Truma C3402 uitbreiden met elektrisch element

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Thalessa
Berichten: 178
Lid geworden op: wo 12 okt 2011, 20:25
Locatie: Brummen

Truma C3402 uitbreiden met elektrisch element



Bericht door Thalessa »

Om niet altijd het gas aan te hoeven zetten voor warm water, vraag ik mij af of het uitbreiden van de C3402 met de zogenaamde Heismanschette 230V/450W zin heeft?

Wie heeft hier al ervaring mee en kan zeggen of dit zinvol is?
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2205
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Truma C3402 uitbreiden met elektrisch element



Bericht door Marinus »

Thalessa schreef:het uitbreiden van de C3402 met de zogenaamde Heismanschette 230V/450W
In principe kun je zulke Heizmanchette monteren om de boiler van een C3402.
Je zult daarbij wel de mantel van de kachel wat moeten aanpassen, hetgeen op zich niet zo'n probleem hoeft te zijn.
Wat echter wel wat denk- en uitzoekwerk zal vergen is het maken van een besturing/beveiliging voor de Heizmanchette die geïntergreerd kan worden in de besturing van de kachel zodat ook de ventilator voor de circulatielucht op de juiste wijze wordt aangestuurd.
Gebruikersavatar
Thalessa
Berichten: 178
Lid geworden op: wo 12 okt 2011, 20:25
Locatie: Brummen

Re: Truma C3402 uitbreiden met elektrisch element



Bericht door Thalessa »

De installatiehandleiding heb ik al gevonden, inclusief plaatjes ed. Volgens de handleiding is de elektrische aansluiting eenvoudig met een stekkerverbinding. Wel moet de kachel behoorlijk uit elkaar om de ring te plaatsen.

De kachel wordt niet verwarmd door de uitbreiding dus de ventilator hoeft niet aangestuurd te worden. De ring werkt alleen voor de boiler. Warm water terwijl de gaskachel uit is. Maar werkt dit goed genoeg?

450 Watt voor deze boiler lijkt mij weinig vermogen. Een 5 liter boiler van Truma heeft al een vermogen van 300 Watt. Deze boiler heeft een inhoud van 12 liter met (maar) 450 Watt. Dus daarom mijn vraag, heeft iemand ervaring of de boiler goed werkt op alleen maar de elektrische ring zonder dat de gaskachel aanstaat? Of helpt dit alleen maar in gas besparen?
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Truma C3402 uitbreiden met elektrisch element



Bericht door Cee Pee »

Van koud naar warm duurt zo'n drie kwartier maar als hij eenmaal op temperatuur is houd hij het prima bij, je staat tenslotte aan de stroom anders kun je die band niet gebruiken, en iedere liter die er uit gaat wordt meteen weer aangevuld en opgewarmd.

Cor
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Thalessa
Berichten: 178
Lid geworden op: wo 12 okt 2011, 20:25
Locatie: Brummen

Re: Truma C3402 uitbreiden met elektrisch element



Bericht door Thalessa »

Cor

Bedankt voor het antwoord.
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Truma C3402 uitbreiden met elektrisch element



Bericht door myway »

Als je het wil gaan gebruiken zou ik eerst eens informeren naar de prijs :(
Plaats reactie