende probleem voor.

Wanneer we het water gebruiken, maakt niet uit met welke kraan (of toilet) dan gaat het daarna onder de auto bij het trapje of links achter lekken (druppelen). Bij het Thetford luikje heb ik al kunnen controleren waar het water vandaan komt, daar lopen 6 slangen waarbij het lijkt dat het water niet direct uit een slang komt (geen zwakke plek te vinden). Het feit dat de lekkage de ene keer rechtsvoor bij het trapje is en andere keer linksachter komt denk ik doordat de camper dan niet exact waterpas staat.

Uiteraard kan er ergens wel een slang lekken maar voordat ik alles ga loshalen (waar begin je overigens?) vroeg ik me af of er ervaren rotten zijn die wellicht tips hebben wat ik nog meer kan checken. Het lekt overigens niet echt hard maar het lijkt me niet goed voor de camper zelf wanneer deze nat wordt op deze plekken!

Alvast bedankt voor de moeite!

Groet, Ronald
klausje
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 20:13
Locatie: Rozenburg (ZH)

Re: Lekkage bij watergebruik Hymer B564



Bericht door klausje »

hallo,
ik had een kapotte terugslagklep van de boiler die lekkage gaf, mijn B 564 is uit 1992, dus er zit nog een oude boiler erin.
gr. Klaus
Publitter
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 25 jul 2012, 10:43

Re: Lekkage bij watergebruik Hymer B564



Bericht door Publitter »

Bedankt voor de optie Klaus!
Heb je enig idee hoe je kunt ontdekken dat dit het geval is? Ik weet niet of wij ook "de oude" boiler nog hebben maar het lijkt me dat deze nog nooit vervangen is.

Groet Ronald
klausje
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 20:13
Locatie: Rozenburg (ZH)

Re: Lekkage bij watergebruik Hymer B564



Bericht door klausje »

uit de boiler komt een slangetje dat door de bodem heen gaat, daar zit het terugslagventiel tussen, het moet richting bodem gesloten zijn, even doorblazen. Ik heb een Truma B10 boiler.
gr. Klaus
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24441
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Lekkage bij watergebruik Hymer B564



Bericht door javanes »

Ergens in je Hymer zitten waarschijnlijk 2 verdeelblokken voor het koud- en warm water.
Daar zitten waarschijnlijk tevens de 2 kraantjes op om de leidingen volledig leeg te laten lopen.
Afbeelding

Sommige kampeerauto bezitters weten niet dat die ergens in de auto zitten en tappen de leidingen dus dan tijdens de winterstalling niet leeg.
Een klein beetje vorst is dan soms al voldoende om zo'n verdeelblok te laten barsten.
Maar het deksel van die verdeelblokken is ook een zwakke schakel.
Hier nog een afbeelding van zo'n aftapkraantje:
Afbeelding

Of de nylon schroeven waar de slangen mee vastzitten zijn niet voldoende aangedraaid.

Kijk eens onder je spoelbak of daar geen verdeelblokken zitten. Soms zitten ze onder een dubbele bodem van een kastje. Dat is b.v. bij mij het geval.

Hier nog een topic:
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?p=603017

En ik denk dat je een Truma combiketel hebt en geen Truma B10
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Publitter
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 25 jul 2012, 10:43

Re: Lekkage bij watergebruik Hymer B564



Bericht door Publitter »

Lek gevonden Jacques! Erg bedankt!

Blijkt inderdaad de afsluiter van het verdeelbord te zijn waarvan ik het bestaan overigens niet afwist. Het zat ook bij ons onder in de kast.

Ik zag dat de vorige eigenaar er blijkbaar al eens iets verlijmd had, hoop dat ik hier ergens zo'n blok kan vinden en anders thuis maar.

Wanneer ik de leidingen leeg laat lopen valt het me op dat er wel erg veel water wegloopt. Klopt het dat de truma combiketel ook leegloopt of zijn die leidingen goed voor een liter of 5?

Nog een andere vraag aan jou als Hymer B564 gebruiker (volgens mij hebben we hetzelfde model als de foto van je profiel foto klopt), rechtsvoorin bij de omvormer ruikt het soms wat muf, alsof het te warm wordt (of stofdeeltjes die verbranden), is de omvormer dan aan zijn einde of zijn er nog andere oplossingen?

In ieder geval heel erg bedankt voor je meedenken en oplossingen!

@klaus, ook bedankt voor je moeite, mijn ketel bleek inderdaad een ander type en het verdeelblok is dus het issue.

Groet,
Ronald
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24441
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Lekkage bij watergebruik Hymer B564



Bericht door javanes »

Je hebt in ieder geval het probleem gevonden.
Succes met de zoektocht naar een vervangend exemplaar. Die dingen zijn niet zo duur.
Eéntje met een toevoer en 4 aftakkingen kost rond de €15,- en één met 5 aftakkingen is iets van rond €20,- .

Als je de leidingen leeg laat lopen als de boiler nog niet via de vorstbeveiliging is afgetapt dan loopt volgens mij inderdaad de boiler ook leeg. Maar dat zou wel wel een beetje meer moeten zijn dan 5 liter. Een C3400/3402/6000/6002 heeft een inhoud van 15liter.

Ik heb overigens een B584 (een barzit) en geen B564.

Die stank kan inderdaad van stof zijn wat aan de koelribben plakt.
Maar de stekkers van de electroblocs van dit bouwjaar zijn volgens mij ook nog van die bruine plastieken exemplaren. (lijkt wel bakeliet)
Soms maken die stekkers onvoldoende contact met de stekkerbussen in het blok met het gevolg dat het bruine plastiek soms gaat smelten.
Trek de stekkers er maar eens uit en kijk eens of die niet ingebrand zijn.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
hanss650
Berichten: 45
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 18:40

Re: Lekkage bij watergebruik Hymer B564



Bericht door hanss650 »

Bij mijn vorige B544 was het verdeelblok ook gammel. Omdat mijn grote luik kapot was en daarvoor bij de hymerdealer in Roosendaal was vroeg ik of ze het verdeelblok ook hadden. Ja hoor dat hadden ze ook! Verdeelblok was indertijd gewoon op voorraad en niet eens duur.
Hymer S650 MB 412
Plaats reactie